Jump to content

vinyl reparatie

Guest bril12
 Share

Recommended Posts

Die vaste hand zal wel lukken.

Ik zoek een materiaal dat aan de volgende voorwaarden voldoet:

- prima hechten aan/op vinyl;

- half vloeibaar, het moet met de punt van een tandenstoker o.i.d zijn aan te brengen;

- niet in no-time uitharden

Voldoet kunsthars hieraan? Wie heeft een idee of tip?

Daarom zoek ik ook een materiaal dat niet direct uithardt.

Ik heb een goede 40x microscoop (met opvallend licht) met voldoende werkruimte tussen objectief en werkstuk. Ik stel me voor om dat gat met een druppel hars o.i.d. dergelijks te vullen en daarna met stukje hout (een wat stomp afgesneden tandenstoker bijvoorbeeld) vlak te smeren. Dat moet je dan toch nauwelijks meer horen, lijkt mij. In elk geval een betere oplossing dan dat gat laten zitten en bij het afspelen mogelijk je cantilever te mollen.

Daarom: welk spul is hiervoor geschikt?

Interessant topic. Volgens mij een gat in de markt als je in deze tijd hier in kunt voorzien. Alleen de prijs die je door kunt berekenen moet wel in verhouding staan tot het origineel....

CVE, ik weet niet waar je woont, doe anders een PM, volgens mij ben jij goed met vinyl ;) , ik heb een LP van Bjork, die altijd op

Een beetje vloeibaar hout? (te koop in tubes bij de lijmen).

Trouwens, een tik zal er altijd blijven.

Waarom koop je geen nieuwe LP. Met alle respect, maar een Golden Earrring zal niet moeilijk te vinden zijn en kost niet veel.

Morgen is er een hele grote beurs in de Jaarbeurshallen in Utrecht.

Nagellak is ook een goede oplossing. Makkelijk aan te brengen en met een dunne naald/speld en een vaste hand onder de microscoop goed een groef in te krassen.

Is geen blijvende oplossing, het slijt na een aantal keren draaien, maar je bent wel van de put af.

Mvg. Miraclel.

Ik betwijfel of vloeibaar hout goed aan vinyl hecht. Volgens mij niet.

Waarom koop je geen nieuwe LP. Met alle respect, maar een Golden Earrring zal niet moeilijk te vinden zijn en kost niet veel. Morgen is er een hele grote beurs in de Jaarbeurshallen in Utrecht.

Lijkt me sterk dat je de eerste lp van de Earrings gemakkelijk vindt in (near) mint staat. En mocht dat al het geval zijn, dan is 'ie zeker niet goedkoop. Ook in Utrecht niet.

Nagellak is ook een goede oplossing. Makkelijk aan te brengen en met een dunne naald/speld en een vaste hand onder de microscoop goed een groef in te krassen.

Is geen blijvende oplossing, het slijt na een aantal keren draaien, maar je bent wel van de put af.

Nagellak zou kunnen. Ik kan het in elk geval eens proberen op een afdankertje. Ik zit ook te denken aan pvc-lijm, hoewel dat heel snel hard wordt.

Ik betwijfel of vloeibaar hout goed aan vinyl hecht. Volgens mij niet.

Waarom koop je geen nieuwe LP. Met alle respect, maar een Golden Earrring zal niet moeilijk te vinden zijn en kost niet veel. Morgen is er een hele grote beurs in de Jaarbeurshallen in Utrecht.

Lijkt me sterk dat je de eerste lp van de Earrings gemakkelijk vindt in (near) mint staat. En mocht dat al het geval zijn, dan is 'ie zeker niet goedkoop. Ook in Utrecht niet.

Die vaste hand zal wel lukken.

Ik zoek een materiaal dat aan de volgende voorwaarden voldoet:

- prima hechten aan/op vinyl;

- half vloeibaar, het moet met de punt van een tandenstoker o.i.d zijn aan te brengen;

- niet in no-time uitharden

Voldoet kunsthars hieraan? Wie heeft een idee of tip?

Epoxy hecht op pvc, hardt niet meteen uit en is bijzonder sterk. Het is wel vrij dun maar met speciaal vulmiddel op te dikken.

Misschien zo'n epoxy reparatiesetje van bison:

af993e0fc2c7dd2dc07c05.gif

pvc slijpsel oplossen in Methylethylketon, zoveel dat het een dikke massa pasta wordt. Dan zoveel mogelijk in laten drogen tot het nog net verwerkbaar is. Echter wel oppassen want het oplosmiddel tast ook je plaat aan. Daarom zou ik ook met nagellak voorzichtig zijn. De remedie zou wel eens erger kunne zijn als de kwaal.

Seed7 heb je dit zelf ooit gedaan of is het een idee?

Het maken van zo'n PVC harsoplossing is iets dat ik met enige regelmaat doe (in een zeer verdunde vorm is het ook te gebruiken als pvc durkint/verf, wel een kleurtje aan toe voegen), er een LP mee repareren, neen. Het concept is eigenlijk gelijk aan het oplossen van plexiglaszaagsel (PMMA) in chloroform.

Misschien is deze gedachte wel te simpel :huh: .

Benodigdheden:

- gare lp/single als donor

- soldeerbout

- zeer fijne naald

Stook de soldeerbout warm en smelt een stukje van de gare lp/single af. Neem de naald en haal de benodigde hoeveelheid van de bout en vul daarmee het gaatje in de kapotte LP. Werk daarna af met een verhitte naald.

Op deze manier is te vullen object en vulling van hetzelfde materiaal, waardoor de hechting m.i. optimaal is.

Het is maar een gedachte. Ik heb het zelf niet geprobeerd.

Misschien is deze gedachte wel te simpel :huh: .

Benodigdheden:

- gare lp/single als donor

- soldeerbout

- zeer fijne naald

Stook de soldeerbout warm en smelt een stukje van de gare lp/single af. Neem de naald en haal de benodigde hoeveelheid van de bout en vul daarmee het gaatje in de kapotte LP. Werk daarna af met een verhitte naald.

Op deze manier is te vullen object en vulling van hetzelfde materiaal, waardoor de hechting m.i. optimaal is.

Het is maar een gedachte. Ik heb het zelf niet geprobeerd.

Hoe moeilijk kan het zijn? :D . De antwoorden liggen veelal dicht bij huis. Maar kom er maar op. Simplicity rules <_< . Heel goed Roger :rolleyes: