StereoHydro Posted 27 november 2008 Report Share Posted 27 november 2008 Hallo, voorstellen lijkt mijn een prioriteit. Mijn naam ik Henk, 27 jaar en muziek liefhebber. Na al een maandje (teveel volgens mijn vriendin) op dit forum rond te hebben gesnuffeld, leek het mij nuttig me aan te melden. Ik heb tot nu toe antwoord op mijn vragen kunnen vinden binnen dit forum, maar loop nu toch vast als "gast" op het net. Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een 2.5 jaar (oude) Duson set bestaande uit een PA100, CD100 en T100. Een geweldige set met Adrigal luidsprekerkabels (bi-wire) en Monster interlinks. Besloten deze set aan te schaffen i.p.v. een nieuwe, mede dankzij dit forum. Dank hier voor. Nu mis ik nog twee componenten, nl. een platenspeler en speakers. Mijn budget is een beperking qua speakers. Deze beperking ligt rond de 700 euro (set). Mijn voorkeur gaat uit (altijd) naar marktplaats (tweedehands). Mijn muziek voorkeur is vrij breed met uitschieters naar stevige rock, reggae en live hiphop. Dit maakt mijn keuze moeilijk. Ik hou van een warm, open geluid met een strakke bass. Ik kwam b.v. deze tegen, past qua vormgeving en budget perfect in mijn straatje. Maar, geen idee... Xanadu DS 14 Frequentiebereik: 40 Hz.....30 kHz Impedantie: 6 Ohm Rendement: 87dB/2.83V/m Belastbaarheid: ca 25 Volt kortstondig > 60 Hz. Wie kan mij helpen met mijn speaker keuze? Of heeft er ervaring met deze set? En kan iemand een platenspeler aanraden (Duson? Geen idee of deze ooit is gemaakt)? Groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 27 november 2008 Report Share Posted 27 november 2008 Wie kan mij helpen met mijn speaker keuze? Hmmm Henk, luidsprekers koop je niet op specificatie, alhoewel audio-nieuwe-stijl je graag wil laten geloven dat dit best zou kunnen. Als het serieus genoeg is ontkom je er niet aan om de luidspreker van je keuze in je eigen omgeving te kunnen beluisteren. Voor minder zou ik het niet doen in ieder geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 november 2008 Report Share Posted 27 november 2008 Wellicht http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=76376.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
StereoHydro Posted 27 november 2008 Author Report Share Posted 27 november 2008 Ik ben mij er van bewust dat ik eigenlijk met mij versterker naar een winkel zou moeten of beter nog, met de speakers richting mijn huis. Ook ben ik al meerdere malen naar een goede hifi zaak gegaan om verschillende speakers te beluisteren. Ik moet zeggen dat de keuze daar niet makkelijker van word (al valt er wel veel af). In ieder geval goed te horen dat Xanadu niet een verkeerd merk is. Deze schaf ik, denk ik, (ook gekeken naar mijn budget) maar aan denk ik (450 voor de set). Mede om me dan rustig te kunnen orienteren op een perfecte combinatie. En ik doe er in ieder geval geen miskoop mee waar ik niet meer vanaf kom. Bedankt voor de reactie's, de tips zal ik mee nemen in mijn toekomstige keuze... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Denk ook even over 2e hands. Scheelt al snel veel en voor 450 euro heb je prachtige 2e hands luidsprekers. Als je toch niet thuis gaat luisteren (op proef), heeft nieuw kopen weinig zin naar mijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 @S_K: Volgens mij stond al in de openingspost dat zijn voorkeur uitgaat naar Marktplaats/tweedehands speakers. Net even op MP gekeken rond die prijsklasse een all-round speaker. Bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/214316872 = B&W http://link.marktplaats.nl/216190548 = Klipsch http://link.marktplaats.nl/212843041 = Infinity http://link.marktplaats.nl/215647186 = Dali http://link.marktplaats.nl/216307029 = AVI Alle 5 behoorlijk all-round, maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar nog belangrijker, de match met je apparatuur en luisterruimte. Speakers kunnen in de ene ruimte geweldig klinken en in de andere ruimte waardeloos. Zlefs met de zelfde apparatuur eraan. Er zijn maar h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Heb ik weer niet goed gelezen, sorry. Staat ook een set RF5 online van iemand die er heel snel vanaf moet (ik ken de verkoper). Wellicht het belusiteren waard B&W zou ik zelf niet voor gaan, van dat rijtje zou ik zelf de Infinity het eerst overwegen. Just a thought. Als het wat minder mag kosten en je niet wars bent van oude houten kasten, zou ik de AR3, Tannoy Eaton (evt. i.c.m. REL sub) en IMF ALS40 eens overwegen. Maargoed. Ik dring mijn smaak op. Sorry ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 xanadu vink een beetje te mat voor jouw smaak qua muziek. zoek een leuke totem, infinity of klipsch maar klipsch is niet warm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 maar klipsch is niet warm.Ik heb anders hele andere ervaringen met Klipsch. Een gevoel alsof je een warm bad nam in de muziek na een koude dag buiten werken. Dat was weliswaar met RF-5 op een zeer fraaie Accuphase versterker, maar toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 bijzonder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 maar klipsch is niet warm.Ik heb anders hele andere ervaringen met Klipsch. Een gevoel alsof je een warm bad nam in de muziek na een koude dag buiten werken. Dat was weliswaar met RF-5 op een zeer fraaie Accuphase versterker, maar toch. Had je die dingen vlak naast de kachel of open haard staan? Of had je ze zo gemodificeerd dat ze wel warm klonken zonder ze op te stoken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Met een setje Klipsch speakers kun je alle kanten op, vooral omdat ze zo vreselijk goed laten horen wat de kwaliteit - of het gebrek hieraan - in bron en de gebruikte versterkers schuilt. Dit levert dan ook de meest uiteenlopende reacties op, dat een setje RF 5 je in een warm bad van muziek dompelt kan ik me dan ook goed voorstellen, dat dezelfde speakers je ook de tent uit kunnen jagen is eveneens zeer goed mogelijk. Geef dan niet direct de schuld aan de boodschapper, graaf eens wat verder en ontdek dat er veel te verbeteren valt in highend electronica....... En inderdaad Klipsch zou ik niet willen omschrijven als een warme speaker, omfloerst en wollig, zijn de kreten die bij me opkomen als er over warme speakers wordt gesproken, wel de meest betaalbare eerlijke speakers, dus warm als het moet en scherp, snerpend op andere momenten, maar dit ligt dan ook geheel aan de keuze van de muziek. Overigens vind ik dat er sprake is van een achteruitgang, RF 5 en 7 gaan nog wel, de voorgaande KLF serie mn de 20 en 30 kwamen hier toch ver boven, terwijl de oudjes Heresy, Cornwall het na al die jaren nog steeds vreselijk beter doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Geef dan niet direct de schuld aan de boodschapper, graaf eens wat verder en ontdek dat er veel te verbeteren valt in highend electronica....... Dat er veel te verbeteren valt in "high-end" electronica ben ik het voor de volle 100% met je eens. Vanavond het nog over gehad met Mordante (is hier geweest om mijn set te beluisteren en een powerkabel terug halen). Veel "high-end" electronica is in mijn oren alleen maar bedoeld om de pingeltjes in vervelende pingelpongelzooi heel duidelijk weer te geven, maar muziek maken is een ander verhaal. Klipsch echter, en ook de RF-5 vind ik v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Klipsch echter, en ook de RF-5 vind ik v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 17.000Hz is voor muziek al behoorlijk het hoge gebied. Boven de 16.000Hz gebeurt er in werkelijkheid echt niet zo heel veel in muziek. Scherpte treed dan ook meest niet boven, maar behoorlijk onder die frequenties op. Meest tussen de 10.000 en 15.000Hz, en daar zit ook juist de kracht van een pi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 december 2008 Report Share Posted 23 december 2008 Bonkende LaScala's ken ik niet, ben er toch wel aardig wat tegen gekomen, wel hebben ze net als de hoorn een probleem rondom de 9000 HZ, te wijten aan het uitslingeren van de midrange unit. Problemen in het laag zou ik zoeken in de aansturing, ook al werden deze speakers inderdaad ook in de professionele sfeer ingezet, ontworpen zijn ze voor de huiskamer, zelfs in kamertjes van een 16 vierkante meter leveren ze beduidend minder problemen in het laag dan de meeste basreflexen. Overigens vind ik het laag van de RF 5 en 7 al heel sterk neigen naar hetgeen we gewend zijn van een basreflex, de KLF 20 en 30 deden dat toch aanzienlijk plezanter. Het laag van de heritage speakers is hier op geen enkele manier mee te vergelijken, dunner, sneller