Jump to content

Mijn set klinkt niet! (Klipsch Heresy III)

joko
 Share

Recommended Posts

breed.

Wanneer ik jouw was, zou ik eens een buizenversterker proberen. Deze heeft vaak iets minder controle in het laag wat de laaghoeveelheid ten goede komt. Bovendien is het hoog en midden vaak erg verfijnt en aan de rustige kant.

Jitze speelde toen overigens met z'n speakers tegen de muur en met een buizenversterker. Als bron een platensler met een Zyx element (kennelijk ook aan de "zachte" kant.

:)

Een buizenbak geen controle in het laag ? Hans je lult nu uit je nek, natuurlijk zijn er veel speakers die niet met de gemiddelde buizenbak uit de voeten kunnen, maar persoonlijk zou ik de verwijtewn bij de speakerbouwer leggen.

ZYX en zacht, heb ik gekocht omdat het een dynamisch en neutraal klinkend element is, alleen zacht als ik het volume naar beneden draai <_<

Dat buizenversterkers iets minder controle in het laag hebben is juist een voordeel bij de Heresy's. Die zitten n.l. echt niet vet in het laag. Door de lagere dempingsfactor heeft de woofer mee bewegingsruimte en klinkt het wat vetter. Een versterker die de speaker strak onder controle heeft laat extra bewegingen niet toe. Daardoor klinkt zo'n Heresy gauw dun en bonkerig.

Dat buizenversterkers een lagere dempingsfactor dan transistorversterkers is algemeen bekend.

Over Zyx elementen hebben jullie het laatst al eens gehad. Ik vind de JA bij Hansko aanzienlijk minder vet in het laag klinken dan de Zyx.

Hans, Jitze (veel over je gehoord in deze post!),

bedankt voor jullie reacties.

Ik zal het inderdaad eens met een andere versterker gaan proberen (al ken ik niet veel mensen met behoorlijke apparatuur). Wat vinden jullie van de tweedehands suggesties van Rein ("een mooie, goed bekend staande, oude jaren '60/'70 versterker met niet te veel vermogen: Leak, Tandberg, evt Kenwood, Pioneer")? Een nieuwe versterker van 8-900 euro kopen vind ik ook weer zo wat...

Ik blijf het raar vinden dat ik soms laag mis en soms veel te veel krijg, zowel uit CD als uit iPod....

Heresys kunnen prachtig, maar ook belabberd klinken. Ik heb deze bij Jitse gehoord (prachtig) en bij een kennis (hopeloos). Bij de laatste hebben we vanalles geprobeerd om de speakers klinkend te krijgen. Hij heeft ook een redelijk hard klinkende woonkamer. Met een neutraal klinkende versterker kwam hij gewoon veel laag te kort. Met zijn oude dbx was het laag beter, maar was het stereobeeld en klank alsof er "akoestisch matglas" voorhing.

Daar ging het juist het best dicht tegen de muur aan. Dit in een L vormige ruimte van ca. 10 m lang en 3,8/6m breed.

Wanneer ik jouw was, zou ik eens een buizenversterker proberen. Deze heeft vaak iets minder controle in het laag wat de laaghoeveelheid ten goede komt. Bovendien is het hoog en midden vaak erg verfijnt en aan de rustige kant.

Jitze speelde toen overigens met z'n speakers tegen de muur en met een buizenversterker. Als bron een platensler met een Zyx element (kennelijk ook aan de "zachte" kant.

Overigens is Jitze geen hardrock liefhebber. Eerder jazz, klassiek en wereldmuziek. Vaak kleine bezettingen dus.

Inderdaad kunnen Heresy's zeer belabberd klinken, in het algemeen is dit niet te wijten aan de speaker :rolleyes:

Een buizenbak geen controle in het laag ? Hans je lult nu uit je nek, natuurlijk zijn er veel speakers die niet met de gemiddelde buizenbak uit de voeten kunnen, maar persoonlijk zou ik de verwijtewn bij de speakerbouwer leggen.

ZYX en zacht, heb ik gekocht omdat het een dynamisch en neutraal klinkend element is, alleen zacht als ik het volume naar beneden draai <_<

Lastig om joko's situatie even te duiden, maar ik zou voorstellen gewoon eens een andere versterker te lenen, liefst meerdere en eens mee te maken welk een verschillen hoorbaar worden.

Bij het verschuiven van de speakers zet ze eens horizontaal en wat hoger, ingedraaid heb je ze al zo te zien.

Met deze speaker heb ik - mits goed aangestuurd - eigenlijk nooit laagproblemen meegemaakt, van woonkamertjes driehoogachter in 19e eeuwse woningen te Amsterdam tot nieuwbouw paleizen waarin je zo'n stuk of vijf van die kleintjes in kwijt kunt.

Voorbeelden van versterkers zijn de A-A9 van Pioneer, de kleintjes van Vincent, Cambridge Audio ( onder voorbehoud ) en natuurlijk een buizenbak, maar hier zijn de verschillen zo mogelijk nog veel groter en wordt het zoeken wel heel erg lastig, zou in elk geval gaan om het betaalbaar te houden voor een push-pull met EL84, de EL34 en de soortgenoten als KT88, 6550 etc. willen in het algemeen best tegenvallen en je hebt het vermogen domweg niet nodig.

Dat buizenversterkers iets minder controle in het laag hebben is juist een voordeel bij de Heresy's. Die zitten n.l. echt niet vet in het laag. Door de lagere dempingsfactor heeft de woofer mee bewegingsruimte en klinkt het wat vetter. Een versterker die de speaker strak onder controle heeft laat extra bewegingen niet toe. Daardoor klinkt zo'n Heresy gauw dun en bonkerig.

Dat buizenversterkers een lagere dempingsfactor dan transistorversterkers is algemeen bekend.

Over Zyx elementen hebben jullie het laatst al eens gehad. Ik vind de JA bij Hansko aanzienlijk minder vet in het laag klinken dan de Zyx.

Sorry Hans, een lage dempingsfactor en vet laag hebben niets met elkander uitstaande, een Heresy klinkt altijd dun in vergelijking met - bijna - alle basreflexen en transmissielijnen, dun, omdat ie zo snel is en niet omdat het niet kan, de mooiste torrenbak die ik ken, een zelfbouw 15 watter klinkt bijna hetzelfde als mijn buizenbakje, in het laag is er werkelijk geen verschil te bespeuren, wel een beetje in detaillering in mid en hoog.

Maar daar wordt aan gewerkt, de eindtorren worden vervangen door een setje van Sanken, benieuwd wat dat op gaat leveren.

Overigens zou ik het niet durven om over een ZYX en een JA te oordelen na ze op twee volkomen verschillende - vreemde - installaties te hebben gehoord :huh:

Sorry Hans, een lage dempingsfactor en vet laag hebben niets met elkander uitstaande, een Heresy klinkt altijd dun in vergelijking met - bijna - alle basreflexen en transmissielijnen, dun, omdat ie zo snel is en niet omdat het niet kan, de mooiste torrenbak die ik ken, een zelfbouw 15 watter klinkt bijna hetzelfde als mijn buizenbakje, in het laag is er werkelijk geen verschil te bespeuren, wel een beetje in detaillering in mid en hoog.

Maar daar wordt aan gewerkt, de eindtorren worden vervangen door een setje van Sanken, benieuwd wat dat op gaat leveren.

Hier komen onze meningen en ervaringen dus niet overeen.

Bij het verschuiven van de speakers zet ze eens horizontaal en wat hoger, ingedraaid heb je ze al zo te zien.

Begin daar eens mee en ga dan eens met andere versterkers aan de gang zou ik zo zeggen.

Probeer dan de tweeter op oor hoogte te krijgen. als je In je luister positie zit dan he.

Mijn ervaring met NAD op mijn Infinity's is dat dat niet goed gaat ik miste ook het live gevoel en het kwam nog al erg koud en kil over. Je kan ook de aaron eens proberen die heeft veel meer controle over de speaker misschien is dat voor jou ook een mooie versterker.

Groetjes George

Hoi Joko

Ik heb al gelezen dat je wat met de speakers geschoven hebt, maar wat mij opvalt aan de foto in de beginpost is dat de luidsprekers tamelijk schuin

omhoog gericht worden. (althans op de foto komt dit zo over)

Volgens mij kan dit afhankelijk van het afstraalgedrag van de speakers voor een behoorlijk vertekend geluidsbeeld zorgen afhankelijk van de luisterafstand.

Misschien is het wat om ze een keer "recht op" uit te proberen waarbij de tweeter en mid ongeveer op oorhoogte komen t.o.v. je luisterpositie.

wie weet...

na een 2e blik op de foto viel me ook op dat de luidsprekers erg dicht tegen de achterwand staan en tamelijk ingebouwd zijn (kast-achterwand tv-meubel, tv-meubel- achterwand- achterpui) deze plaatsing zal altijd een (enorme) bass-boost geven als er te kort "ademruimte" is.

Zoals Miracle al eerder aangaf probeer het is om de luidsprekers (veel) verder in de kamer te zetten al is het alleen maar om het effect te bekijken.

Daffy ;)

- De speakers zijn nieuw, dus zouden OK moeten zijn.

Begin daar eens mee en ga dan eens met andere versterkers aan de gang zou ik zo zeggen.

Voordat je met andere versterkers aan de gang gaat zou je de nieuwe luidsprekers ook eerst eens de tijd kunnen geven om fatsoenlijk in te spelen. De nog nieuwe stugge ophanging wordt daardoor soepel en gaat de woofer 'beter in de kast passen'. De parameters waarop de luidsprekerbehuizing wordt berekend wordt door de fabriek ook pas bepaald na ettelijke uren inspelen.

Klinkt het na een paar weken nog belabberd is het tijd om naar andere oplossingen te zoeken.

Inspelen geeft geen grote effecten, als je nu laagproblemen hebt, gaan die na enkele weken niet over, wel neemt de detaillering enigszins toe, de inspeel fabel blijkt toch wel erg hardnekkig.......... :angry:

Over de akoestiek: ik kan me qua bonkerigheid hier ook wel wat bij voorstellen (ik leef in betonnen nieuwbouw met laag plafond), maar het missen van diepte in complexere muziek spreekt dat weer een beetje tegen toch?

Nou, diepte in het geluidsbeeld wordt door versmering als gevolg van al die reflecties die in die betonnen nieuwbouw met laag plafond optreden ernstig tekortgedaan. Het is dus niet zo gek dat diepte daar niet tot ontwikkeling kan komen. Los hiervan is diepte in het geluidsbeeld sowieso een van de audiofiele aspecten die het moeilijkst tot ontwikkeling te brengen is, zelfs in een fijne ruimte waar versmering geen rol van betekenis speelt. Dat komt omdat het van meer factoren dan enkel nagalmtijd afhankelijk is. Maar in een betonnen galmgat zal het zeker niet kunnen ontwikkelen, tenzij je een luisterdriehoek van 1 meter instelt...

Een beetje meer afstand tot de muur zal voor die versmering helaas niet veel soelaas bieden. Wel voor de bas natuurlijk, maar dat had je al gemerkt.

Heb je al gewerkt met koppelen / ontkoppelen?

Spikes onder de speakers, tegel onder de spikes, vilt onder de tegel, squashballen onder de speakers, lepel / knikker onder de speakers?

Ik zie iets over een betonnen schoenendoos. Wat is de uitsterftijd van de echo bij jou?

Sluit op Klipsch een buizenversterker aan. Dan gaan ze zingen. Het filter is ontworpen op Tubeamps.

Zelf vond ik de La Scala nooit bijzonder klinken in vergelijking tot de Klipschorn. Maar nu ik de LS op een versterker van Triode Dick 300B heb gehoord, weet ik hoe goed die speaker (en die apparatuur) is. Voor de Heresy geldt hetzelfde. Ze hebben perfecte electronica nodig!

Ze hebben perfecte electronica nodig!

Ehm.........not quite.

Buizenversterkers zijn per definitie de mindere van transistorversterkers in meetbare termen.

Buizen-electronica is dus minder perfect dan halfgeleider-electronica. :D

Maar ik ben het geheel met jou eens dat die oudere typen Klipsch het verrekte lekker doen op een (SE) buizenversterker.

Ze hebben perfecte electronica nodig!

Ehm.........not quite.

Buizenversterkers zijn per definitie de mindere van transistorversterkers in meetbare termen.

Buizen-electronica is dus minder perfect dan halfgeleider-electronica. :D

Maar ik ben het geheel met jou eens dat die oudere typen Klipsch het verrekte lekker doen op een (SE) buizenversterker.

Dat is toch logisch en heeft veel met de dempingsfactor te maken.

Minder gecontroleerd laag klinkt n.l. vetter, en dat kunnen de klassieke Klipschen wel gebruiken.

Bovendien klinken de meeste buizenversterkers open en helder in het midden en hoog.

Soms zelfs wat overshoot wat het hoog overdreven helder maakt.

Over de akoestiek: ik kan me qua bonkerigheid hier ook wel wat bij voorstellen (ik leef in betonnen nieuwbouw met laag plafond), maar het missen van diepte in complexere muziek spreekt dat weer een beetje tegen toch?

Nou, diepte in het geluidsbeeld wordt door versmering als gevolg van al die reflecties die in die betonnen nieuwbouw met laag plafond optreden ernstig tekortgedaan. Het is dus niet zo gek dat diepte daar niet tot ontwikkeling kan komen. Los hiervan is diepte in het geluidsbeeld sowieso een van de audiofiele aspecten die het moeilijkst tot ontwikkeling te brengen is, zelfs in een fijne ruimte waar versmering geen rol van betekenis speelt. Dat komt omdat het van meer factoren dan enkel nagalmtijd afhankelijk is. Maar in een betonnen galmgat zal het zeker niet kunnen ontwikkelen, tenzij je een luisterdriehoek van 1 meter instelt...

Een beetje meer afstand tot de muur zal voor die versmering helaas niet veel soelaas bieden. Wel voor de bas natuurlijk, maar dat had je al gemerkt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Voor diepte moeten de eerste geluid reflecties minimaal 10ms (liever 20ms) na het directe geluid je oor bereiken (mits de opname de info bevat en de keten deze in takt laat natuurlijk). Soms kan je dat bewerkstelligen door absorptie en diffusie panelen aan te brengen op strategische plaatsen (spiegelpunten bv). Hoeveel en wat voor soort dat vergt meer kennis (en metingen)

meten is weten?

heb je een SPL-meter? (decibelmeter/geluidsdruk) is niet al te duur...

of je leent er een,

verder heb je nodig: heb ik ooit eens van internet gedownload, een cd met 20Hz tot 200 Hz,

maar dan per 1 Hz opklimmend!

Dan kun je precies de vinger op de zere plek zetten, en eventueel ietsje verschuiven om een piek weg te krijgen.

Lijkt me het verstandigste, ipv meteen andere apparatuur aan te schaffen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Voor diepte moeten de eerste geluid reflecties minimaal 10ms (liever 20ms) na het directe geluid je oor bereiken (mits de opname de info bevat en de keten deze in takt laat natuurlijk). Soms kan je dat bewerkstelligen door absorptie en diffusie panelen aan te brengen op strategische plaatsen (spiegelpunten bv). Hoeveel en wat voor soort dat vergt meer kennis (en metingen)

Ja, als die vroege reflecties verzwakt (absorptie) en/of verstrooid (diffusie) kunnen worden gaat het goed. De onrust in het geluidsbeeld die in een galmrijke ruimte ontstaat is volgens mij bijna altijd de eerstverantwoordelijke factor die een slecht stereobeeld en gebrekkige ruimtelijkheid teweegbrengt. In audiofiele termen heet zoiets "versmering"; het verschijnsel waarbij het indirecte geluidsaandeel (bijna) even luid is als het directe, maar minimaal in de tijd vertraagd.

Een volkomen vrijstaande opstelling zal hier natuurlijk veel verbetering kunnen brengen, maar zoiets is in een woonkamer zoals bij de TS niet echt relevant.

Wanneer je zulke mooie speakers hebt aangeschaft zijn de verwachtingen logischerwijs hooggespannen. Ik denk in dit geval ook dat het niet in de eerste plaats de luidspreker of hardware hoeft te zijn die de problemen brengt, maar het al te levendige karakter van de ruimte, zoals hij zelf ook al heeft beschreven. Een andere versterker zal vast ook anders kunnen klinken, maar wellicht niet de oplossing zijn voor een probleem dat zijn wortels op een ander terrein heeft.

Als we voor we gaan adviseren eerst de start post eens lezen, zullen we merken dat er nogal wat adviezen worden gebaseerd op eigen gedachten of anderssoortige misvattingen, topic is gestart met een probleem in het laag, verder waren er geen bedenkingen.

@ Hans. Dat een Heresy in het laag minder lijkt te presteren is een verschijnsel inherent aan het systeem, een gesloten systeem levert per definitie een sneller en dus ijler klinkend laag, dit is echter wel een realistisch laag, dit oppompen door er een slome versterker voor te zetten is dus onvoorstelbaar dom.

Ga maar eens meten en je zult ontdekken dat er wel degelijk laag wordt weergegeven, kan me nog herinneren dat diverse lieden bij mij nogal verbaasd bleken bij het beluisteren van deze sinasappelkisten, toen ook nog in een betonnen hok.

<_<

Allemaal weer bedankt voor alle input. De dingen die ik er uit haal zijn:

- de betonnen ruimte maakt het lastiger om een mooi geluidsbeeld te krijgen

- veel spelen met plaatsing speakers en opvangen van hinderlijke reflecties

- evt. met een SPL-meter meten wat de hinderlijke frequenties zijn en die proberen weg te krijgen

- wellicht eens een buizenversterker proberen

Ik ga aan de slag!

Ja, als die vroege reflecties verzwakt (absorptie) en/of verstrooid (diffusie) kunnen worden gaat het goed. De onrust in het geluidsbeeld die in een galmrijke ruimte ontstaat is volgens mij bijna altijd de eerstverantwoordelijke factor die een slecht stereobeeld en gebrekkige ruimtelijkheid teweegbrengt. In audiofiele termen heet zoiets "versmering"; het verschijnsel waarbij het indirecte geluidsaandeel (bijna) even luid is als het directe, maar minimaal in de tijd vertraagd.

Een volkomen vrijstaande opstelling zal hier natuurlijk veel verbetering kunnen brengen, maar zoiets is in een woonkamer zoals bij de TS niet echt relevant.

Wanneer je zulke mooie speakers hebt aangeschaft zijn de verwachtingen logischerwijs hooggespannen. Ik denk in dit geval ook dat het niet in de eerste plaats de luidspreker of hardware hoeft te zijn die de problemen brengt, maar het al te levendige karakter van de ruimte, zoals hij zelf ook al heeft beschreven. Een andere versterker zal vast ook anders kunnen klinken, maar wellicht niet de oplossing zijn voor een probleem dat zijn wortels op een ander terrein heeft.

Als we voor we gaan adviseren eerst de start post eens lezen, zullen we merken dat er nogal wat adviezen worden gebaseerd op eigen gedachten of anderssoortige misvattingen, topic is gestart met een probleem in het laag, verder waren er geen bedenkingen.

Nou dan heb je niet zo goed gelezen. De waarnemingen en opmerkingen van de TS die hieronder geciteerd zijn uit dit topic hebben bar weinig met het laag te maken maar zoveel temeer met de zaken waar ik (en anderen) hem op wijzen. Ik denk dat er best ruimte is voor deze toevoegingen, als het mag. Om ze genadeloos te omschrijven als "gebaseerd op gedachten of anderssoortige misvattingen" heeft weinig met tolerantie te maken.

"... en mis ik juist diepte bij rock muziek. Rustige muziek (singer/songwriter: cat power, ryan adams) klinkt erg mooi, elektronische muziek (booka shade, trentem

Allemaal weer bedankt voor alle input. De dingen die ik er uit haal zijn:

- de betonnen ruimte maakt het lastiger om een mooi geluidsbeeld te krijgen

- veel spelen met plaatsing speakers en opvangen van hinderlijke reflecties

- evt. met een SPL-meter meten wat de hinderlijke frequenties zijn en die proberen weg te krijgen

- wellicht eens een buizenversterker proberen

Ik ga aan de slag!

Voornamelijk punt 2 is het belangrijkst.

Door je speaker wat hoger te plaatsen (tweeter op oor hoogte) komt ook de bas speaker wat verder van de grond dit veranderd ook de reflecties van de speaker waardoor het geluid dus weer anders wordt en dat kan bij jou het probleem op lossen.

Door dan ook je speaker recht te plaatsen komen ook de speakers weer in lijn dit is belang rijk voor het fase gedrag van de speakers onderling Tweeter en midentoner en bas speaker dus.

Dit laatste zal je laag probleem niet verhelpen maar je zal merken dat het geluid net iets beter klopt.

Groetjes George

@ Hans. Dat een Heresy in het laag minder lijkt te presteren is een verschijnsel inherent aan het systeem, een gesloten systeem levert per definitie een sneller en dus ijler klinkend laag, dit is echter wel een realistisch laag, dit oppompen door er een slome versterker voor te zetten is dus onvoorstelbaar dom.

Ga maar eens meten en je zult ontdekken dat er wel degelijk laag wordt weergegeven, kan me nog herinneren dat diverse lieden bij mij nogal verbaasd bleken bij het beluisteren van deze sinasappelkisten, toen ook nog in een betonnen hok.

<_<

Hoi Jitze,

een versterker met een iets lagere dempingsfactor hoeft helamaal geen slome te zijn.

Een nadeel van gesloten kasten is ook dat deze een hogere resonantiefrequentie hebben naarmate de kast kleiner wordt.

Bij een Heresy zit een 30 cm woofer in een veel te kleine kast. Onder de 60 Hz komt er dan ook niet veel meer uit.

Je kunt dat enigzins oppompen door de speaker tegen de muur te zetten

Vergeet dat deze speaker ooit is ontworpen als centerspeaker bij Klipsch hoekhoorns en Scala's.

In het geval dat ik er behoorlijk intensief mee in de weer ben geweest waren dit mijn ervaringen.

Toch denk ik dat het laag hier niet echt 't probleem is.

Ik denk dus dat een buizenversterker veel kan oplossen.

@ Kraus vonBentinck: Klopt helemaal. Toch een mooi fenomeen zo'n forum!

Dankzij de enorme mate van meelevendheid Hear en de veelheid van suggesties, geloof ik zo maar dat de TS steeds meer plezier aan deze toch heel mooie speakers gaat beleven :D

Inspelen geeft geen grote effecten,
Scan-Speak (nu Tymhany) bepaald de parameters van zijn luidsprekerchassis pas na 25 uur inspelen. Pas na dat inspelen heeft de luidspreker blijkbaar een groot deel van zijn gebruikstoestand bereikt zodat de parameters redelijk betrouwbaar te bepalen zijn.

Het verschil tussen de parameters nieuw uit de doos en na 25 uur inspelen is aanzienlijk en aangezien het kastvolume (en eventueel poortafmetingen) wordt (worden) bepaald op basis van de juiste parameters zal een niet-ingespeelde unit niet goed in zijn kast passen wat gevolgen kan hebben voor een niet optimale laagweergave. Het effect van inspelen kan bij verschillende luidsprekertypen anders zijn, bij de ene duurt het wat langer dan de andere, Dynaudio is bijvoorbeeld ook een voorbeeld van een luidspreker die pas na enige tijd gebruik goed gaat klinken.

begin eens met punt 4 ! dan weet je of je op de goede weg zit. Leen eens een single ended versterker zou ik zeggen.

Deze speakers zijn niet zo gevoelig voor plaatsing. Ze zijn ontworpen om op de vloer te staan. Gewoon niet te moeilijk doen. De tweaks met betrekking tot plaatsing kun je eventueel later uitproberen; eerst maar eens een versterker !

Bij luidsprekers gaat het om een huwelijk. Het moet matchen tussen de speaker en versterker dus het gaat om een combinatie.

Daarbij komt dat een goede cd speler ook belangrijk is. Een standaard commercieel model out of the box heeft meestal (eigenlijk altijd) een aantal modificaties nodig. De enige betaalbare waar dat niet voor geldt is de Tentlabs in mijn bescheiden mening.