Jump to content

Phonotrap en loodgieters

gruiter
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Gisteren heb ik de Phono 2 laten nakijken door Audio Selectief in Sneek. Conclusie was dat het apparaat total loss is. Ik ga in elk geval de loodgieter aansprakelijk stellen voor de schade.

Gelukkig mocht ik meteen al een nieuwe Phono 2 mee naar huis nemen. Verder kreeg ik de tip om iets aan beveiliging van mijn stroomvoorziening te doen. Ik had al een PS Audio Duet en hier had ik nu net niet mijn Phono 2 op aangesloten maar mijn versterker en CD speler. Behalve een klankmatige verbetering die een Duet geeft wordt de stroom ook onderbroken als het voltage boven de 240V en onder de 210V komt.

Ik heb daarom een 2e Duet aangeschaft en daar zitten nu mijn Phono 2 en Draaitafel op aangesloten. De TV en UPC Mediabox zijn op een Kemp Powerstrip aangesloten. Ook het in goede fase aansluiten is belangrijk. Henk heeft plakkertjes geplakt zodat ik eenvoudig de juiste fase te pakken heb. Het niet in fase aansluiten betekent (als ik het goed het begrepen) dat de zekering niet effectief is.

Audiofreak was zo aardig om met me mee naar Sneek te gaan (thanks!!) en hij vroeg me hoe ik de aarde thuis heb geregeld. Ons appartement is in 1998 gebouwd en toen was het nog niet verplicht om alle stopcontacten te aarden. We hebben alleen aarde in de keuken en badkamer. Ook dit is mogelijk een risico, dus kreeg ik het advies om in elk geval de wandcontactdoos waarop mijn set is aangesloten te voorzien van aarde. Als noodoplossing heeft Audiofreak zijn 25m lange haspel uitgeleend. Deze heb ik nu (wel uitgerold natuurlijk :rolleyes:) op 1 van de geaarde wandcontactdozen aangesloten en hier heb ik vervolgens beide Duets en Kemp Powerstrip op aangesloten. Mijn set is dus nu geaard.

De Phono 2 hangt nu aan het stroom en die moet natuurlijk weer "even" inspelen. Tot nu toe heb ik alleen nog wat CDs gedraaid. Klankmatig zorgt de aarding in elk geval voor een goed effect. Het is alsof alles veel groter is geworden en relaxter klinkt. Het laag is ook wat steviger en ik kan de volumeknop ook een stuk verder open draaien.

Iets anders wat me meteen opviel is het volgende: normaal gesproken voelde ik altijd een heel klein en subtiel stroompje als ik de volumeknop aanraakte en dat is nu ook helemaal verdwenen. Dit stroompje voel ik overigens ook als ik ons waterbed aanraak. Ik zal kijken of ik deze ook geaard kan aansluiten.

Ik elk geval ben ik uit de brand geholpen en ik hoop dat de loodgieters ook de aansprakelijkheid op zich nemen. Ik zal volgende week ook mijn eigen rechtsbijstandsverzekering informeren en hun advies vragen. Ik heb weer veel geleerd door deze gebeurtenis.

Dat geld ben je waarschijnlijk kwijt Gruiter. Als (verzekeraar van de ) loodgieter zou ik jou vragen dit eerst maar eens aan te tonen en daarnaast stellen dat die phono 2 een slecht ontwerp is omdat het er niet tegen kan dat je er haspel aan sluit. Jou verweer moet dan zijn dat de loodgieter voorzorgsmaatregelen had moeten nemen door de aparaten af te sluiten van de stroom. Wat moet je als rechter hier nu mee.

Dat geld ben je waarschijnlijk kwijt Gruiter. Als (verzekeraar van de ) loodgieter zou ik jou vragen dit eerst maar eens aan te tonen en daarnaast stellen dat die phono 2 een slecht ontwerp is omdat het er niet tegen kan dat je er haspel aan sluit. Jou verweer moet dan zijn dat de loodgieter voorzorgsmaatregelen had moeten nemen door de aparaten af te sluiten van de stroom. Wat moet je als rechter hier nu mee.

Het blijft inderdaad een welles/nietes verhaal. Het is een kwestie van hoe aannemelijk kun je iets maken. Bewijzen kan ik niets, maar ik irriteer me aan de houding van de loodgieter. Hij gaf aan als bedrijf niet verzekerd te zijn (is te duur) en z'n eerste reactie was of ik het niet op de garantie kon gooien. Hij zou nog contact me me opnemen en heeft daarna niets meer laten horen.

Feit is dat de loodgieter best veel moeite moest doen om het stekkerblok onder het dressoir vandaan te trekken en daar z'n haspel op aan te sluiten terwijl alle componenten nog waren aangesloten en dit terwijl er meerdere duizelijk zichtbare wandcontacten in de kamer aanwezig zijn waar nog niets op was aangesloten. Verder weet iedereen dat je haspels niet opgerold moet aansluiten.

Het zou best kunnen dat hij de stekker van de phonotrap per ongeluk heeft losgetrokken en meteen weer heeft terug geplaatst.

In elk geval laat ik door Henk iets technisch op papier zetten wat ik als bijlage mee stuur met mijn brief. We zien wel wat het wordt.

Verder weet iedereen dat je haspels niet opgerold moet aansluiten.

Wat een aperte onzin is dit...

Afhankelijk van de maximale belasting die je erop aansluit mag je een haspel gewoon in opgerolde toestand gebruiken hoor.

Die maximale belasting staat overigens op de haspel vermeld.

Dit kan niet de oorzaak zijn van het defect, dat weet ook iedereen.

Het komt hier wel vaker voorbij dat phono-apparatuur (elementen incluis) blijken overgevoelig te zijn. Dat je er dingen niet mee mag doen die je met al het andere electronische spul wel ongestraft mag doen. Zou de oorzaak daar niet in kunnen zitten?

De aanwezigheid en bezigheden van de loodgieter in relatie tot de schade aan de phono 2 zijn niet meer dan een toevallige samenloop van omstandigheden, het is beslist niet mogelijk dat het aansluiten van een ander apparaat - haspels zijn van geen enkele invloed - de voeding van een ander apparaat zal opblazen.

Ik zou de leverancier en de fabrikant hiervoor verantwoordelijk houden, je mag toch aannemen dat een voeding van een apparaat in lengte van jaren blijft functioneren.

:huh:

Gevoeligheid van een element moet je niet verwarren met een voeding die domweg aan het elektriciteitsnet moet kunnen hangen.............

Ha, Gruiter!

Gelukkig heb je AF bereid gevonden om met je naar Snits af te reizen.

Ik hoop dat je dit soort onzin niet meer mee zult maken. Kon Henk niet preciezer aangeven waarom het toestel total-loss was?

Je kunt iig weer veilig platen draaien. Sterkte met je verweer.

Groetjes,

Lestat

De aanwezigheid en bezigheden van de loodgieter in relatie tot de schade aan de phono 2 zijn niet meer dan een toevallige samenloop van omstandigheden, het is beslist niet mogelijk dat het aansluiten van een ander apparaat - haspels zijn van geen enkele invloed - de voeding van een ander apparaat zal opblazen.

Ik zou de leverancier en de fabrikant hiervoor verantwoordelijk houden, je mag toch aannemen dat een voeding van een apparaat in lengte van jaren blijft functioneren.

Ja, het is idd te bizar voor woorden dat je een loodgieter aansprakelijk gaat stellen omdat ie zijn werk moet doen en daarbij een kabelhaspel nodig heeft. Laat eerst iemand maar eens naar je phono trap kijken en vertellen wat daar nu werkelijk mee aan de hand is. Total loss op zich zegt niet zoveel, voor hetzelfde geld heeft er een kamerolifant op gezeten.

Dit is gewoon toeval en in mijn ogen meer een constructiefout van de phono-pre.

Het zou best kunnen dat hij de stekker van de phonotrap per ongeluk heeft losgetrokken en meteen weer heeft terug geplaatst.

Erg suggestief. En als dat al zo zijn is een phono trap die daar niet tegen kan niet waard verkocht te worden. Verder mag je van een loodgieter niet eisen dat hij

Hoe zit dit verzekeringtechnisch als ik geen gelijk krijg of als blijkt dat het gewoon dom geluk is?
Als je een inboedelverzekering hebt zou je bij je verzekering kunnen informeren, daar zijn ze uiteindelijk voor. Als het te verhalen is op de loodgieter zullen ze dit vast doen.

Hoe zit dit verzekeringtechnisch als ik geen gelijk krijg of als blijkt dat het gewoon dom geluk is?
Als je een inboedelverzekering hebt zou je bij je verzekering kunnen informeren, daar zijn ze uiteindelijk voor. Als het te verhalen is op de loodgieter zullen ze dit vast doen.

Lijkt mij geen verzekerings werk.

Het apparaat was niet deugdelijk daar zal geen verzekering mee in gaan.

Of dit nu een exemplarisch probleem is of een constructie fout maakt niet zo veel uit.

Ik heb begrepen dat de pre pas 3 mand oud is.

Je mag er van uit gaan dat een dergelijk product langer me gaat als drie maanden en dan heb je dus nog gewoon garantie van verkopende partij.

Je mag er van uit gaan dat Henk dan ook de leverancier van het product aansprakelijk gaat stellen voor een niet goed functionerend product maar dat is volledig Henk zijn probleem.

Jij hebt namelijk de pre gekocht bij AS en dat is dan ook de partij waar jij naar toe moet voor garantie.

Wat AS daar verder mee doet is zijn zaak.

Ik vind het dan ook netjes van AS dat zij meteen (kosteloos?) een nieuw apparaat ter beschikking gesteld hebben.

Het aansprakelijk stellen van een loodgieter om dat hij toevallig in de buurt was terwijl het apparaat ter zielen ging is niet echt een nette actie, tenzij je kan aantonen dat deze man volledig aansprakelijk is voor deze schade.

Groetjes George

Te bizar voor woorden. Als dat apparaat daar kapot van zou gaan is deze omgeving een goudmijn voor die fabrikant. Hier hebben/hadden(het gaat al 6 maanden goed) we elke maand wel een blackout van een x-aantal seconden. :unsure:

Face it: het is gewoon een ondeugelijk apparaat. En dat ligt of aan het ontwerp of wat waarschijnlijker is aan dit specifieke apparaat.

Ik neem dan ook aan dat AS of jij verhaal gaat halen bij de fabrikant.

Ik zou die loodgieter in elk geval maar met rust laten. In dat wereldje heb je als klant zo een slechte naam en kan je in het vervolg alles zelf doen.....

Just my two cents...

Voorzover ik de Bluenote phono ampjes ken zijn dat beslist geen ondeugdelijke apparaten.

De mogelijkheden die ik heb aangegeven, kunnen bij elk apparaat optreden.

Beveiligingsdiodes her en der in de voeding en een varistor over de netaansluitingen verhelpen vrijwel alle problemen, directe blikseminslag en "spontaneous fail" van een onderdeel uitgezonderd.

Een total loss kan bijna alleen maar met de voeding verband houden, i.c. de transformator en evt. de elco's.

Da's dan een economische total loss, want technisch is dat niet bijzonder.

Ik zou graag weten wat er precies defect is (mag ook per PM).

Henk leest ook mee, toch? ;)

Voorzover ik de Bluenote phono ampjes ken zijn dat beslist geen ondeugdelijke apparaten.

De mogelijkheden die ik heb aangegeven, kunnen bij elk apparaat optreden.

Beveiligingsdiodes her en der in de voeding en een varistor over de netaansluitingen verhelpen vrijwel alle problemen, directe blikseminslag en "spontaneous fail" van een onderdeel uitgezonderd.

Een total loss kan bijna alleen maar met de voeding verband houden, i.c. de transformator en evt. de elco's.

Da's dan een economische total loss, want technisch is dat niet bijzonder.

Ik zou graag weten wat er precies defect is (mag ook per PM).

Henk leest ook mee, toch? ;)

Vandaar ook: En dat ligt of aan het ontwerp of wat waarschijnlijker is aan dit specifieke apparaat

Het ontbreken van protectiedioden of een varistor zou je een tekortkoming van een apparaat kunnen noemen, maar dan zal 90% van wat er op de markt is als "ondeugdelijk" mogen worden bestempeld.

Als dat soort maatregelen w

Hallo Gruiter,

Ik was zaterdag toevallig ook bij AS, en Henk en ik hadden het toevallig net over je toen je binnen kwam,en nu ik net lees dat je geen aarde hebt op je audio groep kan dat een hoop verklaren dat je phono versterker stuk is.Het is n.l zo dat je secundaire kant van je trafo aan de aarde zit,dit om rare spannings fluctuaties en met name brom te voorkomen,mocht je geen aarde hebben maar wel een wcd met een aardcontact waar b.v iemand een machine op aansluit met aarde, dan kun je problemen krijgen met terugkoppeling als b.v het andere apparaat sluiting maakt(haspel?)Dit is volgens mij ook gebeurt in jouw situatie.

Goed dat je nu wel aarde hebt en een overspannings beveiliging is ook nooit weg.

Tof dat Henk je weer een phono2 heeft meegegeven.

mvg,

Fern.

Het is n.l zo dat je secundaire kant van je trafo aan de aarde zit,dit om rare spannings fluctuaties en met name brom te voorkomen,mocht je geen aarde hebben maar wel een wcd met een aardcontact waar b.v iemand een machine op aansluit met aarde, dan kun je problemen krijgen met terugkoppeling als b.v het andere apparaat sluiting maakt(haspel?)Dit is volgens mij ook gebeurt in jouw situatie.

Niet de "secundaire kant van de trafo" ligt aan aarde, maar de nul of ground van de (DC) voeding en dan nog via een weerstand en de kast. Dat is voor de veiligheid van de gebruiker en zeker niet om "rare spanningsfluctuaties of nare brom" te voorkomen.

En als het goed is, ligt die randaarde direct aan de kast terwijl de ground v/d voeding (en de schakeling) via een weerstand aan de kast ligt.

Dan nog: gesteld dat er spanning op die aardedraad is terechtgekomen door een sluitende haspel, dan zwiept die secundaire (voedings)nul gewoon mee met de fase van het net.

Mits er verder geen randaarde is aangesloten op de andere apparaten, zoals Gruijter dus al meldde.

Het zal wellicht wat brommen, maar niet defect raken.

Sluiting van de netttrafo lijkt me ook uitgesloten, die dingen worden getest op 4 kV onderling spanningsverschil tussen prim en sec.

1 uitzondering: als er op het gehele systeem een tuner/TV is aangesloten met een kabelaansluiting. Dat is ook "aarde" , zij het van een ander punt.

Dan slaat meteen de aardlek eruit, of, als de sluiting naar nul plaatsvindt, een automaat.

In dat geval zou ik denken dat er nog wel meer defect is geraakt.

Kortom: jouw verklaring lijkt mij geen oorzaak van het defect.

Het is n.l zo dat je secundaire kant van je trafo aan de aarde zit,dit om rare spannings fluctuaties en met name brom te voorkomen,mocht je geen aarde hebben maar wel een wcd met een aardcontact waar b.v iemand een machine op aansluit met aarde, dan kun je problemen krijgen met terugkoppeling als b.v het andere apparaat sluiting maakt(haspel?)Dit is volgens mij ook gebeurt in jouw situatie.

Niet de "secundaire kant van de trafo" ligt aan aarde, maar de nul of ground van de (DC) voeding en dan nog via een weerstand en de kast. Dat is voor de veiligheid van de gebruiker en zeker niet om "rare spanningsfluctuaties of nare brom" te voorkomen.

En als het goed is, ligt die randaarde direct aan de kast terwijl de ground v/d voeding (en de schakeling) via een weerstand aan de kast ligt.

Dan nog: gesteld dat er spanning op die aardedraad is terechtgekomen door een sluitende haspel, dan zwiept die secundaire (voedings)nul gewoon mee met de fase van het net.

Mits er verder geen randaarde is aangesloten op de andere apparaten, zoals Gruijter dus al meldde.

Het zal wellicht wat brommen, maar niet defect raken.

Sluiting van de netttrafo lijkt me ook uitgesloten, die dingen worden getest op 4 kV onderling spanningsverschil tussen prim en sec.

1 uitzondering: als er op het gehele systeem een tuner/TV is aangesloten met een kabelaansluiting. Dat is ook "aarde" , zij het van een ander punt.

Dan slaat meteen de aardlek eruit, of, als de sluiting naar nul plaatsvindt, een automaat.

In dat geval zou ik denken dat er nog wel meer defect is geraakt.

Kortom: jouw verklaring lijkt mij geen oorzaak van het defect.

Dat is ook wat ik bedoelde,

Goed ,ze testen die trafo's dus met 4KV,maar dat is natuurlijk zonder dat daar,in dit geval een phonotrap aanhangt of zie ik dat verkeerd.

Ik denk zelf dat de phono2 overleden is omdat een fase sluiting heeft gemaakt met de aarde.

De trafo zou dat wel overleven dus ,de phono versterker niet lijkt me.

btw,ik weet zoniet of daar een weerstand achter zit,want ik gebruik de ground van de printplaat,dus niet een aparte aarddraad(sorry voor de onduidelijkheid daarover)

offtopic: ben er zeer tevreden over,maar da's mijn mening alweer.

Zolang niet duidelijk wat er precies stuk is blijft het gissen, en dan nog ............

;)

Dat is zo,wel leuk dat iedereen mee gist :rolleyes:

Goed ,ze testen die trafo's dus met 4KV,maar dat is natuurlijk zonder dat daar,in dit geval een phonotrap aanhangt of zie ik dat verkeerd.

Dat klopt, maar het maakt niet uit zolang er nergens een andere referentie naar de net-nul of randaarde is.

Dan is de secundaire "zwevend" en kan dus elk potentiaal hebben t.o.v. de net-nul, of er nu een schakeling aan vast hangt of niet.

Ik denk zelf dat de phono2 overleden is omdat een fase sluiting heeft gemaakt met de aarde.

De trafo zou dat wel overleven dus ,de phono versterker niet lijkt me.

In de eerste post berichtte Gruijter dat de nettrafo erg heet werd, wat op sluiting in de voeding kan wijzen. Dat hoeft maar 1 diode te zijn.

Ook zou een wikkeling nog sluiting kunnen vertonen.

In beide gevallen zouden de opamps nog heel kunnen zijn, tenzij de regelaars ook defect geraakt zouden zijn volgens het door mij geschetste scenario.

En meer zit-der-niet-in, zogezegd. ;)

Giswerk, inderdaad, maar ik probeer e.e.a. te verklaren aan de hand van de gegevens en mijn ervaring.

btw,ik weet zoniet of daar een weerstand achter zit,want ik gebruik de ground van de printplaat,dus niet een aparte aarddraad(sorry voor de onduidelijkheid daarover)

De Bluenote heeft geen gescheiden chassis en signal-ground (helaas).

offtopic: ben er zeer tevreden over,maar da's mijn mening alweer.

Het is een prima trapje, maar kan nog beter worden. B)