Jump to content

welke naald

henkes
 Share

Recommended Posts

hallo heb je een speciaal naald nodig om 78 toerenplaten af te spelen . en maakt het dan uit of ik mm of mc input gebruik

iemand hier een antwordt op hoor ik het graag gr.henk

Voor 78 toerenplaten zou ik idd wel een speciale naald gebruiken. Een gewone stereonaald doe je echt geen plezier met 78 toerenplaten.

Ik heb zelf een speciale Dual/Ortofon DN 167 naald voor op het Ortofon Super OM element, welke ik wel eens op een Dual CS5000 met OPS arm plaats.

E

hoi miracle dat is mij net ook overkomen schrok me naar , ik heb een paar oude klassieke platen gekregen,

zien er als nieuw uit daar ligt het niet aan.ok ik ga eens rond kijken voor een andere naald ,ben wel benieuw naar

deze platen .bedankt gr.henk

Mono MC elementen zijn er wel, maar erg prijzig, en mijnsinziens het niet waard. Die oude platen zijn geen van allen van echt hoogstaande kwaliteit en dat word er echt niet mooier op met een extreem duur element.

Ook al kom je 'm hier in NL niet tegen er is zeker een betaalbaar mono element op de markt, hetwelk ook bijzonder presteert en duidelijk maakt dat dit geen overbodige luxe is voor lieden die een behoorlijke mono verzameling bezitten.

Denon DL 102

<_<

hallo heb je een speciaal naald nodig om 78 toerenplaten af te spelen .

Ja, je hebt voor 78-toeren platen absoluut een speciale naald nodig. Voor sommige elementen kun je een losse naald kopen, zoals bijvoorbeeld voor de al door miracle genoemde OM-versies van Ortofon. Dat hoeft dus ook niet zo prijzig te zijn. Maar er zijn ook speciale elementen met een vaste naald die alleen voor 78-toeren geschikt zijn. Dat is echter een wat duurdere optie en daarbij gaat men er dan van uit dat met de rest van de installatie de specifieke instellingen voor 78-toeren platen kunnen worden aangepast voor optimaal effect, anders heeft zo'n aanschaf niet zoveel zin omdat het weinig toevoegd.

Je kunt echt opzienbarende resultaten behalen, ondanks dat de platen 78-toeren en mono zijn.

Houd er rekening mee dat een mono-element niet noodzakelijk geschikt hoeft te zijn voor 78-toerenplaten!

De hierboven door jitze aanbevolen denon is voor mono-microgroove-platen geschikt en niet voor 78 toerenplaten.

en maakt het dan uit of ik mm of mc input gebruik

Een Ortofon OM element sluit je aan via de MM-ingang van de (phono-)versterker. Het grote voordeel van dit type element is dat je het naaldje makkelijk kunt uitwisselen met een stereo-naaldje. Let er wel op dat je ook altijd je gewichtsinstelling moet aanpassen. Een 78-toerennaald moet meestal tussen de 2 en 3 gram hebben, iets wat bij een gewoon stereonaaldje vaak wat teveel van het goede is.

Ik was even niet 1enaloog, gelukkig zijn er lieden die beter luisteren, mono microgroove en 78 toeren zijn inderdaad heel verschillende zaken, de DL 102 is niet bijzonder geschikt voor 78 toeren platen, vrees dat ik vooral reageerde op de eerste reactie :huh:

bedankt 1ennalloor voor je duidelijke uitleg. ik speel met een oude lenco l 75 en met een nad phone versterker pp2

op maktplaats zag ik dat iemand uit hengelo diversen van deze spelers en naalden aanbied ,of de Ortofon OM element

op deze arm past weet ik niet ,dit zal ik bij hem gaan informeren,of dat hij een altenatiev weet.

gr.henk

Jongens, sorry dat ik dit nu pas zie.

Wat je wil:

IMG_4755.jpg

Is dit.

Heb hem zelf onder mijn Dual 1219 hangen. Gaat prima!

Heeft brugjes om het mono signaal stereo te maken (naja, 2x mono).

Klinkt prima en spoort goed. Gewoon 2,5 gram dus je platen blijven netjes.

Het kost ongeveer 60 euro, maar dat is het plezier zeker waard.

http://stijnkraft.ebenau.net/shared/muziek/riders.mp3

Fragmentje van een niet zo best plaatje :)

ja ok duidelijk. maar het is makkelijker als ik een kompleet headshell heb met b.v. shure m78s voor 78 toeren platen. en een ander headshell voor 33 toeren toch ? :rolleyes:

bedankt voor je advies en uitleg gr henk

Flood control is enabled on this board, please wait 30 seconds before replying or posting a new topic

Ik word helemaal gek van die melding, zie hem bijna voor elke posting...

Mijn lees, muis- en typtalent wordt gewoon bestraft!

Enfin.

Euh... Ja, dat zou handig zijn.

Ik heb nog wel een Lenco Headshell voor je, trouwens.

Maak eens een paar goede (!) foto's van je shell? Bovenkant, onderkant, aansluiting?

Dat knopje met dat bloemeke op de camera is daar heel handig voor ;D

Zeg, ik vind net dit:

IMG_4858.jpg

Een Dual 650

IMG_4859.jpg

Met klapnaald

IMG_4857.jpg

Met daarop twee zo goed als nieuwe 78 toeren naaldjes.

Nadelen: Geen schroefjes, keramisch element (dus dat moet je phonotrap wel ondersteujen, of je moet een mengpaneeltje hebben met phono ingang en regelbare gain)

Vrees dus dat je er niets mee kunt, maar als dat wel zo is, roep even :0

Krijg net een PMmetje, vraagt 'ie wat ik ervoor wil hebben.

Haha, beetje geld vragen om iemand 78 toeren platen te kunnen draaien.

Nee dat hoeft niet :).

Er gaat dus een shell op de post, morgen.

Dat wil zeggen, als ik morgen z'n adres heb.

Pakje ligt in elk geval gefrankeerd en wel te wachten :)

Kijk, dat zijn nog eens mooie acties. Mensen die een ander willen helpen zonder eigenbelang. :) Daar word ik dus vrolijk van. :)

hoi stijn tof van je, ik heb je een pm verstuurd ,mischien niet goed gegaan.nogmaals bedankt.gr henk

Kijk, dat zijn nog eens mooie acties. Mensen die een ander willen helpen zonder eigenbelang. :) Daar word ik dus vrolijk van. :)

Ja, vind ik ook. Het beste wat mij op audiogebied is overkomen is de kennismaking met HEAR geweest. Daardoor veel positieve mensen leren kennen, die ook belangeloos of voor weinig weer mensen verder op weg willen helpen. Geweldig toch?