Jump to content

luidspr. tips voor Cyrus III

Alco
 Share

Recommended Posts

Hallo Ruud,

Ik ben met je eens dat de klank van een luidspreker uiteraard de doorslag moet geven,maar ik moet nu ook eerlijk naar me zelf toe zijn,door te zeggen dat de vormgeving en afwerking van een luidspreker voor mij ook belangrijk is. Het zal tenslotte niet de eerste keer zijn dat ik iets op HiFi gebied weer weg doe omdat de looks me niet aanstaan.

Je moet er tenslotte minstens zo vaak (lees: vaker) tegen aan kijken dan dat je er naar luistert! vooral wanneer 't een prominente plaats in 't interieur inneemt.

Vandaar dat ik de Linn Kan's uiteindelijk kwijt wil. En hoe goed die IMF's wellicht mogen zijn, ze zijn nog veel lelijker dan m'n huidige speakers,dus....geen optie.

...schiet me opeens te binnen, misschien is 't merk Driade ook nog een optie.

Die hebben namelijk allemaal de basreflexpoort aan de voorzijde,zijn vrij gemakkelijk aan te sturen en hebben een prachtige afwerking in diverse houtfineersoorten. hmmm...

We'll see.

...to be continued

Greetings,

Al&co cool.gif

Goede speakers niet kopen omdat dan slechte CD's slecht klinken lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

Hoi Bennie, heb je mij dit horen zeggen ?

maar ik moet nu ook eerlijk naar me zelf toe zijn,door te zeggen dat de vormgeving en afwerking van een luidspreker voor mij ook belangrijk is.

Fout antwoord!

Hoi AudioPaul. No hard feelings, maar een persoonlijke,eerlijke mening/voorkeur, kan toch nooit fout zijn ?

Ik ben met je eens dat de klank van een luidspreker uiteraard de doorslag moet geven

Dus je weet het wel.

Yep, ik weet 't wel :D

Maar,...Als ie echt oerlelijk is qua afmetingen,afwerking,kleur,e.d. dan komt ie er echt niet in bij mij,hoe goet ie ook klinkt! en andersom,...een, in mijn ogen bloedmooie speaker die niet geweldig klinkt ook niet. Vandaar dat 't ook vrij moeilijk is om een geschikte speaker te vinden,binnen m'n budget.

Je moet er tenslotte minstens zo vaak (lees: vaker) tegen aan kijken dan dat je er naar luistert! vooral wanneer 't een prominente plaats in 't interieur inneemt.

Laat je eens meevoeren door de muziek, dan heb je daar geen last van.

Absoluut mee eens,AudioPaul!

Maar to be honest, als je thuis komt dan ben je toch niet continue tot bedtijd bezig met muziek luisteren ? ik niet in ieder geval, en aangezien de meeste speakers toch vrij prominent in de kamer dienen te worden geplaatst, beschouw ik ze tevens als een soort meubelstukken.

En wie eil er nog de hele avond tegen lelijke 'meubles' aankijken.... ;):rolleyes:

Geplaatst door bennie:

Sterkte Ben

Inderdaad... sterkte Alco Ik hoop dat je er ooit uit komt...

Thanx, guys. 't valt ook inderdaad niet mee, met zoveel keuze :rolleyes::D

Greetings,

Alco :)

Woeps,...sorry... je hebt gelijk, Ome Henk

Ik haalde inderdaad Ruud & AudioPaul door elkaar. Excuses! :D

(mot toch maar gauw weer eens bij de opticien langs...)

Ik weet 't, ik kan/zal ongetwijfeld overkomen als een zeur die maar niet weet wat ie wil, (sterker nog,dat is ook zo ;):D )

Just kidding, 't is gewoon dat ik nu niet voor de -tigste keer de fout in wil gaan.

Vandaar dat ik vele speakers afwijs, om verschillende redenen.

Ik wil nu eindelijk een speakers die aan al mijn wensen (of zoveel mogelijk) voldoet.

Ik ga binnenkort weer 'op jacht' bij wat HiFi-zaken.

Don't get me wrong guys, ik waardeer alle suggesties zeer,maar sommigen kwamen zeer zeker niet overeen met de eisen/wensen die ik aan de speakers stelde, vandaar mijn "ouwe zeur" :rolleyes: reactie soms.

M.v.G.

Alco

Geplaatst door Alco:

Woeps,...sorry... je hebt gelijk, Ome Henk

Ik haalde inderdaad Ruud & AudioPaul door elkaar. Excuses! (mot toch maar gauw weer eens bij de opticien langs...)

M.v.G.

Alco

Huh? wat? Beetje laat geworden, Alco? confused.gif

Ik eis rectificatie, want hier wordt m'n goede naam toch effe te grabbel gegooid, niet te smal h

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de importeur American Audio Import is.

Maar probeer eens naar een Vandersteen 1C te luisteren.

Prijs schat ik om en nabij de 1000Euro per paar.

Veel "muziekale" kwaliteit voor relatief weing geld.

Overigens is het geen speaker voor de zogenaamde technische luisteraars maar voor een muziekliefhebber is het een juweeltje.

Maar ja luister zelf maar eens.

THANX, AudioPaul.

Vindt ik ook, we zijn er om elkaar hier te helpen en ervaringen uit te wisselen.

Ik zie mezelf ook meer als een (te) zeer gedreven audiofiel/muziekliefhebber.

(maar af en toe zeuren kan ik ook hoor :D )

Je hebt gelijk, men kan beter wat meer uitgeven als dat nodig is,en dan ook echt tevreden zijn,dan om de paar jaar/maand weer wat anders aanschaffen,omdat men in eerste instantie niet teveel wou investeren.

Om diezelfde reden heeft 'n collega van mij ook de Nautilus 805 aangeschaft.

Ik hoorde trouwens een aantal jaren geleden ook een paar Mission 760 speakers op een Naim versterker en Rega Planar-3 draaitafel en die goedkope speakertjs (400,- p.p.!) klonken toen wel zooo ontzettend goed!

Daarom wil ik toch ook nog een keer de Mission 780's een kans geven op m'n Cyrus-3.

Dat moet toch prima amengaan,Mission op Cyrus.

+ de Mission 780 vindt ik best een mooie speaker om de zien. (ok, hij is dan helaas niet in kersen leverbaar,maar de beech look ziet er in 't echt toch nog wel goed uit)

Dus,...ik neem gewoon m'n Cyrus 3 mee naar een winkel en zal binnenkort de volgende luister-kandidaten aan de tand voelen:

- De Mission 780 (en wellicht de 782)

- De B&W CDM1 NT

- De B&W Naulitus 805

Ik heb inmiddels een winkel gevonden in mijn buurt die deze 3 modellen in huis heeft.

qua prijs mijlenver uitelkaar,maar dat maakt 't ook wel weer interessant.

Groeten,

Alco

Hoi Alco,

Eerder had je al gemeld dat je helemaal weg bent van de N805. Ook al is die een beetje boven budget, echt "te veel" voor je Cyrus is 't zeker niet. Deze speaker doet het overal heel sterk op, net als de CDM1NT (maar die is weer meer monitor), en doet het nog beter als je ooit een nog beter versterker erop aansluit :rolleyes::D;)

de N805. Ook al is die een beetje boven budget

ehhh,...een beetje ?? De Nautilus 805 zit zo'n 230% boven m'n budget,mwaa,peanuts,hihi (slik)

Eerder had je al gemeld dat je helemaal weg bent van de N805. Ook al is die een beetje boven budget, echt "te veel" voor je Cyrus is 't zeker niet. Deze speaker doet het overal heel sterk op

Hallo Sodejuu,

Ik ben benieuwd. De reden waarom ik dacht dat m'n Cyrus 3 wellicht de Naulitus 805's niet 'waardig' is, is omdat een Nautilus dealer in Drenthe mij dat onlangs vertelde.

Ik legde hem de vraag of de 805 goed zou combineren met de Cyrus en of de Cyrus de 805's zou kunnen trekken,en 't antwoord luidde:"Daar moet je niet aan beginnen,daar krijg je spijt van. De Cyrus zou 'm misschien nog wel kunnen aansturen,maar 't is niet echt ideaal," ...vandaar.

Nou moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik toen voorstelde om m'n huidige Naim CD-speler op de Nautlus 805 in te ruilen,zodat ik amper nog wat hoef bij te leggen. Op die manier was 't voor mij finacieel haalbaar. Voor 't geld wat ik dan voor m'n huidige Linn Kan's kan krijgen wilde ik dan weer een middenklasse CD-speler kopen van rond de 500,- a 650,- EURO.

Als ik de Naim CDX zou houden was 't antwoord wellicht ook anders geweest.

Ik kan anders ook m'n collega eens vragen of ik m'n Cyrus mee mag nemen naar zijn huis om daar aan te sluiten op z'n 805's. Dan weet ik ook of 't kan,zonder een verkoper "lastig te vallen" met mijn wensen. :D

(die collega heeft de 805's aangesloten op een SONY ES home-cinema set,en dat gaat op zich ook prima)

ps:Siep, bedankt voor je tip, maar Vandersteen is in mijn omgeving nergens te vinden. Dus, helaas ben ik min of meer aangewezen op de bekendere merken die de dealers in mijn omgeving aanbieden.

Thanx anyway.

Groeten,

Hoi Alco,

De N805 is, in tegenstelling tot zijn grotere broertjes, helemaal niet lastig aan te sturen. Met een rendement van 88dB en een laagste impedantie van 4,6Ohm, kan ik het geen lastige of moeilijke speaker noemen. De Cyrus zal er prachtig op spelen. De dempingsfaktor van 80 moet ruim voldoende zijn om 'm onder controle te houden.

Ik geloof dat die gast je die speaker niet wilde verkopen (weinig marge ofzo confused.gif ). Ik weet wel dat als het B&W-geluid je echt bevalt je hier een wereldspeaker aan hebt die je zeker ettelijke jaren zult hebben staan, in tegenstelling tot de rest die je allemaal in huis hebt gehad.

Nog een voordeel van deze speaker is dat hij erg "dankbaar" is voor verbeteringen. Ik bedoel te zeggen dat je elke upgrade in kabels/apparatuur merkbaar zult horen.

P.S.: De CDM1NT heeft dezelfde eigenschap, heeft echter de eigenschap om echt als monitor te klinken. Daar is helemaal niks mis mee, maar zoals reeds eerder gezegd klinken mindere opnames echt slecht, terwijl de N805 dan nog altijd muziek laat horen.

Bedankt voor je reactie,Sodejuu

Ik heb inderdaad veel te vaak m'n luidsprekers ingeruild,dan wel verkocht om vervolgens een jaar later weer precies 't zelfde te doen. (van sommig akties heb ik dan ook behoorlijk spijt)

Iedere keer wilde ik (omdat ik uiteindelijk ook weer verlies leed) niet al te veel bijbetalen. Maarja,...je kunt niet altijd voor 'n dubbeltje op de eerste rij zitten.

Maar goed, al doende leert men.

Ik ben nog stees serieus geinteresseerd in de Nautilus 805. Ik heb al -tig bladen doorgesnuffeld, sites bekeken en inmiddels een paar HiFi-zaken bezocht,maar de 805's blijven in m'n hoofd zitten, omdat 't 1 van de weinige speakers is die aan al m'n wensen/eisen voldoet.

Feit blijft wel dat ik ze eigenlijk pas kan veroorloven wanneer ik m'n Naim CDX er op inruil. Ik verwacht dat die zo'n EUR 2270,-/hfl 5000,- opbrengt.

Maar dan wijk ik wel erg af van m'n principe "source first!"

(ok,soms moet je eens van je principes afwijken,'k weet 't)

Er is wel een HiFi-zaak hier in Assen die een 2e hands Marantz CD17 aanbied voor slechts EUR 545,-/HFL 1200,-.

Ik weet dat ik dan met de bron een behoorlijke stap terug doe in kwaliteit,maar op zich is de Marantz CD17 toch ook nog een heel aardige middenklasser ?!

Ik zal ook nog even een andere nautilus dealer in mijn omgeving raadplegen wat die vind van de Cyrus/805 combinatie...

m.v.g.

Geplaatst door Alco:

Ik weet dat ik dan met de bron een behoorlijke stap terug doe in kwaliteit,maar op zich is de Marantz CD17 toch ook nog een heel aardige middenklasser ?!

Alco,

Marantz is niet slecht maar ik vind de klank toch wel heel anders dan de Naim cd-speler die ik heb beluisterd (zo een met draaideurtje). Het hoog van Marantz is naar mijn smaak wat scherp en korrelig, maar het kan goed zijn dat jij daar anders over denkt.

Richard

Hoi Richard,

Ik heb geen idee hoe de Marantz CD17 klinkt.

De Marantz die 2e hands te koop staat is een MK1 en ik heb me wel laten vertellen dat die lang niet zo goed zou zijn als de MKII.

En aangezien de Naim 3,5 keer zo duur is als de Marantz verwacht ik wel dat ik er dan op achteruit zou gaan.

Maar goed, 'k zie wel...

Groeten,

Alco

Ha die Ruud,

Daar moet je niet aan beginnen,daar krijg je spijt van.

Met vriendelijke groet, Ruud.

ehh,...bedoel je daarmee dat ik spijt krijg dat als de 805's zou gebruiken i.c.m. m'n Cyrus III, of dat ik m'n Naim CDX ervoor in zou ruilen en dan genoegen neem met 'n minder goede CD-speler ?

(of allebei,kan ook)

Ik moet wel zeggen,voor die EUR 545,-/Hfl 1200,- vindt ik de stands voor de 805 niet echt mooi en behoorlijk aan de prijs.

Dan vindt ik onderstaande stands ook wel wat hebben. (en ook stabieler lijkt me) maar die zijn weer nergens te krijgen natuurlijk...

805stand.gif

maar goed, met een beetje (lees:veel) geduld vindt ik echt wel iets wat mij aanstaat.

See y'all

Groeten,

Alco cool.gif

Hoi Richard, tjaaa,daar ben ik zelf ook 't meeste bang voor,dat ik spijt krijg wanneer ik m'n Naim CD-speler inruil. Ik heb 'm nog maar amper een half jaar en hij klinkt fantastisch, dus... bij deze heb ik dan ook maar besloten...:

De Naim CDX CD-speler blijft!

Wat dan wel inhoudt dat de Nautilus eigenlijk al 'out of the question' zijn.

Je heby gelijk Richard, met een vloerstaander

bespaar ik de nodige kosten voor een goede stand en 't neemt nix meer ruimte in.

Wie weet wordt 't ook wel een vloerstaander.

ik heb een kamer van 5 x 4 meter,dus vandaar dat ik in eerste instantie een kleine (stand) speaker zocht.

we'll see

M.v.g

Alco

Geplaatst door Alco:

Hij was inderdaad leuk, Ruud :D:rolleyes:

Maarja,de meeste speakers hebben een basreflexpoort aan de achterkant.

Groeten,

Alco :D

Alco, de cantius heeft de poort aan de voorzijde !!! Ik denk dat de Cantius 5 of de Cantius 4 je wel aan zullen spreken als je aan staanders wilt beginnen

Om enig zicht te krijgen op het passen van speakers bij een gegeven versterker is het zinnig even een uitstapje te maken naar de Klipsch site. http://www.klipsch.com

Als je op deze site een product kiest in de home audio lijn, vind je een kopje " home audio faq " waarin onder andere een tabel welke de relatie tussen versterker vermogen en gevoeligheid van de speaker duidelijk maakt.

NB. bij veel versterkers er niet zomaar vanuit gaan dat het opgegeven vermogen ook gehaald wordt !!!!!kijk ook even naar de voeding, als een versterker van 2 X 100 watt een voeding heeft van 130 watt klopt ergens iets niet !

Verder vooral luisteren en je voordeel doen met informatie welke opduikt......

Groet Jitze

:D

Ha die Ruud,

Klopt, Naim & Linn passen ook perfect bij elkaar!

't is alleen de looks en afwerking van de Linn Kan + bijbehorende stands, + 't feit dat ze tegen de muud aan moeten staan,wat in mijn geval niet bevorderlijk is met 'n brede schouw er tussen.

Klankmatig klinkt 't nu helemaal nog niet zo slecht,maar ik mis diepte,ruimtelijkheid en wat rust in 't geluidsbeeld.

...vandaar :)

(ps: heb vanavond nog weer 2 interessante adressjes door gekregen die voor mij interessante speakers in huis hebben/kunnen leveren,eentje in Zuidlaren en eentje notabene in m'n eigen woonplaats!)

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

Ha die Ruud,

(ps: heb vanavond nog weer 2 interessante adressjes door gekregen die voor mij interessante speakers in huis hebben/kunnen leveren,eentje in Zuidlaren en eentje notabene in m'n eigen woonplaats!)

Groeten,

Alco

In Assen.... mhhh, laat me ff denken,

Baas eek.gif Expert eek.gif Jongmans :rolleyes: De Raaf :) Megapool eek.gif Scheer&Foppen eek.gif

Nou dan heb je ze wel allemaal gehad :D

Ha, die Ruud.

Die ene in Zuidlaren is dezelfde als jij eerder noemde. 't HiFihuis. ik hoorde dat deze ook Totem in huis heeft en dat leek me ook nog een mogelijkheid,de Totem Mite bijv.

Maar ook de kleinere ASW's zouden nog een optie zijn.

Jahaaa,echt waar...een adresje in Assen en geen 1 van de door jou genoemde...

Rara,wie kan dat zijn ??? :rolleyes::Pcool.gifconfused.gif

Hij levert niet zoveel merken( o.a. Zingali,Unison-Research, Opera en meer van deze Italiaanse beauties) maar biedt wel de mogelijkheid van thuis proberen,en dat vindt ik wel heel erg prettig.

Deze HiFi-persoon zat jarenlang in Amersfoort maar zit nu sinds kort in Assen.

Klinkt dat interessant of niet ?! :P

m.v.g

Alco cool.gif

Geplaatst door Alco:

Ha, die Ruud.

Die ene in Zuidlaren is dezelfde als jij eerder noemde. 't HiFihuis. ik hoorde dat deze ook Totem in huis heeft en dat leek me ook nog een mogelijkheid,de Totem Mite bijv.

Maar ook de kleinere ASW's zouden nog een optie zijn.

Jahaaa,echt waar...een adresje in Assen en geen 1 van de door jou genoemde ??

Rara,wie kan dat zijn ??? :rolleyes::Pcool.gifconfused.gif

Het is iemand die of afspraak thuis kan demonstreren met een (beperkt) aantal merken zoals o.a. Zingali,Unison-Research, Opera en meer van deze Italiaanse beauties en die door afwezigheid van een winkelpand,personeel,bedrijfsauto,etc de nodige kosten bespaart,waardoor de klant uiteingelijk al gauw zo'n 20 a 30% minder betaalt.

Ik kreeg de naam door van 'n goede HiFi-kennis uit Assen die jaren geleden ook al goede zaken met 'm had gedaan. Deze HiFi-'leverancier' zat jarenlang in Amersfoort maar zit sinds kort in Assen.

Klinkt dat interessant of niet ?! :P

m.v.g

Alco cool.gif

Klopt Alco, sinds kort verkoopt het Hifi Huis ook Totem (ik ben helemaal weg van de Forest en de Shaman).

Enne, waarom heb ik nog geen pb'tje of mailtje met het adres van die iemand die thuis komt demonstreren ?? En in Assen notabene.

En kan iemand die verdraaide Flooding uitschakelen !!!! mad.gif