Jump to content

Astin Trew At 3500 t.o.v. Consonance droplet

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hier begon het eigenlijk mee...

Het verhaal van Kraus..:

Omdat ik na het vorige bezoek allerlei rommel

parkerduofold.jpg(zeer aan gehecht)

achter m'n kont had laten slingeren, kon ik de lange weg terug aanvangen en met een geldig excuus opnieuw bij Hans van Liempd aan de bel trekken. Geen straf, want het is altijd interessant om een eerste indruk na korte tijd opnieuw aan de werkelijkheid te toetsen.

E

Vandaag hebben we de twee CD spelers redelijk uitgebreid vergeleken. De medeluisteraar was duidelijk ook onder de indruk van de Astin Trew. Het stereobeeld en de verfijning in het hoog waren voor hem belangrijke aspecten. Volgende week woensdag gaan we de speler bij hem vergelijken met zijn Marantz CD17 MKII. Hij was zoals Stefk al voorspelde ook erg benieuwd naar het instapmodel. Deze kost toch maar ruim de helft en bied ook veel van de 3500. Wanneer de 3000 kwa klank dus ook maar enigzins op de 3500 lijkt zou het een echte kassaknaller moeten zijn. Er zijn n.l. veel meer mensen die zich een CD-speler van

Kijk nu helemaal uit naar je bezoek di. Ik denk dat de voorversterker ook een grote invloed heeft op het geluid.

De Astin Trew aangesloten op een schitterende buizen voortrap (Tube Elysium Apollon) dat moet toch het summum zijn :D

Hans en Hans

Jullie doen mij enorm kwijlen en dromen :D

Ik weet het niet maar als de set het zeer goed toelaat en duidelijk de verschillen laat horen tussen de 3000 en de 3500, tja dan is de 3500 nog te overzien in prijs vind ik. Het interessante is dat je de 3000 kan upgraden nr de 3500 ... vind ik een zeer sterke troef moest je de 1800 niet in 1 keer willen of kunnen betalen.

Hoe "analoog" vonden jullie de Astin in de uitgebreide luistersessie?

Gr

Stef

Vandaag beide spelers vergeleken onder vergelijkbare) omstandigheden (netkabels, interlinks en opstelling).

Eigenlijk veranderd er weinig aan het eerdere verhaal.

De Astin Trew is verfijnder in het hoog en midhoog en heeft een breder en dieper stereobeeld.

De Consonance speelt met een fractie meer karakter en is wat krachtiger in het laag.

Ik heb hiervoor de Hear test-CD weer eens uit de kast gehaald.

@ Stefk

Weet je ook wat de update van 3000 naar 3500 kost en hoeveel tijd je de speler dan kwijt bent??

:)

Hey Krauss

HearCD warm aanbevolen en interessant om je bij de testjes iets voor te stellen. Goed en wel maar hoeveel mensen hebben deze Cd??? De nieuwkomers zeker niet, ik ook niet ... enz Dus de happy few ... :);) Misschien moeten er maar eens nieuwe exemplaren verspreid worden voor diegenen die het wensen.

Hans hoi

Heb ondertussen begrepen dat de upgrade enkel in de UK kan uitgevoerd worden dus de kosten lopen hoog op wil je eerst de onderdelen naar het vasteland halen ... Er is maar 1 goede optie, uitmaken welke van de 2 je wenst en wilt betalen en dan aanschaffen :)

Hans, stel dat je nog geen Droplet had, en dus ook het bedrag nog niet had gespendeerd, welke zou je nu dan kiezen?

Puur klankmatig en qua beleving, blijf jij dan bij de Droplet?

Gr

Stef

Hey Krauss

HearCD warm aanbevolen en interessant om je bij de testjes iets voor te stellen. Goed en wel maar hoeveel mensen hebben deze Cd??? De nieuwkomers zeker niet, ik ook niet ... enz Dus de happy few ... :);) Misschien moeten er maar eens nieuwe exemplaren verspreid worden voor diegenen die het wensen.

Hans hoi

Heb ondertussen begrepen dat de upgrade enkel in de UK kan uitgevoerd worden dus de kosten lopen hoog op wil je eerst de onderdelen naar het vasteland halen ... Er is maar 1 goede optie, uitmaken welke van de 2 je wenst en wilt betalen en dan aanschaffen :)

Hans, stel dat je nog geen Droplet had, en dus ook het bedrag nog niet had gespendeerd, welke zou je nu dan kiezen?

Puur klankmatig en qua beleving, blijf jij dan bij de Droplet?

Gr

Stef

Tja.... moeilijke vraag. Soms zou ik de Droplet kiezen en soms de Astin Trew. Dit hangt puur van de opname af. Soms is die wat helder en wint de Droplet. Soms wat warmer en dan wint de AT. Kiezen tussen deze twee spelers is wel heel erg moeilijk. Er blijft dan alleen de finaciele reden over. De Astin Trew is tenslotte

Hans, je manier van antwoorden geeft nog maar eens weer hoe goed beide spelers zijn. :)

Er is waarschijnlijk geen zaligmakende speler die bij elke cd die je draait, de bovenhand heeft

Upgrade

Heb misleidende info gegeven

De upgrade kan enkel in de fabriek in de UK, de kosten zijn niet gering. De 3000 w dan zelfs duurder dan de 3500!

Gr

Stef

Gisteren Hans op bezoek gehad met de geleende Astin Trew en in mijn set vergeleken met mijn Hawk Audio set.

MP Dac MK3 en een tot loopwerk gemodificeerde Philips cd speler. Een 7 jaar geleden aangeschafte set die rond de 1500 euro heeft gekost.

De rest van mijn set: Tube Elysium Apollon buizen voorversterker, Hawk audio hybride A50 mono eindversterkers en de JMR Offrande monitor speakers.

Met de Db meter de volumes van beide spelers gemeten en daaruit bleek dat de Astin Trew een 2Db luider speelt.

De hear cd in de vergelijking gebruikt en een aantal andere mooi opgenomen cd's uit ons beider collectie.

Om de vergelijking helemaal "eerlijk" te houden gelijke interlinks gebruikt en wel de zelfbouw interlinks van Hans.

Op de plek van mijn phono de Astin Trew geplaatst en per nummer steeds gewisseld.

Conclusie:

Ondanks dat de verschillen tussen cd spelers meestal niet extreem groot zijn en mijn Hawk audio set op een uitstekend niveau presteert is de Astin Trew toch de winnaar.

Door de akoestisch geoptimaliseerde ruimte en het feit dat je er vrij dicht bovenop zit (de luisterkamer is 3 bij 4 meter) Zijn details zeer goed hoorbaar (we hoorden soms de meeste vreemde zaken :huh: )

De Astin Trew klinkt realistisch, detaillering is verbluffend en vooral bij zangstemmen is goed te horen hoe prachtig helder het klinkt. Bij Famous Blue Raincoat van Warnes (Ja Kraus, ook die weer en wel op cd :D ) was het verschil erg duidelijk te horen. Daarna nog even de Fat Bob aangesloten en De Astin Trew benadert (verschil moet er zijn nietwaar) de lp het meeste.

Ik vind de Hawk bij sommige cd's wel wat homogener klinken, prettig om naar te luisteren maar daardoor wel wat gewoner/saaier. Meer controle in het laag maar in het midden en hoge tonen gebied minder realistisch en wat vlakker.

Met de Astin Trew zit je vaker op het puntje van je stoel te luisteren, vallen zaken meer op en klinkt Jennifer Warnes bijna net zo strak en helder als op vinyl. En een groter compliment kan ik niet geven. Want er gaat niets boven ....

En nog een verschil: Die Engelsman zit er nog verdomd mooi uit ook.

Voor 1800 euro (nog geen euro per dag) een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding. Of ik hem ga aanschaffen? Je weet maar nooit!

(...) Jeetje, nou... mijn cd-speler kostte 8400 euro. Was gelukkig 1500 euro afgeprijsd!

Ik wist bij aankoop nog niet dat ze eigenlijk allemaal eender klinken :mad2:<_<

Beste Knor,

Hoewel het weleens door direct betrokkenen anders werd geformuleerd, is in "blinde" vergelijkende luistertests (zoals die t.h.v. Erik Klijnsmit) nooit onomstotelijk vastgesteld dat alle CD-spelers eender klinken, maar w

(...) Bij Famous Blue Raincoat van Warnes (Ja Kraus, ook die weer en wel op cd :D ) was het verschil erg duidelijk te horen. (...)

Beste Hansko,

Jennifer Warnes is een prima singer/interpretator (I really adore her!), maar voor hifi-evaluaties minder geschikt.

Want haar articulatie laat te wensen over (fortis/lenis consonnants, voicing/devoicing, aspiration, regressive/progressive assimilations, etc.).

Ze maakt met name een rotzooi van de essen en zetten!

Amerikaans, h

Interessante ervaringen. In een vergelijking met de Hawk "wint" dus de Astin Trew. Ik lees dat zo dat wanneer je zou moeten kiezen de Astin Trew uiteindelijk over de toonbank zou gaan maar dat, net als bij de vergelijking met de Droplet, er toch ook punten zijn waar de Astin Trew niet de voorleur krijgt ( "de Hawk klinkt homogener").

Waarmee ik maar gezegd wil hebben dat dat de verschillen ook hier zeer klein zullen zijn geweest. Ook zijn zulke bevindingen of liever: waarderingen ( dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring) enigszins stemmingsafhankelijk.

Toch is er tot nu toe wel een punt waarop de Astin Trew consequent scoort: de grote detaillering en de sprankelende, fraaie hoogweergave. Dat duidt volgens mij op zeer goede DA omzetting en het is heel wel mogelijk dat daar in de CD-speler nog steeds winst is te behalen.

@Ruud,

het hartverscheurende gevoel er niet bij te horen is in de po

Beste Knor,

Hoewel het weleens door direct betrokkenen anders werd geformuleerd, is in "blinde" vergelijkende luistertests (zoals die t.h.v. Erik Klijnsmit) nooit onomstotelijk vastgesteld dat alle CD-spelers eender klinken, maar w

Het lijkt toch een beetje op een zegetocht voor de Astin Trew!

In mijn oren is het dan ook een bijzonder goede speler.

Maar dat hadden we in Bussum al gehoord.

De zegetocht is nu afgelopen, morgen of zaterdag gaat de speler naar de Stemvork. ;)

Overigens koos m'n broer gisteravond ook voor de AT, terwijl hij bij mij thuis nog n