Jump to content

Cassette bandjes !!!

Marc The Hague
 Share

Recommended Posts

Voor degenen ( waaronder mijzelf ) die onderstaande link niet kennen !!!

http://zabava.septem.cz/Blbustky/obrazky/kazety/

Leuk. Nostalgie. Zelfs de That's cassettes met die mooie pijlvorm vensters staan erop. Het was een leuke tijd dat cassette tijdperk. Eigenlijk denk ik dat we het stiekum wel missen!

Nou, ik niet hoor. Ik vond het altijd maar veel werk om steeds te moeten spoelen om een nummer te vinden. De cd heeft dat probleem prima opgelost. En een cd klinkt ook nog beter, al heb ik nooit een goed cassettedeck gehad. Maar zelfs op m'n vroegere Akai stereotorentje hoorde ik het verschil tussen cassette en cd duidelijk...

Voor degenen ( waaronder mijzelf ) die onderstaande link niet kennen !!!

http://zabava.septem.cz/Blbustky/obrazky/kazety/

Leuk. Nostalgie. Zelfs de That's cassettes met die mooie pijlvorm vensters staan erop. Het was een leuke tijd dat cassette tijdperk. Eigenlijk denk ik dat we het stiekum wel missen!

Uit nostalgie wel, maar in het gebruik niet. Altijd problemen dat de kop net niet goed stond, dat eindeloze spoelen om een bepaald nummer te vinden, een cd die net niet op

De kwaliteit en gebruik buiten beschouwing bedoelde ik dat we het stiekum missen met het oog op : je zit bij de radio, wil een singeltje opnemen, en laat de pauze toets los nadat de DJ klaar is met kletsen en aan het eind van het liedje probeerde je ook te voorkomen dat er geklets op de band kwam.

Dat was een leuk spelletje. En natuurlijk is het best leuk om een 10 jaar oude cassette vandaag even in het apparaat (die bij mij van zolder moet komen, maar wel een 3 kops ;-) ) te stoppen en een radioprogramma terug te luisteren op de manier waarop je het zelf hebt opgenomen. Dat had wel wat. En is niet te vergelijken met vandaag, waarbij we via uitzending gemist terug kunnen luisteren.

De kwaliteit en gebruik buiten beschouwing bedoelde ik dat we het stiekum missen met het oog op : je zit bij de radio, wil een singeltje opnemen, en laat de pauze toets los nadat de DJ klaar is met kletsen en aan het eind van het liedje probeerde je ook te voorkomen dat er geklets op de band kwam.

Dat was een leuk spelletje. En natuurlijk is het best leuk om een 10 jaar oude cassette vandaag even in het apparaat (die bij mij van zolder moet komen, maar wel een 3 kops ;-) ) te stoppen en een radioprogramma terug te luisteren op de manier waarop je het zelf hebt opgenomen. Dat had wel wat. En is niet te vergelijken met vandaag, waarbij we via uitzending gemist terug kunnen luisteren.

O j

Uit nostalgie wel, maar in het gebruik niet. Altijd problemen dat de kop net niet goed stond,

Doe je iets goed verkeerd!

Ik heb hier wel 20 cassettedecks die prima met elkaars opnames overweg kunnen.

Uitwisselingsproblemen heb je altijd, maar dat ligt meestal meer aan de bias/eq instellingen dan aan de kop.

Een kop staat pas verkeerd als je eraan hebt gezeten.

Geef maar toe!

Daar is een MiniDisc stiekem gewoon beter voor ;D. Je hoort een gaaf nummer, drukt op de AMS toets en hoppetee, laatste 6 seconden worden ervoor geplakt. Je mist nooit iets. Daarna het geouwehoer er vanaf knippen en klaar.

Maargoed.

De kwaliteit? Moet ik na een bandrecorderfragment nou ook een fragment van een cassettedeck posten om te bewijzen dat 't echt niet onder hoeft te doen voor een CD'tje?

ja leuk. per tape afregelen van het deck (bias en zo), slijtage van de koppen, demagnetiseren .... goeie oude tijd :D

Bias per tape is helemaal niet echt een nadeel vind ik (krijg je 't tenminste optimaal).

Bij gebruik van goeie tapes (chrome en metal) slijten je koppen amper en worden ze ook niet vies.

Demagnetiseren,

Na de cassette, en voor de CDR kwam voor mij de VHS recorder waarop ik op VHS banden audio ging opnemen. Dat was heel erg goed en ook met hoge kwaliteit (geen jank, freq 20-20.000 hz). De VHS recorder zie ik wat dat betreft wel als een vervanger van de tapedecks (de grote spoelenrecorders)

Hierna kwam voor mij de DAT recorder. Ik deed er 180 minuten tapes in en later DDS1 tapes (backup DAT) van 90 meter. Probleemloos. Nooit problemen gehad.

DAT is / was een geweldig systeem. Ik was zelfs zo flink om de titels bij de nummers achteraf toe te voegen en de tapes te indexeren. Het spoelen gaat heel vlug. In 3 seconden ben je bij een volgende track. De kwaliteit is weergaloos. Het loopwerk dankzij de lichte tapes, onverwoestbaar. Tenminste die van mijn Onkyo 2710 alias Fostex alias Pioneer D-05.

Ik mis dit apparaat ook een beetje, hoewel ik hem natuurlijk nog gebruik. Het is wat ingehaald door de CDR.

Tegenwoordig haal ik cd's bij de biblio en kopieer die. Dat schijnt legaal te zijn.

Maar wanneer de Akai AT-2600 thuis staat en "gegoodtubejacked" is, dan kan het best zijn dat de DAT nog wel eens van pas komt!

en DAT zou leuk zijn !

Uit nostalgie wel, maar in het gebruik niet. Altijd problemen dat de kop net niet goed stond,

Uitwisselingsproblemen heb je altijd, maar dat ligt meestal meer aan de bias/eq instellingen dan aan de kop.

Geef maar toe!

Rustig, rustig!!!!

Ik heb het nu over de tijd dat mijn geluidsapparatuur bestond uit een ghettoblaster en een walkman. Dan wordt het een ander verhaal h

Ik gebruik nog cassettebandjes voor in de auto. Daar zit nog zo'n 'ouderwetse' cassettespeler in. Bovendien heb ik een behoorlijke platencollectie, wat betekent dat ik veel sneller een plaat of nummer op cassette kan krijgen dan eerst de boel digitaliseren, omzetten enz. (wat een gedoe, vergeleken met een cassette). Overigens klinkt een goed opgenomen cassettebandje (iets oversturen) verdomd goed. Vaak wordt het laag er ook niet slechter van.

Geef maar toe!

Rustig, rustig!!!!

Ik heb het nu over de tijd dat mijn geluidsapparatuur bestond uit een ghettoblaster en een walkman. Dan wordt het een ander verhaal h

Doet me denken aan m'n jeugd. Al die uren naar de TopOp op de radio luisteren en op de record knop drukken bij elk liedje dat me aanstond. Heb nog wat cassettes liggen uit die ouwe tijd.

Ga ze vanavond eens zoeken op zolder. Wie weet wat voor goud zit er nog tussen ! :D:rolleyes:

Die kapotte DAT's waren dat dan toevallig Sony's ? Zou me niet verbazen. Het apparaat dat ik heb is superdegelijk. De DDS tapes zijn wat tapedikte betreft hetzelfde als de 180 minuten tapes van Maxell. De DDS tapes hebben uiteraard nooit in een backup apparaat gedraaid maar worden vanaf nieuw uit de verpakking alleen voor audio gebruikt.

Ik heb totaal geen slechte ervaringen met mijn Onkyo 2710. Het aantal fouten kun je via bepaalde combinaties oproepen en is nog steeds nul.

Ja de mijnen zijn inderdaad Sony's (allemaal), maar dezelfde problemen kom je ook tegen met studio tascams.

V.w.b de DDS tapes: Iedereen die serieus met DAT werkt waarschuwt ervoor en ik heb er in een half uurtje mijn DTC 690 mee gesloopt (die ik net gekocht had). Het probleem is niet de dikte, het probleem is dat DDS tapes, omdat een DDS loopwerk veel simpeler is, een stuk kleveriger van substantie zijn dan niet-DDS tapes.

Prachtig medium en wordt nog veel toegepast door opname studio's.

Mijn DAT klonk beter dan mijn cd speler destijds klonk. Maar sinds mijn nieuwe cd speler zwaar gemodificeerd is doet de DAT er nu wel voor onder!

Tijd voor een externe DAC dan ;D

Doet me denken aan m'n jeugd. Al die uren naar de TopOp op de radio luisteren en op de record knop drukken bij elk liedje dat me aanstond. Heb nog wat cassettes liggen uit die ouwe tijd.

Ga ze vanavond eens zoeken op zolder. Wie weet wat voor goud zit er nog tussen ! :D:rolleyes:

Ik deed dat altijd met twee recorders, werkte wel zo handig. Kon je tracks uitzoeken en in/out faden.

Als ik nu die tapes terugluister moet ik wel zeggen dat ik lang niet kieskeurig genoeg was ;D

Ik deed dat altijd met twee recorders, werkte wel zo handig. Kon je tracks uitzoeken en in/out faden.

Als ik nu die tapes terugluister moet ik wel zeggen dat ik lang niet kieskeurig genoeg was ;D

Da's nu juist het toffe. Kan je nog eens met jezelf lachen ook :lol: