Guest Kraus vonBentinck Posted 31 december 2008 Report Share Posted 31 december 2008 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 december 2008 Members Report Share Posted 31 december 2008 Hier vind je een stukje uitleg over UPsampling en OVERsampling... ...http://www.aslgroup.com/dcs/upandover.htm ... helemaal duidelijk is het me nog niet, maar we komen al een stukje richting de oplossing van het ''mysterie''. Ik vermoed dat het dus de oversampling is die wij als erg aangenaam ervaren. De mate van hoveel, dat is me nog niet duidelijk, maar het aloude less is more, misschien speelt dat in deze materie toch ook weer een rol? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 december 2008 Report Share Posted 31 december 2008 Denk dat het ook met de nauwkeurigheid van de filtering te maken heeft. Iedere 44.1 kHz (maar ook op hogere sample rates) DAC-chip over/up sampled om digitaal filteren mogelijk te maken, tenzij het een explicite NOS (Non OverSampling) DAC betreft zoals de 47-Labs. Ook zijn er nogal wat verschillende implementaties van dat digitale filter Heb onlangs eens een 16/44.1 CD track ge-upsampled naar 24/96 en 24/192 met Adobe Audition en terug gesaved als wav. Het betrof hier Charly Antolini: Soundcheck with Nippy, Brassbrush, Christal for Christel, Five for Three en Bushfire. Een track met zowel heftige dynamiek als hele subtiele brass rushes. Via de E-MU dac gaf dat toch een duidelijk verschil te horen. De 24/96 en 24/192 klonken duidelijk niet alleen meer gedetailleerd maar ook relaxter. De brass rushes kwamen er met 24/96 duidelijk gedefinieerder uit. Tussen 24/96 en 24/192 kon ik geen verschil ontdekken. Heb het idee dat AA het in software gewoon veel nauwkeuriger doet dan de DAC chip zelf in hardware. Kraus, je kunt in MC12/13 zelf eens experimenteren met upsamplen, als je PC/Laptop tenminste snel genoeg is. MC12/13 kan dat real time in software doen --> zie daarvoor de DSP instellingen. Gebruik dan wel voor je E-MU de ASIO interface. Via de WDM/Direct out van de Windhoos drivers wordt de sample rate van de E-MU DAC niet goed ingesteld. <Edit> OH ja, wat is ASIO? Kun je ook bij Wikipedia opzoeken maar in JBF taal: Het is de link tussen je audio software (AA of je MC) en de DAC. Je DAC heeft software nodig om aangestuurd te worden, dat noemen we dan drivers. Standaard onder Windows is dat met MME of WDM drivers ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 december 2008 Report Share Posted 31 december 2008 Kraus, Pjotr is hier van de week komen luisteren naar mijn Cambridge DacMagic, die standaard alles naar 24/192 upsampled. Hij vond het t.o.v. het origineel iets 'onrustiger' klinken. Ik zelf heb die indruk niet, maar ja, wat bedoelt een mens ook met 'onrustig'. Nu heb ik tussen het oliebollen bakken door nog eens intensief geluisterd naar Symfonie nr 11 van Dimitri Sjostakovitsj, en ik heb het nog nooit zo gedetailleerd mogen ervaren. Hoeveel tuti ook, met de DacMagic bleef alles glashelder, was elk instrument bepaalbaar. Zou je misschien kunnen opvatten als 'onrustig', want het gaat ten koste van de homogeniteit zou je kunnen stellen. Maar zo ervaar ik het niet. Ehm, waarom schrijf ik dit eigenlijk? Enfin, een prettig uiteinde en een goed begin, zullen we maar zeggen. groetjes Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 december 2008 Report Share Posted 31 december 2008 Kraus, Pjotr is hier van de week komen luisteren naar mijn Cambridge DacMagic, die standaard alles naar 24/192 upsampled. Hij vond het t.o.v. het origineel iets 'onrustiger' klinken. Ik zelf heb die indruk niet, maar ja, wat bedoelt een mens ook met 'onrustig'. We hebben vergeleken: De DacMagic, ca. €425 De ZIOVA Media player, ca. €250 De E-MU Tracker, €149 De verschillen waren wel te horen maar wel erg klein. Zoiets als een paar mm over een afstand van meters. Ik vond de DacMagic iets gedetailleerder tov ZIOVA. De ZIOVA vond ik overall echter prettiger, of zo je wilt rustiger/gemoedelijker, klinken. Maar goed dat is persoonlijk. Ik weet niet in hoeverre de ZIOVA intern up-sampled. Alle DAC's in deze categorie doen dat, al is de implementatie wel verschillend. Dus tja wat is origineel? I.i.g. was het bronmateriaal voor alle hetzelfde n.l. geripte tracks van 16 bits @ 44.1 kHz De E-MU bleef een paar mm achter op zowel de ZIOVA als de DacMagic. Maar nogmaals het zijn heel minieme verschillen en voor mij iig geen aanleiding om de E-MU snel te gaan vervangen voor wat anders. Al met al klonk het allemaal goed. Echte verschillen en wie dan wint kun je met zoiets alleen na langere tijd luisteren bepalen. Vanaf deze kant ook allemaal een goed uiteinde en een gezond nieuw jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 januari 2009 Report Share Posted 1 januari 2009 Ik heb het idee dat wij in het nieuwe jaar maar eens bij elkaar moeten gaan luisteren. Randstadters, dus dat moet gemakkelijk kunnen.[knip] Ik ben ook wel benieuwd naar die DAC-Magic en omdat ik drie RME (proleemloze montage op een moederboard) geluidskaarten heb, kan ik er eentje wel eens aanbieden om uit te proberen. Beste Kraus, Leuk idee, maar ik moet als de wiedeweerga beginnen met oefenen voor de Scratch Messias half februari, en wil voor die tijd liever geen afspraak maken. Tegen die tijd zal ik ook mijn Olive Opus No 4 hebben, die ik, mezelf kennende dan toch wel al gevuld zal hebben met minstens dezelfde muziek waar Pjotr en ik afgelopen maandag naar geluisterd hebben. Ik zie wel een probleem met de RME geluidskaart, want hier thuis heb ik geen Windows, dus dat zou dan bij jou moeten. Wat best kan, want zowel de Ziova als de DacMagic zijn lichte dingetjes om te vervoeren (zelfs voor een fietser als ik). Nou ik hoor het wel Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts