Jump to content

CD-collectie via harde schijf met max.kwaliteit ?

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Ja ja ook VANZOMERENG gaat met zijn tijd mee,

Ik heb besloten om al mijn CD,s te rippen naar mijn harde schijf v/d computer (Windows Vista)

in het formaat: FLAC

Vervolgens als alle CD,s zijn gekopieerd c.q geript, sluit ik een externe Netwerk hardeschijf

(NAS v/h merk Buffalo) op mijn computer aan en kopieer ik alle audio/cd,S door naar de Buffalo....

- Wat op de PC blijft staan is mijn Back-up

- De Buffalo komt in het audiomeubel te staan en deze sluit ik aan op een Sonos ZP90

- De Sonos ZP90 sluit ik via de coax-digi-out via mijn externe Dac op mijn versterker aan...

- Het hele handeltje/muziekbestand e.d wordt bediend via de Sonos CR-100 Controller

Dus niks draadloos en verder kies ik voor deze optie om niet altijd mijn PC aan te hoeven zetten

als ik muziek wil spelen.

Gaarne heb ik nog de volgende vragen........

- welke softeware is aan te bevelen (ik lees goede berichten over Audacity ???)

- hoe krijg ik automatisch de TAG,s bij het rippen.................

- als elke audionummer zijn eigen TAG heeft, is het nog nodig (of ongewenst) om met een mappenstructuur

op de harde schijf te werken

- verder tips...............

Thanks...........

Ik hoop dat je NAS stil genoeg is om hem in het audiorack te kunnen hebben. Ik gebruik ook een NAS (Synology DS408 met 4 keer 1 TB hardisk met betere lagers voor levensduur en geluid), die is stil, maar niet stil genoeg voor in een audiorack.

Die staat dus in een kast in mijn werkkamer.

Draadloos gaat echt prima bij mij.

Jakkes Kraus, dat Audiofreaks-groen blijft zeer doen aan je ogen <_<:lol:

Dat hangt er van af, met WPA2 beveiliging gaat het niet zo probleemloos. Tijdens de encryptiesleutelvernieuwing heb ik dropouts van een halve minuut. Heb de refresh rate maar op een halve dag gezet. Met WEP heb je dat probleem niet, maar ja, dat kun je geen beveiliging noemen.

;)

Jakkes Kraus, dat Audiofreaks-groen blijft zeer doen aan je ogen <_<:lol:

Dat hangt er van af, met WPA2 beveiliging gaat het niet zo probleemloos. Tijdens de encryptiesleutelvernieuwing heb ik dropouts van een halve minuut. Heb de refresh rate maar op een halve dag gezet. Met WEP heb je dat probleem niet, maar ja, dat kun je geen beveiliging noemen.

;)

Ha, weer een digitaal draadje, eh draadjeloos.

WPA2 kan met TKIP of met AES (of beide) ge-encrypt worden. AES is het veiligste, maar mijn arme Asus WL-700gE (NAS) trekt dat niet. Met TKIP daarentegen weer geen enkel probleem. Maar wellicht is het dan niet WPA2 maar gewoon WPA qua naam.

Wel is TKIP al weer gedeeltelijk gekraakt, las ik. Maar niet zo erg dat het net als WEP in de vuilinisbak kan.

@VANZOMERENG: als je (veel) klassiek hebt dan is het taggen via Freedb een crime. Ook op je NAS moet iets draaien dat minimaal bv 'Componist' kent. Momenteel ken ik geen programma wat dat doet, al zou twonkyVision in release 5 daar eindelijk eens rekening mee houden.

Puur omdat ik vooral klassiek heb, en van mijn gemak houd, heb ik een Olive Opus No4 besteld. Niks geen PC nodig, geen EAC, geen Twonky, nee lekker een aanraakscherm met alle informatie, en eventueel een Asus EeePC'tje als afstandsbediening. Misschien dat ik ook mijn hele collectie laat rippen.

Ik heb het vorig jaar zelf gedaan, en ben niet weg van het resultaat.

Marc :ph34r:

- welke softeware is aan te bevelen (ik lees goede berichten over Audacity ???)

Audacity (of CoolEdit, vind ik veel beter) is prachtige software voor het overzetten van je LP's en tapes naar de PC, want je kunt er mooi realtime mee opnemen.

Voor het rippen van CD's is dat echter bijzonder omslachtig.

Ikzelf gebruik FreeRip. Simpel programma dat via CDDB als je wil ook nog alle titels binnen haalt.

FreeRip kan direct (!) naar FLAC rippen.

Screenshot:

FreeRIP3_MainWindow.jpg

Zo simpel is het.

Note: Screenshot van Internet, ik heb een bijzondere hekel aan Marillion ;D.

En hier een direct downloadlinkje:

http://www.freeripdl.com/download/1/freeripmp3.exe

WPA2 kan met TKIP of met AES (of beide) ge-encrypt worden. AES is het veiligste, maar mijn arme Asus WL-700gE (NAS) trekt dat niet. Met TKIP daarentegen weer geen enkel probleem. Maar wellicht is het dan niet WPA2 maar gewoon WPA qua naam.

Is dat niet een kwestie van software? Mijn KPN internet keukenradio'tje trekt het n.l. wel en daar zit ook een soort van mini Linux in. Lijkt mij niet dat jouw Asus het aan processing power ontbreekt.

;)

CD-rippen.

Ben inmiddels aan het proefdraaien m.b.t software EAC (Exact Audio Copy)

en CD,s aan het rippen en hier hier nog wat software vragen:

1.

Ik kan alleen online TAG,s inlezen met FreeDBServer en Musicbrainzserver klopt dit ?

(waarbij Musicbrainzserver waardeloos is / of niet werkt

Is dat niet een kwestie van software? Mijn KPN internet keukenradio'tje trekt het n.l. wel en daar zit ook een soort van mini Linux in. Lijkt mij niet dat jouw Asus het aan processing power ontbreekt.

;)

Pjotr, op het Ap heb ik nu TKIP + AES ingesteld, en de keyroulatie om de 60 seconden.

De Eeepc heeft alleen WPA aan boord en kan ik niet met AES proberen.

De andere draadlooze spulletjes hier moet ik nog eens proberen, maar veel haast heb ik er niet mee.

Vanochtend leek de verbinding van de Eeepc eronder te lijden, maar ben er niet zeker van. kan ook iets anders zijn geweest.

Ok Marc, op mijn Eee PC'tje gaat WPA met AES wel onder Windhoos. Maar tijdens de key refresh heb ik dan daar wel even een halve minuut geen verbinding. Heb de key refresh nu op een halve dag gezet. 60 seconden is zwaar overdreven voor AES beveiliging. Gaat de troughput sterk van achteruit.

;)

Ok Marc, op mijn Eee PC'tje gaat WPA met AES wel onder Windhoos. Maar tijdens de key refresh heb ik dan daar wel even een halve minuut geen verbinding. Heb de key refresh nu op een halve dag gezet. 60 seconden is zwaar overdreven voor AES beveiliging. Gaat de troughput sterk van achteruit.

;)

Ja, tuurlijk, t'is maar voor de leut van het testen. De refresh stond eerst op 0 seconden, = nooit.

Ik geloof dat alleen mijn FON met DD-WRT erop gehackt ook echt met AES kan werken. Verder heb ik een Noxon 2 en een soundbridge van Pinnacle die ik geloof ik niet zulke kunstjes kan leren, en o ja, een Palm Pilot die snel leeg raakt van Wifi.

Maar ik zal het nog eens bekijken.

groetjes

Volgende vraag,

sorry maar ik ben een volledige newbie op dit terrein.............

Als ik via een een Sonos (of Squeezebox) middels een controller muziek wil afspelen zoals:

- speel album X af......

- of speel alle muziek van artiest Y af......

- of speel alleen de bluesnummers van artiest Q af.....

- of speel random alle hardrock af.....

- etc....

ben ik er nog niet helemaal uit, hoe dit (technisch) in zijn werk gaat

De muziek die dan geslecteerd moet worden op mijn Nas/Harde schijf kan ik

bijvoorbeeld als volgt opslaan:

Mappenstructuur met onderliggende .wav files - zoals

Map : Lenny Kravitz Mama Said POP

01 Fields of Joy.wav

02 Always on the Run.wav

03 Stand by my Woman.wav

Geen mappenstructuur, alleen maar .wav files - zoals

01 Lenny Kravitz Mama Said Fields of Joy POP.wav

02 Lenny Kravitz Mama Said Always on the Run POP.wav

03 Lenny Kravitz Mama Said Stand by my Woman POP.wav

UITLEG

01, 02, 03 = tracknummer van de album

Mama Said = naam van het Album

Lenny Kravitz = Artiest

Fields of Joy / Always on the Run / Stand by my Woman = tracknaam

Pop = genre

Wie heeft hier ervaring mee hoe e.e.a in zijn werk gaat

Volgende vraag,

sorry maar ik ben een volledige newbie op dit terrein.............

Als ik via een een Sonos (of Squeezebox) middels een controller muziek wil afspelen zoals:

- speel album X af......

De software / server of wat je ook gebruikt indexeert alle muziek op basis van de informatie van de tags, dus als deze echt goed is kan je alles los in een enkele directory pompen. Zou ik echter niet doen ik ben een album luisteraar en beluister zelden losse tracks. Ik gebruik zelf een strakke directory structuur, voor pop etc, per artiest / album, voor klassiek per componist per type werk. Daar alles hier ook gewoon in de kast staat kan ik als daar behoefte aan is altijd het doosje/boekje met informatie bij pakken.

audio
- A
- B
- C
  - Cake
  - Cale, JJ
  - Cemical Brothers, The
   - 1995 - The Chemical Brothers - Exit Planet Dust
   - 2005 - The Chemical Brothers - Push The Button
			  - Tracks ...
- D
- E

Bij klassiek houd ik de CD's niet als zodanig in stand, een Mahler CD met een symphonie en een paar liederen wordt opgedeeld naar verschillende directories

- M
  - Mahler
   - Mahler Liederen
		 -
		 -
   - Mahler Symph.
		  - Symphonie No.01
				 - Mahler - Symphonie No.1 - Bernstein - CGO [jaar]
				 - Mahler - Symphonie No.1 - Bernstein - NYP [1966]
						   - Tracks
				 - Mahler - Symphonie No.1 - Inbal - RSO-F [jaar]
		  - Symphonie No.02

Als ik een Klassieke CD in origineel formaat zou willen branden dan heb ik daarvoor altijd nog de cue-files.

• 2 weeks later...

Hier is ie dan...........

Music-Server Hifidelio 160 Pro-S

91ac698624e966c580e776ee2334d81d4g.jpg

Niet geheel volgens planning maar een grandiose aanbieding, deed me overstag gaan

Gezien er maar ca. 180 cd,s geript hoeven te worden, wordt alles ongecomprimeerd

in WAV. formaat op de harde schijf gezet.

Besloten om alle klassieke titels (op een paar verzamelaars) niet te rippen.

Er kunnen ca. 240 cd-titels op de ingebouwde HD160GB-schijf (ook 500gb verkrijgbaar)

E.e.a gaat vrij snel, ca. 12-voudig van normale speelduur.

Het apparaat via ethernetkabel aan het netwerk gehangen en tijdens het rippen worden alle TAGS

(Labels voor Artiest / Album / Genre / Songtitels) voor 95% herkent en ingelezen.

- van die 95% moet wel een klein deel qua tekst/invoerconventies nog nabewerkt worden

- die resteren 5% moeten handmatig van TAGS worden voorzien.

Het bijwerken van bestanden, tags en aanleggen van playlisten kan allemaal via de computer.

De Hifidelio, kan ook via de computer bedient worden, muziek v/d computer streamen,

internetradio,s streamen en er kunnen MP3-spelers hierop aangesloten worden.

I-tunes worden ook ondersteund

De Hifidelio, kan ook volledig standalone gebruikt worden (heeft een ingebouwde database

met 2.000.000 titels) voor het herkennen v/d CD,s (Tags) bij het importeren/rippen.

Verder is ie ook een gewone cd-speler (dubbele Wolfons 8740 DAC) en tevens CD-brander.

- Kan ook draadloos in een netwerk worden opgenomen

- heeft analoog in- en analoog out- aansluitingen

- je kunt dus ook analoge opnamen opnemen, met de mogelijkheid om pauzemomenten/indexen

op de afz. nummers in te stellen

- dig.optical-out, dig.coax-out(s/pdif)

Geluidskwaliteit -> nog weinig beluisterd, tijdens het rippen, draait mijn Cambridge lekker door,

moet nu nog ff flink aan de bak maar voor de Cambridge breken rustigere tijden aan**.

Zover ik e.e.a wel al beluisterd heb = :lol::D:rolleyes:

** oh ja, de Cambridge moet nog een beetje werken, hij wordt als externe DAC

voor de Hifidelio ingezet.

Tjonge er is hier veel te vinden over allerlei zaken wat video en audio aangaat zeg!

Ik ben sinds korte tijd bezig met het afspelen van m'n muziek via een HDD media speler.

Buurman van mij heeft me aan gestoken en ik vind dit zeer interessant.

Ik wou het alleen zo simpel mogelijk houden zonder al te veel apparatuur e.d.

Dus is m'n opstelling als volgt:

Lacie Silverscreen optisch naar een Theta dac en deze weer aangesloten op m'n versterker.

Om de inhoud van de Lacie zchtbaar te maken had ik deze op m'n 32" TV aangesloten.

Dat is even leuk maar dat gaat vervelen en kost bovendien veel energie.

Dus heb ik gezocht naar een nette 2ehands 15" monitor en gevonden. Moest wel een VGA kabel erbij kopen.

Nu is het behoorlijk vriendelijker geworden.

Al je muziek overzichtelijk op een klein scherm.

Wat het geluid betreft, is deze Lacie behoorlijk goed te noemen. Z'n eigen analoge audiouitgang is niet super. Vandaar dat ik de optische uitgang gebruik met daarop de dac aangesloten.

Wat voor mij belangrijk was is dat de HDD speler wav bestanden moet kunnen afspelen.

En dat doet ie.

Gezien de prijs is het zeker een aanrader als je toch je CD speler moet vervangen. Want op een gelijk niveau te spelen als deze Lascie, kost een CD speler behoorlijk meer.

[knip]

Gefeliciteerd! Veel plezier met deze mooie aankoop. Ik heb je eerste post gelezen, en gezien dat je heel ergens anders bent uitgekomen dan waar je begon.

Eh, misschien heb ik iets gemist, maar 'de Cambridge', wat voor Cambridge?

[knip]

Gefeliciteerd! Veel plezier met deze mooie aankoop. Ik heb je eerste post gelezen, en gezien dat je heel ergens anders bent uitgekomen dan waar je begon.

Ik heb ook nog een CD-speler Cambridge 740C, deze gebruik ik ook als externe DAC

(UPSAMPLING naar 382 KHz). De Hifidelio heb ik via de Coax dig.out (S/PDIF) hierop aangesloten.

Alhoewl ik mioet zeggen, dat de Hifidelio analoog aangesloten ook zeer goed klinkt !

[knip]

Ik heb ook nog een CD-speler Cambridge 740C, deze gebruik ik ook als externe DAC

(UPSAMPLING naar 382 KHz). De Hifidelio heb ik via de Coax dig.out (S/PDIF) hierop aangesloten.

Alhoewl ik mioet zeggen, dat de Hifidelio analoog aangesloten ook zeer goed klinkt !

Dan is het misschien wel aardig als je tzt een recensie van je hifidelio vergeleken met je Cambridge in recensies plaatst.

Er is hier een te grote nadruk op plaatjes draaien en cd's afkraken, en verder niet kijken. <_<

Kreeg vanochtend te horen dat ik een mediaspeler gewonnen heb , welke weet ik pas morgen maar weet wel dat ik een netwerkschijf moet vullen met muziek en films. Heb nu al 600 gig overgezet. Nog ongeveer 300 te gaan. <_<

Kreeg vanochtend te horen dat ik een mediaspeler gewonnen heb , welke weet ik pas morgen maar weet wel dat ik een netwerkschijf moet vullen met muziek en films. Heb nu al 600 gig overgezet. Nog ongeveer 300 te gaan. <_<

Dat heb je in een ochtendje gedaan? :blink: Chapeau!

Ben zelf voorzichtig herbegonnen en in een week of drie iets van 20 GB ge