Jonn Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Wat wordt hier doorgaans gebruikt om je vinyl te reinigen. ik las op inet een stukje over een knosti. is dit een goedkope optie of beter niet doen. ik weet dat er machines te krijgen zijn rond 500 euro, maar zo ver reikt mijn budget voor het schoonmaken van vinyl niet. Wellicht dat er andere opties zijn. alvast bedankt. Jonn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Ik vind de Knosti (disco antistat) (welke malloot verzint die namen? ) niet wat. Het laat altijd een laagje achter, wat aan je naald blijft hangen en ook, zeker de eerste 3 keer draaien, voor een behoorlijk dof geluid zorgt. Iedere vloeistof die je gewoon van de LP af laat druipen, en dus niet afzuigt, zal een laagje achter laten, en dat wil je dus niet. Ik niet iig. Een Nittygritty (nogmaals welke gek(ken) verzind zo'n naam? ) heb je al voor onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
sloothaas Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 ik gebruik ook af en toe een knotsie maar slechts als het niet anders kan. Wel het afdruiprek gebruiken!! Ik heb een hele goede koolstofborstel en die kan in de meeste gevallen volstaan. Hele vieze platen koop ik toch al niet, ik laat ze staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Wat wordt hier doorgaans gebruikt om je vinyl te reinigen. ik las op inet een stukje over een knosti. is dit een goedkope optie of beter niet doen.ik weet dat er machines te krijgen zijn rond 500 euro, maar zo ver reikt mijn budget voor het schoonmaken van vinyl niet. Wellicht dat er andere opties zijn. alvast bedankt. Jonn Ik gebruik de Knostie en dat gaat prima. Wel heb ik er een tweede bak bij gekocht om de plaat na te spoelen met ge demineraliseerd water en een drupje glansmiddel van de vaatwasser. Daarmee spoel je dat laagje waar Miracle het over heeft mee af. Ook kan je de originele reiniging vloeistof dan vaker gebruiken. Wel elke keer nieuwe naspoel vloeistof gebruiken kost ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Heb ook jaren een disco antistat gebruikt, met prima resultaten. Inderdaad goed uitkijken dat je platen niet uit je rekje vallen...... Ik heb 3 of 4 jaar gelden een okki nokki gekocht. Die is wel sneller en schoner... Het ding staat nu echter alweer bijna 2 jaar ongebruikt in een hoekje......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 december 2008 Report Share Posted 7 december 2008 Ik vind de Knosti (disco antistat) (welke malloot verzint die namen? ) niet wat. Het laat altijd een laagje achter, wat aan je naald blijft hangen en ook, zeker de eerste 3 keer draaien, voor een behoorlijk dof geluid zorgt.Iedere vloeistof die je gewoon van de LP af laat druipen, en dus niet afzuigt, zal een laagje achter laten, en dat wil je dus niet. Ik niet iig. Mvg. Miracle. Mmm, ik heb daar eigenlijk helemaal geen last van. Ik gebruik dus ook de Knosti, wilde wel een keer een Okki Nokki aanschaffen maar zie daar vanaf: uiteindelijk bevalt de Knosti heel goed, gaat diep in de groeven, is wel wat meer "geknoei", maar so what, om daar vanaf te zijn geef ik daar dan niet > 300 euris aan uit. Ik voeg aan de vloeistof (gedemineraliseerd water en isopropylalcohol) een paar drupjes Amaloco Wetting Agent toe, die volgens mij er dus voor zorgt dat er g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Ik gebruik al jaren een Nitty Gritty. Deze heb ik voor "slechts" Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 december 2008 Report Share Posted 10 december 2008 Ik heb een Knosti gehad en nu een VPI 16.5. Dat is echt geen vergelijk, dat afzuigen levert inderdaad een veel beter eindresultaat op en wat Frank zegt (no long, no hear) je kan onmiddellijk aan de slag. Het voordeel van een VPI is ook dat je kan werken met non alcoholische vloeistoffen waar veel voor te zeggen is. Bij de Knosti zal het drogen niet echt mooi worden zonder alcohol vermoed ik. Maar goed je kan je geld maar een keer uitgeven zoals Kappa zegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 15 december 2008 Report Share Posted 15 december 2008 Ik heb goede ervaringen met de Okki Nokki , weliswaar met nieuwe RVS Spindelkop. Heb ik de afgelopen jaren ca. 10.000 platen hiermee gewassen. Bevalt goed, ik gebruik nu Pebbles schoonmaakvloeistof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 15 december 2008 Report Share Posted 15 december 2008 Ik heb goede ervaringen met de Okki Nokki , weliswaar met nieuwe RVS Spindelkop. Heb ik de afgelopen jaren ca. 10.000 platen hiermee gewassen. Bevalt goed, ik gebruik nu Pebbles schoonmaakvloeistof. Zooooooooooooooooooooooooooooooooo, U is een vlijtig baasje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 december 2008 Report Share Posted 15 december 2008 Heb ik de afgelopen jaren ca. 10.000 platen hiermee gewassen. 10.000 platen : 365 dagen p.jr. : laten we veel zeggen, 5 jaar dat de Okki Nokki bestaat = iedere dag gemiddeld 5,5 platen gewassen. ...... .....en volgens mij had je 5 jaar geleden nog geen Okki Nokki..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2008 Report Share Posted 15 december 2008 Beste John, Gebruik ook eens de zoekfunctie van dit forum en zoek eens op platen wassen. Er is Hear afgelopen jaren al erg veel over geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 december 2008 Report Share Posted 15 december 2008 Ik heb laatst nog een elpee gedraaid die me herinnerde aan mijn disco-antistat-periode: een prop pluis aan de naald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 december 2008 Report Share Posted 15 december 2008 Ik heb laatst nog een elpee gedraaid die me herinnerde aan mijn disco-antistat-periode: een prop pluis aan de naald Is het zo lang geleden? Je moet het wel bijhouden h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Ik heb laatst nog een elpee gedraaid die me herinnerde aan mijn disco-antistat-periode: een prop pluis aan de naald Is het zo lang geleden? Je moet het wel bijhouden h Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Ik heb laatst nog een elpee gedraaid die me herinnerde aan mijn disco-antistat-periode: een prop pluis aan de naald Is het zo lang geleden? Je moet het wel bijhouden h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Ik heb laatst nog een elpee gedraaid die me herinnerde aan mijn disco-antistat-periode: een prop pluis aan de naald Pluis aan de naald is goed... dat betekend dat de plaat mooi antistatisch is. Ik heb zo'n pluis eens onder de microscoop gelegd en zie dan echt textiele draadjes. Na twee keer je plaat draaien is het weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Ik heb laatst nog een elpee gedraaid die me herinnerde aan mijn disco-antistat-periode: een prop pluis aan de naald Pluis aan de naald is goed... Ja, het klinkt zo lekker helder en vervormt ook helemaal niet dat betekend dat de plaat mooi antistatisch is. Dat dan weer wel.. Ik heb zo'n pluis eens onder de microscoop gelegd en zie dan echt textiele draadjes. Na twee keer je plaat draaien is het weg. Ik wil dat het meteen weg is, daarvoor maak je die plaat toch schoon? Om daarvoor mijn naald te laten slijten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Hallo Bart, Begrijp je probleem niet zo met die Knostie. Heb nooit last van pluis na platen wassen met dat ding. Maar ik spoel platen dan ook na. Eerst onder de kraan met stromend lauwwarm water en dan daarna nog met demin water. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Hallo Bart, Begrijp je probleem niet zo met die Knostie. Heb nooit last van pluis na wassen van met dat ding. Maar ik spoel platen dan ook na. Eerst onder de kraan met stromend lauwwarm water en dan daarna nog met demin water. Wat een omslachtig gedoe zeg. Ik koop meest zo'n 5-10 LP's per week, en als ik die allemaal zo schoon moest maken zou ik weinig meer aan luisteren toekomen, en het me een vermogen aan demi-water gaan kosten. Je kan dat demi-water natuurlijk ook hergebruiken, met al het vui wat erin zit, maar dat lijkt me ook niet de oplossing. Ook de manier van hergebruiken van de kotsie vloeistof vond ik 100X niks. Heb het na een paar LP's op meerdere manieren geprobeerd te filteren, maar het bleef bruin, en dat komt niet omdat het schoon is. Over die Knosti gesproken, die staat hier toch werkeloos in de kast, en mag zo gratis opgehaald worden voor degene die dat wel eens wil uitproberen. Zit geen vloeistof bij, die had ik na een paar LP's wassen (schoonmaken kan ik het echt niet noemen) al weg geflikkerd omdat het er niet meer uitzag en ook niet meer te redden was, zelfs niet met een heel duur aquariumfilter, maar wel gratis een bak koffie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Hallo Bart, Begrijp je probleem niet zo met die Knostie. Heb nooit last van pluis na platen wassen met dat ding. Maar ik spoel platen dan ook na. Eerst onder de kraan met stromend lauwwarm water en dan daarna nog met demin water. Tsja, dat is me dan idd helemaal te veel gedoe. Ik vond het z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2008 Report Share Posted 16 december 2008 Ok, die Knostiesoep gebruik ik ook niet. Gewoon demin water + 10% isopropanol en wat Dreft afwasmiddel. Kieper dat gewoon weg na een wasbeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 december 2008 Report Share Posted 17 december 2008 Zoals jullie al zullen hebben begrepen, speel ik LP's nat af. Met een Lencoclean of Hecoclean gevuld met ca. 30% alcohol en 70% gedemineraliseerd water. Na het spelen luchtig droogwrijven (met de groef mee) m.b.v. een prop keukenpapier. Gaat prima! Sommige LP's gaan al een halve eeuw mee en zijn nog als nieuw. Maar ik begrijp dat jullie de hele plaat in een soort wasmachine kieperen. Lijkt me vrij onzinnig, zoiets. Bij nat afspelen, in elk geval. Krijgen jullie dan geen problemen met de etiketten van de platen? Laten die niet los? Of gaan ze niet rimpelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 december 2008 Report Share Posted 17 december 2008 Gatverdamme, platen nat afspelen, jij leeft echt nog in de jaren '70 h Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 december 2008 Report Share Posted 17 december 2008 Hallo Bart, Begrijp je probleem niet zo met die Knostie. Heb nooit last van pluis na platen wassen met dat ding. Maar ik spoel platen dan ook na. Eerst onder de kraan met stromend lauwwarm water en dan daarna nog met demin water. Tsja, dat is me dan idd helemaal te veel gedoe. Ik vond het z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts