Jump to content

Phonotrap en loodgieters

gruiter
 Share

Recommended Posts

Ik zit met een gigantisch probleem. Toen ik vandaag thuis kwam rook ik een enorme brandlucht en zag ik meteen dat het lampje van de Phono 2 het niet meer deed. Ik heb de zaak meteen afgekoppeld. Het apparaat was loeiheet zodat ik bijna mijn vingers verbrandde. De zekering was doorgebrand, maar een nieuwe zekering bracht geen oplossing. Ik heb het apparaat vervolgens open geschroefd. De trafo blijft heet, maar de printplaten zien er nog mooi uit. Ik hoop dat de schade beperkt is tot de trafo, maar ik vrees dat het ook een negatief effect heeft gehad op mijn element. Helaas kan ik dat nu niet uittesten.

Ze zijn bij ons thuis bezig met de badkamer en de loodgieter had een stroomhaspel op de stekkerdoos van mijn set aangesloten en het haspel vervolgens op het balkon neergezet. Vervolgens wilde hij lijm halen en heeft hij zichzelf buiten gesloten omdat hij de sleutel in de balkondeur heeft laten zitten. Omdat wij werkten is de beste man maar naar zijn huis gegaan.

Ik weet bijna zeker dat het "doorbranden" van de Phono2 te maken heeft met de haspel die op het balkon stond, maar de loodgieter zegt dat dit niet kan omdat hij immers nog geen apparaat aan het haspel had aangesloten. Wat denk jij en wat kan ik doen om hard te maken dat het hiermee wel te maken heeft. Hoe zit dit verzekeringtechnisch als ik geen gelijk krijg of als blijkt dat het gewoon dom geluk is?

Ik baal hier erg van :angry:

Groeten

Gerald

Dit lijkt mij niet komen door de haspel die de loodgieter in het stekkerblok van jouw installatie heeft geprikt.

Het zou toch van de gekke zijn dat een phonotrap er niet tegen kan als er stroom op de zelfde groep word gebruikt, door welk apparaat dan ook dat die daarvan kapot zou gaan. :unsure::rolleyes:

Ik heb in de schuur ook een audioinstallatie staan, waar ook een phonotrap bij zit. Die werkt gewoon op de zelfde groep en zelfs stekkerdoos als alle gereedschappen die ik daar gebruik (oa. slijptol, lasapparaten, boren en zelfs een terraskachel).

Sluiting maken door een stekker van een haspel in je stekkerblok te steken zal ook alleen maar resulteren in het doorslaan van de stop in de stoppenkast.

Ik zou iig niet kunnen bedenken hoe een phonotrap kapot kan gaan door een haspel die in het stekkerblok bij je audioapparatuur zit, met welk gereedschap dan ook daarop aangesloten.

Flink balen natuurlijk, vooral als je element ook nog schade heeft opgelopen, maar ik zou als eerste die phonotrap eens door een onafhankelijk techneut na laten kijken zodat die kan constateren wat er aan de hand is.

Niet direct mee naar de leverancier, en ook niet het verhaal van de stroomhaspel vertellen, maar de techneut laten kijken wat er mis is gegaan. Alleen zo kun je er met zekerheid achter komen of het door de loodgieter of door een (constructie)fout in de phonotrap komt. In het laatste geval is het garantie, ook al is de offici

Constant onder stroom, maar dat had ik dus beter niet kunnen doen. Voor hetzelfde geld had er brand kunnen uitbreken.

Juist. En dat gebeurd vaker dan je denkt met spullen in die "standby" stand en app. die de hele dag en nacht aan staat. Ik denk dat jou phono trapje gewoon op is qua "brand uren" .

Dank voor de reactie. Ik ben geen techneut, maar het lijkt me wel erg toevallig.

Het apparaatje staat hier al maanden continue aan de stroom en toevallig komt er vandaag een knurft langs die het haspel aan de stekkerdoos van mijn set aansluit en nu opeens doet 'ie het niet meer. Het haspel was niet afgerold en er was ook nog geen apparaat aangesloten. Inductie?

Constant onder stroom, maar dat had ik dus beter niet kunnen doen. Voor hetzelfde geld had er brand kunnen uitbreken.

Ik denk dat jou phono trapje gewoon op is qua "brand uren" .

Dat is wel erg snel na slechts 7 maanden.

Dat zijn zo ongeveer bijna 5000 uren.

Afgezien dat het gevaarlijk is om elektronische apparatuur aan te laten staan als er niemand thuis is, heeft het ook geen enkel nut. Ook niet voor audio app. Kost alleen maar geld in ieder opzicht. Wil je muziek luisteren met je versterker op bedrijfs temperatuur, zet je hem een half uurtje of een uurtje van te voren aan. Niks mis mee.

En dat haspeltje van de loodgieter heeft er echt niks mee te maken. Puur toeval.

Dat zijn zo ongeveer bijna 5000 uren.

Afgezien dat het gevaarlijk is om elektronische apparatuur aan te laten staan als er niemand thuis is, heeft het ook geen enkel nut. Ook niet voor audio app. Kost alleen maar geld in ieder opzicht. Wil je muziek luisteren met je versterker op bedrijfs temperatuur, zet je hem een half uurtje of een uurtje van te voren aan. Niks mis mee.

En dat haspeltje van de loodgieter heeft er echt niks mee te maken. Puur toeval.

Al mijn versterkers (incl. phonotrap) staan constant aan. De voorversterkers kunnen nog geen eens uit... Ik schakel w

Gerald, bij mij staat de Phono1 ook constant aan. Afgezien van het feit dat dit beter is voor het element, is het ook gewoon makkelijk. Evenals de subwoofer, eindversterker en dvb-tuner. Nooit last mee gehad. Neem ff contact op met Henk om eea te laten doormeten. Dat dit aan de Phono2 z

Guest tubejack

Carl Sietse heeft m.i. gelijk, puur toeval ;)

Waarschijnlijk is de trafo in die Phono 2 niet ontworpen om 24uur per dag aan te laten staan.

Mazzel dat er i.d.d. g

Er is een mogelijkheid dat de loodgieter de phonotrap-steker eruit heeft gehaald en meteen weer teruggestopt.

Dat kan in sommige gevallen leiden tot een doorgebrande gelijkrichter door een piekstroom die de elco's trekken.

Ik laat hier ook altijd alles aanstaan (behalve de buizeneindtrap), maar het meeste is zelfbouw of gemodificeerd en kan daartegen.

De phonotrap zou dat ook moeten kunnen, zoveel stroom trekken die dingen niet dus de trafo kan klein en toch koel blijven.

PS "Phono 2" is een BlueNote? Die moet er zeker tegen kunnen, zit een riante voeding in.

Bedenk me net nog iets: als het inderdaad een BlueNote is, dan zit daar een LM317 en LM337 regelaar in.

Die worden niet beschermd door dioden antiserie erover, dus als de spanning even wegvalt en weer terugkomt, kan de spanning aan de uitgang van de regelaars door de eropvolgende nog geladen condensatoren een moment hoger zijn dan de spanning aan de ingang, wat de regelaar(s) meteen doet overlijden.

Ze sluiten dan en dat kan de trafo inderdaad niet trekken. De opamps kunnen dan ook een te hoge spanning krijgen en gaan er ook aan. De zekering zou dan wel moeten sneuvelen......

Dat is een verkeerde bezuiniging in het ontwerp (en BN is daar echt niet de enige in).

@ Henri: die BN heeft een ruim gedimensioneerde voeding; in het geval van de Phono2 een voldoend grote transformator, pi-filter schakeling met 4 dikke elco's en twee smoorspoelen.

Dat wil best stroom pompen hoor (ook al trekken die opampjes niet zoveel).

Een opgerolde haspel werkt inderdaad als spoel.

Theoretisch gezien zou dat, bij inprikken op een stekkerdoos, een piekspanning kunnen geven.

In de praktijk is die zelfinductie te laag om de zeer lage inwendige weerstand van het net + de verbruikers zodanig op te slingeren dat dat schadelijke gevolgen kan hebben voor de erop aangesloten apparatuur.

Als er nog niets op die haspel was aangesloten, was er bovendien geen gesloten stroomkring.

Misschien dat Henrie daar wat over kan zeggen, die zit meen ik in de "sterkstroom" techniek?

(Sorry voor dat woord, ik weet dat het zo niet meer heet maar ik ben nog van de ouwe stempel). ;)

Dank voor alle reacties. Het betreft inderdaad de Bluenote Phono 2. Ik denk dat ik Zaterdag maar "even" naar Sneek afreis. De zorg over mijn element is verdwenen. We hebben hier een oude technics versterker staan (met phonotrap). Ik heb daar de draaitafel even op aangesloten en er klonk muziek.

Kortsluiting vanwege een nat balkon zou misschien kunnen maar dan zou de aardlekschakelaar er toch ook uit moeten vliegen? Het lullige is dat de loodgieters eerste reactie was toen ik hem belde "dat kan niet!". Morgenvroeg zou hij nog wel even komen kijken.

Gelukkig is de schade beperkt tot de Phono trap en is er geen brand uitgebroken..

Guest kikkervisje
Als je een onafhankelijke instantie kunt laten zeggen dat

er iets verbrand is in die phonotrap kan het onder

je brandpolis vallen.

Gelukkig is de schade beperkt tot de Phono trap en is er geen brand uitgebroken..

In dat geval word het verzekeringsfraude ! Of ga ik nu tekort door de bocht?

Helemaal geen fraude.

Ik ken gevallen hier waar de verzekering elementen

vergoedde wegens "spoeltjes verBRAND". Voor zover

ik weet dekken de meeste brandpolissen hier inderdaad

ook elektrische schade. Indien nodig kun je het

eens navragen.

Door blikseminslag ging de voeding van mijn nieuwe TV kapot. Ik kreeg hem zonder problemen vergoed. Bij de toenmalige Quad hoefde ik alleen een verzekering te vervangen. Dat verhaal van KT zou best eens kunnen kloppen.

Ik zie geen quote en reply knoppen meer......... ook geen emoticons trouwens.

Enfin:

Bij de toenmalige Quad hoefde ik alleen een verzekering te vervangen.

Betaalden ze niet uit dan? ;)

Zonder dollen, blikseminslag is nog iets heel anders en komt feitelijk in 2 smaakjes: directe en indirecte inslag.

Bij directe inslag is alles meteen kapot, daar helpt niets tegen.

Bij indirecte inslag (sterk veld tgv. de inslag in de buurt) kunnen maatregelen als varistors en aarding helpen om de boel heel te houden.

Maar dit staat weer los van Gruyter's probleem.

Een opgerolde haspel werkt inderdaad als spoel.

Theoretisch gezien zou dat, bij inprikken op een stekkerdoos, een piekspanning kunnen geven.

In de praktijk is die zelfinductie te laag om de zeer lage inwendige weerstand van het net + de verbruikers zodanig op te slingeren dat dat schadelijke gevolgen kan hebben voor de erop aangesloten apparatuur.

Als er nog niets op die haspel was aangesloten, was er bovendien geen gesloten stroomkring.

Misschien dat Henrie daar wat over kan zeggen, die zit meen ik in de "sterkstroom" techniek?

(Sorry voor dat woord, ik weet dat het zo niet meer heet maar ik ben nog van de ouwe stempel). ;)

Sterkstroom... tssk... ;) Energietechniek heet dat :D

Maar om antwoord te geven op je vraag: ik heb geen ervaring met piekspanningen door het inpluggen van een haspel. In de sterkstroom energietechniek worden meestal ook wel spullen gebruikt die tegen een stootje kunnen, dus misschien is die piek er wel, maar heb je er gewoon geen last van. Dat spul staat meestal niet op zulke fijne lokaties (technisch gezien). Een hoop last van EMC door hoogspanningskabels bijvoorbeeld. Daar moet het allemaal wel tegen kunnen natuurlijk, vooral de essentiele dingen, zoals een beveiligingsrelais en regelapparatuur...

Een onbelaste haspel zou echter nog geen spoelwerking moeten hebben, toch? Een onbelaste kabel is in principe een capacitaire belasting, maar of dat met een haspeltje ook al zo merkbaar is? Denk dat het meer speelt bij kabels van honderden meters (daarmee heb ik wel ervaring helaas ;) )...

Een onbelaste haspel zou echter nog geen spoelwerking moeten hebben, toch? Een onbelaste kabel is in principe een capacitaire belasting, maar of dat met een haspeltje ook al zo merkbaar is? Denk dat het meer speelt bij kabels van honderden meters (daarmee heb ik wel ervaring helaas ;) )...

Vergeet niet dat de spoel ook nog eens open is door dat er niets op aangesloten stond.

Is er dan nog wel spraken van een spoel?

Groetjes George