Duck-Twacy Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 Beetje off topic wordt het wel. * = Niet alleen goed klinken, maar ook goed (lineair) meten, en ook de plaatsing van instrumenten (stem is ook een instrument) goed neerzetten, niet te klein en niet te groot en op de juiste plaats projecteren, de ruimtelijke effecten juist weergeven en alle details laten horen, inclusief de microdetails. Dat zijn toch meer kwaliteiten van de speaker als geheel (units, filter, kast afstemming, kast opbouw, materiaalkeuze, demping, kast vorm, plaating units in de kast en ten opzichte van elkaar etc), plus de luisterruimte (locatie, eerste reflecties, kamer modes, flutter echo). Naast dat je met componenten keuze een beetje kunt afstemmen op een bepaalde smaak, misschien de vervorming wat kunt verkleinen, volstaat het bij filter ontwerp toch om je te beperken to de resulterende frequentie en fase verloop (on en off axis), impuls weergave en dat soort meetbare zaken. En natuurlijk wil je de filtering sterk genoeg hebben zodat de units niet in de problemen komen (daar was het allemaal om begonnen). Tenslotte ga je in de laatste fase ook luisteren en fijn afstemmen (een weerstandje een iets kleinere waarde geven bv). Het is allemaal geen black magic (maar ervaring en goede meet instrumenten tellen wel zwaar mee). De eerste keuze voor de klank van een speaker wordt overigens al gedaan met de keuze voor het conus materiaal. Een harde stof (papier, aluminium, keramiek) klinkt anders dan zachter materialen (polypropyleen, bextreen). Daar kan een filter niets meer aan veranderen. De harde conus zal altijd meer micro detail laten horen (vermengt met vervorming vaak). Ben overigens wel benieuwd naar je beroep? Nog even over het upgrade filter a 450 euro. Een kleine rekensom leert me dat de prijs toch wel verklaarbaar is. Kijkende naar het aantal uren voor het ontwerp (zeg 80u) en de productie (zeg 2u/stuk) en het verwachte verkochte aantallen (zeg 50-100 paar). Aannemende dat de de kostprijs van de onderdelen al zo'n 1/3 de bedraagt (zeg 150 euro pp) en je dus over circa 3 a 4 uur arbeidsloon per filter paar hebt (zeg 150-200 euro). De rest is belastingen, overige kosten, marge. Of de kwaliteits winst groot genoeg is ten opzichte van het oorsponkelijke filter, is een andere vraag. Ik zie altijd wel een tendens bij de audiofiel (ook bij mij in het verleden) om een onevenredig groot bedrag te spenderen om een bestaand apparaat iets te "verbeteren". Ik denk nu vaak dat je beter dat bedrag kunt reserveren voor een geheel nieuwe aankoop (na voldoende tevreden luister jaren). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 hier een leuke variant met dezelfe gebruikte scanspeak units maar dan in een transmissielijn en met een seriefilter ik kan je garanderen dat deze ontwerper er echt de nodiige aandacht aan besteed het is een passie van hem om luidsprkers te bouwen, maar dan met een ander prijskaartje namelijk DIY de scanspeak optimo (leuke naam) http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 hier een leuke variant met dezelfe gebruikte scanspeak unitsmaar dan in een transmissielijn en met een seriefilter ik kan je garanderen dat deze ontwerper er echt de nodiige aandacht aan besteed het is een passie van hem om luidsprkers te bouwen, maar dan met een ander prijskaartje namelijk DIY de scanspeak optimo (leuke naam) http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html Beste Ralf, Wat zou het kosten als je ze voor mij ging maken, ook weet ik graag hoeveel tijd het kost om ze te maken . En wat zou ik moeten betalen als ik er meer bij je zou bestellen ? Natuurlijk wel zeer goed afgewerkt want , ik zou ze in de winkel doorverkopen. O ja , het moet natuurlijk wel wit , want zwart kan niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 eerlijk gezegd zie ik die 3800 er ook niet vanaf. maar ik heb ze nog niet gehoord natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 november 2008 Author Report Share Posted 23 november 2008 Kunnen we niet als forum in keer op bezoek gaan bij audiowise? Of op een andere manier kijken of we een demo kunnen regelen van Impulse speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 @M44, er iets van af zien is een gevaarlijke insteek om iets een bepaalde waarde toe te dichten. Die chinese apparaten zien er vaak erg duur uit, maar zijn het vaak niet. Hoewel ik vind dat daar toch ook wel het aantal duurdere apparaten begint toe te nemen. De doorsnee Dynaudio ziet er niet duur uit. Vaak vergeten DIY mensen het aantal uren dat er ingestoken wordt. Als je dat niet meetelt is alles te duur. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 hier een leuke variant met dezelfe gebruikte scanspeak unitsmaar dan in een transmissielijn en met een seriefilter ik kan je garanderen dat deze ontwerper er echt de nodiige aandacht aan besteed het is een passie van hem om luidsprkers te bouwen, maar dan met een ander prijskaartje namelijk DIY de scanspeak optimo (leuke naam) http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html Ralf je vergelijkt koeien met paarden! Natuurlijk is zelfbouw goedkoper jou baas zou ook goedkoper uit zijn wanneer hij jou werk zelf zou uitvoeren. En als Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 deels mee eens maar deze als voorbeeld gestelde Ultimo is ook compleet opgebouwd, agfgewerkt en gefineerd verkrijgbaar voor rond de 2000 euro dan heb je dus een complete luidspreker en die is er ook in perenfineer als je dat wenst voor bamboe zal je wat langer moeten zoeken ik blijf er bij dat de geboden waar erg duur betaald wordt en heb mijn keuze als gemaakt voor het prijsverschil heb ik in eld geval een zeer nette buizen cd speler en voor en eind versterker staan goed naar verhouding met de scanspeak luidsprekers, geen dure high end van 10.000 euro, qanr dat moet je toch minimaal hebben voor dergelijke luisprekers anders tel je niet mee hear op dit forum dan kies ik toch liever eieren voor mijn geld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 Heren, de prijs van een dergelijk product wordt niet bepaald door de ontwikkelingskosten (die toch uit het lopende budget komen, denken jullie nu echt dat een ontwikkelaar op z'n inkomen gaat zitten wachten tot het product op de markt is?) maar grotendeels door de te verwachten rotatie van het product (+ wat grondstoffen en manuren) en het aantal personen die van de inkomsten moeten worden onderhouden. voor zelfbouwers, bamboe meubel paneel en fineer Zelfbouwen is betaalbaar, zolang je een kit exact nabouwt. Begin je te tweaken met componenten kan het al snel in de papieren lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 Heren, de prijs van een dergelijk product wordt niet bepaald door de ontwikkelingskosten (die toch uit het lopende budget komen, denken jullie nu echt dat een ontwikkelaar op z'n inkomen gaat zitten wachten tot het product op de markt is?) maar grotendeels door de te verwachten rotatie van het product (+ wat grondstoffen en manuren) en het aantal personen die van de inkomsten moeten worden onderhouden. voor zelfbouwers, bamboe meubel paneel en fineer thnx seed7 ik was al op zoek naar mooi fineer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speakerland Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 De Black Magic is wel iets anders dan de SS Ultimo's, wat ook leuke speakers zijn, maar in het filter toch wel heel wat te verbeteren valt, over de kastconstructie en het materiaal daavan nog maar te zwijgen. Vergis je niet in de Impulse speakers. Daar zit heel wat research en ontwikkeling door iemand met heel wat ervaring en kennis achter. De SS Ultimo's zijn standaard berekend met een proggie als bijvoorbeeld Speaker Workshop van Audua. Daar kun je een heel eind mee komen, maar dan begint eigenlijk het echte ontwikkelen en uitproberen pas om het echt goed te krijgen. De bewering dat het ontwerp van de Ultimo tot stand is gekomen door middel van een simulatieprogramma op een PC slaat werkelijk nergens op. Ik vraag me af waar Miracle deze wijsheid vandaan haalt. Wij hebben bij Speakerland niet voor niets een dode kamer en 23 jaar ervaring in het ontwerpen van luidsprekers. Simulatie gebruiken we hooguit aan het begin van een ontwerpproces om grofweg een richting te bepalen. Als er mensen zijn die gebruik maken van simulatieprogramma's (en dan meestal nog op basis van data uit de datasheet en niet door metingen verkregen data) dan zijn het wel de hobbyisten die op hun websites een hele rits van hun creaties ten toon spreiden. Iemand die op zoek is naar een luidspreker is alleen verstandig bezig als hij (of zij) voldoende tijd neemt om eerst te luisteren en niet af te gaan op beweringen van anderen op verhalen op internet. De beslissing om zelf te bouwen of niet hangt af van de moeite (en de daarbij behorende voldoening) die je wilt nemen versus het budget dat je wilt besteden. Zelf aan de slag gaan met ontwerpen is zinloos als je geen kennis van zaken en de benodigde faciliteiten hebt. Of je moet alleen het doel hebben om lekker te hobbyen. Keith Marshall heeft door de jaren heen aangetoond mooie ontwerpen te maken, daar wil ik niets aan af doen. Ook dit ontwerp heeft voor een fabrieksspeaker goede prijs/kwaliteitsverhouding. Voor een vergelijkbaar budget kun je echter ook een Maxima bouwen.... Onderstaand nog 2 links naar eerdere reacties op vergelijkbare opmerkingen op het zelfbouwforum. Met vriendelijke groet Ruud Jansen Speakerland http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.ph...ghlight=#144647 http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.ph...ghlight=#141501 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 scanspeak ultimo, optimo, vertigo en maxima en de reference se maak uw keuze zou ik zeggen en allen te beluisteren op diverse bekende plekken Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 november 2008 Author Report Share Posted 23 november 2008 De maxima lijkt mij geen goed idee voor een ruimte van 25m2. Ook de actieve subs lijken mij maar niks. Bij de meeste goede subs zit software die je met een labtop of op de sub zelf kan bedienen zodat de sub zich aan een kamer kan aanpassen. Als je 2 subs hebt wordt het nog moeilijker om deze goed at te stellen helemaal als zoals bij de maximo de sub niet software matig zijn in te regelen. De top van de maxima met dan 1 of 2 Velodyne DD10-18 lijkt mij dan mooier. Afhankelijk hoe laag de top gaat. Dan lijkt mij de Vertigo een beter idee, zeker ook omdat ik maar 2 meter van mijn speakers afzit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speakerland Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 De Maxima is juist een prima oplossing in een wat kleinere ruimte. Een gesloten actieve sub met een Scan Speak kwaliteitsdriver per kanaal is de beste manier om een volkomen schone resonantievrije laagweergave te krijgen voor stereo weergave. Toepassen van 2 subs geeft het voordeel dat je het laag genereert op 2 plaatsen in de ruimte zodat je het aanslaan van staande golven uitmiddelt. De regelinstellingen van de Hypex modules geven voldoende mogelijkheden om het systeem aan de eigenschappen van de ruimte aan te passen. Zo'n digitaal bassmanagement lijkt wel grappig maar werkt maar op 1 punt. Staande golven in de luisterruimte worden er niet door verminderd. En het is duur. Leuk voor in een HT opstelling samen met de andere 1000 instelmogelijkheden die die een moderne multi channel set heeft. Niets voor hifi in stereo. Met vriendelijke groet Ruud Jansen Speakerland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 Impulse black magic, Heeft iemand ze inmiddels gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 Ik kan het niet anders dan met Henk eens zijn. Ik heb de black magic 2 keer beluisterd, in 2 verschillende situaties en vond ze in beide gevallen erg fijn klinken, maar dat vind ik jouw Aria SE's ook. Impulse black magic, Heeft iemand ze inmiddels gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 Ik kan het niet anders dan met Henk eens zijn. Ik heb de black magic 2 keer beluisterd, in 2 verschillende situaties en vond ze in beide gevallen erg fijn klinken, maar dat vind ik jouw Aria SE's ook. Impulse black magic, Heeft iemand ze inmiddels gehoord? Beste Ja, en als ik wil kan ik ze morgen weer beluisteren ; ) MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 Bofkont... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 Bofkont... Beste Hans, Bedankt, je hebt gelijk, op dit moment zitten wij te luisteren naar een paar Final 1000 i elektrostaten. Morgen naar een paar Final 600 i elektrostaten, niet eerlijk want dan naar Impuls Black Magic Bamboe. En binnenkort naar een paar mooie Isophon high -end weergevers. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 november 2008 Author Report Share Posted 24 november 2008 Zo te lezen kan jij wel wat meer vertellen over de Impulse Haudio. Vertel eens wat vindt jij van de Black Magic in vergelijk met andere luidsprekers. Volgens mij zijn de Final 1000i en 600i bijde een stuk duurder dan de Impulse. Kan jij wat licht op deze discussi schijnen met jouw ervaringen van deze luidspreker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2008 Report Share Posted 25 november 2008 Wij onderscheiden twee soorten aankopen: "weloverwogen" en "impuls"-aanschaffingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 november 2008 Author Report Share Posted 25 november 2008 Wij onderscheiden twee soorten aankopen: "weloverwogen" en "impuls"-aanschaffingen... Puur een gok van mijn kant, maar ik denk dat jij dit een betere speaker zou vinden, zonder de Impulse ooit te hebben gehoord. Ik heb ze bijde niet gehoord dus ik kan er niks van zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 25 november 2008 Report Share Posted 25 november 2008 Wij onderscheiden twee soorten aankopen: "weloverwogen" en "impuls"-aanschaffingen... Puur een gok van mijn kant, maar ik denk dat jij dit een betere speaker zou vinden, zonder de Impulse ooit te hebben gehoord. Ik heb ze bijde niet gehoord dus ik kan er niks van zeggen. Mooie speaker Mordante, daar wil ik later onder begraven worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2008 Report Share Posted 25 november 2008 Tis wel een box voor het leven (en erna dus ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 25 november 2008 Report Share Posted 25 november 2008 Tis wel een box voor het leven (en erna dus ) Een soort van begrafenis of crematorium doos dus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts