Jump to content

Jan Breemer

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Duidelijk: ;)

Uitsmijter.jpg

Stilte CD

De "Stilte CD" heb ik gemaakt om je in de gelegenheid te stellen om je geluids-apparatuur te testen op stoorsignalen, al of niet afkomstig van buiten de apparatuur.

Bij zulke stoorsignalen valt te denken aan brom, ruis, overspraak van andere signaalbronnen, en storing door radio- of TV-zenders, mobieltjes en soortgelijke apparatuur, al of niet in of dichtbij je huis.

Speel deze CD af, zet het volume flink hoog en luister met het oor aan de luidspreker. Je mag een zwak geruis (sissen) horen, dat is normaal. Geluiden als brommen, zoemen, gelispel, gepruttel, gepiep, en geluiden die herkenbaar te maken hebben met spraak of muziek wijzen op een stoorprobleem. Dat hoeft niet onmiddelijk desastreus te zijn, zet de volumeregelaar terug op een stand waarmee je gewend bent muziek te beluisteren en beoordeel dan in je favoriete luisterstoel of je er nog steeds last van hebt.

ZoJa: dan moet je iets gaan doen, in eerste instantie de stoorbron identificeren. In mijn technische pagina's over EMC vertel ik het e.e.a. over de meest voorkomende stoorproblemen.

ZoNee: Luister zonder zorgen verder naar je mooiste platen.

Ook als er een dergelijk stoorprobleem is zal dat nooit de klank of de ruimtelijkheid van je muziekweergave beinvloeden. Verhalen over meer "lucht" in de weergave, betere "plaatsing" van de instrumenten enz. zijn onzin in verband met het elimineren van zulke storing.

Ik wil er hier met nadruk op wijzen dat het personeel in de meeste hifi-winkels niet over de kennis beschikt om zulke problemen adequaat te verhelpen. Men zal je allerlei (dure) kabels en lichtnet filters proberen te verkopen, en in de meeste gevallen zal dat niet werken. Als je met zulke lieden in zee gaat eis dan minimaal een "werkt niet = geld terug" garantie.

Waarom deze "Stilte CD" en niet simpelweg de CD-speler op pauze? Nou, dat werkt ook wel, maar er zijn nu eenmaal van die mierenn**kers die stellen: Als je de CD-speler op pauze zet gaat 'ie in de "mute" stand en dat is niet hetzelfde als gewoon een CD afspelen. En daarmee hebben ze wel een beetje gelijk. Om deze lieden de wind uit de zeilen te nemen heb ik deze CD gemaakt. Nou ja, je kunt de data downloaden en 'm zelf branden. Hij is niet bij mij te koop.

Download hier de "Stilte CD". Het is een .ZIP bestand van ca. 52 kilobytes. Het moet met bijv. WINZIP uitgepakt worden tot een .WAV bestand van zo'n 52 Megabytes. Je dient het op een muziek-CD te branden, en dan speelt het ca. 5 minuten. Je kunt het ook meerdere keren op die CD branden, dan speelt het langer. Je kunt het ook op een DVD branden.

Ik heb geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten stiltes die we kennen (Het schijnt ooit aan de Hoorspel Kern gevraagd te zijn of men daarvoor verschillende opnames gebruikte; ik weet het antwoord niet) We kennen o.a. de Veelzeggende stilte, de Beklemmende stilte, de Ik Wil Niets Met Je Te maken Hebben stilte, de Ik Ben Er Niet stilte, de Ik Doe Of Je Er Niet Bent stilte, de stilte v

Hey Robx,

Er zijn ook mensen die dit wel een interessant stukje vinden. Altijd dat kansloze gezeik vanuit je eigen even kleine belevingswereld...

Beste Rein met het uitroepteken,

Bedoel je nu dat jij dit stukje interessant vindt? Of bedoel je nu dat het stukje van Jan Breemer kansloos gezeik vanuit zijn eigen even kleine belevingswereld is?

:unsure:;)

PS, die Breemer doet wel moeilijk om een wav met allemaal nullen te maken. Open gewoon een nieuwe file van de lengte die je hebben wilt met Adobe Audition of GoldWave en je bent net zo ver. Nix vermenigvuldigen van John Cage en Christine M met nullen.

wat zou er nu duidelijk moeten zijn eigenlijk. dat met deze stilte cd alle cd spelers eender klinken. :huh:

Guest tubejack

Eindelijk "het gezicht" achter Breem :D leuk Erik

Zijn uitgangspunt "ergenis" vind ik opmerkelijk, waarom je ergens

aan ergeren waar zoveel mensen plezier in hebben :confused:

Dat is m.i. "negative energie" en daar schiet m.i. niemand wat mee op, maar geeft alleen maar meer ergenis.

Die stilte CD lijkt me zeker handig, ik geloof dat ik ook zo' n track op een LP heb.

Groet,

Jack

PS, die Breemer doet wel moeilijk om een wav met allemaal nullen te maken. Open gewoon een nieuwe file van de lengte die je hebben wilt met Adobe Audition of GoldWave en je bent net zo ver.

idd,

heb ook wel eens een stuk stilte direct vanaf mijn PC op mijn installatie afgespeeld,

gewoon om te weten of er eventuele stoorsignalen hoorbaar waren.

bij normaal luisterniveau hoorde ik niets, en als ik de volumeknop maximaal opendraaide hoorde ik een lichte ruis, maar die hoorde ik alleen als ik met mijn oor vlak bij de tweeter zat.

waarschijnlijk hebben mijn componenten ingebouwde netsnoeren met filter. ;)

Eindelijk "het gezicht" achter Breem :D leuk Erik

Zijn uitgangspunt "ergenis" vind ik opmerkelijk, waarom je ergens

aan ergeren waar zoveel mensen plezier in hebben :confused:

Dat is m.i. "negative energie" en daar schiet m.i. niemand wat mee op, maar geeft alleen maar meer ergenis.

Die stilte CD lijkt me zeker handig, ik geloof dat ik ook zo' n track op een LP heb.

Groet,

Jack

Hij ergert zich aan 'de kul die wordt verkondigd in hifi-land', niet aan de mensen die die kul geloven. Dat geldt voor mij ook trouwens. Totdat die mensen die kul gaan verdedigen met 'argumenten' als 'je bent gewoon doof als je het verschil niet hoort', 'de wetenschap weet ook niet alles', of 'we kunnen nog lang niet alles meten' (maar wel horen kennelijk). Dan ga ik me ook ergeren aan die mensen...

Guest tubejack

@Henrie,

Ik "erger" me bijna nergens meer aan :) Meten kan ik inmiddels aardig, vandaag had ik weer cursus. en ik heb

een vervormingsmeter aangeschaft. ;)

Als iemand nu iets mooi vind, waar ik van denk... nouja ..... sowhat :rolleyes: Laat die mensen lekker blij zijn.

Maar je hebt een punt, ik hou van eerlijk zaken doen en ze krijgen eerlijk advies als ze er om vragen.

Voor de rest laat ik mensen in hun waarde.

@M44 Ik schat Klaas heel wat hoger in ;)

trek em een body warmer aan en het is klaas :ph34r:

Nope, Klaas heeft meer kloten. Jan is een hobbyende techneut op leeftijd. Heb ooit eens een lezing van Jan bijgewoond. Dat was zo onverstaanbaar, onduidelijk en chaotisch dat ik het maar 10 minuten volhield en weg ben gelopen. De rest van de toehoorders ook. Erg g

Guest tubejack

Hallo Erik,

Ik heb de moeite genomen om even het stukje van Jan door te lezen en ben het woord "mierenneuker" niet tegen gekomen.

Verder heb je toch met

Guest tubejack
Ik kan me daarentegen toch heel fanatieke reacties herinneren van audiofielen die maar niet willen snappen dat er mensen zijn die een Bose-setje hebben en het nog wagen er gelukkig mee te zijn ook... Dat is toch net zo zinloos, of niet? :rolleyes:

Yep , ik z

Wat ik heel bijzonder vindt is de overdreven aandacht - negatieve aandacht zelfs - voor de rol van de vrouwen in de beleving van veel audiofielen, in mijn wereld kom ik heel erg veel vrouwen tegen die samen met hun partner van muziek weten te genieten en vaak waardevolle bijdragen leveren bij het zoeken naar apparatuur.

Ervaar dit ook als bijzonder verfrissend omdat zij - de vrouwen dus - vaak minder gevoelig zijn voor imago en marketingbabbel, en derhalve veel objectiever en meer onbevangen vergelijken en concluderen.

:huh:

:lol: :lol: :lol: :lol:

Idd Jitze, ik hoef mijn vrouw ook niet mee te nemen naar een audiobeurs. Binnen no time heeft ze meeste verkopers onder de tafel omdat die gewoon helemaal niet horen wat zij hoort (en vaak beslist niet kan waarderen). Die verkoop en pseudo techno babbel van verkopers is volslagen nutteloos dan.

Komt er iets nieuws in huis dan laat ze het meestal aan mij over maar heeft ze op het eind wel een belangrijk aandeel in de besluitvorming. Ze is veel kritischer dan ik uiteindelijk.

@ Jack

Vergulde 5x20 glaszekeringen kosten by Farnell (ook niet de goedkoopste) 50 ct per stuk. Ze zijn bedoeld voor smd montage maar passen ook prima in een zekeringhoudertje. Zien er net zo mooi uit en doen het net zo goed als die AHP dingen. Maar als iemand er een tientje per stuk voor betalen wil en hem het gevoel van meer geluk geeft, tja dan is eigenlijk ieder vergelijk zoek. Geluk schijnt sowieso onbetaalbaar te zijn :D

Guest tubejack
Wat ik heel bijzonder vindt is de overdreven aandacht - negatieve aandacht zelfs - voor de rol van de vrouwen in de beleving van veel audiofielen,

Mogelijk zijn we van een ander bouwjaar, ik ben 50 en kom regelmatig mannen tegen waar dat niet zo is.

Vrouwen zijn b

Wat ik heel bijzonder vindt is de overdreven aandacht - negatieve aandacht zelfs - voor de rol van de vrouwen in de beleving van veel audiofielen,

Mogelijk zijn we van een ander bouwjaar, ik ben 50 en kom regelmatig mannen tegen waar dat niet zo is.

Vrouwen zijn b