Jump to content

Jan Breemer


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

:lol: Aan een Renaut 4 mankeerde sowieso al iets...

Heb wel lol gehad van mijn renault 4 ;).

Alleen die remmen, doodeng.

Waar je met een normale auto nog comfortabel kunt stoppen als het stoplicht oranje wordt, is het bij een Renault 4 zo hard mogelijk (mijn 100 kilo erop en dan het stuur vast houden zodat ik niet uit de stoel wipte) remmen en dan precies op de streep tot stilstand komen. Doodeng. Verder rijden ze heerlijk.

 

V.w.b. de Fuego: Onze GSA is hard en rijdt goed, maar de koppeling is op en hij is gewoon niet mooi.

Vandaar dat er iets anders komt. Deze Fuego is... Nouja, oordeel zelf:

 

IMG_4967.jpg

 

DSCF2091.jpg

 

Praktisch nieuw, ook qua rijden en qua interieur.

Heeft 99k op de teller en... De koppeling is op.

T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Laat ik het zo zeggen:

Infinity 31i: Hoofdpijn

Bose 201: Geen hoofdpijn

Tannoy Eaton: Geen hoofdpijn

B&W DM2: Hoofdpijn

Elke MFB: Hoofdpijn

Visonik David: recordtijd, binnen 2 minuten hoofdpijn

IMF ALS40: Hoofdpijn

IMF ALS30: Geen hoofdpijn

IMF SC-II: Geen hoofdpijn

Impulse 24: Hoofdpijn

Celestion DL8: geen hoofdpijn

Celestion 15XR: wel hoofdpijn

Epos *type onbekend*: Wel hoofdpijn

Altec Lansing VOTT: Geen hoofdpijn

Philips 467: hoofdpijn

Goodmans Minister: Hoofdpjin

Goodmans Goodwood: Geen hoofdpijn

Yamaha NX-E100: geen hoofdpijn

Tannoy Titan: Geen hoofdpijn

Tannoy Eclipse: Hoofdpijn

Wharfedale 504: Geen hoofdpijn

 

 

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar het in zit.

Ik vermoed iets in het bereik rond het laagmidden...

 

Het ligt aan het aantal borrels die je dronk bij het luisteren

Link to comment
Share on other sites

Toch vind ik het artikeltje over Jan Breemer interessant. Als je ook even op zin web-site kijkt krijg je ook nog wat uitleg vanuit de technische invalshoek. En dan denk ik "ja dat klopt wel". Wat onze oren waarnemen is in eerste instantie het gevolg van een aantal ondubbelzinnige electronische en physische processen die zich heel simpel laten karakteriseren: de frequentie karateristiek van je installatie, en de kwaliteit van de opname.

Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN.

 

O ja het buizen verhaal is ook zo'n mooie: een goede versterker maken uit buizen is veel moeilijker (dus duurder) dan een goeie uit transistoren. Warmere sound? dan voegt zo'n versterker dus iets op eigenhoutje toe. Echt goede buizenversterkers klinken net zo min "warm" als een goede transistor.

 

Wat in dit verband heel leerzaam is: zet eens voor de gein een 12 kanaals equalizer achter je vooversterker, en speel daar eens mee. Je zult al gauw ontdekken dat je alles naar keuze "warm" of "koud" kunt laten klinken, afhankelijk van de stand van de knopjes. Je hebt dan tevens een visueel beeld van de frequentie karakteristiek.

 

Op de site van Jan vind je nog meer van dit soort voorbeelden, en het aardige daarvan is dat de voorbeelden gefundeerd zijn op technisch inzicht, en dus voor ieder met verstand van zake "nagerekend" kunnen worden.

 

HiFi fabrikanten vinden dit niet zo leuk, want het ontzenuwt de fundamententen onder hun lukratieve business.

 

Dit inzicht heeft mij een hoop geld gescheeld, en dus niet hoef te beknibbelen op het echt meest kritische deel van de installatie: de luidsprekerkasten.

Link to comment
Share on other sites

...

Dit inzicht heeft mij een hoop geld gescheeld, en dus niet hoef te beknibbelen op het echt meest kritische deel van de installatie: de luidsprekerkasten.

In grote lijnen kan ik me aansluiten bij jouw verhaal, met dat verschil dat ik mijn luidsprekers juist z

Link to comment
Share on other sites

Beste SimonHans,

 

Op zichzelf beschouwd is de rechtheid van de frequentie/amplitude karakteristiek van niet al te groot belang.

Want elke akoestiek zorgt voor grote veranderingen van die karakteristiek. Veranderingen, die dan ook nog afhankelijk zijn van de plaats in die ruimte.

 

Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker.

En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang.

Link to comment
Share on other sites

Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN.

 

Er is nog een aspect dat een versterker goed maakt en dat is hoe dat ding omgaat met muziek. Je kan best een goedkope versterker bouwen die netjes een de sweep van 10...40kHz volkomen vlak doorgeeft, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie dat met muziek ook nauwkeurig doet. Vaak is dat een kwestie van voldoende vermogenreserves hebben, en ook kunnen leveren. En daar heb je weer een goede voeding voor nodig, en die zijn helaas niet goedkoop.

 

Het mooiste voorbeeld is toch wel pianomuziek. Probeer maar eens een goede reproductie van een Steinway te krijgen zonder voldoende stroom....

Link to comment
Share on other sites

Toch vind ik ..... bla bla bla bla bla bla ..... de luidsprekerkasten.

*zucht* <_<

 

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN.

 

Er is nog een aspect dat een versterker goed maakt en dat is hoe dat ding omgaat met muziek. Je kan best een goedkope versterker bouwen die netjes een de sweep van 10...40kHz volkomen vlak doorgeeft, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie dat met muziek ook nauwkeurig doet. Vaak is dat een kwestie van voldoende vermogenreserves hebben, en ook kunnen leveren. En daar heb je weer een goede voeding voor nodig, en die zijn helaas niet goedkoop.

 

Het mooiste voorbeeld is toch wel pianomuziek. Probeer maar eens een goede reproductie van een Steinway te krijgen zonder voldoende stroom....

 

Aha, daar leer ik toch wel wat van. Da's leuk.

Zonder voldoende stroom..... Dat geld vooral voor de eindtrap? Ik was er al bang voor dat het allemaal niet zo simpel is als Jan B. voorstelt

Link to comment
Share on other sites

Laat ik het zo zeggen:

Infinity 31i: Hoofdpijn

...

Wharfedale 504: Geen hoofdpijn

 

 

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar het in zit.

Ik vermoed iets in het bereik rond het laagmidden...

 

Het ligt aan het aantal borrels die je dronk bij het luisteren

Sulfiet?

Link to comment
Share on other sites

Beste SimonHans,

 

Op zichzelf beschouwd is de rechtheid van de frequentie/amplitude karakteristiek van niet al te groot belang.

Want elke akoestiek zorgt voor grote veranderingen van die karakteristiek. Veranderingen, die dan ook nog afhankelijk zijn van de plaats in die ruimte.

 

Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker.

En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang.

 

Dus we zijn allemaal gedoemd een equalizer aan te sluiten ?

Link to comment
Share on other sites

Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker.

En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang.

Je noemt dit vaak Spido, maar volgens mij ben jij de enige die begrijpt wat je bedoelt

 

Vertraagde resonantie? Wat bedoel je in hemelsnaam, galm ofzo of resonanties die de trein hebben gemist? En wat is fasevervorming. 'Tis een duur woord maar wat kunnen we ermee, of niet mee?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Wat is een goede versterker? Dat een apparaat dat de opname zo getrouw mogelijk weergeeft, dus met een volledig vlakke frequentie karakteristiek. Dus: als een goedkope versterker dezelfde frequentie karacteristiek als een hele dure High End verterker, dan IS er ook geen verschil. En toch lees je vage dingen als "warmere sound", strakkere bas, beter positionering in het beeld, helderder midden". Deze termen zijn alleen bedoeld om dure spullen te VERKOPEN.

 

Er is nog een aspect dat een versterker goed maakt en dat is hoe dat ding omgaat met muziek. Je kan best een goedkope versterker bouwen die netjes een de sweep van 10...40kHz volkomen vlak doorgeeft, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie dat met muziek ook nauwkeurig doet. Vaak is dat een kwestie van voldoende vermogenreserves hebben, en ook kunnen leveren. En daar heb je weer een goede voeding voor nodig, en die zijn helaas niet goedkoop.

 

Het mooiste voorbeeld is toch wel pianomuziek. Probeer maar eens een goede reproductie van een Steinway te krijgen zonder voldoende stroom....

 

 

Als een versterker 'onvoldoen stroom' kan leveren uit zich dat in het feit dat de frequentiekarakteristiek niet recht is (bij dat volume waar er tekort aan 'stroom' ontstaat en daarboven). M.a.w. zolang de frequentiekaralteristiek 'recht' is, is er gewoon geen 'stroom' probleem.

Link to comment
Share on other sites

Ik was er al bang voor dat het allemaal niet zo simpel is als Jan B. voorstelt

 

Gefeliciteerd!

 

 

idd :lol:

 

het inzicht is daar...hoezee!

Link to comment
Share on other sites

Voor de geluidskwaliteit is de afwezigheid van vertraagde resonanties (na-ijling) veel belangrijker.

En voor de natuurgetrouwheid (klankkleur, timbre) van stemmen en instrumenten is geringe fasevervorming van groot belang.

Je noemt dit vaak Spido, maar volgens mij ben jij de enige die begrijpt wat je bedoeld

 

Vertraagde resonantie? Wat bedoel je in hemelsnaam, galm ofzo of resonanties die de trein hebben gemist? En wat is fasevervorming. 'Tis een duur woord maar wat kunnen we ermee, of niet mee?

 

;)

 

 

Beste Pjotr,

 

Beide zaken zijn jou al vele keren uitgelegd.

W

Link to comment
Share on other sites

Maar... okay: ik zal het nog een keertje proberen.

 

Met andere woorden: je ziet vertraagde resonantie niet op een gewone frequentiekarakteristiek, maar wel op een decay-spectrum / watervaldiagram. Dan zie je op de tijd-as de na-ijling, oftewel de vertraagde resonantie, die de weergave versmeert en vertroebelt. Oorzaak is meestal mechanische trilling van luidsprekerkast en/of meubilair, lambrisering e.d.

Uh ja, hoe moeilijk kun je doen over iets vrij algemeens. "Vertraagde resonantie" is dus Spidoiaans voor gewoon resonantie met een hoge Q factor, oftewel er resoneert iets met een lange naklinktijd.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Maar... okay: ik zal het nog een keertje proberen.

 

Met andere woorden: je ziet vertraagde resonantie niet op een gewone frequentiekarakteristiek, maar wel op een decay-spectrum / watervaldiagram. Dan zie je op de tijd-as de na-ijling, oftewel de vertraagde resonantie, die de weergave versmeert en vertroebelt. Oorzaak is meestal mechanische trilling van luidsprekerkast en/of meubilair, lambrisering e.d.

Uh ja, hoe moeilijk kun je doen over iets vrij algemeens. "Vertraagde resonantie" is dus Spidoiaans voor gewoon resonantie met een hoge Q factor, oftewel er resoneert iets met een lange naklinktijd.;)

 

 

precies , das spido ten voeten uit :lol:

Link to comment
Share on other sites

Beste Pjotr,

 

Nee, je snapt het nog steeds niet. En je snapt zelfs niet dat je het niet snapt.

De Q-factor toont alleen maar de sterkte van een resonantie. Niet het tijdsaspect (de duur ervan, dus).

 

Als een luchtkolom resoneert, kan dit een grote invloed hebben op de frequentiekarakteristiek.

Maar zodra de bron van de resonantie (bijv. een woofer) stopt, stopt ook de luchtresonantie.

Bij mechanische resonanties (panelen, chassis, meubilair, vloer, plafond e.d.) gaat de resonantie door als de bron al is gestopt (na-ijling).

(Het verhaal is eigenlijk ingewikkelder, want mechanische resonantie kan weer luchtresonantie opwekken en zelfs via de lucht de bron activeren / gaande houden; vertraagde resonanties kunnen ook ontstaan door niet of onvoldoend gedempte elektrische kringen - filters e.d.; maar dit wordt allemaal veel te moeilijk! Daar schrijf ik dus maar niets over...)

 

 

Beste Henrie,

 

Je bedoelde de vraag over equalizers?

Equalizers zijn noodoplossingen, die men gebruikt wanneer er niet (snel genoeg) een echte oplossing kan worden gevonden voor afwijkingen in de frequentie/amplitude karakteristiek die worden veroorzaakt door akoestische, mechanische of elektrische resonanties.

Conventionele (analoge) eqalizers bevatten filters (capaciteiten & inducties) die fasevervorming veroorzaken.

DSP equalizers zouden dit nadeel niet hebben en sommige forummers zijn er heel tevreden over. (Behringer "UltraCurve").

Ik vind het allemaal maar niks, die rotzooi. Blij dat ik het niet nodig heb!

Link to comment
Share on other sites

Beste Henrie, Henri

 

Je bedoelde de vraag over equalizers?

Equalizers zijn noodoplossingen, die men gebruikt wanneer er niet (snel genoeg) een echte oplossing kan worden gevonden voor afwijkingen in de frequentie/amplitude karakteristiek die worden veroorzaakt door akoestische, mechanische of elektrische resonanties.

Conventionele (analoge) eqalizers bevatten filters (capaciteiten & inducties) die fasevervorming veroorzaken.

DSP equalizers zouden dit nadeel niet hebben en sommige forummers zijn er heel tevreden over. (Behringer "UltraCurve").

Ik vind het allemaal maar niks, die rotzooi. Blij dat ik het niet nodig heb!

 

Dankjewel Spido,

 

Ik ben wel Henri en niet Henrie (voor alle duidelijkheid).

 

Ik ben ook geen liefhebber van equalizers..

Sterker nog, alle toonregelingen op mijn voorversterker staan altijd uit (overbrugd).

Alleen als ik de draaitafel gebruik schakel ik het subsonische filter "aan".

 

Niet dat ik de perfecte ruimte heb, die heeft mijns inziens niemand.

Ik verschuif mijn elementen zodanig tot ik het voor mijn oren beste resultaat heb.

Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

 

De Q-factor toont alleen maar de sterkte van een resonantie. Niet het tijdsaspect (de duur ervan, dus).

 

Als een luchtkolom resoneert, kan dit een grote invloed hebben op de frequentiekarakteristiek.

Maar zodra de bron van de resonantie (bijv. een woofer) stopt, stopt ook de luchtresonantie.

Bij mechanische resonanties (panelen, chassis, meubilair, vloer, plafond e.d.) gaat de resonantie door als de bron al is gestopt (na-ijling).

(Het verhaal is eigenlijk ingewikkelder, want mechanische resonantie kan weer luchtresonantie opwekken en zelfs via de lucht de bron activeren / gaande houden; vertraagde resonanties kunnen ook ontstaan door niet of onvoldoend gedempte elektrische kringen - filters e.d.; maar dit wordt allemaal veel te moeilijk! Daar schrijf ik dus maar niets over...)

Nee, je snapt het nog steeds niet. En je snapt zelfs niet dat je het niet snapt.

 

Misschien is het toch wel handig als je eens wat rond Googled op "resonance". Zo uit het blote hoofd is veel te gewaagd voor je :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...