Jump to content

Versterking Thiel CS 3.6

molius
 Share

Recommended Posts

Hoe heb je de Arrays opgesteld en aangesloten? Vlakbij de speakers of bij het rack en gebalanceerd of ongebalanceerd? Monoblokken hebben o.a. het voordeel dat je ze naast de speakers kun plaatsen en met zeer korte ls-kabels en lange gebalanceerde kabels kunt aansluiten. Wellicht een leuk experiment, tenminste als je de kabels hebt liggen.

Hoe heb je de Arrays opgesteld en aangesloten? Vlakbij de speakers en gebalanceerd of ongebalanceerd? Monoblokken hebben o.a. het voordeel dat je ze naast de speakers met zeer korte ls-kabels en lange gebalanceerde kabels kunt aan sluiten. Wellicht een leuk experiment, tenminste als je deze kabels hebt liggen.

Ik heb ze gewoon naast mijn audioset gezet. Ik heb geen andere speakerkabels in huis.

Maar wat is nu het beste eigenlijk. Korte speakerkabels en lange gebalanceerde interlinks of omgekeerd. Mijn speakerkabels zijn 2x7 meter.

Ze zijn gebalanceerd aangesloten op de lyngdorf. De Array's zijn de enige monoblokken die ik kan testen. De andere zijn allemaal stereoversterkers.

Maar als je een mooie speakerkabel hebt dan zou ik ze niet zo maar zonder hele goede reden gaan vervangen voor interlinks. Dat kan aardig in de papieren gaan lopen.

Nou ja zeg: 2 goede Neutrik XLR's: 15€, 10m goede gebalanceerde kabel: 25€, samen 40€. Voor dat bedrag koop je geen speakerkabel van faam van die lengte. Bovendien een korte speakerkabel tussen versterker en speaker houdt de speaker het beste onder controle.

Als je speakers zo ver weg staan dat je 7m kabel nodig hebt is je versterkerblokken direct achter je speakers plaatsen met een korte speakerkabel altijd te prefereren boven lange speakerkabels.

;)

Als je speakers zo ver weg staan dat je 7m kabel nodig hebt is je versterkerblokken direct achter je speakers plaatsen met een korte speakerkabel altijd te prefereren boven lange speakerkabels.

;)

Mwah, ik vind 7 meter niet zo schokkend hoor. Flink dikke aders gebruiken, desnoods bi-wiren, dan heb je geen problemen volgens mij...

Lange interlinks pikken veel sneller storing op dan even lange speakerkabels, dus als ik moest kiezen, dan wist ik het wel. Ok, bij gebruik van gebalanceerde interlinks kan er niet zo veel gebeuren, dus dan zijn korte speakerkabels wellicht in het voordeel, maar bij ongebalanceerde interlinks vind ik dat soort lengtes maar niks. Ik heb het zelf helaas wel nodig voor m'n computer (meter of 10 ongebalanceerde dropveter), maar verder heb ik ze niet langer dan een meter. Een halve meter zou opzich ook prima kunnen, maar een beetje speling is natuurlijk nooit weg...

Ach Henrie, in de studiotechniek is 20m - 50m gebalanceerde microfoonkabel heel gebruikelijk en dan hebben we het over signalen van een paar mV.

Dus storing bij een metertje of 10 gebalanceerd en dan bij signalen van een paar volt? Waar hebben we het over?

;)

Ach Henrie, in de studiotechniek is 20m - 50m gebalanceerde microfoonkabel heel gebruikelijk en dan hebben we het over signalen van een paar mV.

Dus storing bij een metertje of 10 gebalanceerd en dan bij signalen van een paar volt? Waar hebben we het over?

;)

Ok, dan heb ik niks gezegd ;) Ik zei ook al dat het met gebalanceerd wel moet kunnen :D Maar hoe zit het met ongebalanceerd? Ik heb beduidend meer ruis via de computer dan via (bijvoorbeeld) de dvd-speler. Beide zijn ongebalanceerd, maar aan de computer zit zoals gezegd een meter of 10 aan snoer, en bij de dvd-speler is het ongeveer een meter. Het kan natuurlijk ook zijn dat de uitgang van de dvd-speler gewoon 'stiller' is dan die van de geluidskaart van de computer. Grote kans zelfs. Komt nog bij dat ik m'n computer (nog) niet geaard heb. Ga ik morgen (eindelijk) verandering in brengen. Ik bereid me alvast voor op een aardlus via de CAI (en dus brommende speakers)... ;)

Ik zal eens wat foto's posten van de huidige situatie en hebben jullie een gedacht hoe groot en kaal de ruimte is.

Moest ik dus bij monoblokken blijven heb ik 2 opties.

De Array's passen net in mijn rack maar dan heb ik maar 2 cm over voor verluchting als ik ze op elkaar zet of ik moet nog een rackje vrijmaken en dat is ook mogelijk, of ik kan ze helemaal onder mijn TV plaatsen en kan ik korter luidsprekerkabels aanschaffen ook.

371e22b9552dcd74f74c7356a8e298cd.jpg

17a5e9dbee2b38002281d1e2e1a230df.jpg

18cada62ac26bd30325057684f7c0fb4.jpg

De luisterplek en onderaan de TV kan je zien dat ik daar wel plaats genoeg heb.

3d30ee365bc4301875111316284caf42.jpg

Zoals je zit is er gelukkig nog een muurtje achter mij. De ruimte meet 18m lang, 5m breed en op sommige plekken 4.5 meter hoog met een schuin plafond. Dus van akoustiek moet ik niet spreken. Daarom dat ik dus een zwaardere versterker nodig heb die alles goed onder controle kan houden. De Array's zijn zeker al goed maar ze zijn wel niet zo warm. De Lyngdorf is dit ook niet en alles klinkt zeer neutraal maar wel met grip nu. Dus ik ben ook benieuwd naar de wat warmere versterkers. Maar nu verder inspelen want de gebalanceerde interlinks waren ook splinternieuw. Wel enorme details en een massief geluidsbeeld.

Mooie ruimte, maar jullie hebben zo te zien ook zo'n idiote vide (net als hier). Bouwtechnisch aardig maar akoestisch een ramp.

De Thiels zijn van zichzelf beslist niet warm, eerder heel neutraal. Bovendien goed aangestuurd ook erg gedetailleerd. Ze hebben echt een versterker nodig die grip ze heeft, dan komen ze echt tot leven. En zo te lezen lukt dat aardig met de Array's.

Zou zo gauw ook niet weten wat deze Thiel's "warmer" zou doen klinken en eigenlijk ook niet waarom (maar dat is smaak). Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk worden gaat.

;)

Mooie ruimte, maar jullie hebben zo te zien ook zo'n idiote vide (net als hier). Bouwtechnisch aardig maar akoestisch een ramp.

De Thiels zijn van zichzelf beslist niet warm, eerder heel neutraal. Bovendien goed aangestuurd ook erg gedetailleerd. Ze hebben echt een versterker nodig die grip ze heeft, dan komen ze echt tot leven. En zo te lezen lukt dat aardig met de Array's.

Zou zo gauw ook niet weten wat deze Thiel's "warmer" zou doen klinken en eigenlijk ook niet waarom (maar dat is smaak). Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk worden gaat.

;)

Inderdaad, die k*tvide!

Ik hou van detail en neutraal geluid, maar met zo een ruimte als je een keer harder begint te draaien dat alles alle kanten op gaat en begint gaan te galmen. Maar kom, het is al v

Mooie grote en moderne ruimte, Sven, m'n complimenten hoor! B)

Zo te zien op de foto staan de speakers ruim voldoende van de zijwanden maar vrij dicht op de achterwand. Houdt zeker 80 cm. tot 1 meter aan.

De bank aan de zijkant staat vlak voor je speaker en zal wellicht wat meer laag absorberen dan gewenst. Misschien kan die bank wat verder van de speaker weg, zodat je daardoor de speakers meteen iets naar voren kunt halen? Het zal de "diepte" van je stage zeker ten goede komen en je laagweergave nog meer verbeteren (strakker, minder resonanties).

Groet, Paul

Ze staan op een 65 cm van de achterwand. Ik kan nog een beetje naar voor met de speakers maar veel zal het niet meer zijn. Ik wacht gewoon tot als we een nieuwe zitbank gaan kopen dan zou ik gewoon graag links en rechts een 1 zitter(club) zetten. Dan heb ik ruimte genoeg. Als de vrouw wil tenminste :D

Ik zal eens wat foto's posten van de huidige situatie en hebben jullie een gedacht hoe groot en kaal de ruimte is.

De Array's passen net in mijn rack maar dan heb ik maar 2 cm over voor verluchting als ik ze op elkaar zet of ik moet nog een rackje vrijmaken en dat is ook mogelijk, of ik kan ze helemaal onder mijn TV plaatsen en kan ik korter luidsprekerkabels aanschaffen ook.

Mooie ruimte... maar inderdaad, hard, hoog en schuin. Misschien kun je wat demping aanbrengen in de vorm van akoestisch stucwerk. gordijnen en kleden is natuurlijk eenvoudiger, maar dat mag kennelijk niet meer van de modebazen. Ik neem aan dat het middenschot vol met steenwol zit, bekleed is met gaatjesboard en daaroverheen een stofje... ;)

Bij de Array's zit de eindtransistoren (64 stuks) tegen het front gemonteerd. Dat dient dus als koeling. Aan de achterkant van het front zitten nog een paar koelplaten, maar of deze echt nodig zijn betwijfel ik. Misschien wanneer je er altijd op vol vermogen mee speelt.

Enkele voorbeelden: Mijn broer heeft een paar Apogee Centaurs, deze hebben een rendement van 83 dB/W. Hij speelt in zijn erg gedempte kamer vaak op vol vermogen. na een lange avond spelen, zijn de fronten hooguit lauwwarm. Bij mij is veel minder vermogen nodig. Na een lange tijd spelen is het amper te voelen dat eindversterkers warm (lauw) zijn. Ik zou het dus rustig proberen om ze op elkaar in het rack te plaatsen. Misschien is het goed om de tussenafstand tussen de onderste en bovenste versterker met b.v. een latje 1 cm te vergroten. laat het zo gewoon een tijd draaien en voel dan een aan de fronten of het warm wordt. Ik weet vrijwel zeker dat ze gewoon lauw blijven. De bovenste versterker zal w

Mooie ruimte... maar inderdaad, hard, hoog en schuin. Misschien kun je wat demping aanbrengen in de vorm van akoestisch stucwerk. gordijnen en kleden is natuurlijk eenvoudiger, maar dat mag kennelijk niet meer van de modebazen. Ik neem aan dat het middenschot vol met steenwol zit, bekleed is met gaatjesboard en daaroverheen een stofje... ;)

Bij de Array's zit de eindtransistoren (64 stuks) tegen het front gemonteerd. Dat dient dus als koeling. Aan de achterkant van het front zitten nog een paar koelplaten, maar of deze echt nodig zijn betwijfel ik. Misschien wanneer je er altijd op vol vermogen mee speelt.

Enkele voorbeelden: Mijn broer heeft een paar Apogee Centaurs, deze hebben een rendement van 83 dB/W. Hij speelt in zijn erg gedempte kamer vaak op vol vermogen. na een lange avond spelen, zijn de fronten hooguit lauwwarm. Bij mij is veel minder vermogen nodig. Na een lange tijd spelen is het amper te voelen dat eindversterkers warm (lauw) zijn. Ik zou het dus rustig proberen om ze op elkaar in het rack te plaatsen. Misschien is het goed om de tussenafstand tussen de onderste en bovenste versterker met b.v. een latje 1 cm te vergroten. laat het zo gewoon een tijd draaien en voel dan een aan de fronten of het warm wordt. Ik weet vrijwel zeker dat ze gewoon lauw blijven. De bovenste versterker zal w

Over hoeveel dat het verbruikt lig ik niet van wakker. Dit ene stopcontact die eigenlijk de hele set stuurt heb ik laten aftakken beneden op het net van de winkel. En dat is drijfkracht :D En van de winkel kan ik het nog inbrengen bij de belastingen :P

Maar om verder te gaan over de plaats van de mono's. Onder de TV heb je eigenlijk 3 gaten. In het midden staat een DVD speler en daarop het kastje van de sateliet. En links en recht daarvan heb ik nog 2 ruimtes beschikbar van elk 45cm breed en 48cm diep. Dus daar kunnen ze ook perfect in en zou nog wel mooi zijn ook :cool2:

Maar we zien wel wat het uiteindelijk zal worden.

Thx!

De Thiels gaan toch wel vrij diep met een serieuze slam hoor. Vroeger stonden de CS 2 2 hier en die kwam echt wat kort.

Nu komt mijn versterker gewoon te kort, maar ik heb ondertussen toch al een beeld van wat ze kunnen.

Als slam en controle voor jouw belangrijk is en je lekker hard kan en wil draaien (kan ik jammer genoeg niet ) dan zou ik de big boys van krell en ML zeker niet laten schieten hoezeer men ze hier ook afkraakt, plak er een buis voor als voortrap, wat je zelf ook al zei ,en ik denk maar zo je kan beter in 1 keer iets kopen waar je echt plezier van hebt als 2 halve produkten die je het net niet zijn .

Al zal het met een budget van max 4000 wel even zoeken zijn .

gr :angry: hj

Dus van akoustiek moet ik niet spreken. Daarom dat ik dus een zwaardere versterker nodig heb die alles goed onder controle kan houden.

Dus een zwaardere versterker zal de akoestiek van deze woonruimte onder controle houden? :confused:

Dat is best een boude uitspraak. Kun je uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat?