Jump to content

Waarom is een aparte audiogroep aan te bevelen?

W. van Dijk
 Share

Recommended Posts

Door audiofanaten wordt regelmatig gesteld dat aparte groepen een verbetering voor het geluid inhouden. Ik snap eigenlijk niet waarom. De reden dat dit ik dit vraag is het volgende. Tegenwoordig kun je zelfs een computernetwerk via de stroomkabel bouwen. Heel interessant vond ik dat, maar ... de verbindingen blijven gewoon intact ook als het netwerk over verschillende groepen gelegd wordt. Een aparte groep lost dus wat betreft dit soort vervuiling helemaal niets op, ook schakeltikken kunnen 'groepsoverstijgend' problemen opleveren.

Door audiofanaten wordt regelmatig gesteld dat aparte groepen een verbetering voor het geluid inhouden. Ik snap eigenlijk niet waarom. De reden dat dit ik dit vraag is het volgende. Tegenwoordig kun je zelfs een computernetwerk via de stroomkabel bouwen. Heel interessant vond ik dat, maar ... de verbindingen blijven gewoon intact ook als het netwerk over verschillende groepen gelegd wordt. Een aparte groep lost dus wat betreft dit soort vervuiling helemaal niets op, ook schakeltikken kunnen 'groepsoverstijgend' problemen opleveren.

Als de netspanning erg vervuild is (vervuiling veroorzaakt na de meterkast) dan kan het lonen om een aparte groep aan te leggen. Als de vervuiling als voor de meterkast aanwezig is, heeft dat weinig zin.

Afhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur kan het effect meer of minder hoorbaar zijn. Apparatuur kan bijvoorbeeld met een standaard netfilter zijn uitgerust, maar deze filteren voornamelijk hoogfrequente storingen. Verstoringen in het hoorbare gebied worden gewoon doorgelaten. Een goede voeding in een apparaat zal dat overigens ook moeten kunnen afvlakken, maar niet ieder apparaat doet dit altijd even goed.

Voordat je een groep laat aanleggen, zou ik eerst eens gaan meten of het nodig is. Als de netspanning op een oscilloscoop redelijk schoon is heeft het niet zoveel nu om een aparte groep aan te leggen.

Als de netspanning erg vervuild is ...

Bedankt voor je uitleg. Echter het is kennelijk mogelijk om 'vervuiling' na de meterkast aan te brengen (tenminste als ik het gebruikmaken van stroomdraden voor dataverkeer als zodanig mag typeren). Deze vervuiling dringt echter ook door in andere groepen.

Voor de rest pleit je voor nuchterheid. Is er geen probleem dan hoef je ook niets op te lossen. Door de grote experimenteerdrift willen wij deze logica bij onze hobby nog wel eens vergeten. Dat is niet erg, als je tenminste kunt accepteren dat er soms niets verbeterd.

Als de netspanning erg vervuild is ...

Bedankt voor je uitleg. Echter het is kennelijk mogelijk om 'vervuiling' na de meterkast aan te brengen (tenminste als ik het gebruikmaken van stroomdraden voor dataverkeer als zodanig mag typeren). Deze vervuiling dringt echter ook door in andere groepen.

Voor de rest pleit je voor nuchterheid. Is er geen probleem dan hoef je ook niets op te lossen. Door de grote experimenteerdrift willen wij deze logica bij onze hobby nog wel eens vergeten. Dat is niet erg, als je tenminste kunt accepteren dat er soms niets verbeterd.

Gaan we weer.

De vraag 'waarom' heb ik voor mezelf beantwoord door het gewoon te doen. De beste resultaten zijn te behalen wanneer je een keuze hebt uit 3 fasen (om de beste ervan te gaan gebruiken) en een aparte aardpin. Dan elimineer je eventuele vervuiling die binnenkomt via de randaarde (afkomstig van alle aangesloten aparatuur. Koelkast, vriezer en al die andere dingen).

In elektronische circuits zijn vaak verbindingen gemaakt naar de aarde van het apparaat. Als die aarde al een klein spanningje heeft door invloed van buitenaf, gaat de schakeling niet optimaal functioneren. Dat is voor mij een van de verklaringen.

Daarnaast is er een thema afscherming die voorkomt dat hoogfrequente signalen vlak bij de aansluitingen van je audio apparatuur het apparaat binnenkomen door antennewerking van de kabels. Een aparte audiogroep met afgeschermde kabel (grondkabel bijvoorbeeld) elimineert in deze ook weer iets, maar dan op de voeding.

Wil je echt een schone voeding, dan moet je op ontkoppelde accu's gaan draaien en geen cinch verbindingen hebben met andere apparatuur zoals dvd speler, tv, etc.

Wil je dit verschil horen ga dan maar eens naar 't Harde. Sommige apparatuur van JK kan op zowel lichtnet als accu draaien.

Op de site van kabelmaker Verastarr lees ik dat een goede aarde veel effectiever is dan een power generator (naast een aparte groep). Met goede aarding wordt je installatie stiller dan ooit te voren.

Citaat:

Why do you think power conditioners are so popular?

The top level solution is to give your audio system not only its own 20A circuit but to also give it a dedicated Earth ground. This is the best possible power solution for your audio system. In fact, it is so effective, you will be able to eliminate the power conditioner altogether! If you think you have a "quiet" system now you have not heard anything as quiet as a dedicated Earth ground.

For $2000 (average) we will come out and drive a 5-foot, pure copper grounding rod into the ground, then route pure copper ground wire to your audio system for the cleanest AC power circuit possible! We finish it off with an audio-grade, rhodium-plated junction box with 4 or 6 outlets. Forget the power conditioner...or "regenerator" (hehe)...after your new dedicated Earth ground you will be able to hear the sound of a toroidal transformer on the line!

Overigens vind ik $2000,- wel een hoop geld voor het in de grond jagen van een pin van 1,5 meter!

Als de netspanning op een oscilloscoop redelijk schoon is heeft het niet zoveel nu om een aparte groep aan te leggen.

Pas wel op met het meten van de netspanning met een oscilloscoop. Dat kan gevaarlijk zijn...

Overigens wordt de meeste hoogfrequente rommel wel door de trafo's van je apparatuur gefilterd. Die trafo's zijn immers gemaakt voor 50Hz, niet voor enkele kiloHertzen of nog hoger...

Overigens vind ik $2000,- wel een hoop geld voor het in de grond jagen van een pin van 1,5 meter!

Hallo,

Dat vind ik ook,

Ik heb laatst een offerte gehad voor 50 meter diep voor 800 euro.

Groet,

Leobus

Hallo,

Dat vind ik ook,

Groet,

Leobus

50 meter diep :blink: Staat het grondwater bij jou zo diep?

De man waarvan ik vond dat hij altijd zo'n mooi geluid verkocht was ook overtuigd van het belang van een goede aarde. Volgens hem gaf een goede aarde slaan een heel goede upgrade en was de aarde waar de hele wijk op zit funest. Als ik het mij goed herinner liet hij ook de nul wel over de aarde lopen (kan dat terwijl je ook nog aarde hebt?) en had hij de aardlekschakelaar ook er tussenuit gesloopt. Nogmaals, een schitterend geluid, maar misschien wel een beetje link.

Als de netspanning op een oscilloscoop redelijk schoon is heeft het niet zoveel nu om een aparte groep aan te leggen.

Pas wel op met het meten van de netspanning met een oscilloscoop. Dat kan gevaarlijk zijn...

Overigens wordt de meeste hoogfrequente rommel wel door de trafo's van je apparatuur gefilterd. Die trafo's zijn immers gemaakt voor 50Hz, niet voor enkele kiloHertzen of nog hoger...

Klopt en klopt. Alleen maar meten als je weet wat je doet, anders uitbesteden. En die hoogfrequente troep komt inderdaad niet door de trafo, maar troep in het hoorbare gebied vaak wel.

De man waarvan ik vond dat hij altijd zo'n mooi geluid verkocht was ook overtuigd van het belang van een goede aarde. Volgens hem gaf een goede aarde slaan een heel goede upgrade en was de aarde waar de hele wijk op zit funest. Als ik het mij goed herinner liet hij ook de nul wel over de aarde lopen (kan dat terwijl je ook nog aarde hebt?) en had hij de aardlekschakelaar ook er tussenuit gesloopt. Nogmaals, een schitterend geluid, maar misschien wel een beetje link.

De nul over aarde laten lopen. Ik weet niet of dat mag. Je nul kan wel tevens aarde zijn, maar een aparte aarde als nul gaan gebruiken, dat lijkt me niet koosjer...

Als je geen aarde binnenkrijgt, maar de nul (=het sterpunt van de trafo in het trafohuisje) wel aan aarde ligt in het trafohuisje, dan heet dat een TN-C stelsel (klik hier voor de uitvoering van allerlei stelsels). Dan heeft je nul dus niet alleen de functie van nulgeleider, maar ook de functie van aarde. Hij heet in dat geval dan ook niet 'nulgeleider', maar PEN-geleider, als samenvoeging van PE (=protective earth = aarde) + N (=neutral = nul). In dat geval mag je de nul PEN dus niet(!) schakelen. Een aardverbinding mag immers nooit onderbroken worden door een schakelaar of zekering. Alleen de fase mag dan geschakeld worden...

Een TN-S stelsel is tegenwoordig het meest gebruikelijk volgens mij... :unsure: TN-S vind ik ook het meest ideaal eigenlijk. TN-C zou ik zelf nooit voor kiezen, want dan loopt er stroom door je aarde en kan er dus ook spanning op staan... In een huisinstallatie zal dat wel meevallen, maar in grote gebouwen kan het problemen opleveren...

Dat wordt tegenwoordig inderdaad niet meer gedaan, vanwege het gebruik van teflon in de verbindingen tussen 2 leidingen... Wellicht dat de stadsverwarming waar jij op aangesloten zit nog 'ouderwets' zonder teflon is aangelegd? :unsure:

Als je geen aarde binnenkrijgt, maar de nul (=het sterpunt van de trafo in het trafohuisje) wel aan aarde ligt in het trafohuisje, dan heet dat een TN-C stelsel (klik hier voor de uitvoering van allerlei stelsels). Dan heeft je nul dus niet alleen de functie van nulgeleider, maar ook de functie van aarde. Hij heet in dat geval dan ook niet 'nulgeleider', maar PEN-geleider, als samenvoeging van PE (=protective earth = aarde) + N (=neutral = nul). In dat geval mag je de nul PEN dus niet(!) schakelen. Een aardverbinding mag immers nooit onderbroken worden door een schakelaar of zekering. Alleen de fase mag dan geschakeld worden...

Als ik je goed begrijp dan deed het volgens het TN-C stelsel, want er liep volgens mij een nul en een aardedraad ononderbroken naar buiten. Alleen de fase kwam uit de meterkast.

Als ik je goed begrijp dan deed het volgens het TN-C stelsel, want er liep volgens mij een nul en een aardedraad ononderbroken naar buiten. Alleen de fase kwam uit de meterkast.

Als je zowel een nul als een aparte aardedraad hebt, dan heb je geen TN-C stelsel, want daarbij zijn de nul en aarde gecombineerd in 1 draad. Waarschijnlijk was het dan een TN-S stelsel. Dan komt het met de stroom wel goed, als je de aarde als nul gebruikt (aarde en nul zitten dan bij de trafo immers weer aan elkaar), maar netjes is het niet (en of het mag, dat weet ik zo net nog niet; ik zou het nooit doen in ieder geval)...

Overigens logisch dat hij dan geen aardlekschakelaar kon gebruiken. Die kijkt immers naar de stroom in de fase en de nul. Als daar verschil in optreedt, schakelt hij af. Als de nul niet geschakeld wordt in de meterkast, kun je dus ook geen aardlekschakelaar gebruiken...

Hallo,

Dat vind ik ook,

Groet,

Leobus

Henrie,

Het grondwater staat bij mij niet diep. Ik woon achter de rivierdijken.

Om een laag ohmige, schone aarde te krijgen (<1 Ohm) moet je echter wel zo diep. Bovendien worden de eerste meters in de grond ge

Hoi Henrie,

Begrijp ik het goed dat een TN-C gewoon onder de normering valt? Ik meende dat aardlek altijd verplicht was.

Het gebruikte stelsel heeft niets te maken met het verplicht zijn van een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is inderdaad verplicht. Een aardlekschakelaar 'vergelijkt' de stroom in de fase met de stroom in de nul. Als de stroom in de nul kleiner is, dan 'lekt' er ergens stroom naar aarde. In dat geval zal de aardlekschakelaar uitschakelen, zodat er geen stroom meer weglekt en er dus geen potentieel gevaarlijke situatie meer is. Dit alles heeft niets met het gebruikte stelsel te maken, want in elk type stelsel heb je de beschikking over een fase (of 3 fasen) en een nul...

Hallo,

Dat vind ik ook,

Groet,

Leobus

Henrie,

Het grondwater staat bij mij niet diep. Ik woon achter de rivierdijken.

Om een laag ohmige, schone aarde te krijgen (<1 Ohm) moet je echter wel zo diep. Bovendien worden de eerste meters in de grond ge

Dan komt het met de stroom wel goed, als je de aarde als nul gebruikt (aarde en nul zitten dan bij de trafo immers weer aan elkaar), maar netjes is het niet (en of het mag, dat weet ik zo net nog niet; ik zou het nooit doen in ieder geval)...

Destijds zat er bij mijn ouders in hun oude huis sluiting in de elektrische boiler tussen de nul en de mantel van het element (die dus aan aarde lag). Er was toen nog geen aardlekschakelaar in die installatie, dus niets gemerkt. Op een gegeven moment stond wel het energiebedrijf op de stoep omdat er een flinke aardstroom ergens moest zijn.

Dus nee, denk niet dat het mag.

;)

Dan komt het met de stroom wel goed, als je de aarde als nul gebruikt (aarde en nul zitten dan bij de trafo immers weer aan elkaar), maar netjes is het niet (en of het mag, dat weet ik zo net nog niet; ik zou het nooit doen in ieder geval)...

Destijds zat er bij mijn ouders in hun oude huis sluiting in de elektrische boiler tussen de nul en de mantel van het element (die dus aan aarde lag). Er was toen nog geen aardlekschakelaar in die installatie, dus niets gemerkt. Op een gegeven moment stond wel het energiebedrijf op de stoep omdat er een flinke aardstroom ergens moest zijn.

Dus nee, denk niet dat het mag.

;)

Nee, leek mij ook al niet. Maar ik ben ook weer niet z