Jump to content

Rimdrives , toerentalregelingen e.d.

andromedaaudiodesign
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
Andro heeft weer een nieuw speeltje ontdekt :rolleyes: , ik heb nog eens wat oude reviews teruggelezen van ruud jonker en daar kwam de Vyger atlantis erg goed uit de bus wel duur maar als je de technieken leest die zijn toegepast misschien toch ook weer niet ,ik ben zelf werkzaam in de metaal ind. cq fabrieksonderhoud dus dit spreekt me wel aan lucht lager , lucht gelagerde arm en vacuum gezogen plateau en veel goedkoper dan een continuum , dus misschien 2 e hands , wie weet ooit in de toekomst <_<

Prettige kerst trouwens

http://www.vyger.com/2008/

Heb het gezien op een VAD-show WOW!

• Members
Andro heeft weer een nieuw speeltje ontdekt :rolleyes: , ik heb nog eens wat oude reviews teruggelezen van ruud jonker en daar kwam de Vyger atlantis erg goed uit de bus wel duur maar als je de technieken leest die zijn toegepast misschien toch ook weer niet ,ik ben zelf werkzaam in de metaal ind. cq fabrieksonderhoud dus dit spreekt me wel aan lucht lager , lucht gelagerde arm en vacuum gezogen plateau en veel goedkoper dan een continuum , dus misschien 2 e hands , wie weet ooit in de toekomst <_<

Prettige kerst trouwens

Heb je er uberhaupt wel eens

Ben ik niet geweest ik vind de vadruimtes niet zo mooi acoustisch gezien, ik vind de pluimgraaf show in cafe engels over het algemeen leuker .

Afgelopen jaar ben ik zelf veel bezig geweest met de beurs (optie future handel ) niet met erg veel succes overigens :blink::confused::mad2: .

Wel zijn mijn 2 nieuwe luidsprekermodellen bijna klaar , grote hoogwaardige systemen met een iets normalere vorm de pyramides vind men te extreem over het algemeen.

Volgend jaar 2010 zal ik denk ik ook weer in cafe engels een show doen , met alleen maar analoog (LPs) , misschien wel met een vyger atlantis.

De rest vh systeem , nagra plp (bij goedkeuring )

Mark levinson 431 ,Graaf GM 200

:angry: No digital :D

Prettige kerst trouwens

Als oud draaier baal ik er bijna van dat ik die machines niet meer tot mijn beschikking heb anders zou ik graag aan een dergelijk projectje beginnen.

Daar gaat het oud metaalbewerkers hart echt wel weer sneller van kloppen.

Alleen vind ik de arm en beetje zwaar uitgevoerd die zou ik wel wat lichter maken.

De nieuwe arm van Hans is dan een mooi voorbeeld.

Groetjes George

Arden had je hem(vyger atlantis ) zelf ook gehoord by the way?

Ik kan me voorstellen dat die driehoek modellen misschien niet zo lopen , en voor de atlantis moet je ook maar net een metaalliefhebber zijn denk ik, dus dat is misschien de reden , de geluidskwaliteit kan ik niks over zeggen , veel show demos zijn trouwens niet van echt goede kwaliteit , is ook moeilijk hoor in vreemde ruimtes .

IK ga voor absolute geluidskwaliteit ,maar er word erg veel moois gemaakt , dus het is niet eenvoudig! :unsure::blink:

Ps , er zijn 2 soorten armen op mogelijk : 1 van magnesium legering en 1 van carbonfiber

Guest kikkervisje

Prettige kerst trouwens

Heb je er uberhaupt wel eens

Nee :rolleyes: ook een mooie tavel :D .

Er staat nog een SY zarahustra op http://www.audiomarkt.de/ 1 na laatste pagina , maar volgens zit er geen aanschroefklem of drukgewicht op dat plateau om de plaat naar beneden te drukken , dat laatste lijkt me wel belangrijk , het bevalt me goed bij die VPI namelijk

PS op die musical life zie ik het ook niet

Hier nog een review, hij is er wel lyrisch over , maar dat zijn ze over wel meer dingen :D , heeft iemand wel eens zon atlantis of indian model gehoord in een mooie uitgebalanceerde set, shows geven niet altijd een objectief beeld vind ik van apparatuur.

http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equi...vygerindian.htm

• 2 weeks later...

Nou een wat goedkopere DIY tafel de technics SP 10 mk 2 en mk 3 , een aantal mensen waaronder de iniatiefnemer Albert porter (audiogon) zijn begonnen om een constructie te fabriceren rondom een technics met zon groot resultaat dat men er topmodellen van walker, kuzma , raven en dat soort tafels voor heeft ingeruild .

http://www.soundfountain.com/amb/sp10plinth.html http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?va...amp;14&4#14

• 3 weeks later...
Da's een interessante, ja. In hoeverre zou je daar met een 'gewone' hoogkwalitatieve direct drive mee in de buurt komen? Een SL 1200 ofzo? :rolleyes:

Dan zou ik geen 1200 als basis nemen, maar een 13/14/1500 MKII (die zijn toch allemaal kapot, armlift) Heb hier precies voor dat doel een 1500MKII staan en heb al eens een 1300MKII op de Kaneta wijze gebouwd. Dwz alles er uit en de aandrijving direct in een houten blok plaatsen. Het ding draait nog steeds bij een audiovrind met een mooie Hadcock arm.

Da's een interessante, ja. In hoeverre zou je daar met een 'gewone' hoogkwalitatieve direct drive mee in de buurt komen? Een SL 1200 ofzo? :rolleyes:

Dan zou ik geen 1200 als basis nemen, maar een 13/14/1500 MKII (die zijn toch allemaal kapot, armlift) Heb hier precies voor dat doel een 1500MKII staan en heb al eens een 1300MKII op de Kaneta wijze gebouwd. Dwz alles er uit en de aandrijving direct in een houten blok plaatsen. Het ding draait nog steeds bij een audiovrind met een mooie Hadcock arm.

Ik heb ondertussen wat research gedaan, en kwam ook op de 13/14/1500 uit. Maar ik dacht dat die qua motor het zelfde waren als de 1200? :unsure: Je ziet ze helaas niet zo vaak aangeboden, maar gelukkig een stuk beter te betalen dan de SP 10.. :rolleyes:

Maar jij hebt dus gedaan wat ik nog eens van plan ben. Leuk, interessant! :)

Maar jij hebt dus gedaan wat ik nog eens van plan ben. Leuk, interessant! :)

Ik dacht, maar weet het niet meer helemaal zeker dat er bij de 1200 een innigere verbinding bestaat tussen motor en printplaat dan bij de 13/14/1500MKII.

Als ik ooit nog eens wat tijd vindt wil ik nog wat verder gaan, geen hout meer maar kunststeen. Een mengsel van zand etc. met PU hars. Ik heb al een ontwerp liggen voor een universele gietmal waarmee ik een en twee armige loopwerken zou kunnen maken. Het ontwerp is heel spartaans, alleen maar een balk van motor naar arm (of twee balken onder een hoek bij een 2 arm ding). Door het deel dat het gat voor de motor uitspaart uitwisselbaar te maken zou je ook andere DD motoren kunnen gebruiken .... maar realisatie laat nog op zich wachten.

Nog iets: je hebt het consequent over de MkII-uitvoering. Weet je waarin die verschilt met de 'MkI'? Is dat belangrijk?

in een woord, Quartz

betere gelijkloop, geen drift

maar het hoeft niet perse een MKII te zijn, b.v. een 1401 heeft er ook zo'n "trilding" in zitten.

Is het belangrijk? 'K heb hier een van de slechtst metende grote Technicsen en het ding is gewoon fenomenaal, rock solid, een SL1100(geen A).

Technicsplatenspeleroverzichtje

Om gewoon wat mee te prutsen, de SL3300, SL1900 en de SL-Dxxx zijn op marktplaats nog wel eens voor een redelijke prijs te scoren.

Guest kikkervisje

Seed7, heb gisteren een Sp-15 gestript. Weet jij welke de verschillen zijn van de diverse ( zijn die er wel? ) besturingen? Tel bij de Sp-15 wel 5-6 printen. Vraag mij af of dat allemaal nou wel noodzakelijk is.

Seed7, heb gisteren een Sp-15 gestript. Weet jij welke de verschillen zijn van de diverse ( zijn die er wel? ) besturingen? Tel bij de Sp-15 wel 5-6 printen. Vraag mij af of dat allemaal nou wel noodzakelijk is.

'T is een ontwerp van eind jaren 70, integratie stond nog niet op zo'n hoog niveau als nu, dus ik zou zeker geen print weggooien.

Wat de exacte verschillen zijn weet ik niet, ik houd me verre van de electronica zelf, maar heb wel de stellige indruk dat er uiteindelijk maar een beperkt aantal variaties van de Servo en de Quartz besturing zijn gemaakt.

Als je zin hebt kun je de diverse schema's vergelijken, ze zijn allemaal beschikbaar op http://www.vinylengine.com/library/

http://www.vinylengine.com/library/technics/sp15.shtml

http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1301.shtml

http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1300.shtml MKI & II

Ik zou zo'n SP 15 in takt laten en op een mooi vormgegeven stuk speksteen monteren. Een plaat die netjes de curves van het metaal volgt.

sp15catalog.jpg

Guest kikkervisje

Bedankt Seed7, hier heb ik heel veel aan.

Dat spuitgiet aluminium zingt als een Turkse cimbaal. Het plateau heb ik inmiddels wel bijna stil en aan het chassis ga ik absoluut niet beginnen. Daar bedenk ik wel een sandwich voor.

Een speksteen oplossing zal er best wel appeteitelijk uitzien maarrr ....eh toch maar niet.

En wat betreft die printen, daar moet een apart kastje voor komen, lijkt me het simpelst.

Dat spuitgiet aluminium zingt als een Turkse cimbaal. Het plateau heb ik inmiddels wel bijna stil en aan het chassis ga ik absoluut niet beginnen.

Het plateau mag dan wel zingen maar als je er de goede mat op hebt issie doodstil. Het zelfde gaat min of meer op voor het chassis, op het moment dat je dat stevig tegen een massieve plint vastzet gebeurt er niet zo veel meer. Ieder metaal zingt, in meer of mindere mate. Probeer niet continu ieder klein dingetje op zich te beoordelen, daarbij verliest men vaak uit het oog dat een juiste combinatie meer kan zijn dan de som der dingen.

suc6

Guest kikkervisje
Het plateau mag dan wel zingen maar als je er de goede mat op hebt issie doodstil.

Het zelfde gaat min of meer op voor het chassis, op het moment dat je dat stevig tegen een massieve plint vastzet gebeurt er niet zo veel meer. Ieder metaal zingt, in meer of mindere mate. Probeer niet continu ieder klein dingetje op zich te beoordelen, daarbij verliest men vaak uit het oog dat een juiste combinatie meer kan zijn dan de som der dingen.

suc6

Plateau zal geen probleem opleveren want er zit een hele sjieke Oracle mat bij.

Begrijp wat je bedoeld ben het ook roerend met je eens maar dat chassis gaat toch even terzijde.