Jump to content

Onze Jazzplaatjes

Guest kikkervisje
 Share

Recommended Posts

Bij jazz en tenorsax moet ik altijd als eerste aan deze LP denken:

51XTm4xwAuL._SS500_.jpg

Scott Hamilton - Tenorsax

Dave McKenna - Piano

Phil Flanigan - Bass

Jeff Hamilton - Drums

Wat mij betreft de mooiste jazzplaat met tenorsax die ik tot nu toe gehoord heb.

1980 Concord Jazz, Inc.

Hier en daar nog wel op CD van het internet te plukken. Bij Amazon zelfs als MP3 te downloaden, helaas niet bepaald goedkoop. Op LP zie ik hem nog wel eens op e-bay, maar word er vaak ook goed geld voor geboden.

De mijne heb ik uit een donker platenzaakje vandaan waar behoorlijk veel jazzplaten staan.

41HC0VBG2SL._SL500_AA240_.jpg

FZ - Jazz From Hell

EMI 2406731 (1986)

DMM

Side 1:

Night School 4:48

The Beltway Bandits 3:23

While You Were Art II 7:16

Jazz From Hell 3:00

Side 2:

G-Spot Tornado 3:16

Damp Ankles 3:45

St. Etienne 6:05

Massagio Galore 2:32

Frank Zappa - Lead Guitar

Steve Vai - Rhythm Guitar

Ray White - Rhythm Guitar

Tommy Mars - Keyboards

Bobby Martin - Keyboards

Ed Mann - Percussion

Scott Thunes - Bass

Chad Wackerman - Drums

Produced and arranged by FZ

All compositions FZ, 1986

All compositions executed on the Synclavier DMS

with the exception of "St. Etienne"

Computer assistant: Bob Rice

Engineered by Bob Stone

Recorded digitally at UMRK

Mastering by Bernie Grundman

Heerlijke en uitstekend opgenomen jazzplaat, waarin zoveel moois gebeurt dat deze nooit zal vervelen.

Art Blakey's Jazz Messengers - Les Liaisons Dangereuses.

Een prachtige Jazz soundtrack van de jaren '50 film.

Ik heb hem op CD en LP en, hoewel ik het niet graag toe geef, de CD klinkt beter.

210495.jpg

*kuch*

In analoog post ik dat dan h

Guest kikkervisje
Art Blakey's Jazz Messengers - Les Liaisons Dangereuses.

Een prachtige Jazz soundtrack van de jaren '50 film.

Ik heb hem op CD en LP en, hoewel ik het niet graag toe geef, de CD klinkt beter.

barney2a.jpg

*kuch*

Sterkte met je kuchje, neem eens een Pottertje! :)

Guest kikkervisje
Sterkte met je kuchje, neem eens een Pottertje! :)

Ik pas wel op, heb dat kuchje zo af en toe hard nodig als ik iets moet toegeven dat ik liever niet toegeef ;D

Deze plaat is talloze malen gereissued best mogelijk dat jij nu toevallig een brak exemplaar hebt gescoored.

Het lijkt net of Blakey 8 armen heeft ,maar dat is natuurlijk niet zo. Wel heeft hij hulp gekregen van: Willie & John Rodriquez en Tommy Lopez drie latin percussionisten

jammer van deze mooie lp op kant 1 nummer 2 swing spring zitte een paar hindelijke tikken ,kan geen kras vinden ? ik had hem gelijk terug moeten brengen,maar helaas

niet gedaan nu kan het niet meer.

Foto-X6CHUXDT.jpg

Foto-SGDAKHTK.jpg

jammer van deze mooie lp op kant 1 nummer 2 swing spring zitte een paar hindelijke tikken ,kan geen kras vinden ? ik had hem gelijk terug moeten brengen,maar helaas

niet gedaan nu kan het niet meer.

Foto-X6CHUXDT.jpg

Foto-SGDAKHTK.jpg

Een keer op de platenwassert en het euvel is hoogstwaarschijnlijk verholpen. ;)

Miles is altijd mooi!

daar heeft het volgens mij niets mee te maken want ik haalde hem nieuw uit een gesealede hoes .dan hoef je hem niet gelijk te wassen lijkt mij toch ?:huh:

bedankt voor je tip dat wist ik niet van dat persvet .ik heb hem schoon gemaakt met wat verdunde afwas middel dat ontvet ook.maar de tik zat er nog op.ik heb geen speciaal was machine.gr henk

Guest kikkervisje
bedankt voor je tip dat wist ik niet van dat persvet .ik heb hem schoon gemaakt met wat verdunde afwas middel dat ontvet ook.maar de tik zat er nog op.ik heb geen speciaal was machine.gr henk

Misschien heeft de winkel waar jij het hebt gekocht wel een RCM-machine staan en willen zij de plaat voor je wassen.

• Members
Op elke nieuwe plaat zitten nu eenmaal resten van het persvet wat gebruikt word bij het persen van grammofoonplaten.

Misschien is dit de oorzaak van jou tikken.

Indien je het een keer schoonmaakt kan je van dit euvel verlost zijn, doe je niets verandert er zeker niets. ;)

Het is geheel aan jou.

Laat ik dat nou ook altijd gedacht hebben! Dat blijkt echter helemaal niet te bestaan.

Op het Audiofreaks forum is afgelopen april een uitje naar de Record Industry georgeniseerd, daar kwam dit verhaal ook naar boven.

Het antwoord hierop was (even een stukje gequote uit een dankwoord van AudioFreak):

[...]

Verder vond ik dat de man die ons groepje rondleiden zeer enthousiast was en veel heeft uitgelegd heeft kwa procede van persen en masteren enz. Ook vond ik het erg leuk om te zien en ook om horen hoe men met passie en liefde praatten over hun vinyl en het maken van lp's. De trots die je heel goed zag bij de eigenaar en hoe hij kon vertellen werkte erg aanstekelig in positieve zin.

Tja en persvet, dat bestaat dus niet. De verklaring die men gaf was ook wel logisch vond ik. Als er geen vet wordt gebruikt, kan je het ook niet aantreffen (mijn eigen woorden) en de knispers/tikken enz die je weleens hoort bij een nieuwe lp wordt opgepikt als zeg maar stof en vuil tijdens het procede van persen.

[...]

Zelf clean ik alle lp's die ik koop (nieuw of gebruikt), en da's niet onnodig gezien het laatste stukje uit die quote.

Persvet is dus niet het euvel, maar opgepikt stof/vuil tijdens het persprocede. Wat bij mij dan nu weer de vraag doet rijzen: Als dit tijdens het persen gebeurt, wordt datzelfde stof/vuil dan niet permanent in je groef geperst?

Na deze off-topic dwaling nog geprobeerd hier een jazz-plaatje te adviseren, maar ik weet het niet. Sorry. Ik heb zo verschrikkelijk veel muziek, wat ik op Jazz gebied heb valt op de vingers van 1 hand te tellen (Coltrane met Blue Train, 3 x Barber -aanraders van derden, brrrr- en Cassandra Wilson met Travellin Miles). Die laatste en de eerste vind ik dan wel erg mooi, maar die zullen alle Jazz-liefhebbers al wel hebben denk?

Als je goed kijkt zie je waarschijnlijk een klein zwart puntje op de plek van de kras.

Meestal gewoon persfoutjes. Doe je weinig aan.

Soms persvet, maar vaak heb je dan ook vrij veel lawaai in de groeven (kggggggggggggg)

Inderdaad persvet is een fabeltje.....

Dat er persvet word toegevoegd zou idd een fabeltje zijn, maar het materiaal waar de LP van geperst word is een (gedeeltelijk) olieproduct, wat bij verwarmen en persen zelf wat vettig word.

Gooi maar eens een nieuwe LP in een bak lauw/warm water (niet te warm, daar kan hij krom van trekken en het label kan er lelijk van worden) dan zul je zien dat er een laagje vet (mooie kleuren als je tegen het licht in kijkt) op het water komt.

Dat is wat er met persvet bedoeld word.

Dat sommige (personeelsleden van) platenfabrikanten niet begrijpen dat dat ook gewoon vet is verbaast mij nog steeds. :blink:

De hier genoemde tikken worden overigens wss niet veroorzaakt door dat persvet, maar idd, zoals al geschreven, door persfouten. Kan stof zijn wat meegeperst is, maar ook gewoon een fout in de persmal. MFSL heeft daar ook een handje van. Iedere LP die ik tot nu toe van hun gehoord heb heeft van die tikken.

E

Inderdaad persvet is een fabeltje.....

Dat er persvet word toegevoegd zou idd een fabeltje zijn, maar het materiaal waar de LP van geperst word is een (gedeeltelijk) olieproduct, wat bij verwarmen en persen zelf wat vettig word.

Gooi maar eens een nieuwe LP in een bak lauw/warm water (niet te warm, daar kan hij krom van trekken en het label kan er lelijk van worden) dan zul je zien dat er een laagje vet (mooie kleuren als je tegen het licht in kijkt) op het water komt.

Dat is wat er met persvet bedoeld word.

Dat sommige (personeelsleden van) platenfabrikanten niet begrijpen dat dat ook gewoon vet is verbaast mij nog steeds. :blink:

Waar haalt iemand de kolder (en insinuaties naar werknemers in een perserij) toch vandaan?

Misschien deze discussie hier eens lezen?

De onzinterm persvet wordt daar ge