Jump to content

Rimdrives , toerentalregelingen e.d.

andromedaaudiodesign
 Share

Recommended Posts

Sedert wanneer maakt VPI plateau`s van een verschillende diameter?

Dat is al heel lang zo. De Scout heeft een ander plateau dan alle andere modellen. Het is niet alleen dunner, maar heeft ook een mindere diameter. Daardoor kan je dus ook de buitenring op een Scout niet kwijt en op andere modellen wel.

Mvg. Miracle.

Guest kikkervisje

Dat is al heel lang zo. De Scout heeft een ander plateau dan alle andere modellen. Het is niet alleen dunner, maar heeft ook een mindere diameter. Daardoor kan je dus ook de buitenring op een Scout niet kwijt en op andere modellen wel.

Mvg. Miracle.

Die buitenring zakt op andere modellen dan de Scout ook over de plaat! En dat heeft niks met de diameter van het plateau te maken maar met de binnen diameter van die buitenring. Om nog maar te zwijgen over het veel te hoge gewicht van deze ring, maar dat is nu eigenlijk offtopic, sorry.

• Members
Thanx voor de reactie , ik heb een scoutmaster , dikker draaiplateau als de scout en en een dikker draaitafelplateau , maar de hrx is nog een stuk beter als de aries zeg je , dus misschien beter die gelijk aanschaffen tzt , alhoewel ik nu ook zeer tevreden ben .

Ho, ho, een stuk beter heb ik niet gezegd. Hij is beter, dat staat buiten kijf, maar niet veel beter.

Voor degenen die echt het onderste uit de kan willen hebben, d

Mvg. Miracle.

Die buitenring zakt op andere modellen dan de Scout ook over de plaat! En dat heeft niks met de diameter van het plateau te maken maar met de binnen diameter van die buitenring. Om nog maar te zwijgen over het veel te hoge gewicht van deze ring, maar dat is nu eigenlijk offtopic, sorry.

Die buitenring zakt idd op de LP, maar rust dan ook op een uitstekend gedeelte van het plateau. Een randje van zo'n 1-1,5mm wat niet op de Scout zit, maar wel op de andere modellen. Ook ligt de LP volledig ondersteund op het plateau van de andere modellen, bij de Scout steekt de LP zo'n 1-1,5mm over de rand van het plateau.

Het gewicht van de ring moet geen probleem zijn voor het lager. Dat is berekend op veel zwaardere lasten dan dat van de ring en metalen puck samen. Ook de motor zal er geen enkele moeite mee hebben. Die kan makkelijk een plateau van 20Kg op gang krijgen en houden zonder schade op te lopen.

De rim drive wordt in de volgende Stereophile getest. Persoonlijk geloof ik er (nog) niet in want volgens mij krijg je gewoon rumble net als bij een TD 124 of een Garrard 301. Mooie draaitafel die S4 maar ik houd het maar bij de Oracle.

Guest kikkervisje

Miracle,

De buitenring rust alleen maar op de plaat! Het uitstekende gedeelte dient als centrering van de Ring.

Mijn bezwaar tov. het gewicht van de Ring heeft geen betrekking tot de lager cq.motorbelasting doch tegen de klankmatige eigenschappen van deze te zware ring. Tsja, maar als jij dat niet hoort...

• Members
Miracle,

De buitenring rust alleen maar op de plaat! Het uitstekende gedeelte dient als centrering van de Ring.

Mijn bezwaar tov. het gewicht van de Ring heeft geen betrekking tot de lager cq.motorbelasting doch tegen de klankmatige eigenschappen van deze te zware ring. Tsja, maar als jij dat niet hoort...

Niet helemaal, hieronder zie je een foto van die van mij, zoals je ziet is het juiste plateau nog n

Miracle,

Niet helemaal, hieronder zie je een foto van die van mij, zoals je ziet is het juiste plateau nog n

• Members
Arden, indien zoals jij zegt de ring op zowel de plaat als het plateau rust kan dit slechts bij 1 dikte van een grammofoonplaat!

Zoals je weet varieert deze dikte nogal onder grammofoonplaten.

Begrijp je nu waarom ik hier ernstig aan twijfel?

[...]

Het toerental van de motor van de Rimdrive moet toch met behulp van enige elektronica toch wel te veranderen ( regelen ) zijn. Wat doet de VPI SDS dan?

Begrijp me niet verkeerd, ik twijfel zowiezo aan dergelijke omslachtige upgrades, een puck er af en weer erop, ok

• Members
Arden ik begrijp jou verhaal heel goed het is echter een andere benadering dan de mijne ( heb n.l. in deze geen zakelijke belangen ). Zal je hiermee dus niet meer lastig vallen.

p.s. Rimdrive

Guest kikkervisje
Wat ik me eigenlijk afvroeg Arden is of zo'n SDS alleen geschikt is voor VPI of dat hij ook kan worden toegepast bij andere draaitafels.

Dat gaat niet!

• Members

Even een stukje uit de gebruiksaanwijzing:

''Any fine turntable will deliver even better performance. Such improved performance results from the purity of the Alternating Current supplied by the SDS. With the motor providing more even rotation, distortion is lowered throughout the audio range, bass is tighter and better defined, attacks are clean

Op zich wel een mooie techniek beter dan zo'n potmeter waaraan je moet draaien. Ik heb zelf trouwens zo'n extra zware voeding en misschien wordt het dan wel te veel, maar ik zal eens op het asylum kijken.

Frequentiebereik van de SDS is 52 tot 66 Hz (voor 33 1/3) volgens de manual.

Dat betekent dus dat je ofwel een 60 Hz motor moet hebben, ofwel een kleinere pulley.

Op een Thorens of Linn of gelijk welke andere DT ook met een 50 Hz synchroonmotor en standaard pulley gaat de SDS dus NIET werken.

Andro heeft weer een nieuw speeltje ontdekt :rolleyes: , ik heb nog eens wat oude reviews teruggelezen van ruud jonker en daar kwam de Vyger atlantis erg goed uit de bus wel duur maar als je de technieken leest die zijn toegepast misschien toch ook weer niet ,ik ben zelf werkzaam in de metaal ind. cq fabrieksonderhoud dus dit spreekt me wel aan lucht lager , lucht gelagerde arm en vacuum gezogen plateau en veel goedkoper dan een continuum , dus misschien 2 e hands , wie weet ooit in de toekomst <_<

Prettige kerst trouwens

http://www.vyger.com/2008/