Jump to content

Uitzending gemist ? NCRV programma Hart en Ziel

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Dit kwam ik van de week toevallig tegen.

Het programma Hart en Ziel van de NCRV en het had het treffende onderwerp

Wat doet muziek met je :)

Wellicht leuk voordiegene die het gemist hebben.

Groet,

Jack

Omroep. nl NCRV

Muziek is de weergave van de harmonie (of disharmonie) in de ziel.

Hij (d.i. Pythagoras) streefde harmonie en reinheid van de ziel na, wat volgens hem bevorderd kon worden door onder andere de kennis van getalverhoudingen. Deze verhoudingen beheersen volgens zijn leer het heelal, zoals ze bijvoorbeeld ook terug te vinden zijn in de muziek. Pythagoras ontdekte ook de muzikale boventonenreeks met de verhoudingen van diverse intervallen, door een gespannen snaar op verschillende punten af te klemmen. Hij was een zeer geoefend lyra-speler.(...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pythagoras

Zo oud als de weg naar... Athene.

dus muziek is wiskunde?

koude noten in berekend geschrift.

gaat over klassiek zeker?

dus muziek is wiskunde?

koude noten in berekend geschrift.

gaat over klassiek zeker?

Hoeft niet per se over klassiek te gaan hoor. De drummer van Tool is ook heel geinteresseerd in wiskunde en baseert daar ook ritmes op. Toch klinkt dat, behalve heel ingewikkeld, ook heel muzikaal, toch?

• 2 weeks later...
Ik snap echt niet waarom mensen zo oeverloos kunnen OHen over muziek, zo erg z

Mathcore wordt gekenmerkt door een extreem hoog technisch niveau van instrumentbeheersing. De grondleggers van het genre zijn bands als Botch, Meshuggah, Deadguy, Kiss It Goodbye, Knut en Rorschach. Tegenwoordig wordt het genre vooral vertegenwoordigd door The Dillinger Escape Plan.

De muziek staat vol van chaotische riffs, ge

• 2 weeks later...

Iedereen luistert anders.

Bij veel klassieke stukken raak ik m'n interesse kwijt ( gaap gaap) als de spanningsboog niet sterk genoeg is en het te voorspelbaar is. Maar dat kan goed komen omdat ik op andere dingen let in muziek. Een ander vindt juist mijn muziek voorspelbaar.

En het blijft het uiten van bepaalde emoties, vaak op een complexe wijze. Bij klassiek veel op papier (via de compositie) en hedendaagse muziek op het moment door samenspel etc. Het vergelijken van muzieksoorten lijkt me een oneindige discussie en vooral als je (oud) klassiek tegenover iets uit deze tijd van studios en muziekdragers zet.

Er is ook een tijd en gevolkingsgroep voor veel muziek. Probeer niet de funk uit de jaren 70 te evenaren, dat lukt niemand. Je moet bijna wel jong en zwart zijn en in de VS leven vlak na de jaren 60 en een muzikale opvoeding hebben gehad in je jeugd, samen met de andere leden uit de band.