Jump to content

Advies vinyl platen reinigen

Jonn
 Share

Recommended Posts

Wat wordt hier doorgaans gebruikt om je vinyl te reinigen. ik las op inet een stukje over een knosti. is dit een goedkope optie of beter niet doen.

ik weet dat er machines te krijgen zijn rond 500 euro, maar zo ver reikt mijn budget voor het schoonmaken van vinyl niet.

Wellicht dat er andere opties zijn.

Ja John, als je handig bent en wat tijd over hebt, KLIK ! :cool2:

Ik reinig met een platenwasser die goed afzuigt (droog zuigt). Voordeel is dat je alle troep van de plaat ook goed opzuigt en dus uit de groeven alles verwijderd. Ik gebruik voor reiniging eerst Quality Service vloeistof en daarna de spullen van Audiotop. Met name dat laatste is erg duur maar het geluid of liever gezegd de muziek gaat er erg op vooruit en per LP valt het weer best mee. Ik vind deze reingingsmethode ideaal.

Ik gebruik al weer een behoorlijke tijd de Okki Nokki. Gebruik hem alleen voor de echte haardvuur LPs. Eerst Cillit Bang erop, tijdje laten weken, afzuigen en daarna de Okki Nokki vloeistof erop. Ben dan wel een minuut of wat per LP bezig maar het resultaat is vrijwel zonder uitzondering weer muziek.

• 2 weeks later...

En bij de Lidl haalt hij Cillit Bang ontvetter om z'n platen schoon te maken.

Kost weinig en werkt perfect.

Van de andere kant ken ik verschillende audiofielen met een klein budget zie een prachtige installatie hebben maar verder niks uitgeven aan kleding, auto of inrichting.

Een Nitty Gritty of Okkie Nokkie zit er dan al snel w

Zit er nog echt verschil in kwaliteit tussen een Nitty Gritty of een Okki Nokki etc. Mijn LP verzameling is niet super groot, een stuk of 300 maar ik zit wel te overwegen om zo'n ding aan te schaffen. Meer dan

(...) En dat is met jouw methode absoluut NIET het geval.(...)

Beste Hans,

Je weet dat ik hartstochtelijk van je houd, en dat ik dit liever niet zo zou zeggen... maar:

DIT IS L*LK**K!!

Ik speel nat af, omdat ik mijn platen niet thermisch wil deformeren, omdat ik de naald niet onnodig wens te (over)verhitten, en omdat mijn platen mij er om vragen. ("H

• 5 months later...
  • Members

Ik krijg binnenkort eindelijk mijn nieuwe wassert binnen, de HanssAcoustic RC 20.

Geen behuizing meer van spaanplaat of MDF, een lean, mean, massief aluminium platenwasmachien...

RC-20.jpg

... nu nog even een mooie stofkap scoren!

Ik krijg binnenkort eindelijk mijn nieuwe wassert binnen, de HanssAcoustic RC 20.

Geen behuizing meer van spaanplaat of MDF, een lean, mean, massief aluminium platenwasmachien...

... nu nog even een mooie stofkap scoren!

:blink: Massief aluminium? En dan krijg je er niet eens een stofkap bij?

• Members
Ben benieuwd naar de ervaringen. Heb je nog een test/demo gedaan?

Nope, blind (alhoewel, blind) gekocht. Ik vond hem er zo mooi uitzien dat ik hem gewoon heb besteld. Daarbij zijn ze relatief niet eens duur, dus ik geloof nooit dat ik me er een buil aan kan vallen.

Ik meld wel hoe hij bevalt (of niet!) als ie binnen is...