en daardoor veel gedetailleerder......... Realisme is nu juist hetgeen mij Klipsch heeft doen kiezen, met mij ook een aantal beroepsmusici, en ondanks formaat en vormgeving ook veel vrouwen, hetwelk mij sterkt in mijn overtuiging dat dit wel heel erg goede weergevers zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 23 december 2008 Report Share Posted 23 december 2008 Ik heb de LaScala's nooit gehoord (gaat binnenkort gebeuren), maar wat ik er van gehoord heb. En dan niet van internet, maar van vrienden die mijn smaak kennen, zetten ze een behoorlijk 'live' geluid neer met een vrij fors middengebied, goed laag dat niet erg diep gaat en typisch hoorn hoog. Moet je van houden, maar schel is het naar mijn idee zeker niet. Enfin, to the point. Je moet ervan houden, maar zoals miracle 't omschrijft klinkt 't meer als een mismatch met de versterker en de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 december 2008 Report Share Posted 23 december 2008 Realisme is nu juist hetgeen mij Klipsch heeft doen kiezen, met mij ook een aantal beroepsmusici, en ondanks formaat en vormgeving ook veel vrouwen, hetwelk mij sterkt in mijn overtuiging dat dit wel heel erg goede weergevers zijn. ....of omdat ze er een plant op kunnen zetten zonder dat deze er makkelijk af te stoten is. Natuurlijk zijn er ook musici die een LaScala in huis hebben, maar ik ken er ook die ze verafschuwen, en een zgn slechte bassreflex in huis hebben. Een bassreflex is overigens niet slecht, maar wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 december 2008 Report Share Posted 23 december 2008 Je moet ervan houden, maar zoals miracle 't omschrijft klinkt 't meer als een mismatch met de versterker en de ruimte. Dan wel een mismatch met een heel aantal versterkers en net zo veel ruimte's. Ik heb de LaScala's, zowel de oudere als de nieuwe al redelijk vaak gehoord, maar geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 23 december 2008 Report Share Posted 23 december 2008 Je moet ervan houden, maar zoals miracle 't omschrijft klinkt 't meer als een mismatch met de versterker en de ruimte. Dan wel een mismatch met een heel aantal versterkers en net zo veel ruimte's. Ik heb de LaScala's, zowel de oudere als de nieuwe al redelijk vaak gehoord, maar geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 december 2008 Report Share Posted 23 december 2008 Je kunt natuurlijk proberen elk argument dat je niet aanstaat in het lachwekkende te trekken, verbazend vind ik het wel dat de echte gebreken je moeten worden aangereikt, dat zou ik nu schandalig vinden Natuurlijk is het onbegrijpelijk dat men filterfouten, die al tientallen jaren aanwezig zijn, niet verhelpt, vond het ook bijzonder vreemd dat na de productiestop en de daaropvolgende introductie van de nieuwe modellen op dit vlak geen verbetering is gebracht. Als je eens rondkijkt op het Klipsch forum zal duidelijk worden dat dit zeker bekend zou moeten zijn, er lopen nogal wat topics over dit onderwerp en er worden diverse oplossingen aangeboden. Heb zelf een aantal sets voorzien van het filter dat is ontworpen door Al Klappenberger, met een indrukwekkend resultaat, open, zuiver en dynamisch als geen andere speaker die ik ken, alleen wel erg groot voor een Nederlandse huiskamer, niet eens wat het fysieke formaat betreft, wel vwb de geluidsdruk die kan worden opgebouwd. Maar goed, mijn eigen voorkeur beperkt hierom zich tot de kleine speakers uit de Heritage lijn, groot genoeg voor een huiskamer en als je wilt is er ook een feest mee te bouwen en een zaaltje vol te blazen met muziek. Dat vrouwen de weergave middels deze speakers kunnen waarderen, heeft niet zo heel erg veel te maken met de plantjes die je er op kunt zetten, wel met het gegeven dat vrouwen veel objectiever en beter luisteren dan de gemiddelde audiofiele man, welke laatste als het misgaat met een combinatie, de boodschapper afstraft voor het brengen van een boodschap die men niet verwacht of wenst. In de jaren dat ik wat meer in de winkel aanwezig was dan tegenwoordig, heb ik dit geregeld mogen meemaken, ook dubbel gelegen op momenten dat het tegendeel werd bewezen en de heren audiofielen afdropen. Spelen met speakers die wel alles laten horen is prachtig, Krijg je het voorelkaar vergaat je ook de aandrang om voortdurend op zoek te gaan naar weer een verbetering, ook op deze wijze ontstaat er een situatie waarin je lekker ontspannen van jouw muziek kunt genieten Overigens zijn er inderdaad heel erg veel versterkers waarmee het mis gaat in combinatie met een speaker uit de Heritage lijn, er zijn niet zo heel erg veel goede versterkers, de toppers die ik ken zijn de versterker van John Linsley Hood waarvan hier informatie is te vinden, zelf draai ik met een PP versterker met als eindbuizen de 2A3 en is de Leben CS 300 een toppertje met de EL 84 natuurlijk ook in PP. Veel zware, in gewicht en vermogen, versterkers laten het afweten, terwijl diverse - betaalbare - modellen van Pioneer het erg goed doen evenals de oudere Accuphase, Sansui en Luxman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ook ik op zoek naar een luidspreker heb Klipsch gehoord, Mede omdat hier een ware discussie ontstaat wou ik er toch even iets over kwijt. Ik vond het een waar fenomeen ! Heb de Klipsch ICON WF 34 op een Denon- AE-1500 gehoord. de verkoper was er erg over te spreken en hij zei dat hij me dit moest laten horen. Het was de neutrale speaker die ik leek te zoeken. Het laag was exact goed, mede als het midden. Alleen ik kon gewoon niet aan de hoorn wennen. Het hoog is gewoon iets te scherp. Toen mijn ma ook de winkel binnen kwam zij ze het woord waar ik niet op kon komen. Ik vind ze metaal achtig klinken, en vind de luidsprekers die je nu hebt mooier. En daar zit wel wat in natuurlijk. Maar nu ik er achter af aan terug denk was het wel een mooie neutrale speaker waar je waarschijnlijk gewoon lang aan moet wennen. (behalve klassieke muziek vond ik er echt niet op klinken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Een gegeven is dat elke Klipsch speaker genadeloos laat horen welke problemen die in bron en aansturing aanwezig zijn, dit maakt het best lastig tot een goed oordeel te komen, persoonlijk zou ik er niet over denken ze te combineren met een Denon, vergeet hier ook de cd speler niet ! De nieuwere modellen hebben een titanium tweeter, dit zou wat scherper kunnen zijn , echter bij de vergelijking tussen mijn - gemodificeerde - Heresy II en de nieuwe III was het beslist niet zo dat dit een opvallend verschil bracht, maar nogmaals bron en aansturing zijn belangrijker dan je in het algemeen meemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Was er zelf niet enorm over te spreken. Het kan zijn dat ze wat fijner klinken op mijn marantz alleen ik zou zelf het risico niet nemen. Je hoort wel dat als alles mee zit dat je er een prachtige speaker aan kan hebben. Maar geef mij maar een dome tweeter. Het kan wel natuurgetrouw ( ik weet niet of dit wel het goede woord is) zijn maar als je je irriteert aan een luidspreker is het niet de luidspreker voor jouw. Ben wel benieuwd naar de Klipsch RF 52 deze zijn ongeveer de helft van de andere klipsch die ik heb moeten horen (je stelt een budget en de verkoper komt altijd met iets wat meer kost). Zal zelf niet snel zo'n luidspreker met zo'n (kleine) hoorn kopen.Alleen bij een goede versterker kan je voor heel weinig geld veel speaker hebben. Wand ik hoorde tot nu toe (ga snel meer luidsprekers luisteren, alleen daarvoor moest ik een afspraak maken) maar klipsch is wel een merk met veel protentie (echt duur zijn ze niet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Een gegeven is dat elke Klipsch speaker genadeloos laat horen welke problemen die in bron en aansturing aanwezig zijn, dit maakt het best lastig tot een goed oordeel te komen, persoonlijk zou ik er niet over denken ze te combineren met een Denon, vergeet hier ook de cd speler niet !De nieuwere modellen hebben een titanium tweeter, dit zou wat scherper kunnen zijn , echter bij de vergelijking tussen mijn - gemodificeerde - Heresy II en de nieuwe III was het beslist niet zo dat dit een opvallend verschil bracht, maar nogmaals bron en aansturing zijn belangrijker dan je in het algemeen meemaakt. Is het niet andersom... dat een versterker juist een beetje warm moet klinken om de Klipschen tot z'n recht te laten komen.... Het is m.i. niet helemaal correct om een luidspreker als norm te stellen. @ StereoHydro: Zoek eens een paar mooiw MC M3 luidsprekers. Kosten ergen rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts