WanFie Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 (edited) Eindelijk weer eens een mooi experiment. Zal het met interesse volgen. Ik zal in de openingpost de Edited 29 december 2008 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2008 Author Report Share Posted 6 december 2008 Vanuit het andere topic gehaald. Daar stond hij zo "eenzaam". Helaas geen enkele ervaring met lucht maar wel zeer belangstellend; ik hoop dat je het vervolg hear met een flinke hoeveelheid foto's documenteert. PS de stevigheid/stijfheid van het armboard kan niet hoog genoeg; vooral niet bezuinigen op de dikte. Ik heb wel eens een board gemonteerd van 10mm dik perspex en dat vond ik niks. Mogelijk is de stijfheid van het armboard bij een luchtgelagerde arm minder kritisch ( ) maar ik zou voor het maximaal haalbare gaan. 15 mm dik zou er nog n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 december 2008 Report Share Posted 6 december 2008 Dan heb ik gelezen ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Dan heb ik gelezen ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Eindelijk weer eens een mooi experiment. Zal het met interesse volgen. Laat ik er maar een topic aan wijden, voorlopig ben ik van de straat... Gisteren de onderdelen voor het armboard "besteld". De arm komt tegenover de bestaande te staan, daar zitten n.l. nog twee bevestigingsgaten. Het armboard wordt eigenlijk een driehoekige 12 mm dikke aluminium plaat, met daarop een aluminium prop van 80 mm diam. Zo'n Eminent monteert in elk geval eenvoudig. Goed afstellen schijnt iets lastiger te zijn. Daarvoor zal de handleiding dan wel zijn (63 pagina's ) Ondertussen eens gaan denken over de luchtvoorziening. Ik heb er drie pompen bij gekregen, nl. een Wisa 200 (te weinig druk), de orginel (is 60 Hz en brengt op 50 Hz te weinig) en een Wisa 500 (werkt goed maar maakt erg veel herrie). Er is er dus maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 december 2008 Author Report Share Posted 7 december 2008 Dan heb ik gelezen ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Een soort skippybal met een diameter van ca. 60 cm pompte de 1000 in 3 min behoorlijk hard op. Ik heb geen manometer, maar durfde niet verder te gaan. Bovendien zijn de bijgeleverde slangetje veel te dun voor die pomp, met een dikkere slang zal het dus sneller gaan.Een te groot reservoir is dus niet gauw aan de orde. Eminent adviseert een Wisa 300 pomp: 220l/min bij 200 mbar, 8W en 530 mbar max. Misschien eens de 1000 op marktplaats zetten om te ruilen tegen een 300. Er zullen zeker aquariumliefhebbers (Koi karpers) zijn die zo'n grote pomp zoeken. Ik zou dan gewoon de 1000 houden en die wat verder weg zetten (buiten gehoor afstand). Met de dan langere slang en een buffer (5L) bij de dt in de buurt heb je dan altijd voldoende lucht. Wel een smoor ventiel plaatsen om de lucht stroom goed te kunnen regelen dan. Ik weet niet of de pomp afslaat als hij op druk is. Als dat niet het geval is dan zal je misschien een lichtere pomp moeten hebben om dat anders de druk in het druk vat te veel oploopt, de pomp blijft dan door draaien en kan dan de lucht niet meer kwijt, de kans dat je dan je pomp sloop is groot. Wat misschien wel handig is om de tank dan uit te voeren met een apparte in en uit gang die niet recht tegen over elkaar liggen. Je krijgt op deze manier dan een water afscheider en dat zal geen overbodige luxe zijn denk ik zo. In de slang zit een klein filtertje (aquariumtoepassing?)Voor de pompinlaten zitten wattenfilters Dat is dus om het ergste water uit de lucht te halen voor dat het de pomp in gaat, de pomp houd ook niet van water. Voor de rest veel knutsel plezier Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 december 2008 Report Share Posted 8 december 2008 Ik zou zo'n soort filter tussen je pomp en je arm zetten, of tussen aanzuig en je pomp. Kan je een hoop rommel mee uit de lucht halen. Neem aan dat je geen stof of andere zooi in je arm wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 december 2008 Report Share Posted 8 december 2008 Ik zou dan gewoon de 1000 houden en die wat verder weg zetten (buiten gehoor afstand).Met de dan langere slang en een buffer (5L) bij de dt in de buurt heb je dan altijd voldoende lucht. Wel een smoor ventiel plaatsen om de lucht stroom goed te kunnen regelen dan. Ik weet niet of de pomp afslaat als hij op druk is. Lijkt mij ook voldoende, een aquarium pomp is niet echt ontworpen om een vat op druk te houden, mmar zolang het werkt, waarom niet Hans als de arm je bevalt en je tzt meer wilt kijk dan naar een echte compressor en goede luchtbehandeling, hoeft allemaal helemaal niet groot te zijn. Compressor in de schuur, luchtleiding naar zolder en je bent het baasje. Die Bob, die zie ik dan ook nog wel een luchtlager krijgen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 december 2008 Author Report Share Posted 8 december 2008 Ik zou dan gewoon de 1000 houden en die wat verder weg zetten (buiten gehoor afstand).Met de dan langere slang en een buffer (5L) bij de dt in de buurt heb je dan altijd voldoende lucht. Wel een smoor ventiel plaatsen om de lucht stroom goed te kunnen regelen dan. Ik weet niet of de pomp afslaat als hij op druk is. Lijkt mij ook voldoende, een aquarium pomp is niet echt ontworpen om een vat op druk te houden, mmar zolang het werkt, waarom niet Hans als de arm je bevalt en je tzt meer wilt kijk dan naar een echte compressor en goede luchtbehandeling, hoeft allemaal helemaal niet groot te zijn. Compressor in de schuur, luchtleiding naar zolder en je bent het baasje. Die Bob, die zie ik dan ook nog wel een luchtlager krijgen ... Een echte compressor heb je m.i. echt niet nodig. De lucht fluit dan door de te hoge druk, uit de arm met een hoop statische elektriciteit als gevolg. De aquariumpompen zijn membraanpompen welke er geen probleem mee hebben om weinig lucht te mogen leveren. Ik vraag me alleen af of de 1000 niet te groot is. Ik zou het ook eens met de halve opbrengst kunnen proberen. Dat op zuigen zetten gaat bij mijn luchtpompjes niet, bovendien vrees ik dat de lijm juist naar binnen gezogen wordt en er dus helemaal geen dichting meer is. In het andere topic werd geopperd een tank te maken van plastic pijp met schuimvulling. Dat idee van de schuim had ik al eerder gehoord, maar dan vullen met glaswol. Dit is natuurlijk wel vezelachtiger en een goed filter is dan natuurlijk hard nodig. Maar een open polyether kan natuurlijk ook. Daar zuig je veel minder stof uit. Bovendien is dat schuim ook niet veel zwaarder dan 50 kg/m3. Dat betekent dat er altijd nog 950 ltr lucht overblijft (uitgaande van een SM van 1 voor het polyether. Ik dacht aan een vergifspuit als tank. Daar is alleen het schuim moeilijker in te krijgen. Maar een hoofdkussen slopen waarin polyethervlokken zitten kan natuurlijk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 december 2008 Report Share Posted 8 december 2008 Gewoon een goed filter gebruiken heb je geen last van stof. Ook kan je een tank op een hogere druk zetten dan je arm nodig heeft. Dit kan je dan vervolgens terug reduceren met een reduceer ventiel. Ik denk dat dit een stabielere air flow opleverd voor je arm. Zo'n aervent zou ik mischien via werk wel kunnen regelen. Dat is een 0.2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 december 2008 Report Share Posted 8 december 2008 Een echte compressor heb je m.i. echt niet nodig. De lucht fluit dan door de te hoge druk, uit de arm met een hoop statische elektriciteit als gevolg.De aquariumpompen zijn membraanpompen welke er geen probleem mee hebben om weinig lucht te mogen leveren. Ik vraag me alleen af of de 1000 niet te groot is. Ik zou het ook eens met de halve opbrengst kunnen proberen. Als je dan een reduceer ventiel plaatst kan je de lucht stroom goed regelen. Wat wel een probleem kan zijn dan is dat de druk in je tank blijft oplopen als de pomp geen afslag heeft. je komt namelijk minder lucht uit als dat je pomp er instopt. Hierdoor zal de druk aan de zijde van de pomp dus voor het reduceer ventiel blijven oplopen en daar door wordt daar druk dan achter het ventiel ook weer hoger om dat deze afhankelijk is van de druk aan de Primaire zijde. dit zal dan verhoudingsgewijs oplopen en dus lastig te regelen zijn. In dat opzicht is dan de losse compressor in de schuur helemaal nog niet zo een slecht idee om dat deze de druk mooi constant kan houden en met een avond je spelen zal deze dan misschien een of twee keer aanslaan. In het andere topic werd geopperd een tank te maken van plastic pijp met schuimvulling. Dat idee van de schuim had ik al eerder gehoord, maar dan vullen met glaswol. Dit is natuurlijk wel vezelachtiger en een goed filter is dan natuurlijk hard nodig. Maar een open polyether kan natuurlijk ook. Daar zuig je veel minder stof uit. Bovendien is dat schuim ook niet veel zwaarder dan 50 kg/m3. Dat betekent dat er altijd nog 950 ltr lucht overblijft (uitgaande van een SM van 1 voor het polyether. pas wel op glaswol neemt vocht op en lijkt mij dus niet geschikt als demping materiaal. het stof dat er uitkomt wil je ook niet. Na een avond spelen wordt je gek van de jeuk Je kan het beste een materiaal nemen dat dus geen vocht opneemt en ook nog eens stof vrij is. Ik weet zo snel niet wat dan het beste is maar en of andere kunstvezel lijkt mij wel moeten kunnen. Ik dacht aan een vergifspuit als tank. Daar is alleen het schuim moeilijker in te krijgen. Maar een hoofdkussen slopen waarin polyethervlokken zitten kan natuurlijk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 december 2008 Author Report Share Posted 9 december 2008 Een kapot compensantievat van de CV is natuurlijk ook heel bruikbaar... Ik vraag me af of schuimdemping wel wat brengt wanneer het vat groot genoeg is. Een drukvaatje voor minder dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Een kapot compensantievat van de CV is natuurlijk ook heel bruikbaar... Ik vraag me af of schuimdemping wel wat brengt wanneer het vat groot genoeg is. Een drukvaatje voor minder dan € 5,- kopen lijkt me onmogelijk en hoeft van mij ook niet. Die gifspuitvaatjes zijn heel mooi afgewerkte tanks met twee aansluitingen. Bovendien is het transparant zodat je kunt zien wanneer er water in zit. Beste luchtpersers, Is het niet duidelijk dat luchtlagering noodzakelijkerwijs en onvermijdelijkerwijs leidt tot gesis en gepruttel van leidingen en membraanpomp? En dat elk betrokken lucht-/compressievat hier zijn eigen resonanties aan zal toevoegen? Waarom niet intelligenterwijs gekozen voor superstille magnetische lagering? Net zo wrijvingsarm, maar met nadeelsloze mogelijkheden voor instelling van naalddruk en skating (dwarskracht). En met reactieloze demping van hobbels. (Luchtlagering schiet immers over-reactieve, keiharde luchtkeutels bij plaathobbels?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 [...] magnetische lagering? Net zo wrijvingsarm, maar met nadeelsloze mogelijkheden voor instelling van naalddruk en skating (dwarskracht). En met reactieloze demping van hobbels. (Luchtlagering schiet immers over-reactieve, keiharde luchtkeutels bij plaathobbels?) ???????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 [...] magnetische lagering? Net zo wrijvingsarm, maar met nadeelsloze mogelijkheden voor instelling van naalddruk en skating (dwarskracht). En met reactieloze demping van hobbels. (Luchtlagering schiet immers over-reactieve, keiharde luchtkeutels bij plaathobbels?) ???????????????? Zeg dat wel! Er wordt hier weer flink wat in de ruimte gezwansd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
H Audio Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Eindelijk weer eens een mooi experiment. Zal het met interesse volgen. Laat ik er maar een topic aan wijden, voorlopig ben ik van de straat... Gisteren de onderdelen voor het armboard "besteld". De arm komt tegenover de bestaande te staan, daar zitten n.l. nog twee bevestigingsgaten. Het armboard wordt eigenlijk een driehoekige 12 mm dikke aluminium plaat, met daarop een aluminium prop van 80 mm diam. Zo'n Eminent monteert in elk geval eenvoudig. Goed afstellen schijnt iets lastiger te zijn. Daarvoor zal de handleiding dan wel zijn (63 pagina's ) Ondertussen eens gaan denken over de luchtvoorziening. Ik heb er drie pompen bij gekregen, nl. een Wisa 200 (te weinig druk), de orginel (is 60 Hz en brengt op 50 Hz te weinig) en een Wisa 500 (werkt goed maar maakt erg veel herrie). Er is er dus maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 december 2008 Author Report Share Posted 10 december 2008 Eindelijk weer eens een mooi experiment. Zal het met interesse volgen. Laat ik er maar een topic aan wijden, voorlopig ben ik van de straat... Gisteren de onderdelen voor het armboard "besteld". De arm komt tegenover de bestaande te staan, daar zitten n.l. nog twee bevestigingsgaten. Het armboard wordt eigenlijk een driehoekige 12 mm dikke aluminium plaat, met daarop een aluminium prop van 80 mm diam. Zo'n Eminent monteert in elk geval eenvoudig. Goed afstellen schijnt iets lastiger te zijn. Daarvoor zal de handleiding dan wel zijn (63 pagina's ) Ondertussen eens gaan denken over de luchtvoorziening. Ik heb er drie pompen bij gekregen, nl. een Wisa 200 (te weinig druk), de orginel (is 60 Hz en brengt op 50 Hz te weinig) en een Wisa 500 (werkt goed maar maakt erg veel herrie). Er is er dus maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 december 2008 Author Report Share Posted 10 december 2008 Beste luchtpersers, Is het niet duidelijk dat luchtlagering noodzakelijkerwijs en onvermijdelijkerwijs leidt tot gesis en gepruttel van leidingen en membraanpomp? En dat elk betrokken lucht-/compressievat hier zijn eigen resonanties aan zal toevoegen? Precies, dat was mijn reactie ook... Anderen beweren echter dat er geen betere armen zijn dan de luchtgelagerde en scharen deze moeiteloos in de klasse van een SME IV of V. En dat wil ik zelf wel eens ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Beste luchtpersers, Is het niet duidelijk dat luchtlagering noodzakelijkerwijs en onvermijdelijkerwijs leidt tot gesis en gepruttel van leidingen en membraanpomp? En dat elk betrokken lucht-/compressievat hier zijn eigen resonanties aan zal toevoegen? Precies, dat was mijn reactie ook... Anderen beweren echter dat er geen betere armen zijn dan de luchtgelagerde en scharen deze moeiteloos in de klasse van een SME IV of V. En dat wil ik zelf wel eens ervaren. Weetje gelijk waar die schuim demping van de buffer voor is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 december 2008 Author Report Share Posted 11 december 2008 Weer een klein stukje verder, vandaag de pompen eens uitvoerig getest. De Wisa 1000 pomp werkt op de helft ook al voldoende, maar omdat hij dan assymetrisch belast wordt maakt hij dan wat meer herrie. Gelukkig is deze pomp ook regelbaar. Inwendig zitten een paar schuifjes die vanaf buiten te bedienen zijn. Deze verzwakken eigenlijk het magneisch veld. Met slangetjes van 6x8 mm op een veel te klein T stukje (had even niks anders) werkt hij op de halve capaciteit ook al voldoende. Dan valt de herrie wel mee. De kans is dus groot dat ik deze ga gebruiken. Ik heb ook de orginele pomp opengeschroefd. Hier zitten twee spoelen in tegenfase tegenover elkaar. Eigelijk werkt zo'n pomp als een elektrische bel met dubbele aandrijving. De spoeltjes staan nu parallel en zijn 120V. Wanneer ik ze in serie aansluit heb ik dus een 240V pomp. Dat zou moeten werken zou je denken. Alleen blijft het 60 Hz probleem dan nog bestaan. Eigenlijk zou ik een adapter van 120V 60Hz naar 230V 50Hz nodig hebben. Maar ik vrees dan op een frequentieregalaarachtig ding uit te komen. Met de bekende geschakelde voeding... Voor de benodigde 7 Watt zou er eigenlijk een eenvoudigere oplossing moeten zijn. De Wisa 200 pomp is veel te klein. Alleen in het midden loopt de arm redelijk. Wanneer "men" zich aan de afspraken houd, krijg ik morgen ook de ruwe plaat en vulprop voor het armboard. Binnenkort dus aan het vijlen, schuren en polijsten. Ook een fatsoenslijk T stukje "regelen" en eens kijken of er nog een bruikbare waterafscheider/luchtfilter ligt. Een lagedrukmanometertje zou ook mooi zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 december 2008 Report Share Posted 11 december 2008 Ik hoop dat het wat wordt Hans - wat een werk, het lijkt wel of je een raket naar de maan aan het lanceren bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 december 2008 Author Report Share Posted 11 december 2008 Ik hoop dat het wat wordt Hans - wat een werk, het lijkt wel of je een raket naar de maan aan het lanceren bent. Dat is mischien het volgende "project". Deze is trouwens ook wel leuk.. 'T schijnt nog te werken ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 december 2008 Report Share Posted 13 december 2008 werkt het al? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 13 december 2008 Report Share Posted 13 december 2008 Deze is trouwens ook wel leuk.. 'T schijnt nog te werken ook... En met die 2 rode doosjes wordt de rumble ed. mechanisch versterkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts