Sander van Kasteel Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 Hallo iedereen, ik heb vanavond van een vriend van me een stel speakers gekregen, en ik bedacht me van ja laat ik er eens boekenplank speakers van maken. Maar nu moet ik de inhoud van de box zelf gaan bereken (dit doe ik via WinISD) maar ik mis een hele hoop informatie die WinISD nodig heeft om de inhoud van de box te bereken (want mijn speakers staan niet in WinISD zelf) Maar het enigste wat ik over die speakers kan vinden is Frequency response 40 - 25.000 Hz Sensitivity (1W/1m) 91 dB Maximum Power 130 W Nominal input power 25 W Woofer size (cm) 13 cm Weerstand 4 Ohm De informatie die WinISD nog nodig heeft is, Qts, Qms, Vas, Fs, Qes, SPL, Re, Pe, Le, BL, Xmax, dia, Z en Sd. Volgens mij Re de weerstand, dus 4 ohm. Dia de diameter, dat zou dus uitkomen op 0,13 meter. Nu is mijn vraag, weet iemand toevallig hoe ik die andere factoren kan bereken ? Ohja misschien handig om te vermelden het zijn Pioneer TS-G1348 speakers. Oorspronkelijk autospeakers (ja ik weet het, van auto speakers kan je geen goeie 'normale' speakers maken) maar de reden dat ik er speakers van wil maken gewoom om het een keer gedaan te hebben. Groeten Sander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sander van Kasteel Posted 18 december 2008 Author Report Share Posted 18 december 2008 Ohja op de site van pioneer kan ik ook geen handleiding van die speakers vinden waar die informatie mogelijk in zou kunnen staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 18 december 2008 Report Share Posted 18 december 2008 Van die autospeakers zijn meestal geen parameters te vinden, omdat dat er met die speakers niet zo veel toe doet. Ze zijn bedoeld voor in een gemiddelde autodeur, die meestal niet luchtdicht is. De speakers werken dus nagenoeg free-air. Als je er een mooie boekenplankspeaker van wilt maken zou ik een kast van minimaal 10 liter omheen maken met een vrij korte (10Cm ofzo, gewoon gaan expirimenteren) poort van zo'n 5Cm doorsnee. Gebruik van dempingsmateriaal ook wat mee expirimenteren. Beginnen met niet te veel en dan steeds wat bijvoegen totdat het naar je zin klinkt. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 19 december 2008 Report Share Posted 19 december 2008 Maar nu moet ik de inhoud van de box zelf gaan bereken (dit doe ik via WinISD) maar ik mis een hele hoop informatie die WinISD nodig heeft om de inhoud van de box te bereken (want mijn speakers staan niet in WinISD zelf)De informatie die WinISD nog nodig heeft is, Qts, Qms, Vas, Fs, Qes, SPL, Re, Pe, Le, BL, Xmax, dia, Z en Sd. Volgens mij Re de weerstand, dus 4 ohm. Dia de diameter, dat zou dus uitkomen op 0,13 meter. Nu is mijn vraag, weet iemand toevallig hoe ik die andere factoren kan bereken ? Ohja misschien handig om te vermelden het zijn Pioneer TS-G1348 speakers. Oorspronkelijk autospeakers (ja ik weet het, van auto speakers kan je geen goeie 'normale' speakers maken) maar de reden dat ik er speakers van wil maken gewoom om het een keer gedaan te hebben. Sander, het is in principe wel mogelijk en niet eens zo heel moeilijk om de genoemde parameters zelf te achterhalen, maar je moet daarvoor een paar proefopstellingen hebben gemaakt. Niet zinvol voor die ene unit die je wilt meten, maar als je serieus luidsprekers wil ontwerpen moet je dat zeker wel doen, zelfs als de fabrikant die gegevens levert. Dat is omdat ze zelden overeenstemmen vanwege fabriekstoleranties. Met name de compliantie (Cms) wil nog weleens afwijken en die is juist vrij cruciaal voor het verkrijgen van een tevoren bekende resonantiefrequentie en het -3dB punt. Ook de kracht van het magneetsysteem (B*T) is een parameter waar je volgens mij niet buiten kunt. Maar zo'n vaart loopt het hier niet. Ik denk dat Miracle's suggestie heel zinvol is en dat je bij een 13cm woofertje niet zoveel verkeerd kunt doen met een 10 tot 15 liter kastje en een basreflexafstemming die je vervolgens experimenteel en eventueel met een meetset verder verfijnt. Overigens is de conusdiameter van een 13cm woofer geen 13cm maar iets minder. De ophanging zelf zou ik niet meerekenen, enkel de effectieve diameter van de conus. Zou je willen leren hoe je de parameters zelf kunt meten en uitrekenen, dan zul je een behoorlijke hoeveelheid theorie moeten verwerken die in een aantal formules kan worden neergelegd. Het tamelijk gedateerde boek "Luidsprekers, Fabels en Feiten" van Elektuur laat dat allemaal zien, maar ik weet niet of je daar nog aan kunt komen eigenlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 december 2008 Report Share Posted 19 december 2008 Wellicht ook handig om eens te kijken op zelfbouwaudio, daar zitten heel veel speakerbouwers die je graag zullen helpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 december 2008 Report Share Posted 20 december 2008 Van die autospeakers zijn meestal geen parameters te vinden, omdat dat er met die speakers niet zo veel toe doet. Ze zijn bedoeld voor in een gemiddelde autodeur, die meestal niet luchtdicht is.De speakers werken dus nagenoeg free-air. Als je er een mooie boekenplankspeaker van wilt maken zou ik een kast van minimaal 10 liter omheen maken met een vrij korte (10Cm ofzo, gewoon gaan expirimenteren) poort van zo'n 5Cm doorsnee. Gebruik van dempingsmateriaal ook wat mee expirimenteren. Beginnen met niet te veel en dan steeds wat bijvoegen totdat het naar je zin klinkt. Mvg. Miracle. Dergelijke speakers voor in de auto zijn, zoals je zelf al zegt, bedoeld voor free air en hebben daarom meestal een Qts van 0,5 tot 0,7. Die zijn absoluut niet geschikt om er een BR mee te gaan maken. Bovendien heb je voor het maken van een BR nu juist wel de goede parameters nodig om het een beetje in de goede richting uit te kunnen rekenen of in WinISD te simuleren. Anders blijft dat in de lucht schieten met 99% kans op iets wat niet gaat klinken. In een gesloten kast hebben ze juist door hun doorgaans hoge Qts een behoorlijk volume nodig. Anders worden het boemboxjes. 10L is dan wat aan de krappe kant. > 15L - 20L is dan meer op zijn plaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts