Jump to content

Shun Mook element

carl
 Share

Recommended Posts

Iemand vertelde me onlangs dat hij een Shun Mook element in huis had. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Wie weet er meer van (louter uit nieuwsgierigheid want dat ding was bijna 5 duizend).

Iemand vertelde me onlangs dat hij een Shun Mook element in huis had. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Wie weet er meer van (louter uit nieuwsgierigheid want dat ding was bijna 5 duizend).

"Sinds enkele weken heb ik als enige in Nederland het Shun Mook element in bezit.

Het is een element waarvan de kast en de basis waarop cantilever, spoel e.d zijn gemonteerd worden gebouwd door Bill Ying (Uiteraard is het gebruikte materiaal zijn beroemde Mpingo-hout). Vervolgens stuurt hij het element naar de Japanse firma Zyx om de elektronica te laten installeren. Dan wordt het element door Bill Ying verder op klank getuned. Het resultaat is werkelijk adembenemend! Het is

Leuk de wereld van elementen blijft zich ontwikkelen. Ook al kan ik me er geen voorstelling van maken wat een echt superelement doet met een plaat.

Ik denk dat het het best omschreven kan worden met "meer" mits je een goede plaat hebt.

In hoeverre elementen boven de pakweg 1000 euro nu veel beter zijn blijft voor mij altijd de vraag. Bij Henk heb ik diverse JA's gehoord en die klonken altijd heel goed, maar een Koetsu klonk op dezelfde draaitafel weer veel warmer. Laatst ook een Dorian op een Thorens 160 van wie weet hoeveel jaar oud, misschien niet een ideale combinatie maar toch veel beter dan mijn Thorens 160 met Denon 160. Daarbij schijnen dezelfde elementen onderling ook nogal anders te klinken want het blijft handwerk. Misschien toch wel een beetje gokken zo'n element. Zo'n Shun Mook is natuurlijk iets voor iemand die of de toto wint of zelf handelaar is want dan betaal je niet de hoofdprijs.