Langspeelplaat Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Hallo, Ik vroeg mij iets af dus ik dacht ik vraag het even..... Zelf zet ik mijn versterkers altijd uit als ik ze voor een uurtje even niet gebruik. Dit lijkt mij goed omdat er dan zo minder slijtage is waardoor de versterker langer mee kan. Wel laat is ze altijd even 30 min spelen voordat ik echt ga luisteren. Alleen als ik ze niet gebruik (bijvoorbeeld voor een uurtje ) zet ik toch het liefst de versterker uit. Beneden staat er wel een versterker die voor het geluid van de TV de hele dag aanstaat (niet s'nachts) Al met al maakt het uit als een versterker gewoon nutteloos aanstaat Of is regelmatig aan/uit doen weer slecht Of maakt het allemaal geen ene reet uit ? Ps. Stroomcunsumtie maakt niet uit wand die betaal ik toch niet zelf... en ik geloof ook niet in het broeikas effect door CO2 emissie (eerder door terug komende patronen in het klimaat,mede door wisselende zonnen kracht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ps. Stroomcunsumtie maakt niet uit wand die betaal ik toch niet zelf... en ik geloof ook niet in het broeikas effect door CO2 emissie. Ben jij van die generatie, die nog lang met de energiebronnen vooruit moet kunnen..?? Mij maakt het niet zoveel meer uit die 20 30 jaar die ik nog leef zal er wel voldoende zijn, maar ik vind het vreemd dat juist de jongeren hier zo lakoniek mee omgaan... Mijn versterkers staan altijd aan, maar verbruiken maar zo'n 15 Watt per eindversterker en 5 Watt per voorversterker. Wanneer een elektrisch apparaat warm wordt wanneer ik ze niet nodig heb gaat er gewoon de spanning af. Mijn CD-speler gaat dus uit. Om de elektronica weer op klank te krijgen duurt mij te lang, omdat ik meestal maar een paar uur heb, om te luisteren. Gelukkig is de Droplet wel redelijk snel op klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Gelukkig is de Droplet wel redelijk snel op klank. Langspeelplaat, de uitspraak van Hans is volgens mij de crux van de vraag 'aan of uit?' Het verschilt van apparaat tot apparaat (en van luisteraar tot luisteraar) of het zinvol is (muzikaal gezien) de apparatuur continue op stroom te houden. Sommige apparaten knappen er goed van op, bij anderen maakt het niks uit. Mijn buizenversterker zet ik uit (op maximale klank na ongeveer een kwartier), maar mijn loopwerk en dac laat ik altijd aanstaan. Die klinken echt heel veel beter, dan wanneer ze aan en uit worden gezet. Vroeger liet ik ook mijn (transistor-) versterker aan staan, die was daar ook gewoon gevoelig voor (en ik ook). Een 'koude' versterker klonk veel minder interessant dan een 'warme'. Maar nogmaals, het is per gebruiker en zijn apparatuur afhankelijk of het zinvol is, ja of nee. Ik zou zeggen: probeer het uit en kijk of je het kan horen. Er is geen absoluut antwoord op je vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 Ik lijk het zeker te horen. Bij een koude versterker moet ik altijd het volume harder opendraaien en dat klinkt het allemaal wat ongecontroleerd met minder diepgang. Daarna gaat vaak het volume naar beneden en lijkt alles er beter op te worden (vooral het laag komt op z'n pootjes terecht). Alleen ik zal dit in deze dagen nog wat verder uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Een beetje apparaat is na een half uurtje of een uur echt wel opgewarmt en stabiel. Dus waarom zou je 'm dan altijd aan laten staan? Ps. laten we hier geen klimaatdiscussie houden, ok? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ps. laten we hier geen klimaatdiscussie houden, ok? Waarom niet... ??? Met klasse A eindversterkers verpruts je k-i-l-o-w-a-t-u-r-e-n wanneer deze altijd aanstaan. Ik vind dat dat gerust ter discussie gesteld mag worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ps. laten we hier geen klimaatdiscussie houden, ok?Als het toch warmer wordt duurt het opwarmen minder lang en kan de versterker tussen de luistersessies uit. Dat komt het klimaat weer ten goede en zo heffen beide problemen zichzelf vanzelf op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Mijn versterkertje mag dan maar 10 Watt verbruiken, ik zet hem steeds uit en een half uur of iets langer van tevoren weer aan. Dat gaat gewoon met een knop op het stekkerblok, dan staat alles (DAC, mediaplayer, tuner) uit. Ik moet nog steeds eens nagaan of ik verschil hoor, dus het is meer voor het idee voorlopig. Wij hebben geen kinderen, maar doen het voor jonge mensen als Langspeelplaat. En voor de lol! Ik geloof overigens niets van een energietekort, w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ik lijk het zeker te horen. Bij een koude versterker moet ik altijd het volume harder opendraaien en dat klinkt het allemaal wat ongecontroleerd met minder diepgang. Daarna gaat vaak het volume naar beneden en lijkt alles er beter op te worden (vooral het laag komt op z'n pootjes terecht). Alleen ik zal dit in deze dagen nog wat verder uitproberen Ok, dan lijkt het me dat het voor het ultieme geluid, het beter is dat je jouw versterker aan laat staan. Mits geen klasse A zou het geen probleem hoeven zijn. (mijn buizenversterker is dus wel klasse A en dat kost veel stroom en slijtage). Over slijtage gesproken: bedenk je het volgende: een gloeilamp gaat altijd kapot als je hem net aanzet, nooit zomaar tijdens het branden. De hoge inschakelpiek geeft veel stress en daar komt de eigenlijke slijtage uit voort. Algemeen bekend natuurlijk, maar een versterker is ook een soort lamp met een zelfde soort schakelpiek en slijtage daardoor. Maar dat is nog niet eens het belangrijkste (in mijn oren), belangrijker vind ik de maximale geluidskwaliteit (iedereen toch met deze hobby?). En als daarvoor een (klasse apparaat continue aan moeten staan, dan neem ik dat voor lief. Vind ik geen nadeel. De groene gedachte wordt bij mij dan op een zijspoor gezet (anders had ik ook geen buizenversterker). Muzikale kwaliteit gaat voor de stroomrekening. Mijn vorige versterker had niet eens een aan- of uitknop.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ps. laten we hier geen klimaatdiscussie houden, ok? Waarom niet... ??? Met klasse A eindversterkers verpruts je k-i-l-o-w-a-t-u-r-e-n wanneer deze altijd aanstaan. Ik vind dat dat gerust ter discussie gesteld mag worden. Dat mag zeker ter discussie worden gesteld, maar dat is wat anders dan een klimaatdiscussie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Hier ist simpel: Alles blijft aan, behalve de klasse A buizeneindversterker. Zelfs de draaitafel draait altijd. Alles is ofwel zelfbouw ofwel gemodificeerd en daarbij dusdanig overgedimensioneerd dat het geen problemen oplevert met warmteontwikkeling of te krap bemeten onderdelenwaarden. De enige concessie die ik heb gedaan is dat het display van de CD speler hardwarematig uitschakelbaar is gemaakt, dat moet ik ook nog eens met de squeezebox doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ik heb de laatste dagen mijn hawk A18 weer aangezet ; 2 maal 20 watt klasse AB en als je de schakelaar omzet 2 maal 10 Watt klasse A en ik heb toch het idee dat het bij (puur klasse A schakeling)na een paar dagen : het meest gloedvol het mooist klinkt . Ik durf trouwens bijna zelfs te beweren dat die Hawk muziekaler is in klasse A als de graaf en de mark levinson en dat voor 560 euro aan bouwpakketonderdelen , wel zelf de behuizing gebouwd en de koeling naar buiten gebracht en aan een versterkt frame gemonteerd dat wel en met vinyl als software. Ps. of de opwarming vd aarde te maken heeft met de broeikasuitstoot is iets wat politici ons willen doen geloven , wetenschappelijk is het geenzins , de aardtemperatuur is nooit een constante geweest, uiteraard geen vrijbrief om maar wat te doen . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 cd speler staat altijd aan ul40-s2 Class A staat snachts uit, overdag uit, totdat ik begin te luisteren. Als daarna het luisteren stopt vanwege de tv, gaat de hoogspanning uit en blijft de gloei erop (dat verstookt maar een paar Watt) In het weekend staat ie dus vrij veel aan en wordt er ook veel geluisterd. Stroomverbruik is 180w continue bij inbedrijf zijn en dat is nauwelijks meer dan een Dobly digital receiver verstookt. Veel mensen hebben zo'n ding uren per dag aan bij het TV kijken. Ik ben in elk geval geen voorstander van aan-uit schakelgedrag. Daar gaat electronica kapot van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ps. of de opwarming vd aarde te maken heeft met de broeikasuitstoot is iets wat politici ons willen doen geloven , wetenschappelijk is het geenzins , de aardtemperatuur is nooit een constante geweest, uiteraard geen vrijbrief om maar wat te doen . gr hj uuh, bijna eens! Ik heb behoorlijk wat gegoogled over dit thema en ben van mening dat de mens weinig invloed heeft op klimaatverandering. Het voorkomen van bosbranden en kappen van regenwouden lijkt me echter wel zinvol. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 mee eens , maar is dit te voorkomen met onze levensstandaard , oplossing is denk ik minder mensen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 4 januari 2009 Author Report Share Posted 4 januari 2009 Ik krijg het punt nu wel door. Ik kan mij voorstellen dat steeds aan en uit nooit echt goed kan zijn (door de stroom pieken). Alleen om het nou 'nachts aan te laten. Ik denk dat aanzetten als je opstaat en uit als je naar bed gaat een goede is. Ik luister toch de hele tijd door muziek (soms wel met pauzes van 1 uur). Zo'n idee had ik zelf ook al dat het geen eens zo schadelijk zou zijn om de versterker langer aan te laten. Alleen er zijn wel grenzen. Waarom zou je de apparatuur aan laten als je zelf licht te slapen ?. en een draaitafel altijd laten draaien ? Ps. Over het broei kas effect : Ik vind al het geld wat dat Co2 terugdringen kost on nodig. De industrie verbeteren is altijd goed. Alleen Co2 opslaan (waarom zou je het is alleen maar gevaarlijk). En het klimaat kent tendensen voordat we zelfs enige uitstoot hadden (100 jaren geleden). En we zijn al heel goed bezig als we eens door hadden hoeveel schoner de auto's in 30/40 jaar zijn geworden ! Laten we wel een beetje on topic blijven. Die klimaat discussie kunnen we in het offtopic vakje voeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Waarom zou je de apparatuur aan laten als je zelf licht te slapen? Dat moge toch nu wel duidelijk voor je zijn? Mensen die hun apparatuur 24/7 aan laten staan, doen dat voor de geluidskwaliteit. Omdat hun apparatuur dat nodig heeft om optimaal te klinken (zoals bij mij en sommige anderen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 ul40-s2 Class A staat snachts uit, overdag uit, totdat ik begin te luisteren. Als daarna het luisteren stopt vanwege de tv, gaat de hoogspanning uit en blijft de gloei erop (dat verstookt maar een paar Watt) Slecht voor je buizen. Kathodevergiftiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Het voorkomen van bosbranden en kappen van regenwouden lijkt me echter wel zinvol. Het kappen van bossen voorkomen, lijkt mij ook zinvol. Bosbranden voorkomen echter niet. Bosbranden zijn juist nuttig. Als je ze probeert te voorkomen, gaat dat een tijd lang goed, maar uiteindelijk gaat het een keer mis. En dan gaat het juist erger mis dan wanneer je af en toe een bosbrandje hebt. Natuurlijk is een bosbrand niet fijn als je in dat bos woont... Overigens heeft een bosbrand geen invloed op de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. Die CO2 die bij die branden vrijkomt, is tijdens het leven van die bommen immers door die bomen opgenomen. Netto maakt het dus niks uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 januari 2009 Author Report Share Posted 5 januari 2009 Omdat het een beetje warrig en off topic word. Lijkt mij het handig hier door te gaan (kan iedereen zijn klimaat zegje doen) http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12477 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Slecht voor je buizen. Kathodevergiftiging. 3x daags aan-en-uit is toch ook niet optimaal. Kiezen tussen twee kwaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 goed dan gaan we niet over co2 door maar over het topic. Om daar een nieuwe voor te openen vind ik wel erg snel. Vaak aan / uit is met name slecht voor de koud/warm overgangen lees: krimp/uitzetten. Die hebben meer effect op levensduur dan schade door inschakelpieken. @KT88 Kathodevergiftiging: Wat is hier nou precies van waar want als ik deel 1 van Menno's boek lees ( en dat is me meerdere keren gelukt) dan is dit niet aan de orde. Ik ervaar ook geen negatief effect de buizen spelen al een heel mooi poosje erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Even terzijde: het valt me op dat de Triode Dikken, DHT Robben, Menno's van der Veen enz. maar al te vaak als guru worden opgevoerd, terwijl ik zeker weet dat zij zichzelf beslist niet zo zien en ook niet door anderen zo gezien willen worden (wat natuurlijk niets afdoet aan hun kennis en kunde). Zij staan op de schouders van lieden als Voorhoeve, Deketh, Klein, Zaalberg van Zelst et al, en die weer op de schouders van DeForest, Fleming, Schottky, Tellegen enz. Beter dan ik het zou kunnen zeggen staat er op TD's site (!) door Paul Bruinsma beschreven hoe en wat kathode vergiftiging inhoudt: http://www.triodedick.com/standby_or_not_to_standby.htm Mijn ervaringen zijn dezelfde. Buizen verliezen snel hun emissie, zeker eindbuizen. Het hangt zeker ook af van het merk, type en soort buis maar ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Mijn persoonlijke voorkeur: voortrappen en ander klein spul altijd aan, eindtrappen bij niet gebruik uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Er is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Omdat het een beetje warrig en off topic word. Lijkt mij het handig hier door te gaan (kan iedereen zijn klimaat zegje doen) http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12477 Misschien hartstikke off-topic, maar weet iemand het password voor deze link? In het oude forum werd dat nog gewoon genoemd. Op mijn gewone pc kom ik er zonder meer in, maar niet met mijn Asus EeePc'tje. Ik heb natuurlijk al wat pogingen ondernomen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts