Jump to content

Nieuw element voor Dual CS505-4?

remcojan
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Dual CS505-4 platenspeler (bouwjaar ca. 1992 of zo), met daarin nog het originele Dual element (zo'n Dual labeled Ortofon ding).

Onlangs heb ik weer eens wat LP's van zolder gehaald, en het geluid viel me tegen. Toen ik de Dual een paar jaar terug nog gebruikte vond ik het verschil tussen CD en LP minder groot dan wat ik nu ervaar.

Het element heeft op zich niet zo heel veel draaiuren gehad, zou het ook door de leeftijd zo veel achteruit gegaan kunnen zijn? En zo ja, wat is tegenwoordig een goed element voor deze platenspeler? Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Het zou ten slotte ook tussen mijn oren kunnen zitten....

Een element van 1992 is dus 16 jaar oud, en zal vast wel verdroogd zijn. Voor zover ik weet zit daar een Ortofon OM20 element in. Die zijn nog steeds te koop, maar dan wel wat verbeterd sinds die tijd.

Met aanschaffen van een ander element moet je er wel rekening mee houden dat de arm van de 505-4 alleen lichtgewicht elementen van 0-6,5 gram aankan. Ga je er zwaarder in hangen gaat dat niet goed.

Zoek hier maar eens op elementen van 0-6,5 gram (invullen in de vakjes achter "Cartridge Mass" en dan op de tab 'Search The Cartridge Database'.

Keuze te over dacht ik.

Mvg. Miracle.

Ik heb een Dual CS505-4 platenspeler (bouwjaar ca. 1992 of zo), met daarin nog het originele Dual element (zo'n Dual labeled Ortofon ding).

Onlangs heb ik weer eens wat LP's van zolder gehaald, en het geluid viel me tegen. Toen ik de Dual een paar jaar terug nog gebruikte vond ik het verschil tussen CD en LP minder groot dan wat ik nu ervaar.

Het element heeft op zich niet zo heel veel draaiuren gehad, zou het ook door de leeftijd zo veel achteruit gegaan kunnen zijn? En zo ja, wat is tegenwoordig een goed element voor deze platenspeler? Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Het zou ten slotte ook tussen mijn oren kunnen zitten....

Denk niet dat het aan het element ligt , maar eerder aan de 4 pennetjes die uit de elementhouder steken. Bij mijn Dual 604 van nog veel oudere signatuur was dat ding laatst ook gaar. Gelukkig had ik nog wat reserve-houdertjes liggen, anders had ik nu gezeten.

Maar goed, ook elementen gaan achteruit. Om weer wat up-to-date te komen heb ik er een Goldring 1042 ingezet. Zoek maar even op Goldring in dit forum. Er is al e.e.a over gezegd in dit topic

En tja, we hebben hier nu wel een apart analoog hoofdstuk waar dit beter in thuishoort.

Marc :ph34r:

Het is inderdaad een omgelabelde OM20 (of zelfs een OM10...).

Mijn ervaring is dat dit element goed matched met deze speler. Neemt niet weg dat het een behoorlijk belabberd element blijft.

Die ULM (Ultra Low Mass) arm van zo'n Dual verdraagt niet goed zware elementen. Al moet ik zeggen dat ik met succes een Empire 2000E/II onder mijn CS 505-I had hangen.

Heb ook al eens meegemaakt dat iemand er een DL-110 onder had hangen, da's moord.

Als ik me niet vergis hebben Sony en Yamaha een aantal leuke lichtgewicht MC elementjes. Ook ben ik erg te spreken over de AT-3200XE, maar die heb ik nooit onder mijn dual gehad.

Je zult in elk geval op zoek moeten naar een erg licht element i.v.m. de compliantie met de arm (er zijn zeker mensen die je dat uit kunnen leggen, ik helaas niet).

Ikzelf zou, als ik jou was, eens kijken voor een andere speler. Het is gewoon niet handig.

Ik ben zelf erg te spreken over mijn Dual 704 met Shure V15-III element, maar als het wat goedkoper moet zijn kun je een Pioneer PL-12D met een AT95 of Grado Black overwegen. Leuke spelers voor het geld.

Als je bij deze Dual wil blijven, zul je vrees ik een beetje tevreden moeten zijn met dit element, want een ander vinden is een hels karwij.

@ PD: Bahbah!

Een element van 1992 is dus 16 jaar oud, en zal vast wel verdroogd zijn. Voor zover ik weet zit daar een Ortofon OM20 element in. Die zijn nog steeds te koop, maar dan wel wat verbeterd sinds die tijd.

Met aanschaffen van een ander element moet je er wel rekening mee houden dat de arm van de 505-4 alleen lichtgewicht elementen van 0-6,5 gram aankan. Ga je er zwaarder in hangen gaat dat niet goed.

Zoek hier maar eens op elementen van 0-6,5 gram (invullen in de vakjes achter "Cartridge Mass" en dan op de tab 'Search The Cartridge Database'.

Keuze te over dacht ik.

Mvg. Miracle.

Dankjewel.

PS: sorry, ik zal dit soort vragen in het vervolg in het analoge forum posten.

Ik heb gisteren bij de lokale hifizaak een Grado Prestige Red aangeschaf, werkt perfect i.c.m. mijn Dual. Er gaat een wereld voor me open.... Het voordeel van zo'n kleine investering is dat ik meteen 200 nieuwe LP's heb ;-)

Net even een vergelijking gemaakt tussen de CD en LP van The River (Springsteen). Ik vind de LP eerlijk gezegd beter klinken dan de CD (op een Marantz CD6000-KI). Zoals Linn het zegt, de "foot tapping quality" van de LP is aanzienlijk beter.

Da's dan ook direct wel een heel mooi voorbeeld van hoe slecht een CD opgenomen kan zijn, en hoe goed de LP. Laatst was er hier iemand die die CD bij zich had. Zelfs in een Jadis Symphonia (eerste versie, nog met ringkerntrafo ipv inimimibloktrafotjes) klonk die CD gewoon niet.

Ik heb hier die LP ook staan en die klinkt verbazingwekkend goed voor Springsteen materiaal.

Iig gefeliciteerd met je nieuwe element. Dat is al een heel wat mooier element dan een (nep)Ortofon OM.

Knap dat het nog presteert onder zo'n lichte arm.

Fijn dat je van de OM af bent. Die is prima voor gare singletjes ofzo ;D.

Verder: Er zijn veel LP's die gewoon op CD ruk klinken.

Neem Paul Simon's Graceland en In between Dreams van Jack Johnson (een moderne, ja).

Ook vreselijk op CD: Aqualung en Thick as a Brick, van Jethro Tull...

Gatver, dacht ik dat ik met de komst van 't analoog-gedeelte op hear eindelijk die platenspeler meuk kon negeren wordt dit deel er ook al mee besmet. Kan het misschien verplaatst worden?

Wat is nu het probleem? Er staat toch duidelijk: "Audio = Over versterkers, audio spelers, platenspelers, tuners, audio sets en hoofdtelefoons"! Dat moeten ze die kop aanpassen.

Neem Paul Simon's Graceland en In between Dreams van Jack Johnson (een moderne, ja).

Het was effe vogelen met de instellingen van de arm (ik heb de gebruiksaanwijzing niet meer), maar met wat gezond verstand, en elementaire kennis der mechanica heb ik het voor elkaar gekregen.

En qua LPs: Little Creatures van Talking Heads klinkt ook geweldig. De CD klinkt wat dunnetjes, maar de LP vult de hele woonkamer.

Zelfs mijn vrouw hoort het verschil ;-)

Ik heb hier die LP ook staan en die klinkt verbazingwekkend goed voor Springsteen materiaal.

Ik vind het ook wel de best klinkende Springsteen plaat. Je luistert echt naar een band die veel lol heeft, i.p.v. naar een geluidsinstallatie. Latere Springsteen platen klinken veel te geforceerd en te vol gepropt.

Ik heb Aqualung op DCC Compact Classics, is al veel beter dan de gewone CD's, maar kan niet tippen aan de LP, en vooral niet aan de 200 grams versie van Acoustic Sounds....

On topic.

Ik heb in het verleden op een vergelijkbare Dual een Audio Technica OC9 gebruikt, dat werkte nog steeds goed. Ik heb het gevoel dat de grens van 6,5 gram afhankelijk van de andere eigenschappen van het element te krap is.

Gut, gut, wat wordt er hier gekafferd op die OM20. Lijkt wel een afreageertopic voor sommigen. In zijn prijsklasse (destijds FL 60,-) was het beslist niet zo'n slecht element als men het hier doet voorkomen. Wel moet het dan juist afgesloten en afgesteld zijn. Dat laatste kan nog wel eens problematisch zijn want ze zijn hoger dan een gemiddeld element. En een element van 15 jaar oud wat gewoon afgeschreven/versleten is vergelijken met een nieuw slaat eigenlijk nergens op. Geen wonder dat die nieuwe Grado een stuk beter klinkt.

Neemt niet weg dat de huidige Grado elementen beslist een klasse beter zijn en een mooie upgrade.

Gefeliciteerd en nog veel luisterplezier Remcojan.

;)

60 gulden heb ik nog nooit een OM20 voor gevonden hoor, zelfs geen OM20B. Die in blisterverpakking, die zogenaamd het zelfde waren, maar toch nog minder klonken dan die in een complete verpakking.

De OM20B heb ik nooit onder de Fl.110,- kunnen kopen en voor die in complete verpakking was je al snel Fl.150,- kwijt. Altijd nog een stuk goedkoper dan wat de OM20Super tegenwoordig kost. Die vind je niet zo snel meer onder de

Beste Miracle,

Toch was dat wat ik er begin jaren '90 voor betaalde, gewoon in de winkel en i.d.d. uit een bulk verpakking. Waarom geld uitgeven aan een duur doosje?

;)

Bijvoorbeeld omdat die in dat "dure doosje" toch echt van een andere kwaliteit waren is mijn ervaring. Ik heb slechts 3 OM20B's vergeleken met 3 gewone OM20's en 2 OM20Super's. Allemaal zelf gehad.

Niet omdat ik zulke goede elementen vond, maar omdat die mij toen niets kostte.

Fl.60,- voor een OM20B vind ik nog steeds bijzonder goedkoop. Ik heb ze er iig nooit voor gezien.