Jump to content

Amerikaans netsnoer

Guest bril12
 Share

Recommended Posts

Ik kan een Amerikaans netsnoer kopen (wel de steker aanpassen natuurlijk). Ik hoorde echter dat je moet oppassen om een Amerikaans netsnoer in Europa te gebruiken, omdat het voltage in de USA anders is en daardoor de kabel ook 'anders' zou zijn (gemaakt).

Zit hier een kern van waarheid in of is dit een 'broodje aap'?

Ik kan een Amerikaans netsnoer kopen (wel de steker aanpassen natuurlijk). Ik hoorde echter dat je moet oppassen om een Amerikaans netsnoer in Europa te gebruiken, omdat het voltage in de USA anders is en daardoor de kabel ook 'anders' zou zijn (gemaakt).

Zit hier een kern van waarheid in of is dit een 'broodje aap'?

Broodje aap. Een beetje kabel kan een volt of 600 hebben. Of anders wel 1000V. Dus of je er nou 115V/60Hz op aansluit, zoals in Amerika, of dat het 230V/50Hz is, dat mag niet uitmaken. Ik kan me niet voorstellen dat er netkabels zijn die wel 115V kunnen hebben, maar geen 230V...

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat de afscherming van de kabel ontworpen is op 115V en dat bij 230V de afscherming minder werkt. Of is dat ook onzin?

Zit toevallig net te kijken naar een setje Audio Research eindbakken die hier staan.

Die zijn voor 115V en de netsnoeren zijn fors, zowel qua kern als qua isolatie.

Er staat een UL kenmerk op, maar geen maximale spanning.

Ik denk dat 't wel losloopt. ;)

De vele Jappen die ik hier heb gehad waren allen voorzien van hetzelfde snoertje, of ze nu voor 115 of 230 bestemd waren.

Misschien dat het bij heel oude (buizen) beestjes een rol kan spelen, maar daar moet je sowieso oppassen met verkruimelde netsnoeren.

If anything, zijn de aders nog dikker ook omdat er voor hetzelfde vermogen nu eenmaal meer stroom moet lopen bij 115V dan bij 230.

...en zal de isolatie navenant dikker zijn?

Isolatie dikte is alleen van belang bij een hogere spanning...

Netsnoeren worden op doorslag spanning gecontroleerd, die ligt ruim boven de 1000V

Wat kt88 zegt klopt..

Sla er eens de NEN1010 op na.. dan zul je meteen zien dat dikke (2,5mm2)netsnoeren je reinste kolder zijn.

1,5mm2 kan (en mag) meer dan 20A voeren.

De (Amerikaanse) fabrikant van het netsnoer van het netsnoer mailde mij:

"Our cables use the litz construction design (several conductors to make a connection).

The gauges of wire is different in the in the European standard cable."

Dan is de afscherming toch anders en dus ook de eventuele invloed op het geluidsbeeld!? Dat die stroom er prima doorheen gaat, geloof ik wel. Maar blijkbaar is een netsnoer voor de Amerikaanse markt toch net even anders dan

"Our cables use the litz construction design (several conductors to make a connection).

Dan is de afscherming toch anders en dus ook de eventuele invloed op het geluidsbeeld!? Dat die stroom er prima doorheen gaat, geloof ik wel. Maar blijkbaar is een netsnoer voor de Amerikaanse markt toch net even anders dan

Beetje flauw antwoord, Bees: een inch2 is geen mm2. Ik neem aan dat de fabrikant dat niet bedoeld. Ik lees er uit: "je ontwerpt een kabel inclusief afscherming voor een bepaalde situatie. Wanneer de situatie wijzigt, heb je ook een ander ontwerp nodig." Dat lijkt mij niet onlogisch.

Verder heb ik geen enkel verstand van stroom of elektronica. Ik probeer alleen met boerenverstand te begrijpen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Belden zie ik ook wel voorbijkomen, da's toch echt een USA merk (hoewel Pope van vroeger nu ook Belden heet).

En inderdaad CVE, wire gauge is niets anders dan de maat in (delen van) inches, waar wij maten in (delen van) cm2 gebruiken.

Er is dan nog wel verschil in litze (meer-aderig) en solid core (enkel-aderig) netkabel.

Offici

Beetje flauw antwoord, Bees: een inch2 is geen mm2. Ik neem aan dat de fabrikant dat niet bedoeld. Ik lees er uit: "je ontwerpt een kabel inclusief afscherming voor een bepaalde situatie. Wanneer de situatie wijzigt, heb je ook een ander ontwerp nodig." Dat lijkt mij niet onlogisch.

Verder heb ik geen enkel verstand van stroom of elektronica. Ik probeer alleen met boerenverstand te begrijpen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Dat is toch echt de letterlijke vertaling van wat daar staat.

Andere manier van afschermen, en dan gaat het voornamelijk om het gebruikte materiaal, heb je alleen nodig bij hele hoge frequenties. Het verschil tussen 50 en 60 hz stelt namelijk niet zoveel voor. Daarvoor is een vertinde koperen mantel ruim voldoende.

De pest aan die hifi boeren die extreem dure netkabels verkopen is dus ook dat ze gewoon misbruik maken van de ontwetendheid en goedgelovigheid van mensen. Ik ben daar zelf ook slachtofefr van geweest :D

Nu ik echter werkzaam ben in de electrotechniek, TBI, en te maken heb met afschermingen en kabel berekeningen etc. zie ik steeds meer door de fabels heen.

Een voedingskabel moet egwoon doen waar hij voor gemaakt is:

230V met genoeg Amperes kunnen leveren aan je voeding. Voor thuis is 2,5mm2 ruim voldoende.

Een afgeschermd netsnoer schermt alleen voldoende af als het aan de kant van de stekker aan de aarde verbonden is.

Eventuele storende invloeden vloeien dan af naar de aarde, volgt de weg van de minste weerstand.

Rol overlengtes van kabels nooit netjes op maar gooi ze gewoon op een hoop. Om spoelwerking te voorkomen.

Gebruik DEGELIJKE stekkers en contrastekkers. Dus geen goedkope meuk van de gamma. Maar schuko, merten, kopp spullen waar je je kabels goed in kan afwerken. Gebruik ALTIJD adereindhulsjes, zet die vast met goed gereedschap. Laat de PE draad altijd een centimeter of twee langer dan de Fase en de Nul, dan schiet de aarde altijd als laatste los bij een eventueel falen.

hier: een prima professionele kabel. http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=600506

A. (...) Een afgeschermd netsnoer schermt alleen voldoende af als het aan de kant van de stekker aan de aarde verbonden is. Eventuele storende invloeden vloeien dan af naar de aarde, volgt de weg van de minste weerstand.

B. Rol overlengtes van kabels nooit netjes op maar gooi ze gewoon op een hoop. Om spoelwerking te voorkomen.(...)

Beste Bees,

Ad A: Hoe weet jij naar welke kant een elektrische stroom loopt?

Ad B: Zou spoelwerking niet als serieel low-pass filter juist een heilzame invloed kunnen hebben op RF-storing via het net?

Het enige probleem met (deels) opgerolde kabelhaspels is, voor zover ik weet, de mogelijke opwarming door ohmse weerstand.

A. (...) Een afgeschermd netsnoer schermt alleen voldoende af als het aan de kant van de stekker aan de aarde verbonden is. Eventuele storende invloeden vloeien dan af naar de aarde, volgt de weg van de minste weerstand.

B. Rol overlengtes van kabels nooit netjes op maar gooi ze gewoon op een hoop. Om spoelwerking te voorkomen.(...)

Beste Bees,

Ad B: Zou spoelwerking niet als serieel low-pass filter juist een heilzame invloed kunnen hebben op RF-storing via het net?

Het enige probleem met (deels) opgerolde kabelhaspels is, voor zover ik weet, de mogelijke opwarming door ohmse weerstand.

Antwoord A:

Dat is gewoon een natuurkundig gegeven. Een elektrische stroom volgt altijd de weg van de minste weerstand.(maar dat weet jij vast wel, dus ik ben benieuwd waarom jij vind van niet)

Antwoord B:

Geen idee. Dat is wel een leuke om eens te proberen. Maar dan moet je wel het juiste aantal windingen hebben, ander helpt het nog niet.

Begrijp mij overigens niet verkeerd:

Schone stroom is wel degelijk belangrijk. Netzoals het voorkomen van instraling op je signaal kabels door netsnoeren.

Een netsnoer kan echter nooit dienen als filter.

Schone stroom kan je alleen krijgen door het toepassen van filters, scheidingstrafo's en het liefst nog een eigen aardpen. Maar dat ga je in de grote stad niet redden de aardpen moet dan namelijk ook nog op een bepaalde afstand zitten van andere aardpennen.

Beste Bees,

Antwoord A:

Dat is gewoon een natuurkundig gegeven. Een elektrische stroom volgt altijd de weg van de minste weerstand.(maar dat weet jij vast wel, dus ik ben benieuwd waarom jij vind van niet)

Antwoord B:

Geen idee. Dat is wel een leuke om eens te proberen. Maar dan moet je wel het juiste aantal windingen hebben, ander helpt het nog niet.

Begrijp mij overigens niet verkeerd:

Schone stroom is wel degelijk belangrijk. Netzoals het voorkomen van instraling op je signaal kabels door netsnoeren.

Een netsnoer kan echter nooit dienen als filter.

Schone stroom kan je alleen krijgen door het toepassen van filters, scheidingstrafo's en het liefst nog een eigen aardpen. Maar dat ga je in de grote stad niet redden de aardpen moet dan namelijk ook nog op een bepaalde afstand zitten van andere aardpennen.

Over Antwoord B: dat zouden we eens moeten uitproberen, het lijkt me een goedkope versie van een netfilter, als je tenminste normaal installatiedraad gebruikt en geen dure onzin netkabel. Het geheel wel afschermen want dat wordt een electromagneet dat zelf lekker gaat instralen.

Ik ben zelf in het bezit van een zwaar netfilter, maar kan het toch niet met je eens zijn over hoe belangrijk nu schone stroom is. Blijkbaar zijn de voedingen in de apparatuur goed genoeg want het verschil met en zonder netfilter is nauwelijks vast te stellen. En er zit zelfs een mooie afgeschermde netkabel aan. Nee, ik kan me betere upgrades of tweaks voorstellen.

Over Antwoord B: dat zouden we eens moeten uitproberen, het lijkt me een goedkope versie van een netfilter, als je tenminste normaal installatiedraad gebruikt en geen dure onzin netkabel. Het geheel wel afschermen want dat wordt een electromagneet dat zelf lekker gaat instralen.

Ik ben zelf in het bezit van een zwaar netfilter, maar kan het toch niet met je eens zijn over hoe belangrijk nu schone stroom is. Blijkbaar zijn de voedingen in de apparatuur goed genoeg want het verschil met en zonder netfilter is nauwelijks vast te stellen. En er zit zelfs een mooie afgeschermde netkabel aan. Nee, ik kan me betere upgrades of tweaks voorstellen.

Hoi,

Misschien ben jij net zoals ik gezegend en woon je niet in de buurt van erge net vervuilers(industrie).

Tegenwoordig zijn er echter (gelukkig) ook limieten aan de hoeveelheid netvervuiling die apparatuur mag veroorzaken.

De energie leveranciers versturen echter zelf behoorlijk wat HF signalen over het net op meters te kunnen uitlezen en verlichtingen etc te kunnen in en uitschakelen.

(...) Dat is gewoon een natuurkundig gegeven. Een elektrische stroom volgt altijd de weg van de minste weerstand.(maar dat weet jij vast wel, dus ik ben benieuwd waarom jij vind van niet) (...)

Beste Bees,

Als je kennis van elektriciteit niet verder gaat dan VMBO-niveau: ja! Dan is alles heel duidelijk, en lijkt elektriciteit wel wat op water of zo. Maar als je er wat meer over leest, blijken de wetenschappers niet zo zeker te zijn van dat beeld. Er wordt zelfs gemompeld dat er maar

If anything, zijn de aders nog dikker ook omdat er voor hetzelfde vermogen nu eenmaal meer stroom moet lopen bij 115V dan bij 230.

Netsnoeren worden op doorslag spanning gecontroleerd, die ligt ruim boven de 1000V

Wat kt88 zegt klopt..

Sla er eens de NEN1010 op na.. dan zul je meteen zien dat dikke (2,5mm2)netsnoeren je reinste kolder zijn.

Zat net iets over een amp te lezen, daarin stond het volgende vermeld. "Its rating of 1200W continuous into 4 ohms with a peak current rating of 150 amperes." Voldoen de 1.5mm2 dan nog steeds? 150amp lijkt mij echt heel veel.

Wat kt88 zegt klopt..

Zat net iets over een amp te lezen, daarin stond het volgende vermeld. "Its rating of 1200W continuous into 4 ohms with a peak current rating of 150 amperes." Voldoen de 1.5mm2 dan nog steeds? 150amp lijkt mij echt heel veel.

Je bedrading in huis is ok niet dikker dan 1,5mm2 of tegenwoordig 2,5mm2.

@Spido

doe eens ff een bron want dat is wel interessante lectuur

Dat veronderstel ik! Daar is toch een Litze constructie voor? Of doet dat wat anders?

Litze, betekent dat de aders zijn opgebouwd uit meerdere draadjes, op die manier ontstaat een soepel snoer...........

Heeft dus niets met afscherming te maken.

<_<