Guest Huub Derkx Posted 14 februari 2002 Report Share Posted 14 februari 2002 Ik wil misschien een subwoofer aansluiten bij mijn Dynaudio Audience 42 luidsprekers. Mijn Rega Brio model 2000 versterker heeft geen pre-out of aparte subwoofer uitgang. Ik kan hem aansluiten via de luidsprekeruitgang (1 paar op de Brio), maar moet de kabel die naar de subwoofer gaat dan even lang zijn als de kabels die naar de boxen gaan? Is een aansluiting van de subwoofer via een cinchaansluiting beter dan via de luidsprekeruitgang of maakt dat niks uit? Wie heeft er nog een tip voor een betaalbare subwoofer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 14 februari 2002 Report Share Posted 14 februari 2002 Een subwoofer kan je meestal wel aansluiten op de linker of rechter luidsprekeruitgang van de versterker, veel (niet alle) laaginformatie is toch mono. Je kunt dan het beste de luidsprekeringangen op de subwoofer gebruiken. De lengte van de kabel naar de subwoofer is minder belangrijk, zolang hij maar lang genoeg is. Hij hoeft niet beslist evenlang als de andere kabels te zijn. Bij gebruik van een subwoofer kun je deze het beste ergens in het midden tussen de speakers plaatsen, wil je het heel mooi doen gebruik je twee subwoofers in stereo. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Geplaatst door Hubertinus:Ik wil misschien een subwoofer aansluiten bij mijn Dynaudio Audience 42 luidsprekers. Mijn Rega Brio model 2000 versterker heeft geen pre-out of aparte subwoofer uitgang. Ik kan hem aansluiten via de luidsprekeruitgang (1 paar op de Brio), maar moet de kabel die naar de subwoofer gaat dan even lang zijn als de kabels die naar de boxen gaan? Is een aansluiting van de subwoofer via een cinchaansluiting beter dan via de luidsprekeruitgang of maakt dat niks uit? Wie heeft er nog een tip voor een betaalbare subwoofer? Je vraagt twee dingen. 1. Een manier om een sub. in je huidige systeem op te nemen en, 2. Een redelijk betaalbare sub welke voor muziek doeleinden gebruikt gaat worden. Het antwoord op deze vragen luidt: 1. De sub via de luidspreker aansluitingen op je versterker parallel aan de luidsprekers aansluiten. De sub verwerkt dit signaal tot iets bruikbaars en geeft dit door aan de ingebouwde versterker. 2. Een REL Strata III zou in jou geval de betere keus zijn. De sub heeft de mogelijkheid om met een "hoog" signaal aangestuurd te worden en klinkt naar mijn mening strak, snel en gaat behoorlijk laag. Verder is het filter behoorlijk nauwkeurig in te stellen, waardoor je de sub perfect in je huidige systeem kunt laten "integreren". Een sub moet pas opvallen als je hem uitzet en moet niet opvallen door aanwezigheid. Verkeerde filter instellingen kunnen een goede sub een verkeerde indruk geven, dus wees precies met het instellen van het filter. Ik hoop dat je met deze antwoorden iets kunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Ik sluit me aan bij Jeroen. Een strata III is echt een goede sub. Heb deze al een keer horen spelen. Ik heb zelf de strata I staan. Hier ben ik echt vol lof over. De strata III heeft meer vermogen dan de I en is sneller. Dit komt omdat de strata III een gesloten systeem is en zijn voorganger een open systeem. De sub kun je aansluiten voor home theater en voor stereo. Voor beide mogelijkheden zijn aparte instellingen te maken. Voor stereo zou ik inderdaad de luidspreker-aansluitingen gebruiken. De sub krijgt hierdoor hetzelfde signaal als je luidsprekers. Succes ermee Gegroet Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Beste mensen, Alvast bedankt voor jullie reacties. Tips over subwoofers blijven welkom. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Rel heet overigens een uitgebreid scala aan subwoofers. Het begint bij de Rel Quake (585 Euro), dan de Rel Q150 (900 Euro, Awardwinnaar 'What Hifi'), de REL Q200, de REL Q201, en de Rel Q400. De Strata is meer audiofiel, maar ook een stuk duurder. Ik dacht dat De ST-serie tot zo'n 4500 Euro ging. Overigens heeft elke Rel een bijgeleverd kabeltje van 10 meter met Speakon aansluiting. Deze kun je parallel op de luidsprekerklemmen aan sluiten. Afregelen en soms ook de juiste opstelling, is vaak niet zo maar gebeurt. Je kunt eventueel testsignalen van mijn website downloaden (archief). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 februari 2002 Report Share Posted 19 februari 2002 Hier mis ik toch wel een subwoofer fabrikant, het lijkt me zeer zinnig ook de Klipsch subwoofers aan de tand te voelen, absoluut sneller dan alle Rel producten en ook redelijk betaalbaar. Verkrijgbaar in 10", 12" en 15" met toenemend versterker vermogen voor prijzen van 599 - 699 en 1.099 Euro. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 30 maart 2002 Report Share Posted 30 maart 2002 Het heeft lang geduurd, maar de kogel is door de kerk. Het is geworden de REL Q50. Ben hem nog steeds in het systeem aan het inpassen. Het is de REL geworden, omdat ik daar veel goeds over gehoord heb. Het is een van de weinige merken die ook voor stereo uitstekend zijn te gebruiken. Let wel: ik heb het over betaalbare subwoofers, want er is meer in het leven dan alleen muziek. Maar muziek is wel een van de leuke dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts