Jump to content

subwoofer vraag

Rooney
 Share

Recommended Posts

Hallo,ik heb een Yamaha yst-sw 315 actieve subwoofer en wil deze uit het zicht hebben.

De enigste optie is ,om deze sub achter het kastdeurtje van ons tv meubel te plaatsen,dus kastbodem eruit zodat de sub wel op de vloer staat.

Heeft dit verder (ernstige) gevolgen de lage tonen?

Er zit wel een baspoort in de subbehuizing ,die dan kort naast de zijwand van de kast komt te zitten,ongeveer 5 cm ruimte.

Graag reactie.

Mvg R.S

Dat zal er ten eerste aan liggen wat de doorsnee van de poort is. Is deze kleiner dan de ruimte tussen de kast en de poort (5Cm dus) dan zal het geen invloed hebben op de werking van die poort. Is de poort echter bijvoorbeeld 10Cm doorsnee moet je hem minstens 10Cm van elke wand af houden.

Ook zal, als die poort IN de kast komt te zitten, alle geluid wat daar uit komt IN de kast krijgen ipv in de vrije ruimte.

Bij een soepwaffer komt er nogal wat geluid uit de poort, en of je dat wilt missen is natuurlijk aan jezelf.

Ik zou een soepwaffer nooit in een kast plaatsen, maar dat is enkel mijn mening. Ik heb er al meerdere weggemoffeld tussen of in kasten gezien en gehoord maar prefereer, net als met gewone speakers toch een vrije opstelling.

Past dat ding niet onder een salontafel of bijzettafel ergens in je kamer? Liefst zo veel mogelijk in het midden tussen je speakers.

Zo groot is hij niet met 430 x 350 x 362 mm, dus zal al snel onder een tafeltje passen.

Mvg. Miracle.

De kast van een goede sub is zo gemaakt dat deze over het gehele frequentie gebied de lage tonen even hard de kast uit komen, door er een andere kast omheen te plaatsen loop je het risico dat de kast mee gaat werken als bas kast en dat die dan dus een bepaalde frequentie aan zet waar door de bas erg nadrukkelijk aanwezig kan zijn.

Je loopt dan dus het risico op een zogenaamde boembox.

Ook zullen de spullen die wellicht in de kast staan gaan mee resoneren ding hier bij aan servies of glas werk dat lijkt mij toch ook niet echt de bedoeling.

Je kan het natuurlijk proberen maar ik zal het niet echt aanraden.

Groetjes George