Jump to content

Raar probleem

carl
 Share

Recommended Posts

Na wat platen gespeeld te hebben laadt mijn draaitafel kennelijk op. Zo erg dat als ik de plaat van de tafel afhaal dat het hoorbaar is in mij LS en dat de afstandsbediening wordt beinvleodt. Zal wel te maken hebben met statische elektriciteit die opgewekt wordt in een droge kamer. Maar wat doe ik eraan, de draaitafel aarden. Maar waar dan op, de versterker ???

Bedankt voor de suggesties Miracle en Pjotr. Mijn Oracle heeft een aardpunt (bleek na lezing van de handleiding) die ik gisteravond heb aangesloten op mijn voorversterker. Hoop nu van het statische probleem af te zijn tenzij er nog een andere oorzaak is. Sinds kort heb ik een Revox A 77 bandrecorder aangesloten waar geen geaarde snoer aan zit. Ik zal morgen wel eens kijken want nu heb ik ook met anderen rekening te houden.

Dat niet alleen Richard, ook de kunststof bekleding van stoelen kan met dit weer aardig voor wat statische ellende zorgen. Zeker i.c.m. rubber zolen.

Zelf heb ik eens een DT-mat gemaakt van dat dunne zwarte schuimspul waar ze I.C.'s mee verpakken. Dat werkte wel goed. Niet alleen tegen statische elektriciteit maar ook gehoormatig. Alleen was het na een half jaar vergaan :(

;)

Eigenlijk helpt daarvoor alleen een meeloopborstel van koolstof, maar dat heeft weer andere nadelen zoals extra plaatslijtage en introductie van ruis/bijgeluiden. Al is dat wel erg weinig. Ook je platen afnemen met een koolstof platen borstel helpt wel wat maar toch niet voldoende is mijn ervaring.

Ja, zo`n mitlaufbesen werkt idd vrij goed. :)

Je hebt ook nog van die antistatische binnenhoezen.

Weet niet of ze echt effectief zijn, maar zijn toch wat vriendelijker voor vinyl dan alleen papier.

Zou wel die kiezen waarbij de binnenkant vastgegemaakt is aan de rest van de de hoes.

Vanavond nog even uitgeprobeerd en nergens last meer van. Ik loop in huis trouwens meestal met kouzen. In de kamer heb ik een wollen kleed op parket en leren stoelen en een stoffen bank. Eigenlijk heb ik ook de idee dat sommig vinyl heel makkelijk oplaadt.De betrokken plaat maar even in de VPI gedaan.

• 2 weeks later...
Guest kikkervisje
Je leest het niet vaak maar ik zou een ieder aanbevelen om de draaitafel te aarden. Statische elektriciteit is ook minder.

En, indien je er een gebruikt, de buitenring ook! ;)

al mijn platen zijn gewassen met disco-antistat (tegenwoordig soms Knosti geheten)

=> nooit last van statische ladingen

nieuwe en 2e handjes knetteren ook vaak, maar na een wasbeurt (die >20 jaar meegaat) is het over

wellicht zijn er meer anti-statische middeltjes in de handel? Dit is wel een goedkope, die ook goed is.

het punt is dat door de aantrekkingskracht het stof in de groeven getrokken wordt...

Hai Ark,

Het is duidelijk een winter probleem. Ik denk dat te maken heeft met de mat en dat die oplaadt. De mat bij de Oracle lijkt namelijk erg op vinyl. Ik was ook en dat reduceert statische elektriciteit van de plaat inderdaad zeer.