bees Posted 9 december 2008 Report Share Posted 9 december 2008 Ik heb er teveel mee te maken Ooit met het programma 'Intelec' gewerkt? Zo niet, begin er niet aan Ik heb m'n post trouwens iets aangepast. De totale warmteontwikkeling neemt wel toe, maar de warmte van de kabel neemt niet toe... Ik doe onderhoud beheer en nieuwbouw van geautomatiseerde processen bij een cellenbetonfabriek. In de praktijk ben ik dus bezig met pneumatiek hydrauliek en electro. En ondertussen ben ik druk bezig een studie TBI af te ronden. Maar ff zien wat ik daarna ga doen, wellicht wat dieper in op PLC techniek of echt de electronica in.......... Dat is al jaren lang een hobby van mij, al heb ik er al een jaar of twee niks mee gedaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 december 2008 Report Share Posted 9 december 2008 Ik heb er teveel mee te maken Ooit met het programma 'Intelec' gewerkt? Zo niet, begin er niet aan Ik heb m'n post trouwens iets aangepast. De totale warmteontwikkeling neemt wel toe, maar de warmte van de kabel neemt niet toe... Ik doe onderhoud beheer en nieuwbouw van geautomatiseerde processen bij een cellenbetonfabriek. In de praktijk ben ik dus bezig met pneumatiek hydrauliek en electro. En ondertussen ben ik druk bezig een studie TBI af te ronden. Maar ff zien wat ik daarna ga doen, wellicht wat dieper in op PLC techniek of echt de electronica in.......... Dat is al jaren lang een hobby van mij, al heb ik er al een jaar of twee niks mee gedaan... Dat zit een beetje tegen mijn werk aan. PLC's kom ik ook wel tegen, al doe ik niet aan programmeren. Daar heb ik collega's voor die dat veel beter kunnen. Maar ik maak wel stroomkringschema's en aansluitschema's. Ik zit meer in de energietechniek dus dan kom je wel kabelberekeningen tegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 9 december 2008 Report Share Posted 9 december 2008 Dat zit een beetje tegen mijn werk aan. PLC's kom ik ook wel tegen, al doe ik niet aan programmeren. Daar heb ik collega's voor die dat veel beter kunnen. Maar ik maak wel stroomkringschema's en aansluitschema's. Ik zit meer in de energietechniek dus dan kom je wel kabelberekeningen tegen... energietechniek... dat heet tegenwoordig TSI denk ik? Technicus sterkstroom installaties ? Vanaf de trafo naar de besturingskast zeg maar. Ik doe "alles" in de kast ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 december 2008 Report Share Posted 9 december 2008 Dat zit een beetje tegen mijn werk aan. PLC's kom ik ook wel tegen, al doe ik niet aan programmeren. Daar heb ik collega's voor die dat veel beter kunnen. Maar ik maak wel stroomkringschema's en aansluitschema's. Ik zit meer in de energietechniek dus dan kom je wel kabelberekeningen tegen... energietechniek... dat heet tegenwoordig TSI denk ik? Technicus sterkstroom installaties ? Vanaf de trafo naar de besturingskast zeg maar. Ik doe "alles" in de kast ;-) Nou, technicus sterkstroom installaties lijkt mij een ouderwetsere term eigenlijk. Mijn functieomschrijving is 'Engineer 3', maar dat is wel heel erg algemeen Ik werk op de afdeling energie. Wij doen niet alleen van de 'trafo naar de kast', maar eigenlijk alles er omheen: besturing (lokaal en afstand), beveiliging, signalering, meting. Zowel hoogspanning als laagspanning en zowel ontwerpen als bouwen als ook testen en in bedrijf stellen... Maar bij het bedrijf waar ik werk wordt nog veel meer gedaan dan alleen maar energietechniek. Dat is maar een heel kleine afdeling eigenlijk (man of 20? inclusief tekenaars, werkvoorbereiders enz.). Naast de afdeling energie hebben we, zoals ik al zei, ook mensen die PLC's programmeren en Scada-systemen en zo (telecomafdeling), een softwareafdeling en een afdeling voor de 'in bedrijf stellers'. Verder zijn er nog veel andere 'bv's' met dezelfde (groeps)naam, maar daar heb ik meestal niet direct mee te maken (bouwbedrijf, installatiebureau, spooraannemer)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 9 december 2008 Report Share Posted 9 december 2008 Dat zit een beetje tegen mijn werk aan. PLC's kom ik ook wel tegen, al doe ik niet aan programmeren. Daar heb ik collega's voor die dat veel beter kunnen. Maar ik maak wel stroomkringschema's en aansluitschema's. Ik zit meer in de energietechniek dus dan kom je wel kabelberekeningen tegen... energietechniek... dat heet tegenwoordig TSI denk ik? Technicus sterkstroom installaties ? Vanaf de trafo naar de besturingskast zeg maar. Ik doe "alles" in de kast ;-) Nou, technicus sterkstroom installaties lijkt mij een ouderwetsere term eigenlijk. Mijn functieomschrijving is 'Engineer 3', maar dat is wel heel erg algemeen Ik werk op de afdeling energie. Wij doen niet alleen van de 'trafo naar de kast', maar eigenlijk alles er omheen: besturing (lokaal en afstand), beveiliging, signalering, meting. Zowel hoogspanning als laagspanning en zowel ontwerpen als bouwen als ook testen en in bedrijf stellen... Maar bij het bedrijf waar ik werk wordt nog veel meer gedaan dan alleen maar energietechniek. Dat is maar een heel kleine afdeling eigenlijk (man of 20? inclusief tekenaars, werkvoorbereiders enz.). Naast de afdeling energie hebben we, zoals ik al zei, ook mensen die PLC's programmeren en Scada-systemen en zo (telecomafdeling), een softwareafdeling en een afdeling voor de 'in bedrijf stellers'. Verder zijn er nog veel andere 'bv's' met dezelfde (groeps)naam, maar daar heb ik meestal niet direct mee te maken (bouwbedrijf, installatiebureau, spooraannemer)... ah sjuust.. klinkt leuk:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 december 2008 Report Share Posted 9 december 2008 Dat zit een beetje tegen mijn werk aan. PLC's kom ik ook wel tegen, al doe ik niet aan programmeren. Daar heb ik collega's voor die dat veel beter kunnen. Maar ik maak wel stroomkringschema's en aansluitschema's. Ik zit meer in de energietechniek dus dan kom je wel kabelberekeningen tegen... energietechniek... dat heet tegenwoordig TSI denk ik? Technicus sterkstroom installaties ? Vanaf de trafo naar de besturingskast zeg maar. Ik doe "alles" in de kast ;-) Nou, technicus sterkstroom installaties lijkt mij een ouderwetsere term eigenlijk. Mijn functieomschrijving is 'Engineer 3', maar dat is wel heel erg algemeen Ik werk op de afdeling energie. Wij doen niet alleen van de 'trafo naar de kast', maar eigenlijk alles er omheen: besturing (lokaal en afstand), beveiliging, signalering, meting. Zowel hoogspanning als laagspanning en zowel ontwerpen als bouwen als ook testen en in bedrijf stellen... Maar bij het bedrijf waar ik werk wordt nog veel meer gedaan dan alleen maar energietechniek. Dat is maar een heel kleine afdeling eigenlijk (man of 20? inclusief tekenaars, werkvoorbereiders enz.). Naast de afdeling energie hebben we, zoals ik al zei, ook mensen die PLC's programmeren en Scada-systemen en zo (telecomafdeling), een softwareafdeling en een afdeling voor de 'in bedrijf stellers'. Verder zijn er nog veel andere 'bv's' met dezelfde (groeps)naam, maar daar heb ik meestal niet direct mee te maken (bouwbedrijf, installatiebureau, spooraannemer)... ah sjuust.. klinkt leuk:) Ik vermaak me prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 9 december 2008 Report Share Posted 9 december 2008 Wij niet (meer hear)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Zelfs nog binnen de limiet bij 55 graden (0,41*19,5=8A) Tenzij je een behoorlijke lengte kabel hebt gebruikt(10m oid) zou dit kabeltje dus nog steeds voldoen. Bees, de lengte is niet van invloed op de warmteontwikkeling van de kabel. De spanningsval wordt wel hoger, maar dat kan bij 10m echt geen probleem zijn. De spanningsval mag maximaal 5% zijn en dat redt je nooit over 10m... Je hebt helemaal gelijk. *schaam* Ik heb te weinig te maken met kabel berekeningen ;-) Ik heb er teveel mee te maken Ooit met het programma 'Intelec' gewerkt? Zo niet, begin er niet aan Ik heb m'n post trouwens iets aangepast. De totale warmteontwikkeling neemt wel toe, maar de warmte van de kabel neemt niet toe... De totale warnteontwikkeling neemt toe, maar de kabel wordt niet warmer...???? Is het niet zo dat door meer energieverbruik(kabelverlies) de boel steeds warmer wordt, totdat we uiteindelijk een gloeilamp hebben uitgevonden..??? Tenminste... wanneer de boel niet gekoeld wordt. Wanneer ik dit niet snap ligt het natuurlijk aan mij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Wanneer ik dit niet snap ligt het natuurlijk aan mij... Zou je misschien om meer kabel op een bepaalde temperatuur te krijgen, meer warmte moeten ontwikkelen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Wanneer ik dit niet snap ligt het natuurlijk aan mij... Zou je misschien om meer kabel op een bepaalde temperatuur te krijgen, meer warmte moeten ontwikkelen ? Nee, je behoeft de kabel alleen goed te isoleren en langer te "stoken". Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 De temperatuur van de kern wordt niet hoger, maar de calorische waarde van de hele lengte wordt wel hoger... 1 meter is zeg maar 30 graden kern temperatuur en X kilojoules 2 meter is 30 graden kern temperatuur maar 2X kilojoules Vergelijk het met twee glazen warm water. Gooi ze bij elkaar in een groter glas en de temperatuur blijft dan gelijk, de totale hoeveelheid energie is wel hoger. Immers om 1 Liter water op te warmen naar 20 graden heb je minder energie nodig dan om 2 liter op te warmen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 ....... en langer te "stoken". Hetwelk gelijkstaat met een toename van de warmteontwikkeling.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Zelfs nog binnen de limiet bij 55 graden (0,41*19,5=8A) Tenzij je een behoorlijke lengte kabel hebt gebruikt(10m oid) zou dit kabeltje dus nog steeds voldoen. Bees, de lengte is niet van invloed op de warmteontwikkeling van de kabel. De spanningsval wordt wel hoger, maar dat kan bij 10m echt geen probleem zijn. De spanningsval mag maximaal 5% zijn en dat redt je nooit over 10m... Je hebt helemaal gelijk. *schaam* Ik heb te weinig te maken met kabel berekeningen ;-) Ik heb er teveel mee te maken Ooit met het programma 'Intelec' gewerkt? Zo niet, begin er niet aan Ik heb m'n post trouwens iets aangepast. De totale warmteontwikkeling neemt wel toe, maar de warmte van de kabel neemt niet toe... De totale warnteontwikkeling neemt toe, maar de kabel wordt niet warmer...???? Is het niet zo dat door meer energieverbruik(kabelverlies) de boel steeds warmer wordt, totdat we uiteindelijk een gloeilamp hebben uitgevonden..??? Tenminste... wanneer de boel niet gekoeld wordt. Wanneer ik dit niet snap ligt het natuurlijk aan mij... Jitze en Bees hebben het opzich al goed uitgelegd, maar toch nog even een bijdrage van mijn kant: Stel je hebt 1 meter kabel en je stuurt daar 10A doorheen. Dan wordt ie bijvoorbeeld 50 graden. Vervolgens neem je eenzelfde stuk kabel, maar dan van 2 meter. Daar stuur je weer 10A doorheen. Die kabel zal dan weer gewoon 50 graden worden. Want waarom zou die tweede kabel, met dezelfde eigenschappen als de eerste, warmer worden, enkel omdat ie langer is? Hij voert immers dezelfde stroom... Maar omdat je 2 meter hebt, in plaats van 1 meter heb je wel meer verlies in de kabel. De spanning die over die 2 meter kabel valt is immers groter dan de spanning die over die 1 meter kabel valt (precies 2x zo groot). Dus het verlies is ook 2x zo groot. Immers: P = I^2 * R P= verlies (vermogen) in Watt I = de stroom door de kabel R = de weerstand van de kabel De stroom blijft in beide situaties gelijk. Alleen de weerstand wordt een factor 2 groter. Dus wordt het verlies in de kabel ook 2x zo groot. Maar de temperatuur van de kabel zal gelijk blijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Maar de temperatuur van de kabel zal gelijk blijven... Mits je er vanuit gaat dat de dubbele lengte ook het dubbele afkoelend oppervlak heeft. Wanneer de kabel b.v. opgerold zit hoeft dit dus helemaal niet zo te zijn. Dat is, wat ik dus bedoel. Bovendien wordt de kabel steeds warmer wanneer je de warmte niet afvoert. Een kabel in een vertikale buis b.v. wordt bovenin veel warmer dan onderin (mits er wat stroming is tenminste). Net zoals de bovenste versterker van m'n twee monoblokken ook altijd warmer aanvoelt dan de onderste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Maar de temperatuur van de kabel zal gelijk blijven... Mits je er vanuit gaat dat de dubbele lengte ook het dubbele afkoelend oppervlak heeft. Wanneer de kabel b.v. opgerold zit hoeft dit dus helemaal niet zo te zijn. Dat is, wat ik dus bedoel. Dat soort dingen kun je allemaal best in je berekeningen meenemen. Maar een opgerolde kabel is natuurlijk ook niet goed bruikbaar. En het is al helemaal geen geoorloofde installatiemethode. Bovendien wordt de kabel steeds warmer wanneer je de warmte niet afvoert.Een kabel in een vertikale buis b.v. wordt bovenin veel warmer dan onderin (mits er wat stroming is tenminste). Net zoals de bovenste versterker van m'n twee monoblokken ook altijd warmer aanvoelt dan de onderste. Zoals ik al zei, neem je bij een juiste kabelberekening de installatiemethode mee. Onder de grond, in een muur, in een buis, in geperforeerde kabelgoot, in een dichte kabelgoot, enz, enz... En als er voor jouw kabel meerdere van die installatiemethoden gelden, dan neem je altijd de minst gunstige methode. Verder neem je de te verwachten maximale omgevingstemperatuur mee in je berekeningen, en, indien bekend, ook het aantal kabels dat er omheen ligt. Die kabels stralen immers ook warmte uit (wat je meeneemt in de omgevingstemperatuur), en ze werken ook als extra warmteisolatie, als je kabel ergens tussen tientallen andere kabels ligt. Daar heeft het NNI allemaal correctiefactoren voor in de NEN-1010 opgenomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts