Jump to content

Samsung Klasse D een hele vooruitgang.

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

@ Stone:

Klasse D (UcD) is een "schakelende"versterker, een vermogens oscillator die met PWM werkt.

Da's nog iets anders dan een SMPS (Switch Mode Power Supply).

ik gebruik voor mijn UcDs gewone ringkerntrafo's, brugcellen en afvlakelco's maar het kan ook met SMPS.

Ik wacht nog op de 400 power supply van Hypex om dat uit te proberen.

Destijds bij jou heb ik die UcD ook mee gehad om te proberen (met de buizenvoortrap), dat was dat onooglijke grijze kastje.

@ Kikkervisje:

Momenteel heb ik een buizendriver ervoor staan, gewoon een kathodyne direct gekoppeld met de eerste triodehelft 6SN7.

Kantelpunt van de Hypex UcD400 ligt op 50 kHz, dit heb ik omhoog gezet naar 100 kHz en een anti slewing filter aan de ingang van de buis staan op ca. 70 kHz 6 dB/oct.

Ook de versterking van de (snelle) ingangsopamp teruggebracht om voor de gain te compenseren.

Het is hierbij wel erg belangrijk dat de digitale bronnen geen extreme RF signalen uitsturen, daar houdt een UcD niet van en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat sommigen er slechte ervaringen mee hebben.

Op analoog gaat dat schitterend.

Dat ding hier is eigenlijk nog steeds experimenteel, voor Piet van Soest heb ik iets dergelijks gemaakt op een iets andere manier.

Daar heb ik meer goede verhalen over gehoord ja.

Schijnt inderdaad een soort wolfje in schaapskleren te zijn.

Jammer dat Philips zo haar best heeft gedaan om de eigen naam en het vertrouwen in het merk de grond in te boren.......

De ide

Philips DFR9000 is een mooie implementatie van UCD, en voor weinig te krijgen op MP.

Ach ja.... ik heb er een uurje naar geluisterd. Typisch klasse D en voor het geld niet onaardig, maar er is geen muziekliefhebber die het jaren in huis zal hebben staan.

Het grootste probleem is, dat als je een tijdje naar Klasse D hebt geluisterd, en je gaat weer terug naar je transistorversterker. De transistor klopt dan harmonisch en tonaal beter, maar wat mis je dan de verfijnde details van Klasse D, en de uitstervende geluidjes dan weer. Eigenlijk wil je dan niet terug naar transistor, omdat het dan zo vlak klinkt. Zet ik de Samsung weer terug dan verbaas ik me telkens weer over al die tingeltjes en microdetails in het geluid. Maar ook de schoonheid van Klasse D is zo veel beter dan mijn Vincent en alle andere versterkers die ik heb gehad. Al die transistor versterker zijn in feite dan rauw klinken bakken, ook de hele dure.

Maarja, wat ik zal zei, het klinkt tonaal niet helemaal goed, al kan ik me goed voorstellen dat anderen dat weer voor lief nemen omdat Klasse D ook weer heel veel toevoegt aan het geluid.

Als er nou is

Edwin geniet toch nooit langer dan een maand van een versterker? Ik had dit antwoord eigenlijk al wel van hem verwacht :D

Dat is niet waar, Peter. :D

Al moeten er natuurlijk wel een paar forse elco's in zitten en een dikke ringkertrafo. :D Een vrouw met kleine elco's is toch ook niks? :D

Dan te bedenken dat er in de Samsung een geschakelde voeding zit. En ik maar denken dat een geschakelde voeding heel rauw zou klinken door het hoogfrequente geschakel. En dan ontdek je zelf dat een geschakelde voeding heel schoon kan klinken en dat het een fabeltje is uit de audiofiele wereld waar iedereen elkaar klakkeloos napraat. Net zoals de digitale volumeregeling die ronduit prachtig werkt en hartstikke goed klinkt. Je kunt hem heel zachtjes zetten zonder dat er langzaam

Een buisje is misschien wel een oplossing om het tonaal wat beter te laten klinken en de "harmonischen" van een Buisje aan Klasse D toe te voegen, zodat het wat compenseert.

Door de keuze van de buis en de instelling daarvan te veranderen kun je de buis elk vervormings-spectrum meegeven dat je maar wilt.

Ik zal het Samsung even mailen. :D

Doe dat maar niet, mag ik ook nog wat verdienen? :D

Buizenversterkerliefhebbers zijn stoffige mensen. Net zoals Quad liefhebbers . :D Die krijgen alleen al van het woord 'Klasse D of UCD' spontaan jeuk op de rug. :lol:

Groeten

Edwin

Hoe weet jij dat? Heb je soms een Quad onder je trui op je rug :lol: Hier heeft juist een tijdje geleden een Quad plaats gemaakt voor een UcD. Maar jeuk nou nee, bij geen van beiden.

Ergens snap ik je niet. Een Quad is toch juist het ultime transistorgeluid? Met name de 404..... :blink:

;)

Buizenversterkerliefhebbers zijn stoffige mensen. Net zoals Quad liefhebbers . :D Die krijgen alleen al van het woord 'Klasse D of UCD' spontaan jeuk op de rug. :lol:

Bizar........ik mag graag naar Quad electrostaten luisteren, gebruik zowel buizen als UcD door elkaar en met elkaar en heb nog steeds geen gordelroos....... think.gif

@ Peter: wat is een Quad 404? :confused: