Eugenenl Posted 1 januari 2009 Report Share Posted 1 januari 2009 Beste forum lezer, Allereerst een gelukkig 2009! Een van de Audax dome-middentoners van mijn rogers monitoren maakt bij een bepaalde frequentie een vervormend geluid (bij de meeste muziek overigens niet te horen). Waarschijnlijk een resonantie in de speaker? Kan de "kap" met vier moeren zonder probleem verwijderd worden (scheurt de zwarte koepel dan niet of komt ie bij herplaatsing niet scheef te liggen?)? Of is vervanging aan te raden? bedankt voor een evt. antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 Beste Eugenenl, Vermoedelijk is het probleem al opgelost, wanneer je de betreffende unit beter vastschroeft aan de baffle. Desnoods met een afdichting van elastische kit (MS polymeer, acrylaat dispersie of siliconen) achter de bevestigingsrand. En zo nodig de schroeven vervangen door inslagmoeren en boutjes. Het is onwaarschijnlijk dat de boutjes van de unit zelf los zijn gegaan, maar die zou je voor alle zekerheid ook wat kunnen aandraaien. Desgewenst kun je ze nog fixeren met Lock-tite o.i.d. Overigens verbaast de keuze van deze unit me wel wat, in combinatie met een KEF B139 woofer. Deze laatste heeft een gemiddeld rendement van slechts 84dB / 1W / 1m, terwijl de HD13D34H een veel hoger rendement heeft: 92,5dB / 1W / 1m. Was type HD13D34E (88dB / 1W / 1m) niet een veel logischer keuze geweest? (Zelfs die zou men nog moeten "dimmen", maar niet zo absurd sterk als het hier toegepaste type! Hier wordt veel energie verspild...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 als het goed is zitten er 8 moeren in. 4 voor kastbevestiging en 4 voor kap op magneet. alles kan uit elkaar en vrijgemakkelijk weer terug gezet worden. er scheurt niets. enige zorgvuldige is de spreekspoel weer in de magneet spleet zetten maar deze 13/34 heeft als hetgoed is 2 kleine uitsparingen zodat ie maar op 1 manier terug kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eugenenl Posted 3 januari 2009 Author Report Share Posted 3 januari 2009 Beste Eugenenl, Vermoedelijk is het probleem al opgelost, wanneer je de betreffende unit beter vastschroeft aan de baffle. Desnoods met een afdichting van elastische kit (MS polymeer, acrylaat dispersie of siliconen) achter de bevestigingsrand. En zo nodig de schroeven vervangen door inslagmoeren en boutjes. Het is onwaarschijnlijk dat de boutjes van de unit zelf los zijn gegaan, maar die zou je voor alle zekerheid ook wat kunnen aandraaien. Desgewenst kun je ze nog fixeren met Lock-tite o.i.d. Overigens verbaast de keuze van deze unit me wel wat, in combinatie met een KEF B139 woofer. Deze laatste heeft een gemiddeld rendement van slechts 84dB / 1W / 1m, terwijl de HD13D34H een veel hoger rendement heeft: 92,5dB / 1W / 1m. Was type HD13D34E (88dB / 1W / 1m) niet een veel logischer keuze geweest? (Zelfs die zou men nog moeten "dimmen", maar niet zo absurd sterk als het hier toegepaste type! Hier wordt veel energie verspild...) Bedankt voor je antwoord. Ik heb bovenstaande geprobeerd, helaas zonder resultaat. Het rendementsprobleem heb ik met een regelaar en een weerstand opgelost. Heb de Boxen hangen aan een zware luxman versterker dus met deze weerstand komt er nog genoeg geluid uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eugenenl Posted 3 januari 2009 Author Report Share Posted 3 januari 2009 als het goed is zitten er 8 moeren in.4 voor kastbevestiging en 4 voor kap op magneet. alles kan uit elkaar en vrijgemakkelijk weer terug gezet worden. er scheurt niets. enige zorgvuldige is de spreekspoel weer in de magneet spleet zetten maar deze 13/34 heeft als hetgoed is 2 kleine uitsparingen zodat ie maar op 1 manier terug kan. Ik heb de frontplaat verwijderd en de dome voorzichtig schoongemaakt. Ik heb vervolgens voorzichtig rechtstreeks geprobeerd met de versterker. Alle hoeken geprobeerd. Helaas blijft hij toch bij bepaalde kritische muziek vervormen. Misschien is de dome niet geheel centrisch. Ik denk dat vervangen de enige optie is. Bedankt voor je antwoord! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 als het goed is zitten er 8 moeren in.4 voor kastbevestiging en 4 voor kap op magneet. alles kan uit elkaar en vrijgemakkelijk weer terug gezet worden. er scheurt niets. enige zorgvuldige is de spreekspoel weer in de magneet spleet zetten maar deze 13/34 heeft als hetgoed is 2 kleine uitsparingen zodat ie maar op 1 manier terug kan. Ik heb de frontplaat verwijderd en de dome voorzichtig schoongemaakt. Ik heb vervolgens voorzichtig rechtstreeks geprobeerd met de versterker. Alle hoeken geprobeerd. Helaas blijft hij toch bij bepaalde kritische muziek vervormen. Misschien is de dome niet geheel centrisch. Ik denk dat vervangen de enige optie is. Bedankt voor je antwoord! Is het wel je dome...??? Oversturing van CD's klinkt precies zo n.l. En heel veel moderne CD's hebben daar last van. LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 wat hans zegt is ook de moiete waard om te onderzoeken. welke rogers monitoren heb je eigenlijk? vind ik leuk want ik speel sinds kort ook met rogers ik heb de Ls3/4C floormonitors. zijn er 40 van de wereld. allemaal gemaalt voor de bbc Ls2/13- laag/mid Ls2/12- hoog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 Ik denk dat het hier om zelfbouw ontwerp Rogers Monitor gaat, die later ook bekend is geworden onder de naam Pro40TL. Oorspronkelijk had die een bezetting van B139, B110, Kef T27 en Coles4001 (ook bekend onder de merknaam ITT). Van Oosten Sr, de man achter Remo. heeft in de loop der tijd steeds verdere veranderingen doorgevoerd en een van de eerste was de vervanging van de T27 door in eerste instantie een audax HD25-8 om die een jaar later weer te vervangen door een audax HD34. Kort daarna kon het natuurlijk nog beter met een Audax HD37. Dit heeft allemaal gespeeld in het begin van de jaren '80. De klacht zoals die hier beschreven is kan heel goed veroorzaakt worden door een breukje in een van de dunne draadjes die van de dome komt. Die gaan naar de aansluitpunten van de filterbedrading. Zon breukje kan precies dat soort klachten geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 leg eens uit hoe dat kan dan. een draad maakt contact of niet, dus geleidt of niet....toch? of zeg je nu dat door evt trillingen van een interne draad het contact verstoord word? en dat dan gehoord word als vervorming? ben benieuwd naar je idee. p.s. geen afzeik poging maar nieuwsgierigheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eugenenl Posted 3 januari 2009 Author Report Share Posted 3 januari 2009 leg eens uit hoe dat kan dan. een draad maakt contact of niet, dus geleidt of niet....toch? of zeg je nu dat door evt trillingen van een interne draad het contact verstoord word? en dat dan gehoord word als vervorming? ben benieuwd naar je idee. p.s. geen afzeik poging maar nieuwsgierigheid Hans, Joboton en M44, Bedankt voor jullie antwoord en jullie bereidheid om mee te denken. Ik denk dat het antwoord van Joboton het meest aannemelijke is. Ik heb de kanalen omgeswitcht om de mogelijkheid van overstuurde cd' s en problemen met de filter uit te sluiten. Bij meerdere cd' s met silofoonaanslagen of piano' s hoor je vervorming. Met het bekende introotje van tubular bells (mike oldfield) hoor je al problemen. Overigens gaat het om een oude "40" met de B139, b110, deze audax squawker en een bandtweeter. Aan een evt breuk van het draadje is m.i. niets te doen. Het ziet er allemaal zo fijn uit. Ben jij tevreden met je Rogers, M44? Als deze in studio' s gebruikt worden, zullen ze wel neutraal klinken. Ik heb wel eens gehoord dat bepaalde Beatles opnames ook zijn gemaakt met behulp van Rogers speakers (niet met het zelfbouw ontwerp). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 In feite werkt een dome niets anders dan een gewone consusluidspreker: een magneet en een spoel. Bij een gewone conusluidspreker vindt de aandrijving in het centrum plaats, bij een dome tweeter juist langs de buitenrand. De dunne koperdraadjes zijn in feite de eindjes van de draadje van de spoel. Nu gaat de dome heen en weer en de eindjes van de spoeldraden zitten gefixeerd op de plaat van de tweeter. Je kunt zelf wel verzinnen wat de consequenties zijn. Nu zijn de uitslagen van een dome heel gering en zal dat geen enkel probleem geven. Maar als er een breukje ontstaat in het stukje tussen waar het beweegt en het gefixeerde deel, dan zal bij een werkende dome af en toe de geleiding onderbroken worden en dat kun je horen als vervorming. Heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd? leg eens uit hoe dat kan dan. een draad maakt contact of niet, dus geleidt of niet....toch? of zeg je nu dat door evt trillingen van een interne draad het contact verstoord word? en dat dan gehoord word als vervorming? ben benieuwd naar je idee. p.s. geen afzeik poging maar nieuwsgierigheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 yep maar dan heeft bedrading vervangen geen nut. dan moet er een nieuwe dome in of reviseren lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 mijn rogers bevallen uitstekend. idd is het middengebied zeer neutraal. in vergelijking met mijn jbl's is het laag wat terughoudender maar net zo diep. het hoog is meer laid back. de titanium dome van jbl maakt hoog bijna tastbaar (sommigen vinden dit te fel) de rogers maakt het wat relaxter luisteren. middengebied is echter wonderschoon. rock muziek komt zeer goed volgbaar over en dat vraagt veel van een speaker. 2 gitaren klinken als 2 gitaren. soms lijkt dat 1 grote gitaar. oook heel dure speakers kunnen dit niet altijd goed doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eugenenl Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 yepmaar dan heeft bedrading vervangen geen nut. dan moet er een nieuwe dome in of reviseren lijkt me. Het ziet er allemaal zo fijntjes uit dat repareren geen zin heeft. Met een vergrootglas kun je geen breuk zien alhoewel ik geloof dat dit het probleem is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 total-speaker-repair vind ik persoonlijk beter dan audiolab. ik heb lang met ze aan de telefoon gezeten om een vrijwel onmogelijke klus voor te leggen. helaas bleek het ook onmogelijk. wel was het prettig dat ie de tijd nam en meedacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eugenenl Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 total-speaker-repair vind ik persoonlijk beter dan audiolab. ik heb lang met ze aan de telefoon gezeten om een vrijwel onmogelijke klus voor te leggen. helaas bleek het ook onmogelijk. wel was het prettig dat ie de tijd nam en meedacht Ga ik proberen. Anders gaat er gewoon een andere speaker in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2009 Report Share Posted 6 januari 2009 Om mogelijke verwarring uit te sluiten: de Rogers van de (Remo)zelfbouwspeakers is niet de Rogers van de (BBC) studiomonitoren, zoals de beroemde LS3/5a. Studiomonitoren (en hoogwaardige hifi-luidsprekers voor domestic applications): (...) Rogers was originally founded by Jim Rogers in 1947. Jim Rogers was an engineer in the research department of the British Broadcasting Corporation or BBC[1], and had pioneered the use of Bextrene in speaker cone design. (...) http://en.wikipedia.org/wiki/Rogers_International_Ltd Wat de Remo/Rogers-zelfbouw-transmissielijnspeakers betreft, heerst enige onduidelijkheid. Ik ruk ter illustratie twee Remo-luidsprekergidsen uit mijn archief: die van 1979 en die van 1986. 1979: "Monitor Speaker Transmission Line" (C. Rogers) (...) Vierweg systeem met KEF B139, B110-SP1003, T27 en Coles 4001 G en het schema van het eigen ontwerp scheidingsfilter." 1986: "Rogers Monitor RM40TL Mk. III (...) Vierweg systeem met kompromisloos scheidingsfilter RN 113. Luidsprekerbezetting: woofer KEF B139-B, lower midrange KEF B110A, high midrange Audax HD13D34H en supertweeter Multicel Ribbon tweeter (...)" Maar tevens: "The PRO 9TL Domestic Monitor" (C.J. Rogers) (...) Drieweg systeem met woofer KEF B139B, midrange Peerless K040MRF, tweeter (Audax) HD100D25 en scheidingsfilter RN67. (...)" Het enige wat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2009 Report Share Posted 6 januari 2009 (...) en Coles4001 (ook bekend onder de merknaam ITT) (...) Beste Joboton, Vaak werden de units aangeduid met de merknaam "STC", nietwaar? (Standard Telephone & Cable Pty. Ltd.: onderdeel van ITT.) http://www.marklev.com/IMF/drivers/STC4001G.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 total-speaker-repair vind ik persoonlijk beter dan audiolab. ik heb lang met ze aan de telefoon gezeten om een vrijwel onmogelijke klus voor te leggen. helaas bleek het ook onmogelijk. wel was het prettig dat ie de tijd nam en meedacht Met die jongens van Total-Speaker-Repair heb ik nochtans geen goeie ervaringen. Beloofden aan de telefoon een fantastische vervanger voor mijn defecte Kef Tweeter in m'n ref 104/2, beter dan de originele vervanger van Kef zelf, en nog goedkoper ook! Resultaat, 100 Euro teveel uitgegeven en uiteindelijk om tot een goed resultaat te komen toch nog de originele vervangers van Kef te moeten plaatsen. Hun brol klonk namelijk voor geen meter. Antwoord van die Gasten: Nou ja, We hebbe nochtans klanten die deze wel leuk vinden ! Kan gebeuren ! Je beziet het maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 okay , das ook goed om te zeggen. ervaringen kunnen verschillen natuurlijk. wel een bijzonder vervelend voorbeeld voor jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 okay , das ook goed om te zeggen.ervaringen kunnen verschillen natuurlijk. wel een bijzonder vervelend voorbeeld voor jou. Uiteindelijk heb ik niet zo'n verdriet gehad over die misgeinvesteerde 100 Euro. Ik ben supergelukkig dat m'n Kef's terug in orde zijn en nog heel wat jaartjes kunnen meegaan :-) Heb trouwens wel het vermoeden dat die gasten van TSP misschien wel goed zijn in Bv. Reconen etc. Heb daar al positieve commentaren over gehoord. Van de Kef 104/2 hebben ze geen kennis, maar misschien wel van heel wat andere zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 Om mogelijke verwarring uit te sluiten: de Rogers van de (Remo)zelfbouwspeakers is niet de Rogers van de (BBC) studiomonitoren, zoals de beroemde LS3/5a. Studiomonitoren (en hoogwaardige hifi-luidsprekers voor domestic applications): (...) Rogers was originally founded by Jim Rogers in 1947. Jim Rogers was an engineer in the research department of the British Broadcasting Corporation or BBC[1], and had pioneered the use of Bextrene in speaker cone design. (...) http://en.wikipedia.org/wiki/Rogers_International_Ltd Wat de Remo/Rogers-zelfbouw-transmissielijnspeakers betreft, heerst enige onduidelijkheid. Ik ruk ter illustratie twee Remo-luidsprekergidsen uit mijn archief: die van 1979 en die van 1986. 1979: "Monitor Speaker Transmission Line" (C. Rogers) (...) Vierweg systeem met KEF B139, B110-SP1003, T27 en Coles 4001 G en het schema van het eigen ontwerp scheidingsfilter." 1986: "Rogers Monitor RM40TL Mk. III (...) Vierweg systeem met kompromisloos scheidingsfilter RN 113. Luidsprekerbezetting: woofer KEF B139-B, lower midrange KEF B110A, high midrange Audax HD13D34H en supertweeter Multicel Ribbon tweeter (...)" Maar tevens: "The PRO 9TL Domestic Monitor" (C.J. Rogers) (...) Drieweg systeem met woofer KEF B139B, midrange Peerless K040MRF, tweeter (Audax) HD100D25 en scheidingsfilter RN67. (...)" Het enige wat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 deze klinken anders erg lekkah. nimmer zo'n open midden gehad met zoveel informatie terwijl bas diep doorploopt en strak blijft. hoog is voor mijn smaak wat minder sprankelend maar wel heel natuurlijk. echt heel hoog gaan ze niet maar genoeg om alle instrumenten weer te geven. in mijn geval ben ik wat jbl geluid gewend dat geeft meer drive in het hoog. andere kant is dat dat soms weer net iets "te"was wel presteren ze optimaal binnen de 3 meter, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 deze klinken anders erg lekkah. Dat zal best maar naar wat jij eerder vermeldde zijn niet de Rogers TL Monitors waar Spido het over had en waar ik op reageerde. Beetje appels met peren vergelijken dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 deze klinken anders erg lekkah. Dat zal best maar naar wat jij eerder vermeldde zijn dat niet de Rogers TL Monitors waar Spido het over had en waar ik op reageerde. Beetje appels met peren vergelijken dan Beste Pjotr, Ja: dit misverstand viel te verwachten! M44 heeft kennelijk luidsprekers van Jim Rogers' onderneming. Deze firma leverde veel aan de BBC, waar Rogers zelf had gewerkt. En de REMO-zelfbouw-transmissielijnsystemen "Rogers Monitor RM40TL" c.q "PRO 9 TL" waren gebaseerd op een ontwerp van Chris Rogers', gepubliceerd in een artikel in "HiFi Answers". Op vele fronten is voortdurend geprobeerd de PRO 9 TL te perfectioneren. En zelfs internationaal staat hierbij Remo centraal. Zie bijvoorbeeld: To quote from Chris Rogers on the revised Pro9 TL "In the three years or so since my original TL design appeared in print (HiFi Answers) there has been considerable advancement in drive unit design and, of course, we have 3 years further knowledge & understanding of the TL principal. This then is the culmination of the last 3 years presented as a new design." In the early version the T27 was considered to not be extended enuff so a super tweeter was added. The newer version used a more extended tweeter and dropped the super-tweeter (as well as using a self-enclosed midrange) (...) It is interesting to note that the modern evolution of this design... http://www.remo.nl/rogersm.htm is based on the original and is a 4-way http://www.remo.nl/images/rogerslab.jpg (...) http://wduk.worldomain.net/forum/archive/i...php?t-2810.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts