polleke Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 Heb ik al eens geprobeerd. Heel den boel gedurende een dagje of 3 laten aanstaan. Geen winst te behalen. Was even gelukkig met de weergave dan na enkele minuten. Het maakt voor mij dus geen bal verschil uit. En wat de slijtage betreft, gezien de leeftijd van bv mijn Cd loopwerk mag ik ook echt niet klagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 Het laatste stukje van het geluidsbeeld kan veranderen nadat een apparaat enkele dagen aanstaat. Dat moet je mij dan toch eens uitleggen... ik moet jou altijd iets uitleggen ga het toch zelf proberen kerel ! Ja, dat het is het toverwoord hier: zelf proberen. Maar als je dat doet, en je hoort geen verschillen, dan ben je OF doof, OF je set kan het niet weergeven. Of allebei... Ik wil best dingen uitproberen, zeker zoiets simpels als dit. Maar dan moet er wel een gedachte achter zitten. Domweg je apparatuur een paar dagen aan laten staan en ondertussen elke avond gaan luisteren, daar zit geen gedachte achter. Ik wil wel eerst een redenering horen waarom het beter zou gaan klinken, want anders is het einde zoek (al lijkt het dat vaak al lang te zijn, in de audiowereld). Wat gebeurt er in je apparatuur wat er in de eerste dagen niet gebeurt? En waarom zou het daardoor beter (of in ieder geval anders) gaan klinken? Maar het is ook niet te doen, zo'n vergelijking. Ik weet morgen echt niet meer hoe het gisteren heeft geklonken hoor. Jij wel? Dat is echt niet te vergelijken. Bovendien zijn er, ALS je verschillen hoort, wel meer factoren die meespelen, dan alleen het langer aanstaan van je apparatuur. De luchtvochtigheid kan bijvoorbeeld veranderen, of de temperatuur, maar ook je stemming, bijvoorbeeld door het feit dat je al dagenlang dezelfde muziek draait omdat je wilt vergelijken (en dat gaat wel wat lastig met de ene dag klassiek, de andere dag jazz en weer dag later metal)... Veel te veel variabelen dus... En dus veel te veel kans op hersenspinsels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 @ Henri, Zo'n vergelijking was voor mij destijds niet zo moeilijk. Wanneer ik m'n versterker net opzet ervaar ik steeds een ongaangename scherpte in de weergave. Het is allemaal wat sterieler. Na enkele minuten komt alles mooi op z'n plaats en ben ik veel gelukkiger. Maar ik wordt niet gelukkiger van 3 dagen ononderbroken energieverbruik Voor de rest kan ik jouw mening alleen bijtreden. Geen kat kan na 2 dagen nog weten wat het verschil was. Ik kan enkel zeggen dat zelfs bij het langdurig aanstaan van de versterkers het geen bal verschil uitmaakt voor mij. Enkel de eerste minuutjes zijn van belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 ik laat dan ook de CD SPELER continue aan, niet de versterker. De CD SPELER gebruikt nauwelijks energie, en wordt daarom langszaam warm. Dat is de reden dat ik het apparaat aan laat staan, zodat ie altijd op temperatuur is. IK ervaar dat als een verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 @ Henri, Zo'n vergelijking was voor mij destijds niet zo moeilijk. Wanneer ik m'n versterker net opzet ervaar ik steeds een ongaangename scherpte in de weergave. Het is allemaal wat sterieler. Na enkele minuten komt alles mooi op z'n plaats en ben ik veel gelukkiger. Maar ik wordt niet gelukkiger van 3 dagen ononderbroken energieverbruik Voor de rest kan ik jouw mening alleen bijtreden. Geen kat kan na 2 dagen nog weten wat het verschil was. Ik kan enkel zeggen dat zelfs bij het langdurig aanstaan van de versterkers het geen bal verschil uitmaakt voor mij. Enkel de eerste minuutjes zijn van belang. Enkele minuten is nog wel te verklaren. Dat is ongeveer de tijd die nodig is om de bedrijfstemperatuur te bereiken. Maar daarna moet de boel toch echt stabiel zijn, zo niet dan is er wat mis met de installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 @ Henri, Zo'n vergelijking was voor mij destijds niet zo moeilijk. Wanneer ik m'n versterker net opzet ervaar ik steeds een ongaangename scherpte in de weergave. Het is allemaal wat sterieler. Na enkele minuten komt alles mooi op z'n plaats en ben ik veel gelukkiger. Maar ik wordt niet gelukkiger van 3 dagen ononderbroken energieverbruik Voor de rest kan ik jouw mening alleen bijtreden. Geen kat kan na 2 dagen nog weten wat het verschil was. Ik kan enkel zeggen dat zelfs bij het langdurig aanstaan van de versterkers het geen bal verschil uitmaakt voor mij. Enkel de eerste minuutjes zijn van belang. Enkele minuten is nog wel te verklaren. Dat is ongeveer de tijd die nodig is om de bedrijfstemperatuur te bereiken. Maar daarna moet de boel toch echt stabiel zijn, zo niet dan is er wat mis met de installatie. Dat laatste kan ik me voor gewone versterkers nog voorstellen. Voor grote eindbakken met zware trafo's geldt dat echt niet. Dat koper heeft uren nodig om op temperatuur te komen. Een CD speler heeft weinig interne versterking en is een lichte stroomverbruiker en heeft daardoor weinig 'kacheleffect' laat ik het zo eens noemen. Dan duurt het gewoon wat langer voordat alles, inclusief de voedingstrafo, lekker op temperatuur is. Ik moet er bij zeggen dat je de verschillen op een goedkoop audiosetje niet gaat horen. Het geldt m.i. wel voor het serieuzer werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 geheel eens. als je een AW250 telkens uit zet, hoor je nooit wat ie echt kan. daarom zal het wel een slechte versterker zijn, maar als ie echt warm is klinkt ie wel erg jippie. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 Ik heb het allang opgegeven op dergelijke inzendingen van Henrie en z'n medenietgelovigen te reageren. Wanneer ik denk dat het beter klinkt wanneer het beter klinkt, wanneer het lang aanstaat dan is dat zo (dat denken dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 Zet apparatuur iedere dag aan en uit. In het weekend blijft het meestal de hele dag aan staan, tenzij ik tijdens de dag lang (meer dan een paar uur) van huis ben. Na aanzetten speelt het op rustig niveau vijf of tien minuten in, daarna gaat het volume iets omhoog. Het geluid lijkt wat te versoepelen in het eerste uur, maar als er verschillen zijn tussen een uur en twee dagen (ook wel eens geprobeerd) dan is dat niet opgevallen. Inspelen/inwerken na bijv. modifcatie heeft duidelijk wel ruime tijd nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 17 januari 2009 Report Share Posted 17 januari 2009 Ach, als een goeroe als Nelson Pass zegt dat je de voorversterker beter aan kunt laten vanwege de geluidskwaliteit, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken en te zeggen dat een transistor na een paar minuten wel stabiel is en daarna niet meer verandert... Maar het blijft natuurlijk gewoon je eigen keuze. Net terug van vakantie, vind ik het eigenlijk ook wel lekker pittig klinken, zo'n koude versterker. Maar daarna blijft 'ie gewoon aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik moet er bij zeggen dat je de verschillen op een goedkoop audiosetje niet gaat horen. Het geldt m.i. wel voor het serieuzer werk. Zo goedkoop is m'n setje nu ook weer niet Er bestaan wel meer exotische versterkers op de markt dan de mijne maar een gescheiden voor/eind combinatie van Rotel is toch al geen midiketentje meer, en RR104.2 luidsprekers van Kef zijn toch ook geen schoendozen waar je geen verschillen op hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik moet er bij zeggen dat je de verschillen op een goedkoop audiosetje niet gaat horen. Het geldt m.i. wel voor het serieuzer werk. Zo goedkoop is m'n setje nu ook weer niet Er bestaan wel meer exotische versterkers op de markt dan de mijne maar een gescheiden voor/eind combinatie van Rotel is toch al geen midiketentje meer, en RR104.2 luidsprekers van Kef zijn toch ook geen schoendozen waar je geen verschillen op hoort Volgens mij bedoelt Goodtube het niet persoonlijk, maar spreekt hij over 'het algemeen'. En hij heeft gelijk, al is de term 'goedkoop' niet de juiste. Het heeft mijns inziens namelijk niks met de aanschafprijs te maken, hoe goed of 'slecht' een systeem is. De mate van transparantie (zo weinig mogelijk 'eigen' geluid) is dat wel en dat kan in vele prijsklasses te vinden zijn. Een tranparante set (ik bedoel niet lichtvoetig (geen laag) en ook niet zo dun als een electrostaat), dus een set die in staat is de grootse verschillen in opnames te laten horen van, laten we zeggen, een verzamelalbum van Ella Fitzgerald (geen slechte opnames, maar allemaal anders doordat ze op verschillende locaties en jaartallen zijn opgenomen), kan ook gemakkelijker de verschillen tussen ingespeeld en niet ingespeeld, warm of koud, koper of zilver, etc, etc. laten horen. Ik kom af en toe bij een vriend op bezoek en zijn set is hier magistraal in. Zijn gehele situatie klopt: goede stroomvoorziening, goede akoestiek, goede apparatuur en een hele rustige omgeving/sfeer. Hier test ik altijd iets als ik er zelf niet uitkom en ik ga daar nooit met een vraagteken weg (alleen de vraag over hoe ik ook aan zo'n set (+setting) kom, haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik wil best dingen uitproberen, zeker zoiets simpels als dit. Maar dan moet er wel een gedachte achter zitten. Domweg je apparatuur een paar dagen aan laten staan en ondertussen elke avond gaan luisteren, daar zit geen gedachte achter. Ik wil wel eerst een redenering horen waarom het beter zou gaan klinken, want anders is het einde zoek (al lijkt het dat vaak al lang te zijn, in de audiowereld). Wat gebeurt er in je apparatuur wat er in de eerste dagen niet gebeurt? En waarom zou het daardoor beter (of in ieder geval anders) gaan klinken? Maar het is ook niet te doen, zo'n vergelijking. Ik weet morgen echt niet meer hoe het gisteren heeft geklonken hoor. Jij wel? Dat is echt niet te vergelijken. Bovendien zijn er, ALS je verschillen hoort, wel meer factoren die meespelen, dan alleen het langer aanstaan van je apparatuur. De luchtvochtigheid kan bijvoorbeeld veranderen, of de temperatuur, maar ook je stemming, bijvoorbeeld door het feit dat je al dagenlang dezelfde muziek draait omdat je wilt vergelijken (en dat gaat wel wat lastig met de ene dag klassiek, de andere dag jazz en weer dag later metal)... Veel te veel variabelen dus... En dus veel te veel kans op hersenspinsels... Sjongejonge, is het nou z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik wil best dingen uitproberen, zeker zoiets simpels als dit. Sjongejonge, is het nou z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ja, je wilt het uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ja, je wilt het uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik geloof niet dat het hier om een geloofskwestie gaat hoor. Dus dan kan ik er ook niet van af vallen... Ik denk het wel. Niet religieus, maar vanuit je beroepssfeer. Nee, ik wil inderdaad best dingen proberen, maar er moet wel een reden voor zijn. Dus niet lukraak iets proberen, met het idee van 'baat het niet, dan schaadt het niet'. En ook geen problemen proberen op te lossen die er niet zijn. If it ain't broken, don't fix it... Is dat nou zo vreemd? Ja. Als iedereen zo zou denken zouden we nog in het stenen tijdperk leven. Hoe denk je dat al die belangrijke uitvindingen gedaan zijn? Niet vanuit de gedachte "if it ain't broke don't fix it" Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik wil best dingen uitproberen, zeker zoiets simpels als dit. Sjongejonge, is het nou z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik geloof niet dat het hier om een geloofskwestie gaat hoor. Dus dan kan ik er ook niet van af vallen... Ik denk het wel. Niet religieus, maar vanuit je beroepssfeer. Nee, ik wil inderdaad best dingen proberen, maar er moet wel een reden voor zijn. Dus niet lukraak iets proberen, met het idee van 'baat het niet, dan schaadt het niet'. En ook geen problemen proberen op te lossen die er niet zijn. If it ain't broken, don't fix it... Is dat nou zo vreemd? Ja. Als iedereen zo zou denken zouden we nog in het stenen tijdperk leven. Hoe denk je dat al die belangrijke uitvindingen gedaan zijn? Niet vanuit de gedachte "if it ain't broke don't fix it" Ik wist natuurlijk wel dat dit antwoord zou komen Dat je peniciline nog niet noemt, valt me zelfs een beetje tegen Natuurlijk kun je bij toeval iets ontdekken. Maar mensen die dat gedaan hebben, waren meestal naar iets anders op zoek. Zo was de ontdekker van de peniciline op zoek naar stafylokokken. Bij toeval ontdekte hij wat we nu kennen als peniciline... De werking van peniciline is echter achteraf wel onderzocht (en verklaard). Want je kunt wel iets bij toeval ontdekken, maar een beetje onderzoeker wil dan natuurlijk nog wel weten waarom het werkt zoals het werkt, toch? En dat mis ik ook al in de audiowereld. Men onderzoekt van alles. Je kan het zo gek niet bedenken of het is wel onderzocht, tot houten volumeknoppen en audiofiele zekeringen voor in de meterkast aan toe. Zonder enig idee waarnaar men opzoek is. Ja, naar 'verbeteringen', maar dat is wel heel algemeen voor een zoektocht... En uiteraard claimt men ook van alles te hebben ondervonden: werelden van verschil, volledige ijzeren gordijnen die voor het geluidsbeeld vandaan lijken te vallen, veel zwart ook, vooral rond de instrumenten en een geluidsbeeld dat tot op de milimeter nauwkeurig te beschrijven is... En stel nou dat die verschillen er daadwerkelijk zijn, dan moeten die toch ook te verklaren zijn? Of je zou toch op z'n minst op zoek moeten gaan naar een verklaring van het ondervonden verschil? Zou ik wel doen tenminste. Maar ik zie eigenlijk nooit een verklaring. Niet van audiofielen (kan ook niet altijd, want niet iedereen is technisch onderlegd), maar ook niet van fabrikanten. Die maken vaak een mooi pseudotechnisch verhaaltje, zonder iets te kwantificeren... Wat ik dan vooral niet snap, is dat zulke pseudotechnische verhalen vaak wel worden geloofd, of toch in ieder geval niet helemaal als onzin worden afgedaan (baat het niet dan schaadt het niet ), terwijl iemand die bijvoorbeeld met berekeningen komt die het tegendeel bewijzen, vaak in twijfel wordt getrokken. Dan kunnen we ineens 0,0000000000000001dB verschil horen... Dat vind ik dubieus... Hiermee wil ik niet zeggen dat we onze oren ineens helemaal maar niet meer moeten vertrouwen. Maar een beetje kritischer kijken naar de claims die er in de audiowereld gedaan worden (door zowel audiofielen als fabrikanten), kan ook geen kwaad volgens mij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik wil best dingen uitproberen, zeker zoiets simpels als dit. Sjongejonge, is het nou z Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik ben wel technisch onderlegd, maar waarschijnlijk kan ik niet tegen jouw theori Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik heb het allang opgegeven op dergelijke inzendingen van Henrie en z'n medenietgelovigen te reageren. Dat heb ik zonet gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Vind je jezelf niet vermoeiend ? Nee hoor Anderen soms wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik heb het allang opgegeven op dergelijke inzendingen van Henrie en z'n medenietgelovigen te reageren. Dat heb ik zonet gedaan. Dat vind ik jammer, maar ik kan je niet tegenhouden. Ik vind het ook jammer dat het steeds op 'gelovige' tegen 'niet-gelovige' uitkomt. Daar gaat het hier helemaal niet om. Ik ben alleen maar op zoek naar een technische verklaring. Die zoek ik namelijk altijd. Anderen doen dat kennelijk niet. Prima, maar dan moeten die mensen ook geen claims meer doen die technisch niet te onderbouwen zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik heb het allang opgegeven op dergelijke inzendingen van Henrie en z'n medenietgelovigen te reageren. Dat heb ik zonet gedaan. Eigenlijk had ik dat ook al een tijd gedaan, maar omdat er hear om een verklaring word gevraagd waarom je je versterker aan zou moeten laten staan wil ik er toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts