Jump to content

Advies draaitafel tot zeg 1000 euro

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Denk dat het toch wel leuk is om die 2400 lp's die op mijn slaapkamer staan nog eens te laten musiceren :).

Ik zoek een niet te omvangrijke draaitafel+arm+element combinatie tot rond 1000 euro. Het uiterlijk is niet zo belangrijk omdat ik het toch een een soort kastconstructie omheen moet bouwen (ivm katten).

Mijn eerste idee is deze Project RPM6 met bijvoorbeeld een Denon DL160 element:

rpm6.jpg

Deze bevalt mij wel omdat hij niet te groot is en omdat ik weinig kwetsbare onderdelen zie.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een high level MC element (de phono van mij AVM pre-amp is best redelijk, over zijn (haar :) ) pre-pre heb ik mijn twijfels) . Dat is ook de reden dat ik denk dat mijn oude Dual 505 iets te kort schiet (erg lichte arm)

Ander optie is natuurlijk een 2e hands Thorens (160 super, 126) met bv een Rega arm.

Andere suggesties zijn welkom.

Geplaatst door JGCK:

Hallo Ducktwacy,

Wat zou die Thorens 160 super kosten met SME arm die bij AS in de vitrine stond? Vond je dat niks? (zag er erg netjes uit)

Mrvgr

John

He, die heb ik gemist :(

Als dat een 160 super was (en in goede staat), dan is het zeker interessant. Weet je toevallig ook wat voor SME arm er in zat? De wat oudere SMEs zijn vrij licht, dacht ik. Minder geschikt voor MC, of zit ik ernaast?

Aan de andere kant zal Henk best wel een goed element er voor kunnen adviseren. Zal hem eens mailen (als ie niet al meeleest)?

PS. Had natuurlijk gisteren deze vraag aan Henk moeten stellen, maar besloot pas vannochtend dat het toch wel weer leuk zal zijn op ook platen te gaan draaien.

Hi all.

Leuk dat ik er gezichten bij weet.....

De SME 3009 type 3 kent in originele staat een aantal loden en kunststoffen plaatjes om de totale eff. massa aan te passen.

De arm zelf is gemaakt van titanium erg sterk dus en geen zwabber neigingen...

Voor zover mij bekent zijn er niet veel armen waar je de massa aan kunt passen .

De Morch arm met 1 punts lagering kan dat wel dan moet je er nl een andere arm tube die lichter of zwaarder is , in monteren .

Technics had ook zoiets en een Pluto Audio arm ook.

Er zullen vast wel meer zijn maar niet veel en erg prijzig.

Een Goldring Eroica LX low is een gemakkelijk element en is geschikt voor erg veel armen.

Wil je een heel warm klinkend element dan kun je denken aan een Dynavector 23 RS met een cantilever van 2,3 mm lang en van robijn gemaakt.

En zo is er nog veel meer.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Wie met z

Geplaatst door Duck-Twacy:

Als dat een 160 super was (en in goede staat), dan is het zeker interessant. Weet je toevallig ook wat voor SME arm er in zat? De wat oudere SMEs zijn vrij licht, dacht ik. Minder geschikt voor MC, of zit ik ernaast?

Aan de andere kant zal Henk best wel een goed element er voor kunnen adviseren. Zal hem eens mailen (als ie niet al meeleest)?

PS. Had natuurlijk gisteren deze vraag aan Henk moeten stellen, maar besloot pas vannochtend dat het toch wel weer leuk zal zijn op ook platen te gaan draaien.

Hoi Duck,

Die Thorens staat in de etalage. Als je voor het pand staat in de helemaal aan de rechter zijde in de hoek (in de ruimte waar ook de Pluto stond opgesteld). Er zit een SME 3009 Series II arm op. Maar als je 'm wil hebben zul je de strijd met Maarten aan moeten gaan, want hij heeft al heel lang zijn zinnen op dit machientje gezet.

Volgens Haudio zijn de Project'en behoorlijk overgewaardeerd. Op zich zijn het geen slechte dingen alleen dat motorkabaal van die dingen, da's niet prettig. Bovendien moet je bij sommige modellen de motor verwisselen als je een ander toerental wil hebben. dat vind ik behoorlijk omslachtig. De RPM6 ziet er wel leuk uit. Helaas zegt dit weinig over de kwaliteit en ik weet ook niet of je bij dit type de motor telkens moet verwisselen. Ik zou wel een Thorens boven de Project prefereren. Ik heb zelf een TD166Mk2 verbouwd en dat ding maakt muziek, ondanks de standaard arm. Wellicht staan er elders ook nog wel die aan "je specificaties" voldoen. Mij werd dit voorjaar een TD160 met SME3009 S3 arm aangeboden voor 550 gulden. Ik hoefde 'm niet omdat ik zeer tevreden over mijn Syncro ben. Helaas weet ik niet of hij nog te koop staat.

P.S.: Ik meen toch met iedereen van het forum kennis gemaakt te hebben gisteren (voor zover ik ze nog niet kende), maar jij bent er toch tussendoor geglipt. Vreemd.

Ha ha, heb ik net weer gemailed, zie ik hier weer wat staan. :)

maar ben beetje confused . In de mail sprak je over een 3008 type 3 (die ik niet kan vinden)? Het is dus toch deze?

SIIS2.jpg

Die Technics arm kan ik me ook wel herinneren. Was toch ook van titanium, met robijn (geen wasmiddel) lagers, ofzoiets

Helaas, ook dat is niet de arm. Deze op de foto is de J-arm (van aluminium), die op de Thorens is een S-arm (titanium). Hierdoor is ie nog iets makkelijker af te stellen, dacht ik. Als ik zo wat rondzoek op het web lijkt het net of eht een tussenmodel is tussen de S2 en S3.

BTW: Een 3008 ken ik ook niet, Zou ook een vreemde waarde zijn, een arm van 8".

Geplaatst door sodejuu:

Helaas, ook dat is niet de arm. Deze op de foto is de J-arm (van aluminium), die op de Thorens is een S-arm (titanium). Hierdoor is ie nog iets makkelijker af te stellen, dacht ik. Als ik zo wat rondzoek op het web lijkt het net of eht een tussenmodel is tussen de S2 en S3.

BTW: Een 3008 ken ik ook niet, Zou ook een vreemde waarde zijn, een arm van 8".

Hi,

Een 3008 ken ik ook niet ..

Schrijf fout....

Het is een SME 3009 type 3 de luxe van titanium met demper .

En niet de S = Simply

MvG,

Haudio

:rolleyes:

En voor de liefhebber (en offtopic in mijn eigen topic)

De technics arm (de epa100):

epa100.jpg

epa100-2.jpg

Ooit te vinden in deze jongen

sl1000catalog.jpg

Toch ook niet gek voor nog geen 4000 pietermannen (20 jaar geleden dan :) )

Met dank aan http://mark.kouts.home.mindspring.com/technics.htm

En anders heb ik nog een keurige Thorens TD 147 Jubilee in de aanbieding ;)

Binnen het gegeven budget is een Thorens een zeer goede optie, geeft mogelijk ook nog wat ruimte voor een wat beter element, zoals de 160 super laat zien is de toepassing van een andere - in dit geval een SME - geen enkel probleem, mogelijk is het lastig de hulpstukjes hiervoor te vinden.

Groet Jitze