Jump to content

Jan Breemer

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Maar... okay: ik zal het nog een keertje proberen.

Met andere woorden: je ziet vertraagde resonantie niet op een gewone frequentiekarakteristiek, maar wel op een decay-spectrum / watervaldiagram. Dan zie je op de tijd-as de na-ijling, oftewel de vertraagde resonantie, die de weergave versmeert en vertroebelt. Oorzaak is meestal mechanische trilling van luidsprekerkast en/of meubilair, lambrisering e.d.

Uh ja, hoe moeilijk kun je doen over iets vrij algemeens. "Vertraagde resonantie" is dus Spidoiaans voor gewoon resonantie met een hoge Q factor, oftewel er resoneert iets met een lange naklinktijd.;)

precies , das spido ten voeten uit :lol:

Ik begrijp dus dat het een soort (frequentie afhankelijke) nagalm is?

(...) Ik begrijp dus dat het een soort (frequentie afhankelijke) nagalm is?

Beste SimonHans,

Jij snapt het! En in een decay spectrum (watervaldiagram) kun je zien bij welke frequenties die nagalm optreedt, hoe sterk die is, en hoe lang die aanhoudt.

Misschien kun jij het nu aan Pjotr uitleggen...? :rolleyes:

Beste SimonHans,

Jij snapt het! En in een decay spectrum (watervaldiagram) kun je zien bij welke frequenties die nagalm optreedt, hoe sterk die is, en hoe lang die aanhoudt.

Beste Spido,

(Na)galm heeft op zich niets met resonanties te maken. Galm ontstaat als het geluid door meerdere verschillende vertragingen (door reflecties b.v.) meerdere malen aankomt. Daar hoeft geen resonantie, of op jouw manier "vertaagde resonantie", aan te pas te komen.

Als je wat uitlegt doe het dan wel goed.

;)

Beste SimonHans,

Beste Spido,

(Na)galm heeft op zich niets met resonanties te maken. Galm ontstaat als het geluid door meerdere verschillende vertragingen (door reflecties b.v.) meerdere malen aankomt. Daar hoeft geen resonantie, of op jouw manier "vertaagde resonantie", aan te pas te komen.

Als je wat uitlegt doe het dan wel goed.

;)

Wacht even, ik zei een SOORT nagalm. Maar waar het hier kennelijk om gaat is dat iets met de geuidsbron gaat mee resoneren, en die trilling stopt niet meteen als de bron wegvalt. Denk maar aan de snaren van een piano. Die gaan trillen als je je installatie hard zet, en die klinken door, ook als je je installatie uitzet. Volgens mij spelen dit soort effecten alleen in de mechanische delen van een HiFi installatie....Alhoewel, electrische (analoge) schakelingen kunnen ook dit soort eigenschappen ook hebben. Die worden dan wel verraden door duidelijke pieken in het frequentie spectrum.

Simon