Guest Kraus vonBentinck Posted 13 december 2008 Report Share Posted 13 december 2008 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 17 december 2008 Report Share Posted 17 december 2008 Ik wist niet dat er een universitair hoofddocent muziekcognitie bestond. Het is ook zo iets bijzonders. Vergeet nooit weer hoe een baby van ongeveer een maand opgaat in muziek en aangeeft dat een nummer afgelopen is en weer start. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 december 2008 Members Report Share Posted 21 december 2008 Muziekweergave en emotie... Het lijkt me toch wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik zie mijzelf in de eerste plaats toch nog steeds als een muziekliefhebber, de muziek zal toch altijd hetgene zijn waar het om gaat. Wordt dit weergegeven via een transistorradio'tje van 2 keer niks? So What, dan kan ik er nog steeds met grote teugen van genieten. Maar ik mag aannemen dat dit niet wordt bedoeld. Wat doet die muziek nu met me? Ik ben een groot liefhebber van de harde metalen. Op de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Heel lang geleden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 december 2008 Members Report Share Posted 22 december 2008 En dat is nu precies wat ik bedoel, hoe kan het nu van emotie opgewekt door muziek overgaan van pure emotie opgedaan door apparatuur? De set kan nog precies worden opgenoemd, ook de beleving, maar welke muziek werd er eigenlijk gedraaid? Nu is er in het voorbeeld van Seed7 verder geen onvertogen woord gevallen, en misgun ik niemand de Audiospulletjes-hobby (hier doe ik soms net zo hard aan mee), maar dat is dode materie. Dat kan toch nooit de emotie opwekken gelijk een goed stukkie muziek? Tuurlijk, de omstandigheden kunnen dit versterken (daar komt bijvoorbeeldde goede set om de hoek kijken), maar een goed optreden van een lekkere bluesband in een rokerige kroeg (ook al om zeep geholpen), daar kan toch niets aan tippen. Hoezo rumoerig, hoezo geen 3-d plaatje, emotie wordt opgewekt door de muziek. Dat ik een fervent analoog liefhebber ben, dat is hier algemeen bekend, maar komt dit alleen door de tafel of het vinyl? Nee, het is weer die sfeer. Vaak draai ik mijn vinyl in de avond met mijn lief naast mij op de bank. Kaarsjes aan, wijntje, kortom: sfeer. Hier en daar nog een tik of kraak door het geluid, gewoon heerlijk. Met cd heb ik dat gewoon niet, maar kan ik er dan minder van genieten? Nee hoor, goede muziek blijft goede muziek. Zelfs via de I-pod op onze slaapkamer. Probeer echter eens de ideale omstandigheid te vinden om van diezelfde muziek op een nog hoger niveau te genieten, dat zou een hoop mensen gelukkig maken. Zijn we gelijk weer eens verlost van die ziel-loze zeikerige pling-plong-tingel-tangel muziek (''maar ohhh wat is het mooi opgenomen'') voorzien van de emotionele lading van een stoeptegel ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 ware woorden arden al die emoties die muziek teweegbrengen is prachtig. dan kan ik me alleen maar een rijk mens wanen. helaas is er voor mij weinig tijd om lekker te luisteren. daarom zit ik veel hear. ik kan niet genieten van muziek met schreeuwende kinderen op de voorgrond. dus de zeldzame momenten dat het huis leeg is op mij na hoor je direct muziek. er is geen wetenschappelijk verhaal over muziek en emotie mogelijk. alles is individueel bepaald. wat jij in je rugzak des levens hebt bepaald vaak of dingen die op je pad komen (das ook muziek) je raken of niet. dat zweare metalen verhaal herken ik wel op het god gedeelte na. wel ontspant het me alsof het de agressie vertaald die ik soms in me voel. zou kunnen verklaren waarom ik nooit ruzie had met metalheads. zijn eigenlijk altijd aardige gasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Hier en daar nog een tik of kraak door het geluid, gewoon heerlijk. Dan lopen de emoties hier ook hoog op (dan word ik knap pissig ;D) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Ach, als ik op het werk in de verte tussen alle herrie door af en toe even de radio kan horen, en er een fijn nummer is kan ik daar -op een andere manier*- net zo van genieten als thuis wanneer ik echt voor mijn set ga zitten luisteren.. *zeker als er iemand gaat meezingen Maar leuk toch, samen van muziek genieten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 december 2008 Report Share Posted 22 december 2008 Kippevel als ik vanuit mijn luisterstoel naar een plaatje via mijn set luister; kippevel als ik met de IPod op het hoofd op het strand in de zon lig weg te dromen, kippevel als ik met wederom de IPod op het hoofd een herstelloop doe: dan kan ik lekker "wegzweven" op het ritme van de muziek en ben zo 10 km. verder........ Dus voor mij is het de plaats/activiteit in combinatie met de dan voorhanden zijnde muziekweergever die de beleving bepalen. Maar dat kan in bovengenoemde gevallen op eenzelfde nivo liggen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 23 december 2008 Report Share Posted 23 december 2008 Zeg, mede NAD-freak. Mag ik je aanraden een andere mp3 speler te kopen? Leuk hoor, een iPod. Maar hang voor de gein eens een iPod aan je set en daarna een Creative Zen of een Rio Karma. Vergelijkende test hier gedaan en... My Goodness wat is zo'n iPod belabberd! Ik snap dat het 'maar' mp3 is, maar er gaat een wereld voor je open Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 26 december 2008 Report Share Posted 26 december 2008 Zeg, mede NAD-freak.Mag ik je aanraden een andere mp3 speler te kopen? Leuk hoor, een iPod. Maar hang voor de gein eens een iPod aan je set en daarna een Creative Zen of een Rio Karma. Vergelijkende test hier gedaan en... My Goodness wat is zo'n iPod belabberd! Ik snap dat het 'maar' mp3 is, maar er gaat een wereld voor je open Grappig, hier exact de tegenovergestelde conclusie bij eenzelfde test, en we vonden het verschil niet eens klein tussen die apparaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 december 2008 Report Share Posted 26 december 2008 Misschien is het ook wel wat rekening te houden met de mate van compressie ? AAC varieert van 128 tot 320 kbs. Op een iPod zijn daarnaast Apple LossLess en AIFF mogelijk, dit is voor MP3 spelers echt niet haalbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 december 2008 Report Share Posted 26 december 2008 Ja maar de iPod mist dan weer het FLAC formaat dat toch wel weer erg belangrijk wordt / is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 26 december 2008 Report Share Posted 26 december 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 26 december 2008 Report Share Posted 26 december 2008 Op het moment dat dergelijke gemoedstoestanden kunnen worden opgeroepen door simpelweg naar een goed stuk muziek te luisteren, dan vervagen termen als (en ik quote nu een opsomming uit dat gesloten topic) een hoekig geluid, een droge luidspreker, een strak laag, defenitie, low level info, vloeiend geluid, warm karakter etc, etc.Moet er dan nog gediscusseerd worden? Neen! ik ben dan namelijk een gelukkig man. Het probleem is echter, dat de discussies die er ontstaan nooit over de muziek gaan. Dat loopt altijd wel lekker door elkaar heen (gezien de diverse muziek-topics zonder ellenlange welles/nietes drama's). Op het moment echter dat de te gebruiken of de in gebruik zijnde hulpstukken (oftewel de installatie) aan bod komt, dan begint het. Is het niet de eeuwige analoog/digitaal discussie, dan is het wel de buizen/transistor discussie. Gaat het daar niet over, dan is het wel basreflex of niet basreflex. Zelfs over kabeltjes kunnen er pagina's oeverloos geleuter volgeschreven worden met als conclusie ''we komen er niet uit'' sluit het topic maar af. Misschien heb ik een hint voor al diegenen die zich blijkbaar stierlijk vervelen en hier dagen zoet mee zijn; Ga weer eens muziek luisteren!! Zou voor een hele hoop wonderen doen, voor sommigen echter mischien gelijk een einde van de hobby? Zo, nu dat gezegd te hebben rest mij verder niets meer voor vandaag buiten dan u allen een welterusten al te saam te wensen... Dan hoeft er nog maar 1 categorie te zijn: Film & Muziek. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts