Jump to content

Autoversterker als eindbakje voor monitors

s_k
 Share

Recommended Posts

Er ligt hier (al jaren, in doos) een Harman Kardon autoversterkertje.

Mooi dingetje om te zien, 2x 15 watt. Geen pocherig ding met kilo's koelribben enzo.

Enfin. Nou wilde ik op zoek gaan naar een eindversterkertje voor mijn monitorspeakers (Yamaha NX-E100).

Ik gebruik ze niet om op af te mixen, maar om bijv. naband van een tape te controleren of om even te luisteren naar een andere bron terwijl ik opneem. Hoeven dus niet high end te zijn, als ze maar gewoon acceptabel klinken.

Vraag is dus: Is zo'n autoversterkertje m.b.v. een voedinkje gewoon te gebruiken hiervoor? Of zijn er mitsen of maren?

Geen auto accu natuurlijk, ik hang er een voedinkje aan.

Zal even de impedantie checken, hij ligt *ergens* op zolder.

Waarom niet?

Mooi ladertje er aan als je niet luistert een betere voeding is er niet ;)

Groetjes George

Ja, het is wel audiofiel verantwoord.

Maar als ik een accu kwijt kon zou ik wel een versterkertje neerzetten.

Het moet klein, snapt u? Ga het ergens achter een bandrecorder wegmoffelen./

Voor de mensen die 't niet snappen: Ik heb een audiofiele (more or less) set in de woonkamer en een hobbyset boven.

Hobbyset bestaat uit veel bandrecorders en ik doe er veel aan het overzetten van oude opnames etc.

Het is voor het testen van tapes wel handig om een set monitorspeakers te hebben, dan kun je snel horen of een tape goed is (je kunt namelijk afspelen terwijl je opneemt, nabandcontrole heet dat). Dus...

Fotootje erbij, dan snappen we het allemaal:

11.jpg

Links en rechts boven staan kleine kubusjes, dat is een philips receivertje met ingebouwde speakers.

Voor twee plastic blokjes met een 8cm woofertje en een conustweetertje klinkt 't verdraaid goed, maar heeft niet genoeg detail om te laten horen hoe goed een tape is. Vandaar dat er nu twee Yamaha's staan, alleen nog zonder versterker :)

Vandaar dat er nu twee Yamaha's staan, alleen nog zonder versterker :)
Dan zou ik investeren in een gewone versterker. Voor het gebruik van de autoversterker heb je toch een fatsoenlijke voeding nodig en iets om het geluidsniveau te regelen. Voor beide zaken zul je ook een en ander moeten uitgeven.

• 2 weeks later...

Geluidsniveau regelen zou op de monitoruitgang van 't mengpaneel gebruiken.

Note: het is niet m'n 'serieuze' set, gaat om 't hobbysetje boven (gebruik ik voor 't digitaliseren van oude tapes, in elkaar zetten van gemixte opnames etc.).

Enfin, wat je zegt is wel gebeurd.

Al zou ik het geen 'investeren' willen noemen.

Ik vond deze in de kelder:

márc%20078.jpg

Verre van high end, maar prima voor 't aansturen van de monitortjes. Meer heb ik niet nodig :)

Lekker plat, kan in 'tzelfde vak als m'n (eveneens platte) NAD tunertje.

Ondanks dat ik 't anders op heb gelost veel dank voor de tips!

Geluidsniveau regelen zou op de monitoruitgang van 't mengpaneel gebruiken.

Note: het is niet m'n 'serieuze' set, gaat om 't hobbysetje boven (gebruik ik voor 't digitaliseren van oude tapes, in elkaar zetten van gemixte opnames etc.).

Enfin, wat je zegt is wel gebeurd.

Al zou ik het geen 'investeren' willen noemen.

Ik vond deze in de kelder:

márc%20078.jpg

Verre van high end, maar prima voor 't aansturen van de monitortjes. Meer heb ik niet nodig :)

Lekker plat, kan in 'tzelfde vak als m'n (eveneens platte) NAD tunertje.

Ondanks dat ik 't anders op heb gelost veel dank voor de tips!

Ik zie in ieder geval niks.