Jump to content

Squuezecenter 7.3 op thin client

jepe!
 Share

Recommended Posts

Dank voor de reactie Mart. Helaas ben ik ook een digibeet. Ik was aan het informeren en dan later aan een kennis vragen een en ander te installeren.

Weet iemand de verschillen tussen squeezecenter 6.3 en 7.3? Ik weet dat 6.2/3 minder geheugen vraagt. maar wat zijn de verschillen in functionaliteit?

ik heb in het wififorum een oproep gedaan voor een squeezeserver only device. Het kan maar ik heb geen zin om het wiel uit te vinden. Volgens mij zitten er meer mensen zoals ik te wachten op een squeezeserver only device. En daar zou best een handeltje in kunnen zitten. Wie pakt de handschoen op?

Mart

ik heb in het wififorum een oproep gedaan voor een squeezeserver only device. Het kan maar ik heb geen zin om het wiel uit te vinden. Volgens mij zitten er meer mensen zoals ik te wachten op een squeezeserver only device. En daar zou best een handeltje in kunnen zitten. Wie pakt de handschoen op?

Mart

Er zijn toch met sqeezecenter voorge

zo'n nas heb ik gehad en vond het niets. degene die ik had maakte lawaai en er zit een harde schijf in die ik niet nodig heb.

En er zijn inderdaad routers waar je veel mee kan, harde schijf eraan via usb, ip telefonie en die ook upnp ondersteunen. Maar ik heb er nog geen gezien die voldoende ruimte had om ook squeezecenter soepel te laten draaien.

Ik neig steeds meer naar een upnp mediaspeler en die squeezebox de deur uit te doen.

Mart

zo'n nas heb ik gehad en vond het niets. degene die ik had maakte lawaai en er zit een harde schijf in die ik niet nodig heb.

En er zijn inderdaad routers waar je veel mee kan, harde schijf eraan via usb, ip telefonie en die ook upnp ondersteunen. Maar ik heb er nog geen gezien die voldoende ruimte had om ook squeezecenter soepel te laten draaien.

Ik neig steeds meer naar een upnp mediaspeler en die squeezebox de deur uit te doen.

Mart

Dag Mart,

Een NAS heeft altijd een harde schijf (nog even en er komen NASjes met SSD's), want er draait een OS op, meestal Linux. Zonder OS kan ook squeezecenter niet draaien. Die HD is ook nuttig voor muziek, foto's en filmpjes, of download's (voor de jeugd dan...), centrale backups.

Met zo'n NAS kun je door het hele huis je muziek afspelen, en dat heeft zijn charme. Of je vakantiefoto's bekijken op de tv terwijl ze zelf ergens in huis op de NAS staan. Dus kan zo'n NAS ook een eind weg van je luisterkamer een plaatsje vinden.

De NAS die ik heb is tevens een router en er draait eventueel Squeezecenter 6 op. Hij heeft geen fan en is net zo stil als de HD zelf.

Wil je een nieuwe SC versie draaien dan heb verval je in de stevigere NASjes die meestal ook een FAN hebben. Daar ben ik ook geen fan van :rolleyes:

Ik snap dat jij geen extra HD nodig hebt. Waarschijnlijk gebruik je dan de HD in 'je' pc. Juist om geen stroomvretende pc te hoeven aan hebben staan puur voor wat muziek heb ik een NAS gekocht. Meestal staat de HD stil (ik ben maar een paar uur per dag thuis aan het luisteren), en het WLAN kan ik naar believen met een knopje erop aan of uitzetten. Hij verbruikt dan een miezerige 4,5

@marc,

Ik heb dat topic wat je aanhaalt gevolgd. inderdaad veel info.

Mijn situatie is dat ik een externe HD met muziek heb die nu aan mijn laptop hangt.

Dat wil ik eigenlijk niet.

Ik zoek dus eigenlijk een klein computertje waar squeezecenter op kan draaien. Meer niet. Daar hang ik dan de externe HD aan en dat zet ik dan allemaal naast/onder/op de modem en router in een hoek achter het gordijn. Maar als ik in fora lees over mensen die dat gedaan hebben dan denk ik als digibeet dat ik daar beter niet aan kan beginnen en vraag me ook af waarom zo'n doosje met squeezecenter niet plug en play in de handel is.

Mart

@marc,

Ik heb dat topic wat je aanhaalt gevolgd. inderdaad veel info.

Mijn situatie is dat ik een externe HD met muziek heb die nu aan mijn laptop hangt.

Dat wil ik eigenlijk niet.

Ik zoek dus eigenlijk een klein computertje waar squeezecenter op kan draaien. Meer niet. Daar hang ik dan de externe HD aan en dat zet ik dan allemaal naast/onder/op de modem en router in een hoek achter het gordijn. Maar als ik in fora lees over mensen die dat gedaan hebben dan denk ik als digibeet dat ik daar beter niet aan kan beginnen en vraag me ook af waarom zo'n doosje met squeezecenter niet plug en play in de handel is.

Mart

Mart,

Dusse... bij jou draait Squeezecenter al? Op de laptop?

Zou een Asus Eeepc'tje dan niks zijn? Is klein, goedkoop, doodstil en handig.

Ik heb zo'n dingetje, met Linux. Jij zult wel handiger zijn met Windows, dus dan koop je die versie.

Zie ook eens wat anderen hebben ervaren.

Ik kan je misschien wel helpen om squeezecenter te installeren op dat ding, mocht je daar behoefte aan hebben.

groetjes

Marc :ph34r:

ik heb nu een apparaat teveel bij mijn stereo staan: een squeezebox en een laptop. Als ik besluit de laptop te laten staan dan kan ik misschien beter de squeezebox inruilen voor de hear een paar maal genoemde emu dac.

Dat is wel een van mijn overwegingen. En dan zo'n mini ding en die helemaal alleen gebruiken voor muziek. met mijn externe hd eraan. Voordeel is ook dat ik muziek via inernet van deezer, jiwa en anderen dan direct op mijn stereo heb. een mapje maken met radio stations e.d.

nadeel is gebruiksgemak. De squeezebox is toch makkelijker.

en ach, ik kom nog uit het analoge tijdperk waarbij je iets aanzette en niet hoefde op te starten. Vandaar mijn idee van een squuezeserver only- doosje. want een laptop wil ik, ach wat een afwegingen, eigenlijk niet naast de stereo. Maar dat is mijn twijfel meteen want zo'n squeezeserverdoosje zal alles bij elkaar net zo duur zijn als een complete eee pc!

ik ben er zeker nog niet uit.

Mart

ps dank voor je aanbod squeezecenter te installeren. maar dat lukt me nog wel. een Thin client configureren zoals topicstarter lijkt me een ramp.

ik ben er zeker nog niet uit.

Mart

Mart, we zijn het eens. Het is Die Qual der Wahl.

Moet het de Pjotrj-way, de Brad-way, of de Opus-way

Op Opus werd ik gisteren gewezen, en ja, wat zal het worden?

Ik mag dan wat afweten van pc's, van DAC's heb ik weinig verstand, en dan moet je maar afgaan op wat anderen beweren. Ik zocht nog even naar de beste DAC en vond iets esoterisch van 30.000 dollar.

Mijn moeder zou zeggen: in nog geen 30.000 jaar!

De Opus-way heeft als voordeel dat je met minder spullen terechtkomt. Die laptop-dac-hd-oplossingen geven een behoorlijke kabelsla.

Maar bij de Opus kan een externe DAC mogelijk weer wat verbeteren.. Jakkes!

Enfin, laat ik stoppen. Ik vind het eigenlijk best lekker nog niet te hebben gekozen.

Marc :ph34r:

Het geeft uiteindelijk allemaal kabelsla Marc :D

Hoe ernstig dat is hangt ook een beetje af van hoe je het opstelt. Heb je een open rack dan hoeft alleen het PC'tje bovenop te staan (of in een hoog vak) en kan de rest een plankje lager. Het Plextor PX-608CU DVD/CD spelertje wat ik nu gebruik is een top loader met clamshell en die staat naast het PC'tje. Hoewel die het perfect doet is dat eigenlijk niet zo'n handig ding voor dit gebruik en denk erover die te gaan vervangen voor een tray loader. Aan de andere kant heeft de PX-608CU wel een minimum aan bewegende delen.

;)

Weet iemand de verschillen tussen squeezecenter 6.3 en 7.3? Ik weet dat 6.2/3 minder geheugen vraagt. maar wat zijn de verschillen in functionaliteit?

geen idee maar dat moet toch makkelijk te vinden zijn op de site van slimdevices?

Mart

Fit PC, nog kleiner is in de "embedded" hoek te vinden.

was ik al tegengekomen en zou goed voldoen. ik weet niet hoe ik daar dan squeezecenter op moet krijgen maar afgezien daarvan: voor hetzelfde geld koop ik een eee pc waar dan meteen een toetsenbordje en schermpje bij zit.

Mart