Alco Posted 13 februari 2002 Report Share Posted 13 februari 2002 Hi folks, Zoals misschien sommigen is opgevallen via de "mijn set" topic... Ik heb m'n Naim versterker varvangen voor 'n Cyrus III. Jawel... Gisteren heb ik de Naim (met EUR135,-winst!) verkocht aan de zelfde persoon die mij destijds voor 't eerst liet kennismaken met de Naim Nait-2. Hij heeft z'n Naim een aantal jaren geleden verkocht en had al gauw spijt. Dus,... Hij heeft nu z'n 'oude liefde' weer terug en ik zonder verlies en 'n ietsiepietsie bijbetalen een versterker die beter aan m'n 'eisen' voldoet. Don't get me wrong, ik was in eerste instantie niet van plan om de Naim versterker weg te doen,omdat ie fantastisch kan klinken. Ik ben me echter wel al een aantal weken aan 't orienteren op andere speakers. Steeds kwam ik weer tot de ontdekking dat ik met de (15watt) Naim weinig mogelijkheden had,en de combinatie met m'n huidige (85db) Linn Kan's blijkt toch niet zo'n ideaal huwelijk te zijn. Een andere reden waarom ik andere speakers wil is omdat ik me meer begin te storen aan 't goedkope uiterlijk van de Kan's. ok,ok ik hoor iemand denken:"Zucht,Alco ...hou 't kort,heh" ok, ik zal 't proberen. De Cyrus III klinkt op zich niet beter dan de Nait-2 maar is wel stukken stabieler en dynamischer,wat de keuze in speakers vergroot. (+ hij is veel mooier ) Nu ben ik op zoek naar een paar (bij voorkeur kleine) luidsprekers die aan de volgende eisen moeten voldoen: -Gemakkelijk zijn qua plaatsing t.o.v de achterwand. (hooguit zo'n 30 a 40cm) -Moet er mooi afgewerkt uitzien. Bij voorkeur in een (kersen)houtfineer. -Moet qua klank neutraal,open,gedetailleerd klinken met een strak laag en de nodige rust. -prijsklasse: zo tussen de EUR 900,- a 1100,- per paar (of goedkoper !) ...iemand luistertips of ervaringen met deze versterker op bepaalde luidsprekers ?? b.v.D. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 februari 2002 Report Share Posted 13 februari 2002 Ha, Alco Wat dacht je hiervan.... Dynaudio Contour 1.3 MKII, verkrijgbaar in vele fineersoorten, prijs €918,90 (per stuk) Iets boven het budget, maar dit klinkt z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 februari 2002 Report Share Posted 13 februari 2002 En hier nog zo'n beauty.. Chario Millenium 1, €900,- per stuk, verkrijgbaar in massief kersen of noten! Hoe het klinkt weet ik niet, maar qua looks krijgt 'ie van mij de eerste prijs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 februari 2002 Report Share Posted 13 februari 2002 En hier nog meer fraais, hou de boel w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 februari 2002 Report Share Posted 13 februari 2002 Jawel, de prijzen gaan al zakken..... Dynaudio Contour 1.1, €610,- per stuk, leverbaar in diverse fineren en reeds diverse malen gehoord! Klinkt als een veel grotere en is veel te goed voor het geld! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 februari 2002 Author Report Share Posted 13 februari 2002 Ik moet toegeven, AudioPaul Qua looks hebben we wel grotendeels dezelfde smaak! (hoewel ik de laatstgenoemde B&W's niet echt fraai vindt om te zien) De Dynaudio is echter wel bijna zo'n 100% boven m'n budget... De Chario is ook mooi,inderdaad. Ik dacht zelf aan o.a. de zeer betaalbare maar indrukwekkende Dynaudio Audience 42. (hoewel ik die nepkersen look weer 'n minpuntje vind) en ik kreeg onlangs nog 'n tip, de nieuwste Audio-Physic "Yara". Een slank zuilmodel voor 1200,- euro p.p. Wat me ook 'n voor mij ideale speaker lijkt is de Opera "Mini". De kleinste,meest betaalbare speaker van Opera van zo'n EUR 500,- per paar(!) en toch zeer fraai afgewerkt in walnoten of kersen en met de basreflexpoort aan de voorkant. Maarja,..helaas peanutbutter,..natuurlijk weer geen enkele dealer in 't noorden te vinden die 'm verkoopt. Mission zal ongetwijfeld ook goed combineren met de Cyrus III versterker,maar die hebben ook weer zo'n goedkope nephout look. (beuken o.i.d) maar goed, ik kijk nog rustig even rond. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 februari 2002 Report Share Posted 13 februari 2002 Hoi, Alco Wellicht valt de Dynaudio 1.1, die ik verderop heb gepost, meer in het budget! Deze heeft ook echt fineer en moet je echt beluisteren! Neem maar van mij aan dat je verkocht bent! In ieder geval succes met zoeken en beluisteren. In april kun je ook nog naar diverse shows in het land (Sneek, Rotterdam) om je keus te bepalen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fastfolkert Posted 13 februari 2002 Report Share Posted 13 februari 2002 Hee, die kleine Chariootjes ken ik. Mijn pa heeft ze aan 2 Cyrus III (biamping)en zo'n Cyrus power supply hangen. Klinkt prima, ook voor zijn favoriete muziek, orkest en orgelwerk. Laag is heel mooi. Hij heeft ze wel ca. 75cm uit de achter- en zijwand. Ik meen dat hij ze bij een kleine dealer uit Franeker (Vogelaar??) heeft. Kan ook Eringa in Groningen zijn. Afwerking is subliem, en ze doen qua geluid niet eens veel onder voor Sonus Faber electa amator die hij ook ter beoordeling heeft gehad (die kwamen weer ergens uit Nieuw Weerdinge...) Kortom, een mooie kombinatie met de Cyrus. Groet, Folkert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 14 februari 2002 Author Report Share Posted 14 februari 2002 Klinkt goed, Folkert ...maar 5cm van de achterwand af wordt echt 'n probleem in mijn geval. Weerdinge ? ah, dat was dan De HiFistudio,een erg goede,prettige audiozaak. He,wacht's effe... talking about Sonus faber,er bestaat ook nog de Sonus Faber "Concertino". Ik weet dat die erg goed klonkt op m'n oude Cyrus-two, hmmmmm... We'll see Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 14 februari 2002 Report Share Posted 14 februari 2002 De Sonus Faber Concertino lijkt erg veel op de Opera Mini: Is het rendement van zulke kleintjes wel een beetje behoorlijk? Uit een iets grotere kast valt vaak wat meer basrendement te halen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 14 februari 2002 Author Report Share Posted 14 februari 2002 Hallo Richard, Ja, nu je 't zegt. De Sonus Faber 'Concertino' heeft inderdaad wel wat weg van de Opera 'Mini', behalve dat de Sonus Faber behoorlijk wat groter is dan de Opera Mini. Ik heb toevallig een jaar of 4 geleden nog m'n oude Cyrus-two op een paar Concertino's mogen beluisteren bij een HiFi-zaak, en dat klonk op zich prima. (iets minder laag had gemogen,maar afgezien daarvan) Zeker, uit een grotere kast haal je meer bas,maar 't laag is, naar mijn smaak, al gauw voldoende. Aangezien ik niet echt een ideale luisterruimte heb voor speakers met een basreflexpoort aan de achterkant,gaat 't laag al gauw rommelig klinken. Daarom geef ik ook de voorkeur aan een kleine speaker met een wat minder,doch strak laag. Het laag dat nu uit m'n Linn Kan's komt is erg strak,maarja...brrr,dat uiterlijk. Jammer,dat Mission z'n 700 series (780 of 782) niet in kersenuitvoering levert,anders was dat ook nog een optie. M.v.g Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 14 februari 2002 Author Report Share Posted 14 februari 2002 Tja,....1-0 voor jou Ruud Daar heb je gelijk in. Om 't half jaar tot hooguit 1 jaar staan er bij mij wel weer andere speakers. Sinds eind jaren '80 tot nu al zo'n 16 paar...zucht. Tja, OF er zijn inderdaad maar zo weinig speakers die mij kunnen boeien, OF m'n ruimte en/of versterker blijkt niet geschikt/ideaal,OF ik heb een 'ongeneeslijke' drang tot 't steeds kopen van iets nieuws om de zoveel tijd. (slik, ik hoop optie-2 ) De B&W Nautlius 805 vondt ik wel erg mooi,in ALLE opzichten,en tevens makkelijk qua plaatsing,maarja...die prijs. (+ een Cyrus-3 is eigenlijk iets te 'min' voor de Nautlius serie,denk ik) Steeds als ik een speaker vindt via een website o.i.d die mij aanspreekt dan zijn ze OF nergens in mijn omgeving te beluisteren,OF alleen in zwart leverbaar,OF in een lelijke nephout look,OF moeilijk qua plaatsing,OF te moeilijk qua aansturing,etc,etc zucht,tja 't valt niet mee Ik wil nog 1x een andere set makkelijke,kleine speakers aanschaffen zonder weer al teveel bijbetalen en dan basta, tevreden zijn en genieten van wat ik heb, want op deze manier heb ik nu al duizenden gulden/euro weggegooid. (nog even en ik kan in 't guinnesbook of records met 't hoogste aantal 'versleten' HiFi componenten ) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
bennie Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 He Alco, hier het andere uiterste, heb al 19 jaar de zelfde LS en nog steeds tevreden groet Ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 februari 2002 Author Report Share Posted 15 februari 2002 Sodeknetter, Bennie! Dat doe ik je niet na. 2 jaar was m'n persoonlijk record ooit... Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 februari 2002 Author Report Share Posted 15 februari 2002 Hoi Ome Henk, O,...ik dacht echt dat 't als geintje bedoeld was Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zoiets goed kan klinken. Bovendien lijkt 't me nog veel kritischer qua opstelling (lees in dit geval: ophanging) aangezien men normaal een schilderij niet op zo'n 60 a 70cm hoogte hangt,maar veel hoger. Maar voor achtergrondmuziek voor mensen die geen grote speakers prominent in hun kamer willen hebben is dit inderdaad wel een uitkomst! (ook voor mensen met kleine kinderen e.d.) M.v.g. Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 februari 2002 Author Report Share Posted 15 februari 2002 By the way,folks Ik ben vanmiddag effe wezen snuffelen in Grunn'n. (Groningen dus) Bij een paar HiFi-zaken geweest. Heb een paar kleine luidsprekers beluisterd waaronder de Dynaudio Audience 42,de KEF Q35.2, een Klipsch SB1 en de B&W CDM1 NT. Allen onder vrij beroerde luisteromstandigheden,namelijk geplaatst op 'n plank aan de muur en via zo'n vreselijk schakelkastje, dus echt een eerlijk oordeel kan ik niet over de speakers geven,maar.... Er was 1 speaker die er echt uitsprong en dat was de B&W CDM1 NT (rond de EUR 1360,- per paar) Ze waren aangesloten op 'n NAD voor-eindversterker + eenvoudige MArantz CD-speler. Bij Richer Sounds (geen serieuze HiFi-zaak helaas) stonden DE speakers die ik als eerste op 't oog had,maar die kon ik niet beluisteren,helaas! Het ging om de Castle "Pembroke", in 7 verschillende echte houtfineersoorten een fraai slank zuiltje om te zien en makkelijk aan te sturen. (EUR 680,- p.p.) to be continued... Greetings, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 februari 2002 Author Report Share Posted 15 februari 2002 Ha die Ome Henk, Daarom zei ik ook "ik kan niet voorstellen dat dat goed kan klinken" i.p.v bijv: "Dat kan nooit goed klinken". Maar volgens mij heb je op deze manier ook vrijwel geen diepte in 't geluidsbeeld. Maar goed,afgezien van de goede of slechte klankeigenschappen van 't system,vind ik 't persoonlijk niet echt mooi. Sorry, nu moet ik echt even aan m'n zojuist bezorgde pizza beginnen, anders wordt ie koud... Laterzzz, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willem Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Geplaatst door Alco:By the way,folks Ik ben vanmiddag effe wezen snuffelen in Grunn'n. (Groningen dus) Bij een paar HiFi-zaken geweest. Heb een paar kleine luidsprekers beluisterd waaronder de Dynaudio Audience 42,de KEF Q35.2, een Klipsch SB1 en de B&W CDM1 NT. Allen onder vrij beroerde luisteromstandigheden,namelijk geplaatst op 'n plank aan de muur en via zo'n vreselijk schakelkastje, dus echt een eerlijk oordeel kan ik niet over de speakers geven,maar.... Er was 1 speaker die er echt uitsprong en dat was de B&W CDM1 NT (rond de EUR 1360,- per paar) Ze waren aangesloten op 'n NAD voor-eindversterker + eenvoudige MArantz CD-speler. Bij Richer Sounds (geen serieuze HiFi-zaak helaas) stonden DE speakers die ik als eerste op 't oog had,maar die kon ik niet beluisteren,helaas! Het ging om de Castle "Pembroke", in 7 verschillende echte houtfineersoorten een fraai slank zuiltje om te zien en makkelijk aan te sturen. (EUR 680,- p.p.) to be continued... Greetings, Alco Hallo Alco Die B&W CDM1NT's klinken inderdaad erg goed, dat vond ik ook, toen ik ze laatst beluisterde in een zaak, Ze waren aangesloten op mijn eigen versterker(NAD C320) en dat klonk echt super, Ik hoor wel eens dat deze speaker veel te duur is voor wat je aan geluid krijgt, maar ik ben het hier totaal niet mee eens. Ik vind het een prima speaker, die op mijn NAD heel erg goed klonk. Overigens misschien nog wel een tip is een vloerstaan model van chario. Chario Syntar nog iets weet even niet meer de preciese naam, klonk op mijn NAD ook erg goed. Dit was een smal vloerstaand model, en kostte €300,- per stuk. succes met je keuze met groeten van Willem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Geplaatst door Alco:Er was 1 speaker die er echt uitsprong en dat was de B&W CDM1 NT (rond de EUR 1360,- per paar) Ze waren aangesloten op 'n NAD voor-eindversterker + eenvoudige MArantz CD-speler. Greetings, Alco Hoi Alco, Hou er rekening mee dat dit een erg vervelende speaker kan zijn. Een goeie opname klinkt er super op en hoe beter de apparatuur is hoe meer plezier je ervan hebt. Groot nadeel is echter dat slechte opnames ook werkelijk beroerd klinken. Je gaat die cd's mijden als de ziekte omdat het niet klinkt, ookal spreekt de muziek je aan Zelf ervaren aan de eerste versie van de CDM1. Vijf jaar gehad met veel plezier naar geluisterd, maar op het laatst draaide ik nog maar zo'n 15 verschillende cd's, omdat de klank van de rest erg tegenviel. Ik heb ze echter nog steeds en spelen met veel plezier op m'n 2de set die bij een vriend in Echt staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Alco, Ik ben enorm tevreden over mijn ASW's. Waarom niet even een paar beluisteren in Zuid Laren ?? Je kunt dan bijvoorbeeld de Genius line of de Cantius Line beluisteren. Te leveren in 16 kleuren zonder meerprijs !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 februari 2002 Author Report Share Posted 15 februari 2002 Hee hoi, Ruud F Verrek, da's ook nog een mogelijkheid... Ik zal eerst eens kijken op de ASW site of er wat voor mij bij zit. Bedankt voor de tip! See ya' Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 februari 2002 Author Report Share Posted 15 februari 2002 Nou Ruud, als onderstaande ASW "Genius 300" net zo klinkt als ie er uit ziet...! (jammie) Ik denk da'k 't HiFihuis binnenkort maar 's effe mot gaan bellen of ze deze hebben en wat ze kosten. (nu nog 'n auto regelen) wel jammer/vreemd dat op de ASW site geen rendement wordt vermeld,maar goed, de Cyrus III is een vrij stabiele versterker dus dat zit vast wel goed. Thanx Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 februari 2002 Author Report Share Posted 16 februari 2002 Hij was inderdaad leuk, Ruud Maarja,de meeste speakers hebben een basreflexpoort aan de achterkant. De Castle 'Pembroke' heeft een soort smalle basreflex gleuf tussen de bodem en nog een aparte bodemplaat waardoor deze ook niet echt kritisch zou zijn qua plaatsing. (beetje 't zelfde idee als de Naim Intro speakers) Ik denk dat 't toch een kwestie wordt van thuis uitproberen. De zaak waar ik de B&W CDM1 NT had beluisterd garandeerde me dat wanneer 't thuis niet naar behoren klonk ik gewoon m'n geld terug kreeg! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 16 februari 2002 Report Share Posted 16 februari 2002 Beste Alco, Wel eens gedacht aan de Monitor Audio Bronze 2 of 3? Monitors en vloerstaande modellen met de poort aan de voorkant binnen het door jou gestelde budget. En verkrijgbaar met kersen-fineer. Bij AS te Sneek te koop als ik me niet vergis... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 februari 2002 Author Report Share Posted 16 februari 2002 Bedankt voor je tip, Michel Je hebt gelijk, de speakers van Monitor-Audio hebben een erg mooi houtfineer en een paar laatste modellen hebben de basreflex aan de voorkant. Ik heb echter 2x Monitor Audio speakers gehad. De laatste (MA Studio-2) heb ik ingeruild op m'n huidige speakers. MA klinkt niet echt ideaal i.c.m mijn versterker en CD-speler. Het klinkt,ook mede door de metal dome-tweeter, erg schel,hard/metalig. De rust in 't geluid is zoek. Daarnaast vindt ik persoonlijk de laatste modellen van MA niet zo mooi als die daarvoor. (met name die nieuwe frontjes vindt ik niet mooi) Als ik een buizenversterker had gehad zou 't waarschijnlijk wel een erg goede optie zijn geweest. m.v.g Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts