s_k Posted 25 december 2008 Report Share Posted 25 december 2008 Aan een Renaut 4 mankeerde sowieso al iets... Heb wel lol gehad van mijn renault 4 . Alleen die remmen, doodeng. Waar je met een normale auto nog comfortabel kunt stoppen als het stoplicht oranje wordt, is het bij een Renault 4 zo hard mogelijk (mijn 100 kilo erop en dan het stuur vast houden zodat ik niet uit de stoel wipte) remmen en dan precies op de streep tot stilstand komen. Doodeng. Verder rijden ze heerlijk. V.w.b. de Fuego: Onze GSA is hard en rijdt goed, maar de koppeling is op en hij is gewoon niet mooi. Vandaar dat er iets anders komt. Deze Fuego is... Nouja, oordeel zelf: Praktisch nieuw, ook qua rijden en qua interieur. Heeft 99k op de teller en... De koppeling is op. T Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimonHans Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Laat ik het zo zeggen:Infinity 31i: Hoofdpijn Bose 201: Geen hoofdpijn Tannoy Eaton: Geen hoofdpijn B&W DM2: Hoofdpijn Elke MFB: Hoofdpijn Visonik David: recordtijd, binnen 2 minuten hoofdpijn IMF ALS40: Hoofdpijn IMF ALS30: Geen hoofdpijn IMF SC-II: Geen hoofdpijn Impulse 24: Hoofdpijn Celestion DL8: geen hoofdpijn Celestion 15XR: wel hoofdpijn Epos *type onbekend*: Wel hoofdpijn Altec Lansing VOTT: Geen hoofdpijn Philips 467: hoofdpijn Goodmans Minister: Hoofdpjin Goodmans Goodwood: Geen hoofdpijn Yamaha NX-E100: geen hoofdpijn Tannoy Titan: Geen hoofdpijn Tannoy Eclipse: Hoofdpijn Wharfedale 504: Geen hoofdpijn Het is mij nog steeds niet duidelijk waar het in zit. Ik vermoed iets in het bereik rond het laagmidden... Het ligt aan het aantal borrels die je dronk bij het luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimonHans Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Toch vind ik het artikeltje over Jan Breemer interessant. Als je ook even op zin web-site kijkt krijg je ook nog wat uitleg vanuit de technische invalshoek. En dan denk ik "ja dat klopt wel". Wat onze oren waarnemen is in eerste instantie het gevolg van een aantal ondubbelzinnige electronische en physische processen die zich heel simpel laten karakteriseren: de frequentie karateristiek van je installatie, en de kwaliteit van de opname. Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN. O ja het buizen verhaal is ook zo'n mooie: een goede versterker maken uit buizen is veel moeilijker (dus duurder) dan een goeie uit transistoren. Warmere sound? dan voegt zo'n versterker dus iets op eigenhoutje toe. Echt goede buizenversterkers klinken net zo min "warm" als een goede transistor. Wat in dit verband heel leerzaam is: zet eens voor de gein een 12 kanaals equalizer achter je vooversterker, en speel daar eens mee. Je zult al gauw ontdekken dat je alles naar keuze "warm" of "koud" kunt laten klinken, afhankelijk van de stand van de knopjes. Je hebt dan tevens een visueel beeld van de frequentie karakteristiek. Op de site van Jan vind je nog meer van dit soort voorbeelden, en het aardige daarvan is dat de voorbeelden gefundeerd zijn op technisch inzicht, en dus voor ieder met verstand van zake "nagerekend" kunnen worden. HiFi fabrikanten vinden dit niet zo leuk, want het ontzenuwt de fundamententen onder hun lukratieve business. Dit inzicht heeft mij een hoop geld gescheeld, en dus niet hoef te beknibbelen op het echt meest kritische deel van de installatie: de luidsprekerkasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Toch vind ik ..... bla bla bla bla bla bla ..... de luidsprekerkasten. *zucht* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 ...Dit inzicht heeft mij een hoop geld gescheeld, en dus niet hoef te beknibbelen op het echt meest kritische deel van de installatie: de luidsprekerkasten. In grote lijnen kan ik me aansluiten bij jouw verhaal, met dat verschil dat ik mijn luidsprekers juist z Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Beste SimonHans, Op zichzelf beschouwd is de rechtheid van de frequentie/amplitude karakteristiek van niet al te groot belang. Want elke akoestiek zorgt voor grote veranderingen van die karakteristiek. Veranderingen, die dan ook nog afhankelijk zijn van de plaats in die ruimte. Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker. En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN. Er is nog een aspect dat een versterker goed maakt en dat is hoe dat ding omgaat met muziek. Je kan best een goedkope versterker bouwen die netjes een de sweep van 10...40kHz volkomen vlak doorgeeft, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie dat met muziek ook nauwkeurig doet. Vaak is dat een kwestie van voldoende vermogenreserves hebben, en ook kunnen leveren. En daar heb je weer een goede voeding voor nodig, en die zijn helaas niet goedkoop. Het mooiste voorbeeld is toch wel pianomuziek. Probeer maar eens een goede reproductie van een Steinway te krijgen zonder voldoende stroom.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Toch vind ik ..... bla bla bla bla bla bla ..... de luidsprekerkasten. *zucht* Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimonHans Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN. Er is nog een aspect dat een versterker goed maakt en dat is hoe dat ding omgaat met muziek. Je kan best een goedkope versterker bouwen die netjes een de sweep van 10...40kHz volkomen vlak doorgeeft, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie dat met muziek ook nauwkeurig doet. Vaak is dat een kwestie van voldoende vermogenreserves hebben, en ook kunnen leveren. En daar heb je weer een goede voeding voor nodig, en die zijn helaas niet goedkoop. Het mooiste voorbeeld is toch wel pianomuziek. Probeer maar eens een goede reproductie van een Steinway te krijgen zonder voldoende stroom.... Aha, daar leer ik toch wel wat van. Da's leuk. Zonder voldoende stroom..... Dat geld vooral voor de eindtrap? Ik was er al bang voor dat het allemaal niet zo simpel is als Jan B. voorstelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Laat ik het zo zeggen:Infinity 31i: Hoofdpijn ... Wharfedale 504: Geen hoofdpijn Het is mij nog steeds niet duidelijk waar het in zit. Ik vermoed iets in het bereik rond het laagmidden... Het ligt aan het aantal borrels die je dronk bij het luisteren Sulfiet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Beste SimonHans, Op zichzelf beschouwd is de rechtheid van de frequentie/amplitude karakteristiek van niet al te groot belang. Want elke akoestiek zorgt voor grote veranderingen van die karakteristiek. Veranderingen, die dan ook nog afhankelijk zijn van de plaats in die ruimte. Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker. En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang. Dus we zijn allemaal gedoemd een equalizer aan te sluiten ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker.En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang. Je noemt dit vaak Spido, maar volgens mij ben jij de enige die begrijpt wat je bedoelt Vertraagde resonantie? Wat bedoel je in hemelsnaam, galm ofzo of resonanties die de trein hebben gemist? En wat is fasevervorming. 'Tis een duur woord maar wat kunnen we ermee, of niet mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN. Er is nog een aspect dat een versterker goed maakt en dat is hoe dat ding omgaat met muziek. Je kan best een goedkope versterker bouwen die netjes een de sweep van 10...40kHz volkomen vlak doorgeeft, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie dat met muziek ook nauwkeurig doet. Vaak is dat een kwestie van voldoende vermogenreserves hebben, en ook kunnen leveren. En daar heb je weer een goede voeding voor nodig, en die zijn helaas niet goedkoop. Het mooiste voorbeeld is toch wel pianomuziek. Probeer maar eens een goede reproductie van een Steinway te krijgen zonder voldoende stroom.... Als een versterker 'onvoldoen stroom' kan leveren uit zich dat in het feit dat de frequentiekarakteristiek niet recht is (bij dat volume waar er tekort aan 'stroom' ontstaat en daarboven). M.a.w. zolang de frequentiekaralteristiek 'recht' is, is er gewoon geen 'stroom' probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Ik was er al bang voor dat het allemaal niet zo simpel is als Jan B. voorstelt Gefeliciteerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Ik was er al bang voor dat het allemaal niet zo simpel is als Jan B. voorstelt Gefeliciteerd! idd het inzicht is daar...hoezee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker.En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang. Je noemt dit vaak Spido, maar volgens mij ben jij de enige die begrijpt wat je bedoeld Vertraagde resonantie? Wat bedoel je in hemelsnaam, galm ofzo of resonanties die de trein hebben gemist? En wat is fasevervorming. 'Tis een duur woord maar wat kunnen we ermee, of niet mee? Beste Pjotr, Beide zaken zijn jou al vele keren uitgelegd. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 ...uuh, er is hear nog iemand die het snapt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Maar... okay: ik zal het nog een keertje proberen. Met andere woorden: je ziet vertraagde resonantie niet op een gewone frequentiekarakteristiek, maar wel op een decay-spectrum / watervaldiagram. Dan zie je op de tijd-as de na-ijling, oftewel de vertraagde resonantie, die de weergave versmeert en vertroebelt. Oorzaak is meestal mechanische trilling van luidsprekerkast en/of meubilair, lambrisering e.d. Uh ja, hoe moeilijk kun je doen over iets vrij algemeens. "Vertraagde resonantie" is dus Spidoiaans voor gewoon resonantie met een hoge Q factor, oftewel er resoneert iets met een lange naklinktijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Maar... okay: ik zal het nog een keertje proberen. Met andere woorden: je ziet vertraagde resonantie niet op een gewone frequentiekarakteristiek, maar wel op een decay-spectrum / watervaldiagram. Dan zie je op de tijd-as de na-ijling, oftewel de vertraagde resonantie, die de weergave versmeert en vertroebelt. Oorzaak is meestal mechanische trilling van luidsprekerkast en/of meubilair, lambrisering e.d. Uh ja, hoe moeilijk kun je doen over iets vrij algemeens. "Vertraagde resonantie" is dus Spidoiaans voor gewoon resonantie met een hoge Q factor, oftewel er resoneert iets met een lange naklinktijd. precies , das spido ten voeten uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Gaat Spido ook op mijn vraag antwoorden ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Spido is nog even vertraagd aan het nagalmen. Voordat hij reageert moet hij eerst zijn Q-factor afregelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Spido is nog even vertraagd aan het nagalmen. Voordat hij reageert moet hij eerst zijn Q-factor afregelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Beste Pjotr, Nee, je snapt het nog steeds niet. En je snapt zelfs niet dat je het niet snapt. De Q-factor toont alleen maar de sterkte van een resonantie. Niet het tijdsaspect (de duur ervan, dus). Als een luchtkolom resoneert, kan dit een grote invloed hebben op de frequentiekarakteristiek. Maar zodra de bron van de resonantie (bijv. een woofer) stopt, stopt ook de luchtresonantie. Bij mechanische resonanties (panelen, chassis, meubilair, vloer, plafond e.d.) gaat de resonantie door als de bron al is gestopt (na-ijling). (Het verhaal is eigenlijk ingewikkelder, want mechanische resonantie kan weer luchtresonantie opwekken en zelfs via de lucht de bron activeren / gaande houden; vertraagde resonanties kunnen ook ontstaan door niet of onvoldoend gedempte elektrische kringen - filters e.d.; maar dit wordt allemaal veel te moeilijk! Daar schrijf ik dus maar niets over...) Beste Henrie, Je bedoelde de vraag over equalizers? Equalizers zijn noodoplossingen, die men gebruikt wanneer er niet (snel genoeg) een echte oplossing kan worden gevonden voor afwijkingen in de frequentie/amplitude karakteristiek die worden veroorzaakt door akoestische, mechanische of elektrische resonanties. Conventionele (analoge) eqalizers bevatten filters (capaciteiten & inducties) die fasevervorming veroorzaken. DSP equalizers zouden dit nadeel niet hebben en sommige forummers zijn er heel tevreden over. (Behringer "UltraCurve"). Ik vind het allemaal maar niks, die rotzooi. Blij dat ik het niet nodig heb! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Beste Henrie, Henri Je bedoelde de vraag over equalizers? Equalizers zijn noodoplossingen, die men gebruikt wanneer er niet (snel genoeg) een echte oplossing kan worden gevonden voor afwijkingen in de frequentie/amplitude karakteristiek die worden veroorzaakt door akoestische, mechanische of elektrische resonanties. Conventionele (analoge) eqalizers bevatten filters (capaciteiten & inducties) die fasevervorming veroorzaken. DSP equalizers zouden dit nadeel niet hebben en sommige forummers zijn er heel tevreden over. (Behringer "UltraCurve"). Ik vind het allemaal maar niks, die rotzooi. Blij dat ik het niet nodig heb! Dankjewel Spido, Ik ben wel Henri en niet Henrie (voor alle duidelijkheid). Ik ben ook geen liefhebber van equalizers.. Sterker nog, alle toonregelingen op mijn voorversterker staan altijd uit (overbrugd). Alleen als ik de draaitafel gebruik schakel ik het subsonische filter "aan". Niet dat ik de perfecte ruimte heb, die heeft mijns inziens niemand. Ik verschuif mijn elementen zodanig tot ik het voor mijn oren beste resultaat heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Beste Spido, De Q-factor toont alleen maar de sterkte van een resonantie. Niet het tijdsaspect (de duur ervan, dus). Als een luchtkolom resoneert, kan dit een grote invloed hebben op de frequentiekarakteristiek. Maar zodra de bron van de resonantie (bijv. een woofer) stopt, stopt ook de luchtresonantie. Bij mechanische resonanties (panelen, chassis, meubilair, vloer, plafond e.d.) gaat de resonantie door als de bron al is gestopt (na-ijling). (Het verhaal is eigenlijk ingewikkelder, want mechanische resonantie kan weer luchtresonantie opwekken en zelfs via de lucht de bron activeren / gaande houden; vertraagde resonanties kunnen ook ontstaan door niet of onvoldoend gedempte elektrische kringen - filters e.d.; maar dit wordt allemaal veel te moeilijk! Daar schrijf ik dus maar niets over...) Nee, je snapt het nog steeds niet. En je snapt zelfs niet dat je het niet snapt. Misschien is het toch wel handig als je eens wat rond Googled op "resonance". Zo uit het blote hoofd is veel te gewaagd voor je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts