Jump to content

Swiss precission

carl
 Share

Recommended Posts

Het boek Swiss Precission heb ik op 5 december gekregen. Het is de geschiedenis van Thorens en de Thorens 124 inclusief de concurrentie en de armen en elementen uit die tijd. Even in een nutshell: Thorens maakte muziekdoosjes en aanstekers en ook draaitafels. Op een bepaald moment ontwierpen ze de TD 124 die pakweg van 1957 tot 1967 in produktie is geweest. Thorens was inmiddels gefuseerd met Paillard- Bolex (bekend van onder meer filmprojectors - mijn broer heeft er nog een). Omdat Zwitserland niet van gastarbeiders hield (vrije vertaling) en ze de beperkte arbeidscapaciteit graag voor film inzetten ging de produktie van de modernere draaitafels 150/160/125 over naar EMT in Duitsland. Deze draaitafels zijn volgens mij ook ontwikkelingen van EMT.

Het is boek is zeer lezenswaardig als je van analoog houdt en geeft ook een goed inzicht in industriele en technische ontwikkeling. Thorens was zeker in combinatie met Paillard geen klein bedrijf al la Quad. Er werd behoorlijk stevig aan research gedaan. De foto's en oude reclamefolders zijn ook meer dan prima.

Toch vraag ik me af of zo'n Thorens 124 (of een concurrent als Garrard 301) wel up to date is. Op hifi Forum vertelde Ruud 13 me wel eens dat de Thorens rumbelde als de hel. In het boek beweren ze echter dat met een goed ontworpen plint dit te verwaarlozen is.

Kortom wat is de waarheid achter deze draaitafels. Goede plint, nieuw lager en dito arm en is het dan concurrentie voor bijvoorbeeld een Fat Bob. In ieder geval wat betreft uiterlijk want ik vind die apparaten echt heel erg mooi.

Wat vaak mis is met deze spelers is het tussenwiel, als dat niet zuiver rond is of vreselijk uitgedroogd of beschadigd, krijg je inderdaad een berg rumble.

Laatst een oude 301 opnieuw opgetuigd in een SME plint, is een fantastisch apparaat geworden, zonder enig gerommel vanuit de aandrijving.

Tussenwielen zijn overigens nieuw te verkrijgen........ -_-

Interessant Jitze zeker omdat ik weet dat jij behoorlijk kritisch bent. Ik moet eigenlijk eens tegen zo'n oude draaitafel aanlopen en dan maar kijken hoever ik ermee kom. Heb jij een idee van de prijzen en het gehoormatige verschil tussen een 301 en 124?

Neen Carl, van prijzen weet ik niet zo heel veel, je zou eens op eBay kunnen kijken, voor de 124 zou ik wel kiezen voor de tweede uitvoering, omdat het stalen plateau van de eerste serie wat lastig combineert met mc elementen.

Beide spelers heb ik wel gehoord, afhankelijk van de wijze van optuigen, plint-arm-element, en de kwaliteit van het afregelen zullen best eens verschillen kunnen worden waargenomen.

Gewoon op basis van de kwaliteit van het loopwerk zou ik geen keuze durven maken, zou ze allebei wel willen...... :rolleyes: