Henrie Posted 17 december 2008 Report Share Posted 17 december 2008 Ik ben vandaag voor de derde keer dit jaar verhuisd en deze keer voor het laatst. Helaas is nou net bij de laatste verhuizing een tweeter gesneuveld. Nou ja, hij doet het wel, en ik hoor op het eerste gehoor ook geen verschil met vroeger, al is dat wel wat lastig te horen in een totaal andere (en nog vrij lege) ruimte. Maar goed, er zit wel een deuk in. Ik weet dat er hear wel eerder topics over deuken in tweeters zijn geweest, maar die kan ik zo snel niet terugvinden. Mijn vraag is eigenlijk: hoe krijg ik die deuk er weer uit? Ik heb het al geprobeerd met de stofzuiger, maar dat werkt niet. Er gaat kennelijk te veel lucht bij de tweeter langs, zodat er niet een voldoende sterk vacuum ontstaat. Ik heb de stofzuiger op een hoger vermogen geprobeerd, maar dat hielp ook niet. En om die tweeter nou met de volle 2200W aan zuigvermogen te lijf te gaan, dat gaat me wat te ver... Iemand een beter idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 december 2008 Report Share Posted 17 december 2008 vaak kan je (na demonteren) de frontplaat vd tweeter eraf halen, dan kan je de dome verwijderen. En dan van achteren weer deuk eruit duwen. zoiets? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 december 2008 Report Share Posted 17 december 2008 Beste Henrie, Je kunt het met plakband (cellotape, isolatietape, pleister) proberen. Maar met de stofzuiger gaat 't meestal het snelst en gemakkelijkst. Eerst de buisopening voorzichtig op/rond de dome plaatsen, en dan de stofzuiger eventjes op laagste zuigkracht (laten) inschakelen. Wanneer het echter een metaldome is, zal 't nooit meer helemaal goed komen. Optisch, tenminste. Met textieldomes is de kans op succes groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 vaak kan je (na demonteren) de frontplaat vd tweeter eraf halen, dan kan je de dome verwijderen. En dan van achteren weer deuk eruit duwen. (...) Prima methode! Maar als er ferrofluid in de magneetspleet zit, moet je wel (nog) voorzichtig(er) zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 december 2008 Author Report Share Posted 18 december 2008 Tweeter verwijderen wordt lastig. Ik denk dat de 'sierrand' die rond mijn tweeters zitten, er (in het gunstigste geval) op geklikt zitten, of (in het slechtste geval) gelijmd. Dan is de kans op nog meer slopen groter dan dat je het probleem oplost. Dat met die tape zou misschien nog wel kunnen, maar het punt is wel dat je die er dan eerst op moet plakken, en dus aandrukken. Zo'n tweetertje kan weinig hebben, dus dat wordt lastig. Met de stofzuiger werkt zoals gezegd niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 Zelf zuigen m.b.v. een slangetje of buisje tegen het doompje? Stukje PVC installatiepijp, wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 december 2008 Author Report Share Posted 18 december 2008 Zelf zuigen m.b.v. een slangetje of buisje tegen het doompje? Stukje PVC installatiepijp, wellicht? Zou kunnen. Ik zal het eens proberen... als ik ergens een rietje kan vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 Het is mij wel es gelukt zo'n deuk er met m'n mond uit te zuigen. Vooral, als de dome een beetje naar voren uitsteekt t.o.v. het frontje van de tweet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 december 2008 Author Report Share Posted 18 december 2008 Het is mij wel es gelukt zo'n deuk er met m'n mond uit te zuigen. Vooral, als de dome een beetje naar voren uitsteekt t.o.v. het frontje van de tweet. Oh, dat was ik nog vergeten te vermelden: dat had ik al geprobeerd... Als eerste zelfs, maar dat lukte ook niet. Er zit een soort 'tralies' voor de tweeter, dus je komt er met je mond niet goed bij. En m'n neus zit in de weg Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 die sier rand is een geheel met de dome en zit er niet voor de sier jbl toch? demonteren, er vanachter uitduwen. zit geen ferro fluid, lijkt me stug. titanium deuk ga je er niet uitzuigen met een rietje denk ik. zul je altijd blijven zien. metaal opp is nu groter dan voorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 december 2008 Author Report Share Posted 18 december 2008 die sier rand is een geheel met de dome en zit er niet voor de sierjbl toch? demonteren, er vanachter uitduwen. zit geen ferro fluid, lijkt me stug. titanium deuk ga je er niet uitzuigen met een rietje denk ik. zul je altijd blijven zien. metaal opp is nu groter dan voorheen. Dan is alleen wel de vraag: hoe demonteer ik dat ding. Aan de voorkant valt niks te schroeven en aan de achterkant kan je niet bij. Ik vermoed dat die rand geplakt zit, of vastgeklikt. Maar dat weet ik pas zeker als ik er aan ga zitten breken... met de kans dat het nog meer stuk gaat... Voor de duidelijkheid, het gaat om deze speakers: Dat 'ovale' ding rond de tweeter, daat gaat het om. Die moet er dus eerst af, denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 die sier rand is een geheel met de dome en zit er niet voor de sierjbl toch? demonteren, er vanachter uitduwen. zit geen ferro fluid, lijkt me stug. titanium deuk ga je er niet uitzuigen met een rietje denk ik. zul je altijd blijven zien. metaal opp is nu groter dan voorheen. Hmmmm.... waarschijnlijk titanium tweeters, daar krijg je de deuk niet onzichtbaar uit. Als je geen verschil hoort, waarom dan daar iets aan doen met het risico dat je hem helemaal sloopt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 die sier rand is een geheel met de dome en zit er niet voor de sierjbl toch? demonteren, er vanachter uitduwen. zit geen ferro fluid, lijkt me stug. titanium deuk ga je er niet uitzuigen met een rietje denk ik. zul je altijd blijven zien. metaal opp is nu groter dan voorheen. Dan is alleen wel de vraag: hoe demonteer ik dat ding. Aan de voorkant valt niks te schroeven en aan de achterkant kan je niet bij. Ik vermoed dat die rand geplakt zit, of vastgeklikt. Maar dat weet ik pas zeker als ik er aan ga zitten breken... met de kans dat het nog meer stuk gaat... Voor de duidelijkheid, het gaat om deze speakers: Dat 'ovale' ding rond de tweeter, daat gaat het om. Die moet er dus eerst af, denk ik... ja die moet eraf. kunt het ook laten doen. ik dacht dat je die diamantvormpjes bedoelde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 december 2008 Author Report Share Posted 18 december 2008 die sier rand is een geheel met de dome en zit er niet voor de sierjbl toch? demonteren, er vanachter uitduwen. zit geen ferro fluid, lijkt me stug. titanium deuk ga je er niet uitzuigen met een rietje denk ik. zul je altijd blijven zien. metaal opp is nu groter dan voorheen. Dan is alleen wel de vraag: hoe demonteer ik dat ding. Aan de voorkant valt niks te schroeven en aan de achterkant kan je niet bij. Ik vermoed dat die rand geplakt zit, of vastgeklikt. Maar dat weet ik pas zeker als ik er aan ga zitten breken... met de kans dat het nog meer stuk gaat... Voor de duidelijkheid, het gaat om deze speakers: Dat 'ovale' ding rond de tweeter, daat gaat het om. Die moet er dus eerst af, denk ik... ja die moet eraf. kunt het ook laten doen. ik dacht dat je die diamantvormpjes bedoelde Diamantvormpjes? Zegt mij niks... Ik denk dat ik het eerst maar zo laat inderdaad. Eerst maar eens wachten tot m'n huis wat voller met meubels staat (het meeste moet nog geleverd worden), dan is de akoestiek ook weer wat anders en ga ik wel eens goed luisteren. Onzichtbaar wordt het inderdaad nooit meer, tenzij je de dome zelf helemaal vervangt, maar dat ga ik alleen doen als ie echt stuk is. Zo niet, dan laat ik het wel zo. Het is jammer, maar het is niet anders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 december 2008 Report Share Posted 20 december 2008 helaas ken ik niemand met deze speaker. ik heb op lansing heritage rond gesnuffeld voor je maar de speaker is te nieuw. zoals je wellicht weet heb ik ook de tlx10 gehad maar een oud model. succes ermee. als je een vervangende tweeter zoekt weet ik wel wat adresjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 20 december 2008 Report Share Posted 20 december 2008 ff op zoek gaan naar die mini zuignapjes die er in de handel zijn voor de lensen die weer in de ogen gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 21 december 2008 Report Share Posted 21 december 2008 Dat 'ovale' ding rond de tweeter, daat gaat het om. Die moet er dus eerst af, denk ik...Een telefoontje naar de 'technische dienst' van JBL? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 december 2008 Author Report Share Posted 21 december 2008 Dat 'ovale' ding rond de tweeter, daat gaat het om. Die moet er dus eerst af, denk ik...Een telefoontje naar de 'technische dienst' van JBL? Zou kunnen... Maar die zijn vast ook met vakantie nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 december 2008 Report Share Posted 21 december 2008 http://www.cerepair.nl hebben veel op voorraad. en kundig zijn officieel jbl service centrum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 december 2008 Author Report Share Posted 22 december 2008 http://www.cerepair.nl hebben veel op voorraad. en kundig zijn officieel jbl service centrum Dank je voor deze link. Ze zitten ook nog in Enschede, dus daar ga ik eens kijken. Ik ben daar (op die plek) in september nog wel geweest, maar toen voor iets heel anders (start/finish Singelloop), dus dat bedrijf is me nooit opgevallen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts