joko Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Hallo, ik ben de bezitter van: - NAD C370 versterker - C541 CD speler - iPod (meeste 320kb of lossless muziek) met Arcam dock - Klipsch Heresy III speakers Ik hoor van "de kenner" dat de NAD versterker en de Heresy's een mooi kombinatie zijn ("de versterker zorgt voor voldoende rust in de snelle speakers"). Maar ik ben niet tevreden met het geluid. Ik heb de speakers met mijn eigen muziek in een hifi zaak gehoord in een geconditioneerde omgeving en een duurdere NAD versterker, klonk geweldig (live ervaring), maar bij mij thuis klinkt het erg bonkerig en mis ik juist diepte bij rock muziek. Rustige muziek (singer/songwriter: cat power, ryan adams) klinkt erg mooi, elektronische muziek (booka shade, trentem Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 hallo yoko, M.i.z licht dit niet aan de versterker. Denk veel meer aan de plaatsing of akoestiek. Verder vergeet ook niet, dat tussen diverse opnames e.d ook verschillen kunnen zitten. Verder is het raadzaam om eens contact te zoeken met andere bezitters van dezelfde luidsprekers, om te vragen naar hun ervaringen of een luisterbezoekje af te leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Dit kan aan veel dingen liggen. Ik weet niet hoe oud de luidsprekers zijn. Alleen het kan zijn dat je niet helemaal 100% meer zijn en vakbekwaam gerepareerd moeten worden. Meer waarschijnlijker is de plaatsing. Ik zal de luidsprekers een stuk naar voren zetten. en de gordijnen dicht doen (speel hier ook bijna altijd met de gordijnen tegen over de speakers dicht). Zet de luidsprekers gewoon op verschillende plaatsen neer. Meet e.v.t de DC output van je versterker met een multimeter als deze te hoog is (30mV) is de versterker niet optimaal meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Allereerst, de opstelling lijkt mij goed, staan de speakers goed in fase aangesloten? Rood op rood, zwart op zwart? Is dat het geval dan nog denk ik eerlijk gezegd dat de versterker niet zo goed gaat met deze speakers. De NAD is een typische bang for the buck versterker met veel vermogen en weinig verfijning. Leuk om lastige vloerstaanders mee aan te sturen. Vaak matcht het vlakke karakter van deze versterker heel goed met moeilijke speakers en zegt men dat de versterker controle heeft over de luidsprekers. In dit geval heb je een makkelijke aan te sturen speaker. Nou ja makkelijk? Hij vraagt niet veel vermogen maar is wel heel kritisch op wat je er in stopt. Heb je deze combi via een dealer gekocht? Wie weet wat een mooie, goed bekend staande, oude (jaren '60/'70) versterker met niet te veel vermogen (Leak, Tandberg, evt Kenwood, Pioneer) doet? Ze zijn voor weinig te krijgen op marktplaats. Wellicht de moeite waard om eens te proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 ......................... maar bij mij thuis klinkt het erg bonkerig en mis ik juist diepte bij rock muziek. Vooral dit stuk doet mij vermoeden dat als je de speakers minstens een halve meter van de muur af zou halen het al een heel stuk beter zou klinken. Wat wel vreemd is is dat het met rustige muziek wel goed klinkt. Dat doet mij toch ook vermoeden dat jouw versterker niet voldoende controle over de woofer heeft. De hoorns zijn erg makkelijk aan te sturen, maar de woofer is toch wel wat kritischer. Probeer de speakers eerst eens minstens een halve meter van de muur te halen. Geeft dat niet het gewenste resultaat zou ik eens een andere (zwaardere) versterker uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Nog zwaarder Miracle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joko Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 Van Zomereng, Langspeelplaat, Rein, bedankt voor jullie snelle reakties. - De speakers zijn nieuw, dus zouden OK moeten zijn. - Speakers staan goed in fase - De NAD set is tweedehands, dus zou evt. defect kunnen zijn. Kan ik 's laten doormeten. Ik heb de set dus niet als kombi gekocht (had de NAD spullen eerst), maar 2 dealers vertelden met dat de NAD en de Klipsch goed samen zouden moeten gaan. Maar ja, zij wilden natuurlijk ook speakers verkopen..... Ik dacht met NAD een goeie aankoop te hebben gedaan binnen mijn budget.... Ik zal het eens proberen met een oudje, zoals Rein adviseert. Weet iemand een bepaald model Tandberg of Leak wat interessant zou kunnen zijn? Allereerst, de opstelling lijkt mij goed, staan de speakers goed in fase aangesloten? Rood op rood, zwart op zwart? Is dat het geval dan nog denk ik eerlijk gezegd dat de versterker niet zo goed gaat met deze speakers. De NAD is een typische bang for the buck versterker met veel vermogen en weinig verfijning. Leuk om lastige vloerstaanders mee aan te sturen. Vaak matcht het vlakke karakter van deze versterker heel goed met moeilijke speakers en zegt men dat de versterker controle heeft over de luidsprekers. In dit geval heb je een makkelijke aan te sturen speaker. Nou ja makkelijk? Hij vraagt niet veel vermogen maar is wel heel kritisch op wat je er in stopt. Heb je deze combi via een dealer gekocht? Wie weet wat een mooie, goed bekend staande, oude (jaren '60/'70) versterker met niet te veel vermogen (Leak, Tandberg, evt Kenwood, Pioneer) doet? Ze zijn voor weinig te krijgen op marktplaats. Wellicht de moeite waard om eens te proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joko Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 De NAD is al vrij zwaar: "120W x 2 Continuous Power (8 ohms) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 De NAD is al vrij zwaar: "120W x 2 Continuous Power (8 ohms) Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 [Probeer de speakers eerst eens minstens een halve meter van de muur te halen. Geeft dat niet het gewenste resultaat zou ik eens een andere (zwaardere) versterker uitproberen. joko waaom dit niet eerst ff prpberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Eerst gewoon even met je luidsprekers schuiven. En wattage zegt niets over de versterker. Omdat iedere fabrikant wat anders meet dus daar heb je geen ene drol aan.Een goede (buizen) 30Watt kan echt enorm goed klinken. Wat heel belangrijk is je voeding circuit. Liefst een (of 2) krachtige ringkern trafo's met daarachter 2 condensatoren met hoge waardes (10.000 of meer ). Omdat lage tonen meer kracht kosten (dus reserve) is het belangrijk om een goed gebouwde versterker te hebben. Daarbij kijk je zo weinig mogelijk naar het wattage (of amperage). Link to comment Share on other sites More sharing options...
joko Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 Heb inmiddels een paar dingen gedaan: - speakers wat verschoven (ca. 30cm van de wand) - bi-wiring stripjes vervangen door bekabeling (had ik ook eens gehoord) Geheel lijkt al wat rustiger nu. Verder had ik het idee dat kanaal B iets beter klinkt dan kanaal A (kan dat?). Alleen start de versterker altijd op met kanaal A, dus da's wel erg onhandig. We gaan rustig verder. Misschien toch een idee om de versterker 's even te laten checken. [Probeer de speakers eerst eens minstens een halve meter van de muur te halen. Geeft dat niet het gewenste resultaat zou ik eens een andere (zwaardere) versterker uitproberen. joko waaom dit niet eerst ff prpberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
joko Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 Nog geweten dat thuis beluisteren uberhaupt een optie is. Ik heb er ook wat minder voor betaald trouwens (eur 1.400 in een opheffingsuitverkoop) Over de akoestiek: ik kan me qua bonkerigheid hier ook wel wat bij voorstellen (ik leef in betonnen nieuwbouw met laag plafond), maar het missen van diepte in complexere muziek spreekt dat weer een beetje tegen toch? Ach tobben.... Je zou het ook hobby kunnen noemen. Al zou ik wel eens een keertje gewoon topgeluid willen hebben, zodat ik door kan naar de volgende hobby... PS. Sammie (hamster) heeft tot nu toe nog niet geklaagd, en leeft nog steeds. Ook zijn positie in de woonkamer heeft allerlei zwaarwegende redenen, zoals dat de kinders erbij moeten kunnen.... PS. Jitze, als je meeleest: alle tuips zijn welkom! In je openingspost lees ik dat er toch veel goed gaat.Ik denk ook dat je best goed advies hebt gekregen en eigenlijk maar een foutje hebt gemaakt: de speakers niet thuis beluisterd. Dat is voor luidsprekers van rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Mogelijk heb je te maken met een flinke staande golf (room boost bij bepaalde frequenties) die bij rock muziek meer optreedt dan rustige easy listening muzak. Wellicht is ee n dsp/equalizer een optie. Er zijn diverse apparaten in omloop (van full range tot alleen het laag). Meestal wel met een extyra AD/DA slag in de keten. Je zult dit natuurlijk eerst moeten uitproberen. Jitze kom er maar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
joko Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 Damn! Nu ben je me kwijt! Het laag gonst, ook als het volume laag staat. Is dat een room boost? Mogelijk heb je te maken met een flinke staande golf (room boost bij bepaalde frequenties) die bij rock muziek meer optreedt dan rustige easy listening muzak. Wellicht is ee n dsp/equalizer een optie. Er zijn diverse apparaten in omloop (van full range tot alleen het laag). Meestal wel met een extyra AD/DA slag in de keten. Je zult dit natuurlijk eerst moeten uitproberen. Jitze kom er maar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Damn! Nu ben je me kwijt! Het laag gonst, ook als het volume laag staat. Is dat een room boost? Bij een staande golf word een bepaalde frequentie versterkt, dat kan dan wel 20 db sterker klinken dan de rest. Een staande golf heeft wel een bepaalde opbouwtijd nodig. Een enkele korte bas toon, zal meestal niet zo storend zijn, maar langer aanhoudende bastonen van de bepaalde frequentie wordt het storender. Nadeel is ook dat de andere laag tonen overheerst worden (dus niet meer hoorbaar zijn). Een dsp oplossing is wel een (duur) compromis, schuiven met speakers is beter en goedkoper (maar kan niet alles oplossen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ik heb zelf een NAD C350 icm Klipsch RF3 speakers gehad. Ik vond dat een erg mooie combinatie met een live gevoel. Wel gaven de RF3s bij mij ook een bonkerig geluid. Ik heb dit toen op weten te lossen door kleinere Klipschen te nemen (RB-5). De rommelige klank had ik ook bij drukkere muziek, maar met vrouwenstemmen of Jazz was de muziek om te smullen. Je Heresy's icm de C370 zal nog wel weer een flinke stap beter zijn de combinatie mee ik speelde. Persoonlijk vind ik Klipsch ook heel erg mooi icm een buizen of hybride versterker. Ik heb zelf ook een vrij harde luisterruimte. Als je het bankstel een paar cm naar voren schuift (dus iets meer van de muur af) kan ook nog wel wat schelen. Ik denk dat je wat meer zult moeten experimenteren met de opstelling of wellicht wat moeten tweaken. Mijn ervaring is dat de ondergrond waar de set op staat ook best een groot effect heeft op de muziekbeleving . Je zou voor de grap ook eens een setje Vibrapods kunnen lenen om daar de CD speler en/of versterker op te zetten. Dit kan voor een strakkere klank zorgen. Groet, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Heresys kunnen prachtig, maar ook belabberd klinken. Ik heb deze bij Jitse gehoord (prachtig) en bij een kennis (hopeloos). Bij de laatste hebben we vanalles geprobeerd om de speakers klinkend te krijgen. Hij heeft ook een redelijk hard klinkende woonkamer. Met een neutraal klinkende versterker kwam hij gewoon veel laag te kort. Met zijn oude dbx was het laag beter, maar was het stereobeeld en klank alsof er "akoestisch matglas" voorhing. Daar ging het juist het best dicht tegen de muur aan. Dit in een L vormige ruimte van ca. 10 m lang en 3,8/6m breed. Wanneer ik jouw was, zou ik eens een buizenversterker proberen. Deze heeft vaak iets minder controle in het laag wat de laaghoeveelheid ten goede komt. Bovendien is het hoog en midden vaak erg verfijnt en aan de rustige kant. Jitze speelde toen overigens met z'n speakers tegen de muur en met een buizenversterker. Als bron een platensler met een Zyx element (kennelijk ook aan de "zachte" kant. Overigens is Jitze geen hardrock liefhebber. Eerder jazz, klassiek en wereldmuziek. Vaak kleine bezettingen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ik heb zelf ook een vrij harde luisterruimte. Als je het bankstel een paar cm naar voren schuift (dus iets meer van de muur af) kan ook nog wel wat schelen. Ik denk dat je wat meer zult moeten experimenteren met de opstelling of wellicht wat moeten tweaken. Mijn ervaring is dat de ondergrond waar de set op staat ook best een groot effect heeft op de muziekbeleving . Je zou voor de grap ook eens een setje Vibrapods kunnen lenen om daar de CD speler en/of versterker op te zetten. Dit kan voor een strakkere klank zorgen. Groet, Gerald Veel herkenbaars... vooral de tip om niet tegen de muur luisteren is een belangrijke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Klopt. want op die plaats (en in de hoek) worden de room modes het meeste aangeslagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Zonder gemeen te willen zijn: Als je even 'slecht' geluid hebt vanaf CD en vanaf de iPod, is er iets heel erg mis. een iPod is namelijk geluidskwalitatief, vergeleken met andere mp3 spelers, vreselijk slecht. Blikkerig, hol, bonkerig, geen enkele vorm van plaatsing of detail. Het is een leuk ding qua bediening, maar voor een audiofiel aardig hels. Als je dus niet echt voorkeur hebt tussen je (naar mijn idee alleszins aardige) CD speler of je iPod, moet er wel iets heel erg mis zijn, want dat verschil moet je set toch wel kunnen weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joko Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 Mijn apparatuur staat in een oud gammel kastje. Ook voor verbetering vatbaar dus kennelijk. Nooit geweten dat dat ook al effect heeft (voor een CD-speler met draaiende delen kan ik me het nog voorstellen, maar voor een versterker.... Hoe is dat uit te leggen?). Dat kastje zijn we toch beu, dus daar ga ik ter zijnertijd ook 's een stabieler alternatief voor zoeken. In combinatie met die vibrapods dan, die kosten ook niet de wereld zie ik. Ik heb zelf een NAD C350 icm Klipsch RF3 speakers gehad. Ik vond dat een erg mooie combinatie met een live gevoel. Wel gaven de RF3s bij mij ook een bonkerig geluid. Ik heb dit toen op weten te lossen door kleinere Klipschen te nemen (RB-5). De rommelige klank had ik ook bij drukkere muziek, maar met vrouwenstemmen of Jazz was de muziek om te smullen. Je Heresy's icm de C370 zal nog wel weer een flinke stap beter zijn de combinatie mee ik speelde. Persoonlijk vind ik Klipsch ook heel erg mooi icm een buizen of hybride versterker. Ik heb zelf ook een vrij harde luisterruimte. Als je het bankstel een paar cm naar voren schuift (dus iets meer van de muur af) kan ook nog wel wat schelen. Ik denk dat je wat meer zult moeten experimenteren met de opstelling of wellicht wat moeten tweaken. Mijn ervaring is dat de ondergrond waar de set op staat ook best een groot effect heeft op de muziekbeleving . Je zou voor de grap ook eens een setje Vibrapods kunnen lenen om daar de CD speler en/of versterker op te zetten. Dit kan voor een strakkere klank zorgen. Groet, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
joko Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 No offence taken... Ik hoor het verschil wel tussen de twee, alleen ze vertonen dezelfde verschijnselen. Zonder gemeen te willen zijn: Als je even 'slecht' geluid hebt vanaf CD en vanaf de iPod, is er iets heel erg mis.een iPod is namelijk geluidskwalitatief, vergeleken met andere mp3 spelers, vreselijk slecht. Blikkerig, hol, bonkerig, geen enkele vorm van plaatsing of detail. Het is een leuk ding qua bediening, maar voor een audiofiel aardig hels. Als je dus niet echt voorkeur hebt tussen je (naar mijn idee alleszins aardige) CD speler of je iPod, moet er wel iets heel erg mis zijn, want dat verschil moet je set toch wel kunnen weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Gelukkig . Ik dacht al 'oei...'. Tip voor de toekomst: Als je ooit een Rio Karma te pakken kunt krijgen (heb hem zelf niet helaas): Die klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Heresys kunnen prachtig, maar ook belabberd klinken. Ik heb deze bij Jitse gehoord (prachtig) en bij een kennis (hopeloos). Bij de laatste hebben we vanalles geprobeerd om de speakers klinkend te krijgen. Hij heeft ook een redelijk hard klinkende woonkamer. Met een neutraal klinkende versterker kwam hij gewoon veel laag te kort. Met zijn oude dbx was het laag beter, maar was het stereobeeld en klank alsof er "akoestisch matglas" voorhing. Daar ging het juist het best dicht tegen de muur aan. Dit in een L vormige ruimte van ca. 10 m lang en 3,8/6m breed. Wanneer ik jouw was, zou ik eens een buizenversterker proberen. Deze heeft vaak iets minder controle in het laag wat de laaghoeveelheid ten goede komt. Bovendien is het hoog en midden vaak erg verfijnt en aan de rustige kant. Jitze speelde toen overigens met z'n speakers tegen de muur en met een buizenversterker. Als bron een platensler met een Zyx element (kennelijk ook aan de "zachte" kant. Overigens is Jitze geen hardrock liefhebber. Eerder jazz, klassiek en wereldmuziek. Vaak kleine bezettingen dus. Inderdaad kunnen Heresy's zeer belabberd klinken, in het algemeen is dit niet te wijten aan de speaker Een buizenbak geen controle in het laag ? Hans je lult nu uit je nek, natuurlijk zijn er veel speakers die niet met de gemiddelde buizenbak uit de voeten kunnen, maar persoonlijk zou ik de verwijtewn bij de speakerbouwer leggen. ZYX en zacht, heb ik gekocht omdat het een dynamisch en neutraal klinkend element is, alleen zacht als ik het volume naar beneden draai Lastig om joko's situatie even te duiden, maar ik zou voorstellen gewoon eens een andere versterker te lenen, liefst meerdere en eens mee te maken welk een verschillen hoorbaar worden. Bij het verschuiven van de speakers zet ze eens horizontaal en wat hoger, ingedraaid heb je ze al zo te zien. Met deze speaker heb ik - mits goed aangestuurd - eigenlijk nooit laagproblemen meegemaakt, van woonkamertjes driehoogachter in 19e eeuwse woningen te Amsterdam tot nieuwbouw paleizen waarin je zo'n stuk of vijf van die kleintjes in kwijt kunt. Voorbeelden van versterkers zijn de A-A9 van Pioneer, de kleintjes van Vincent, Cambridge Audio ( onder voorbehoud ) en natuurlijk een buizenbak, maar hier zijn de verschillen zo mogelijk nog veel groter en wordt het zoeken wel heel erg lastig, zou in elk geval gaan om het betaalbaar te houden voor een push-pull met EL84, de EL34 en de soortgenoten als KT88, 6550 etc. willen in het algemeen best tegenvallen en je hebt het vermogen domweg niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts