Henri Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 Zeker. Ik heb na een paar lpees gehoord te hebben het element toch nog wat ander's gemonteerd. Hoorde namelijk bij hoge stemmen een soort ruisgolf er omheen. Heb het element iets losser gemonteerd (Wel goed vast maar wat minder muurvast) en heb het ook iets naar voren schoven. (volgens denon moest de naalt en het begin van de shell 45MM uit elkaar liggen dat is dus nu zo. Zal het nog wel een paar keer moeten herhalen, Luisteren luisteren luisteren dus ! Hier nog wat foto's (volgens mij is het aardig gemonteerd). Soms is de belichting en de scherpte niet 100% alleen die moest ik zelf instellen (omdat hij zich niet op een ding scherp kon stellen). Als je niet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 Alleen wat doen al die kraakjes en tikke in mijn muziek. Hoi Langspeelplaat, Ook van harte gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe element daar ga je vast een hoop lol aan beleven. Wat ook wel is aan te bevelen is om je platen eens in de zoveel tijd een wasbeurt te geven. Daar kan je collectie echt van opknappen. ik doe dat zelf me een Knosti en dat gaat prima. Ik heb dan zelf twee van die bakjes gekocht zo dat je ook kan na spoelen met gedemilitariseerd water. Dat scheelt echt een hoop tikken en ook hoef je je naald minder vaak te reinigen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 6 december 2008 Author Report Share Posted 6 december 2008 Zeker weten ! Dat licht onder de kerstboom ! (al overlegt). Gelukkig heb ik nu al wel naaltreinger maarik moet echt eerst nieuw lpees. Ik heb trouwens nu het oude Denon element in een oude 70's philips 777 platenspeler draaien... Nou dat was een gevecht van een half uur !. Nu weet ik wel hoe een scheefgemonteerd element er uit ziet. Ook dat is eindelijk gelukt en begin er nu handigheid in te krijgen !. Dat is ook een heel verschil van een GP400 naar een denon DSD-85 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 Zeker weten ! Dat licht onder de kerstboom ! (al overlegt). Gelukkig heb ik nu al wel naaltreinger maarik moet echt eerst nieuw lpees. Ik heb trouwens nu het oude Denon element in een oude 70's philips 777 platenspeler draaien... Nou dat was een gevecht van een half uur !. Nu weet ik wel hoe een scheefgemonteerd element er uit ziet. Ook dat is eindelijk gelukt en begin er nu handigheid in te krijgen !. Dat is ook een heel verschil van een GP400 naar een denon DSD-85 Echte zekerheid heb je pas met een scoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 ................Nu heb ik van jou dus veel moois gehoord over de 1042, en daarover vond ik ook een mooi verhaal (recensie) op internet. Ben dus een beetje geneigd die te willen. Zijn er geen 'verkeerde' Goldrings? Marc De 1042 is volgens mij wel het mooiste element wat Goldring ooit gemaakt heeft. Mede door de Gyger S naald die erin zit, maar daar is de prijs ook wel enigszins naar dan. @Miracle Vandaag de Goldring 1042 bij C.A.C. besteld. Ook bij Number One langsgeweest, en SenseOf Music gebeld. Ik krijg wel de indruk dat jouw Dual CS5000 niet zo erg te vergelijken is met de Dual 604 direct drive van mij. Ik denk dat de 5000 een graad beter is. Dus is het nog maar de vraag of ik die 300 euro verschil ga horen. Ik heb ook begrepen dat niet alle elementen even hoog zijn, en mijn Dual heeft geen in hoogte verstelbare arm. Ik denk wel, ach als mijn Dual niet goed genoeg is voor meneer Goldring, dan in godsnaam maar een nieuwe platenspeler. Maar ja, dan krijg je dat weer. Als ik plaatjes wil (blijven) gaan draaien, dan moet ik toch iets. Op zeker moment is de naald versleten, en is de nood hoger. Miracle, als je nog iets bemoedigends weet, graag. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 6 december 2008 Author Report Share Posted 6 december 2008 Zeker weten ! Dat licht onder de kerstboom ! (al overlegt). Gelukkig heb ik nu al wel naaltreinger maarik moet echt eerst nieuw lpees. Ik heb trouwens nu het oude Denon element in een oude 70's philips 777 platenspeler draaien... Nou dat was een gevecht van een half uur !. Nu weet ik wel hoe een scheefgemonteerd element er uit ziet. Ook dat is eindelijk gelukt en begin er nu handigheid in te krijgen !. Dat is ook een heel verschil van een GP400 naar een denon DSD-85 Ja tuurlijk, Alleen heb ik die dingen niet en audiozaken in de buurt ook niet. En als ze het hebben kost het veel veel duiten. Maar als het geluid goed is, Dit betekend dat allen kanalen even hard weergeven en het geluid duidelijk stereo is kan je der van uit gaan dat het voldoende gemonteerd is (viel mij eigenlijk alles mee, eigenlijk een klusje van niets). En natuurlijk zou dit niet een 100% optimale instelling zijn. Alleen wel goed zat om een goede sound en levensduur te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 Tsja, als je van warm houdt, of deze klankkleur net nodig hebt om een agressieve speaker te temmen, dan kun je niet veel verder gaan dan deze Grado's. Misschien is het ook wel een ontwikkeling die je meemaakt, als je jong bent wil je graag een warm en rustig geluid en naarmate je " groeit" als audiofiel wordt het steeds analytischer en opener. Zelf had/heb (...terug in de doos) ik een Grado Silver. Er werd mij verteld dat de Gold een Silver is maar dan uitgeselecteerd. Dat van die ruissluier kan ik me nog wel vaag herinneren. Door de Grado wordt ruis a.h.w. vooraan in het stereobeeld geplaatst of iets dergelijks. De Grado onderdrukt ook wat de scherpte bij vrouwenstemmen of strijkers. Maar het hoog komt er weer wel aardig uit. Daar kan ik nu niet meer mee leven, maar dat komt wellicht ook door mijn Threshold/Tannoy combinatie. Nu draai ik met een Audio Technica -OC9 met een haast onzichtbare naald (zo klein). Ik kan nog steeds m'n oren niet geloven dat dit element tegenwoordig maar een paar honderd Euro kost. Als je de testen erop na slaat dan stond deze altijd in het rijtje met de vdHulls etc. Maar voor jou veel te analytisch en zeker niet warm! Ik luister nu dwars door alle tikken en ruis heen, ze vallen niet meer op. Waarschijnlijk zit ik dieper in de groef met deze naald. In ieder geval veel luisterplezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 6 december 2008 Author Report Share Posted 6 december 2008 Ik hou niet zo van een enorm warm geluid. Alleen ik speel met driade speakers en die hebben een nare eigenschap : ze zijn Heel Heel erg analistich ze produceren prachtige tonen alleen het word niet een geheel. Daarom vind ik dit nu een veel fijnere keuze. En 100euro voor zo'n element is ook niet gek. Inderdaad is het allemaal de zelfde productie lijn. Alleen 5% word een Gold element. Natuurlijk moet ik naar een Low input MC element alleen ben nu al heel erg tevreden. Krijg in ieder geval wat meer ervaring met elementjes monteren (ze schuifen altijd dan een plaats op) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 @MiracleVandaag de Goldring 1042 bij C.A.C. besteld. Ook bij Number One langsgeweest, en SenseOf Music gebeld. Ik krijg wel de indruk dat jouw Dual CS5000 niet zo erg te vergelijken is met de Dual 604 direct drive van mij. Ik denk dat de 5000 een graad beter is. Dus is het nog maar de vraag of ik die 300 euro verschil ga horen. Ik heb ook begrepen dat niet alle elementen even hoog zijn, en mijn Dual heeft geen in hoogte verstelbare arm. Ik denk wel, ach als mijn Dual niet goed genoeg is voor meneer Goldring, dan in godsnaam maar een nieuwe platenspeler. Maar ja, dan krijg je dat weer. Als ik plaatjes wil (blijven) gaan draaien, dan moet ik toch iets. Op zeker moment is de naald versleten, en is de nood hoger. Miracle, als je nog iets bemoedigends weet, graag. Marc De Goldring zal zeker geen probleem vormen voor de 604. Ik heb ook een 604 gehad in het verleden, en heb daar ook een Goldring 1006 in gehad. Zelfde maten als de 1042, maar met andere naald erin. De 604 is voor een DD DT helemaal geen slecht ding, en de arm ook niet. Ik vind de CS5000 ook een mooiere DT, en niet alleen kwa uiterlijk, maar de 604 met Goldring 1042 zal je nog verassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 Natuurlijk moet ik naar een Low input MC element alleen ben nu al heel erg tevreden. Krijg in ieder geval wat meer ervaring met elementjes monteren (ze schuifen altijd dan een plaats op) Moeten Ook met goede MM elementen kun je een heel eind komen. Somigen zeggen zelfs verder dan met MC. Neem bijvoorbeeld de Music Maker van The Cartridgeman. Je met toch met een wel heel goed MC element komen om dat te verbeteren. Ook de duurdere Goldring's en dan met name de 1042 met Gyger-S naald zijn in de juiste arm echt tot heel veel in staat. Zelfs met een Grado Gold kun je in combinatie met de juiste arm, heel goed afgesteld en met een heel goed matchende phonotrap al heel veel informatie uit de groef peuteren. Afstelling en matchen van element, arm en phonotrap is heel belangrijk. Een goed afgesteld en gematcht goedkoop element klinkt echt beter dan een slecht afgesteld duur element. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 @MiracleVandaag de Goldring 1042 bij C.A.C. besteld. Ook bij Number One langsgeweest, en SenseOf Music gebeld. Ik krijg wel de indruk dat jouw Dual CS5000 niet zo erg te vergelijken is met de Dual 604 direct drive van mij. Ik denk dat de 5000 een graad beter is. De Goldring zal zeker geen probleem vormen voor de 604. Ik heb ook een 604 gehad in het verleden, en heb daar ook een Goldring 1006 in gehad. Zelfde maten als de 1042, maar met andere naald erin. De 604 is voor een DD DT helemaal geen slecht ding, en de arm ook niet. Ik vind de CS5000 ook een mooiere DT, en niet alleen kwa uiterlijk, maar de 604 met Goldring 1042 zal je nog verassen. Verassen? Ik hoop niet dat het zo'n nazistisch agressief element is Alle gekheid op een stokje, dit stelt mij wel gerust. Bij Number One begonnen ze meteen over een element van 50 euro, en betwijfelden of de Goldring wel zou kunnen. Qua afmetingen, en dan zo'n ouwe draaitafel, verdroogd wellicht, arm niet zo best, kortom, een beetje zonde van het geld. Bij C.A.C. deden ze niet zo moeilijk. Beide zaken vertelden me dat er een onderdeel bij zou moeten dat niet meer gemaakt wordt, een plaatje om het element aan vast te schroeven. Maar daar heb ik er wel 3 van. Nu ga ik gewoon eens luisteren, en daar heb ik wel alle vertrouwen in, aangezien het met het huidige element al genieten is. Als ik het overleef meld ik het hier. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 7 december 2008 Author Report Share Posted 7 december 2008 Zeker weten ! Dat licht onder de kerstboom ! (al overlegt). Gelukkig heb ik nu al wel naaltreinger maarik moet echt eerst nieuw lpees. Ik heb trouwens nu het oude Denon element in een oude 70's philips 777 platenspeler draaien... Nou dat was een gevecht van een half uur !. Nu weet ik wel hoe een scheefgemonteerd element er uit ziet. Ook dat is eindelijk gelukt en begin er nu handigheid in te krijgen !. Dat is ook een heel verschil van een GP400 naar een denon DSD-85 Echte zekerheid heb je pas met een scoop. Klopt, Het liefst zal ik even naar Sneek afreizen alleen dat is nogal ver weg (woon in Bunnik,UT). Zal in ieder geval nog wat test lpees proberen te krijgen. Wand ik kan nu niet meer zeggen wat aan de opname licht of aan de afstelling. Sommige opnames lijken nu meer de slissen (de SSSSS) alleen dat komt waarschijnlijk omdat ik nu er heel erg op let (was eigenlijk wel met de vorige elementen ook zo). Als iemand een persoon in de provincie utrecht weet met een scoop dan hou ik mij aanbevolen. Hoe duur is zo'n scoop eigenlijk ? (voor later). en hoe gaat dat allemaal in zijn werk ? Je kan wel kijken of het element recht staat alleen daar is geen beginnen aan natuurlijk (gezicht bedriegt heel snel) en Meten is weten natuurlijk. Klinkt nu al prima alleen ben benieuwd hoe het klinkt als het 100% goed is... Zonder dat het mij een vermogen kost om dat te laten doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Voor degenen die gewoon willen weten hoe ze het zelf zouden kunnen doen of om de instellingen van de dealer 100% te krijgen hier nog wat links; Wat betekenen al die dure termen zoals zenith, azimuth etc.? http://www.deadwaxcafe.com/vzone/cartalign.asp Hoe krijg ik een mal/protractor om te kijken of mij naald de juiste zenith (twee schroefjes in de kop) maakt? Twee puntsmethode, twee punten staat ie perfect rest zo dicht mogelijk bij. http://www.vinylengine.com/cartridge-align...otractors.shtml En nog een complete guide: http://www.elpee.info/cartridge.pdf Het is net zoiets als de band van je fiets plakken, zonder wat studie en handigheid gaat het ook niet. Een dealer kan je wel helpen het eens redelijk goed te krijgen, kun je zelf altijd nameten wat hij gedaan heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 7 december 2008 Author Report Share Posted 7 december 2008 Dat is genoeg leesvoer (heb het even uitgeprint leest wat prettiger). Wat ik denk ik wel nodig heb is een vergrootglas maar waar koop je die dingen... (bij conrad kon ik ze niet vinden) Loepen heb ik gevonden (toch bij conrad) alleen welke vergroting zou ik nemen 4X of 10X Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Een scoop is niet noodzakelijk om een element te kunnen afregelen, een scoop gebruiken betekent alleen maar dat je niet naar de - irritante - testtonen hoeft te luisteren en dus in alle rust kunt werken. Het afregelen van een platenspeler vraagt niet om een berg meetapparatuur en allerlei magie. http://elpee.info/toonarmenelement.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 derde LP (Neil Diamond ) : Eerste nummer (play me). Voor dat nummer ben ik heel '' gevoelig'' en gebeurd het wel eens dat ik een beetje begin de ''huilen'' (van de mooie muziek). Bij de eerste regel was het zo ver. De Emotie die je alleen bij lpees krijgt. Ehm, Langspeelplaat, heb je deze al? Kent u deze nog, nog, nog... Per ongeluk is die in mijn verzameling terecht gekomen. Je mag hem hebben. Als je me een PB stuurt met je adres dan stuur ik hem op. Waarom? Ik zit zo'n beetje in jouw topic te wroeten, en het lijkt me een uitgelezen kans van deze plaat af te raken. Je weet, smaken verschillen. Ik hoef er natuurlijk niets voor te hebben. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Dat is genoeg leesvoer (heb het even uitgeprint leest wat prettiger). Wat ik denk ik wel nodig heb is een vergrootglas maar waar koop je die dingen... (bij conrad kon ik ze niet vinden) Loepen heb ik gevonden (toch bij conrad) alleen welke vergroting zou ik nemen 4X of 10X Volgens mij kun je bij jouw Denon de azimuth (zie url) niet instellen dus heb je ook geen loep nodig. Voor de overhang en de zenith moet je rustig met die schroefjes werken waarbij je een protractor (zoals in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 7 december 2008 Author Report Share Posted 7 december 2008 Sorry, heb mij er nog niet echt meer in verdiept maar er valt aardig veel af te stellen (zit een sleuf in de shell dus je kan er alle kanten mee op, zie foto pag 4,zilvere platenspeler ) Maar volgensmij is het nu al heel aardig... Bij hobo doen ze niet zo veel met platenspelers en bieden ook niets exsteras wat ik zelf niet kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Sorry, heb mij er nog niet echt meer in verdiept maar er valt aardig veel af te stellen (zit een sleuf in de shell dus je kan er alle kanten mee op, zie foto pag 4,zilvere platenspeler ) Maar volgensmij is het nu al heel aardig... Bij hobo doen ze niet zo veel met platenspelers en bieden ook niets exsteras wat ik zelf niet kan. Je oren zijn toch belangrijk. Ik heb mensen gesproken met heel dure platenspelers die alles toch zelf instelden, gewoon op gehoor dus kan wel. Aan de andere kant als je deze platenspeler bij AS had gekocht en niet bij Hobo dan waren de instellingen vast gratis gedaan. Maar omdat je een element bij AS hebt gekocht durf ik te wedden dat Henk je wel zal matsen en voor weinig geld je verder helpt. Is up to you Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts