Jitze Posted 20 februari 2002 Report Share Posted 20 februari 2002 Hoeveel vermogen is noodzakelijk om deze speakers op een realistische manier een groot orkest te laten weergeven , op luisterafstand uitschieters tot zo'n 120 dB ? Om op een meter zo ver te komen is al een piekvermogen van ruim 1.000 watt noodzakelijk............... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 februari 2002 Author Report Share Posted 20 februari 2002 Hoeveel vermogen is noodzakelijk om deze speakers op een realistische manier een groot orkest te laten weergeven , op luisterafstand uitschieters tot zo'n 120 dB ? Daar zijn de Kan's ook niet voor bedoeld. Dan kun je beter een PA set aanschaffen en in een groot vrijstaand huis wonen,denk ik... Zo, en nu gaat ik effe 'n happie eten in de kantine. (ben aan 't "werk" ) groet'n Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 februari 2002 Report Share Posted 20 februari 2002 Denk ik niet, we hebben het niet over een constante geluidsdruk op dat niveau, slechts de uitschieters moeten toch heel aardig in deze richting komen, zit je gemiddeld ergens rond de 75 - 78 dB te luisteren. Om een redelijk geluidsniveau te halen heb je inderdaad niet zoveel vermogen nodig, om het ergens op muziek te laten lijken moet er een zeer grote dynamische reserve aanwezig zijn. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees. Posted 28 februari 2002 Report Share Posted 28 februari 2002 Hoi Alco Ik heb jaren lang met een Cyrus II + PSX een set Linn luidsprekers aangestuurd en dat klonk fantastisch!! Je zou daarom ook eens naar de Linn Katan moeten luisteren,klein maar zeer goed klinkende luidspreker.Niet echt gemakkelijk aanstuurbaar maar dat moet met een Cyrus III geen probleem zijn , en later nog een PSX erbij!! "]http://www.linn.co.uk/images/product_shot_katan.jpg[/img] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 februari 2002 Author Report Share Posted 28 februari 2002 Bedankt voor de tip,Kees Ik denk echter dat de Katan geen optie is. Ik heb meerdere eigenaren/liefhebbers van mijn huidige Linn Kan's gesproken en die beweerden allemaal dat de Katan 't niet haalt bij de oude Kan. (ok, ik weet 't ....zelf luisteren ) Bovendien vindt ik de stands die bij de Katan horen niet mooi. (vrijwel gelijk aan die van de Linn Kan) En voor Ruud: Nee, ik heb nog nix beluisterd,maar.... Ik heb zojuist een voicemail ingesproken van iemand die mij (hoogstwaarschijnlijk) o.a de volgende speakers kan leveren en thuis demonstreren! - de Mission 780 op Mission stands. - de Mission 782 - de Dynaudio Audience 42 - met wat geduld... de B&W Naulitus serie Uiteraard niet allemaal in 1 keer... Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de Mission 780 of 782. De B&W NT's worden toch ietsie te $$$$ en wat ik van Dynaudio nou niet snap: Waarom gaan ze uitgerekend de achterkant van een speaker wel mooi in kersen fineer afwerken en de voorkant weer in zwart? Maar....zodra ik meer heb gehoord en/of weet welke 't worden,laat ik wat van me horen! ps: heb inmiddels een geinteresseerde gevonden voor m'n Linn Kan's. Met vriendelijke groet, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 februari 2002 Author Report Share Posted 28 februari 2002 o,ja Kees Die Linn waarmee je draaide via de Cyrus II,was dat toevallig de Linn Keilidh ? Ik kan me namelijk nog een test herinneren van een HVT die ikergens heb liggen van '94 waarin inderdaad werd vermeld dat de Cyrus III fantastisch klonk met de Linn Keilidh en ook met de Magnepan SMG-A. Ik wil echter 't liefst nu een kleine,slanke speaker weer hebben of een slanke zuilspeaker. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees. Posted 28 februari 2002 Report Share Posted 28 februari 2002 Nee dit was de Linn Nexus eigenlijk de voorloper van de Keilidh. Dat verhaal over dat de Kan beter zou zijn als de Katan ,daar geloof ik niets van. De Kan III wordt nog steeds geproduceerd door Linn en kost de helft van de Katan. Luisteren is het enige goede advies!! Het geluid van de nieuwere lijn luidsprekers van Linn is zeker anders als van de oudere lijn maar naar mijn mening ook mooier. In jouw gwval zou ik die Katan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees. Posted 28 februari 2002 Report Share Posted 28 februari 2002 Trouwens hier komt hij dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 februari 2002 Author Report Share Posted 28 februari 2002 Hallo Kees, Je had 't over de Kan III maar ik heb de Kan II,z'n voorganger en niet te vergelijken met de Kan III. De Kan II kostte nieuw Hfl 2000,- p.p. De Kan-3 is een heel andere (beduidend mindere) speaker als de oude Kan-2. Zie hier een quote uit een recente topic op 't Engelse Naim forum: Kan's, worth their weight in gold? by Paul Ranson - Member posted SATURDAY 23 February 2002 16:49 --------------------------------------------- There's a pair of earlyish Kan-1 on Ebay that have already reached Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 10 maart 2002 Report Share Posted 10 maart 2002 En welke zijn het nou uiteindelijk geworden Alco ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 maart 2002 Author Report Share Posted 10 maart 2002 Haa die Ruud F, Op dit moment gebruik ik nog steeds m'n Linn Kan's. Met 'n beetje geluk komt de komende week iemand langs voor m'n Linn Kan's. (zou deze week al gebeuren,maar persoon werd ziek) Aangezien ik binnenkort ook toe ben aan een nieuwe PC wil/kan ik er ook niet teveel geld in pompen. Ik heb inmiddels mijn keuze beperkt tot de Mission 780 of de Dynaudio Audience 40/42. Met name de Mission's hebben 'n lichte voorkeur. Ze klinken prima op m'n Cyrus 3, zijn makkelijk qua plaatsing, zien er goed uit qua vorm en afmetingen,en zijn zeer betaalbaar. (zie ook 'n test van de Mission 780 en een verhaal over de 780 i.c.m 'n Cyrus amp + CD-speler in de What-HiFi van deze maand.) Kortom,...d'r is nog niks veranderd,maar zodra 't zover is laat ik 't weten! Op zich lijken de verhoudingen dan wel 'n beetje zoek met een CD-speler van euro 3900,- een versterker van Euro 860,- en een paar speakers (incl:stands) van euro zo'n euro 700,-. Toch zag ik op HiFi.nl ook iemand die draait met een een Cyrus SL versterker,Mission 750 speakers en een Meridian 506 CD-speler. Dus ik ben gelukkig geen Remy Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 10 maart 2002 Report Share Posted 10 maart 2002 Geplaatst door Alco:...Op zich lijken de verhoudingen dan wel 'n beetje zoek met een CD-speler van euro 3900,- een versterker van Euro 860,- en een paar speakers (incl:stands) van euro zo'n euro 700,-. Toch zag ik op HiFi.nl ook iemand die draait met een een Cyrus SL versterker,Mission 750 speakers en een Meridian 506 CD-speler. Dus ik ben gelukkig geen Remy Een echt voorbeeld van 'bron eerst' filosofie. Het moet toch wel goed gaan met de Mission en Cyrus combinatie, het is uiteindelijk familie van elkaar. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 maart 2002 Author Report Share Posted 10 maart 2002 Hoi Richard, Ja,precies. een logischer combinatie bestaat haast niet in combinatie met (in 't echt oogt de Mission 780 nog smaller en dieper en de kleur is ook anders/mooier dan op 't plaatje) Enige minpuntje van de Mission 780 is 't feit dat de onderkant vrij smal is (zo'n 14,5cm), waardoor men dan haast wel genoodzaakt is om tevens de bijbehorende Mission "Stance" stands te gebruiken met ook een bovenplateau van 14,5 cm. Met de meeste andere stands zou 't plateau dan uitsteken onder de speaker,en dat vindt ik dus geen gezicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
void Posted 10 maart 2002 Report Share Posted 10 maart 2002 Er is ook nog een speaker in deze prijsklasse die de Mission op alle fronten wegspeelt, maar die ziet er helaas niet zo mooi uit: JM Reynaud Twin MkII Super muzikaal, natuurlijke warmte zonder verlies van detail, geluid klinkt vloeiend, 'on-electronisch' alsof het niet uit een speaker komt. Zie Audio Asylum voor talloze meningen over deze speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 maart 2002 Author Report Share Posted 10 maart 2002 Dat zijn inderdaad wijze woorden,Ruud! ik bedoelde echter niet dat de Mission's + Cyrus 3 de beste,meest muzikale combinatie is,a lleen de meest logische in die zin, dat Mission & Cyrus zeg maar hand in hand gaan,omdat Mission 't "zusje/broertje" is van Cyrus. Nou,Void die JM Reynaud's vind ik er wel erg mooi uitzien! (zeker als ze in de zelfde prijsklasse vallen als de Mission 780) Maar ik zou niet weten of die ergens in mijn omgeving worden verkocht. M.v.g Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
void Posted 10 maart 2002 Report Share Posted 10 maart 2002 Nou,Void die JM Reynaud's vind ik er wel erg mooi uitzien! (zeker als ze in de zelfde prijsklasse vallen als de Mission 780)Maar ik zou niet weten of die ergens in mijn omgeving worden verkocht. Ze worden zover ik weet alleen nog maar door Diest Audio in Nieuwegein verkocht, die importeren ze ook rechtstreeks, het is geen echte winkel, maar je kunt wel een luisterafspraak maken voor de demoruimte. Die-is't! Audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 maart 2002 Author Report Share Posted 13 maart 2002 Hi folks, Nou,...ik heb nog geen nieuwe speakers gevonden voor m'n Cyrus versterker,maar.... Ik heb zojuist wel met 'n HiFi-zaak gesproken en kan a.s. vrijdag op m'n eigen versterker de volgende kandidaten aan de tand voelen - De proac Tabblette 50. (demo-model,inmiddels vervangen door opvolger) van 863,- euro nu voor 727,- euro p.p. -de Sonus Faber "Concertino" home. (dit is een nieuwere versie van de bestaande Concertino en schijnt makkelijker aan te sturen te zijn) prijs: rond 850,- EUR p.p. Enige punt bij de SF is dat ie eigenlijk pas op z'n mooist is met de bijbehorende SF stands en die zijn me toch duur! en als laatste mogelijkheid een ingeruild setje Monitor Audio 'Studio'2SE (in kersen!) Nou wil 't toeval dat de MA Studio 2 juist DE speaker was die ik voor m'n huidige Linn Kan's had,maar goed de versie die ik kan beluisteren is een SE versie,wellicht maakt dat nog een verschil. Ik weet dat ze erg goed kunnen klinken,maar de combinatie moet dan wel klikken,anders zijn ze erg fel,kil,en matalig, door de metalen woofer & tweeter. kortom,weer wat opties die ik kan proberen. Ik ben benieuwd welke 't e.v.t wordt. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 maart 2002 Report Share Posted 13 maart 2002 Geplaatst door Alco:-de Sonus Faber "Concertino" home. (dit is een nieuwere versie van de bestaande Concertino en schijnt makkelijker aan te sturen te zijn) prijs: rond 850,- EUR p.p. Enige punt bij de SF is dat ie eigenlijk pas op z'n mooist is met de bijbehorende SF stands en die zijn me toch duur! Dit zou voor mij de enige optie van de drie zijn. Mijn ervaring (wat heet) met ProAc is niet best. Ik vind ze nogal erg schreeuwerig. Ze hebben iets van "hier heb je een hoop tonen en maak er zelf maar wat van." Niet erg prettig dus. De Monitor Audio zijn inderdaad erg afhankelijk van de aangesloten apparatuur. Kunnen blikkerig klinken, net als die Elac aluminium kistjes. De Sonus Faber vind ik wel echt heel erg goed. Ondanks hun formaat is het toch een volwassen speaker. Jammer dat de stands zo duur zijn. Veel succes met uitzoeken en laat je vooral door mij niet van de wijs brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 maart 2002 Author Report Share Posted 13 maart 2002 Hoi Ruud, De Proac Tablette 50 heeft, volgens enkele tstrapporten die ik nog had liggen, een vrij hoog rendement van 89db. Dus dat moet op zich geen probleem zijn met de Cyrus 3. Vooral omdat ik er nu 85db speakers aan heb hangen en daar heeft ie ook geen moeite mee. 't is inderdaad wel weer een luidspreker met de basreflexpoort aan de achterkant. Wat zeg ik....2 poorten zelfs. (heowel dat ook weer wat finetuning mogelijkheden biedt,door 1 of 2 e.v.t te dempen) De SF's lijken inderdaad een zeer geschikte optie. Ik heb ze een aantal jaren geleden beluisterd op een oude Cyrus 2 en dat klonkt al heel behoorlijk,hoewel 't laag mij soms iets teveel van 't goede was,en ze stonden toen vrij opgesteld. De MA Studio-2 heb ik voor 't eerst gehoord op 'n Show van HiFi-zaak "De Groef". Dat was op een eenvoudige buizenversterker van AMC,en dat klonk voortreffelijk. Op m'n vorige Naim Nait-2 ging 't echter minder gewelidig. Verkeerde combinatie dus.(kil,metalig,hard,onnatuurlijk) Well, we'll see... Groet'n, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willem Posted 14 maart 2002 Report Share Posted 14 maart 2002 hallo Alco Die Sonus Fabers zijn echt hele mooie speakers, persoonlijk zit ik er ook aan te denken om deze te kopen(zijn voor mij wel redelijk duur, maar even doorsparen!) Heb ze beluisterd op mijn eigen NAD C320, en dat klonk echt heel erg mooi. Toen merkte ik eigenlijk pas hoe goed die NAD C320 is. Succes met je keuze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 14 maart 2002 Report Share Posted 14 maart 2002 Tja, die Sonus Fabers kunnen mij ook zeer bekoren! Iedere keer als ik produkten van dit merk hoor, valt me op hoe ontzettend fraai ze klinken! Maarre, laat je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 14 maart 2002 Author Report Share Posted 14 maart 2002 Thanx,Y'all. Ik heb zojuist,een paar uur geleden, m'n Linn Kan's verkocht! (althans,morgen worden ze opgehaald/gekocht) Dat scheelt weer,dan hoef ik ze namelijk niet mee te slepen en ergens op in te ruilen. Ik ben ook zeer benieuwd wie van de drie mij 't meest zullen bekoren. De MA Studio-2 en de Proac Tablette 50 zijn resp. 2e hands en demo. De SF Concertino gewoon nieuw en die zijn eigenlijk op hun mooist/best of de peperdure SF stands. (waardoor ze m'n budget wel weer ruim overschreiden...) nog ff een plaatje om lekker bij te kwijlen. Heeft iemand een slabbertje voor mij ? Maar goed, ik zal z.s.m verslag uit brengen hoe 't was. Met vriendelijk groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts