remcojan Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Er is al ongelofelijk veel geschreven over de zin en onzin van (dure) interconnects en luidsprekerkabels. Ik ben opgeleid als elektrotechnicus, en neem veel van de zogenaamde verbeteringen met een korrel zout tenzij deze met inhoudelijke argumenten onderbouwd kunnen worden. Desalniettemin heb ik toch voor behoorlijke bedragen interconnects en luidsprekerkabel in mijn installatie zitten. Maar dan vooral vanwege het praktische en estetische aspect. Als je dan toch een kabel over de vloer legt kan die er maar beter een beetje mooi uitzien en een wat steviger gebouwde interconnect ziet er ook beter uit dan zo'n dun snoertje. Geluidstechnisch heb ik echter weinig tot geen verschil kunnen ontdekken. Ben ik de enige die om deze reden duurdere kabels heeft gekocht, of zijn er mensen die dit herkennen? Dure kabels kopen omdat het kan en omdat het leuk is vind ik overigens een valide argument om dit te doen. Het blijft tenslotte een hobby ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Nee. Mijn interconnects hangen achter de apparatuur, dus die zie ik toch bijna niet. Dat een plug mooi is is leuk, maar het gaat er mij om dat ie stevig is en niet na een jaar in stof uit elkaar valt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 En de GF -Greed Factor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Hoi hoi.... een kabeltopic.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Hoi hoi.... een kabeltopic.... Ja, jammer dat jij hem niet gestart hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Hoi hoi.... een kabeltopic.... Hoe langdradig zal deze weer worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 We wachten af tot iemand beweert dat je tussen kabels geen verschil kunt zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Hoi hoi.... een kabeltopic.... Ja, jammer dat jij hem niet gestart hebt Geen nood, Hans kan er nog eentje starten over de geur van kabels .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Ik heb die van mij gisteren "afgesopt" samen net het rek en het ruikt weer "lentefris" FF zonder dollen, ik vind het ook mooi om wat luxere kabels te nemen dan standaard dropveters.... staat verzorgd en geeft een goed gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Het is geen wetmatigheid maar over het algemeen zijn kabels die er verzorgd en deugdelijk uitzien ook van deugdelijke kwaliteit. Van de soms standaard bijgeleverde dropvetertjes kun je dat beslist niet zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Esthetisch aspect van kabels? Lekker belangrijk het gaat er toch om hoe het klinkt. Wel kijk ik voor ik een kabel aanschaf naar de constructie en het gebruikte materiaal maar de kleur is echt ondergeschikt de dikte is wel belangrijk, maar dan bedoel ik wel de dikte van de aders niet van de totale kabel dus. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Het is geen wetmatigheid maar over het algemeen zijn kabels die er verzorgd en deugdelijk uitzien ook van deugdelijke kwaliteit. Van de soms standaard bijgeleverde dropvetertjes kun je dat beslist niet zeggen. Toch heb ik eens goeduitziende goedkope interlinks gekocht (voor de pluggen). Het "draad" was niet meer dan heel veel plastic waarin miezerige en slecht gesoldeerde draadjes zaten. De pluggen bleken overigens ook waardeloos. Veel te dun goud en gammel. Dan nog polyethyleen als isolatie tussen de pen en huls. ik hoefde met m'n soldeerbout maar in de buurt van het (goud) te komen of de isolatie was al gesmolten. Goeduitziend heeft voor mij dus geen enkele toegevoegde waarde. Het moet als eerste goed geleiden en contact maken. Over klankkwaliteit zullen we het maar niet hebben (ondanks ik dat het belangrijkste aspect van een kabel vind). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Het is geen wetmatigheid maar over het algemeen zijn kabels die er verzorgd en deugdelijk uitzien ook van deugdelijke kwaliteit. Van de soms standaard bijgeleverde dropvetertjes kun je dat beslist niet zeggen. Toch heb ik eens goeduitziende goedkope interlinks gekocht (voor de pluggen). Het "draad" was niet meer dan heel veel plastic waarin miezerige en slecht gesoldeerde draadjes zaten. De pluggen bleken overigens ook waardeloos. Veel te dun goud en gammel. Dan nog polyethyleen als isolatie tussen de pen en huls. ik hoefde met m'n soldeerbout maar in de buurt van het (goud) te komen of de isolatie was al gesmolten. Jij hebt ook altijd pech h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Het is geen wetmatigheid maar over het algemeen zijn kabels die er verzorgd en deugdelijk uitzien ook van deugdelijke kwaliteit. Van de soms standaard bijgeleverde dropvetertjes kun je dat beslist niet zeggen. Toch heb ik eens goeduitziende goedkope interlinks gekocht (voor de pluggen). Het "draad" was niet meer dan heel veel plastic waarin miezerige en slecht gesoldeerde draadjes zaten. De pluggen bleken overigens ook waardeloos. Veel te dun goud en gammel. Dan nog polyethyleen als isolatie tussen de pen en huls. ik hoefde met m'n soldeerbout maar in de buurt van het (goud) te komen of de isolatie was al gesmolten. Jij hebt ook altijd pech h Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Kunnen er geen voorbeelden gepost worden van wat jullie esthetisch ok vinden en wat niet kunnen? Ik volg Hans een beetje dat het toch eerst klankmatig moet kloppen. En de kleur tja ... toch bijzaak vind ik. Merk ontglipt mij, ik denk BCD of zoiets, die hebben een gifgroene interlink. Wel moest een zaligmakende LS kabel zo'n kleur hebben, dan zocht ik toch naar iets anders. Interconnects zie je toch weinig van. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Goeduitziend heeft voor mij dus geen enkele toegevoegde waarde. Het moet als eerste goed geleiden en contact maken. Tja, eigenlijk zouden we op het forum een pinned onderwerp moeten hebben met enkele "standaard" goede merken, qua pluggen bijvoorbeeld. Ik ben namelijk niet zo volleerd dat ik pluggen ga zitten openen voor het kopen. Maar goed dan kun je discussie krijgen waar op te letten en wat goed geleidend en contact maken is. Toch lijkt het me handig. Op het merk afgaan helpt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Natuurlijk kwam ik tijdens het "soppen" kabels te kort en heb de dropveters vervangen van mijn 2 tuners en tussen de voor en eindversterker door ProfiQ PQ021 kabels. Gekocht hier bij de HandyMan. Ik had er eerst Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Ik had er eerst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Gelukkig zijn kabels echter niet richtingsgevoelig. Kabels m.i. ook niet, maar soms heb je interlinks waarbij bij een van de pluggen de massa/afscherming niet is aangesloten om aardlussen te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Gelukkig zijn kabels echter niet richtingsgevoelig. Kabels m.i. ook niet, maar soms heb je interlinks waarbij bij een van de pluggen de massa/afscherming niet is aangesloten om aardlussen te voorkomen. De 'massa' is de 'min' van het signaal en die moet altijd aangesloten worden, anders werkt het niet. De afscherming zit inderdaad vaak maar aan 1 kant aangesloten. Dat is (bij cinch-pluggen) niet om aardlussen te voorkomen, want je hebt bij cinch geen aparte aarde. Die is immers gecombineerd met de 'min'. De afscherming wordt maar aan 1 kant aangesloten, zodat er geen signaal doorheen loopt en het ding dus alleen als afscherming werkt (tegen capacitaire overspraak) en niet als 'min'-geleider... Eigenlijk is cinch een beetje een matig systeem wat dat betreft. Doet mij denken aan een TN-C-stelsel (installatietechniek)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 11 januari 2009 Author Report Share Posted 11 januari 2009 Kijk, da's nou toch weer leuk. Ik start een topic over kabels (inderdaad weer een topic over kabels zoals iemand al opmerkte), en binnen no time een vracht aan replies :-) Voor degene die het uiterlijk totaal onbelangrijk vinden: wonen jullie alleen, of is jullie wederhelft ook besmet met het hi-fi virus. Mijn vrouw gaat nog redelijk ver met me mee, maar als het er echt niet uit ziet (hoe goed het ook is) komt het toch de woonkamer niet in.... Maar voor de duidelijkheid: een kabel die er mooi uitziet maar technisch gezien belabberd is (en dan bedoel ik vooral de mechanische aspecten, de "klank" van een kabel is een hele andere discussie, daar wil ik het nu niet over hebben), komt er bij mij ook niet in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 11 januari 2009 Members Report Share Posted 11 januari 2009 Esthetisch aspect van kabels? Lekker belangrijk het gaat er toch om hoe het klinkt. Wel kijk ik voor ik een kabel aanschaf naar de constructie en het gebruikte materiaal maar de kleur is echt ondergeschikt de dikte is wel belangrijk, maar dan bedoel ik wel de dikte van de aders niet van de totale kabel dus. Groetjes George Ik denk dat we allemaal zo wel denken, maar stel dat een fabrikant echt puur zilver zou gebruiken, de plugjes ook van zilver, het boeltje netjes gelast ipv gesoldeerd, en het ziet er zo uit: Kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Speakerkabels zijn zichtbaar hier. De standaard rood/zwarte gevallen zien er niet uit, daarom heb ik kabels met een transparante afscherming zoals hier http://www.hometech.com/images/gc-1x2zipa.jpg ; dat valt minder op.. Dus eigenlijk is het estetische aspect de enige reden dat ik zulke kabels heb gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Voor degene die het uiterlijk totaal onbelangrijk vinden: wonen jullie alleen, of is jullie wederhelft ook besmet met het hi-fi virus. Hoe vaak ziet jouw vrouw de kabels dan, vraag ik me af? De meeste kabels (interlinks, voedingskabels) zijn doorgaans prima weg te werken, dus die zie niet. Ik heb ze in ieder geval zoveel mogelijk aan het oog onttrokken, achter m'n tv/audio-meubel. De speakerkabels ga ik nog wegwerken, maar dan moet ik eerst nieuwe hebben, in verband met gebrek aan overlengte in m'n huidige speakerkabels. Ik ga ze in een kabelgoot wegwerken. Dan zie je dus alleen het stukje van de kabelgoot, over de grond, naar de speakers toe. Eventuele andere kabels, bijvoorbeeld interlink en (nu nog) s-video-kabel naar computer en de tv/radio-antennekabel heb ik ook in die kabelgoot liggen. Dan hoeven de kabels er wat mij betreft niet mooi uit te zien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Kabels moeten degelijk zijn. Dus er ook zo uitzien:) Dat is ook de enige reden dat ik "exotische" netsnoeren(DIY) heb. En ja ik kan enorm blij worden van degelijk aanvoelende kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts