Jump to content

Versterking Thiel CS 3.6

molius
 Share

Recommended Posts

[quote name='molius' post='335779' date='17 Jammer dat je de proeven niet met een goede voorversterker hebt gedaan.

Je hebt nu waarschijnlijk bij lange niet gehoord wat de verschillende versterkers echt kunnen.

Het kan alleen maar beter worden. Maar de Array's zitten ook nog steeds in mijn hoofd hoor :D

Snap eigenlijk niet waarom Array niet een leuke geintergreerde versterker in het pakket heeft, kon wel eens een runner worden.

Ben ik met je eens, heb het ook wel eens gevraagd, maar ik kreeg daar geen duidelijk antwoord op, kreeg de indruk ( maar dat kan verkeerd zijn) dat ze geintergreerde versterker niet high end genoeg vonden, uitsluitend compromiloze versterkers willen bouwen en dat een alles in 1 te beperkt zou zijn. Het is al enige tijd geleden dat ik het vroeg. Dus ben niet meer 100% zeker wat ze exact antwoorden.

Array kan prima een mooie High End ge

En als ik later denk van power te kort komen met de Usher, zet ik er voor dat geld een 2e Usher bij :D

Denk niet dat dit geschikt is, je Thiel is volgens mij 4 ohm daar houdt een gebrugde versterker niet van. Volgens mij ziet de Uhser de Thiel dan als 2 ohm, beetje teveel van het goede. :rolleyes:

Al wel een wat ouder ontwerp , hoeft niet slecht te zijn uiteraard :unsure:

http://stereophile.com/floorloudspeakers/225/index5.html

Een groot gedeelte van het freq bereik blijft ie onder de 3 ohm ,bij een minimum van 2.3 ohm een erg moeilijke speaker .

PS.Looking at how the CS3.6's response changes to the side of the central axis (fig.8), we can see excellent dispersion. In fact, the 15 degrees off-axis response (the second curve down, representing the difference between the on- and off-axis responses) is virtually identical to the on-axis response. The CS3.6 maintains a flat balance even at 30 degrees

dit is ook de reden waarom je de thiels niet hoeft in te draaien naar je luisterpositie , de horizontale response(frequentie karakteristiek) op 30 graden vd tweeterras is vrijwel gelijk aan de horizontale response op de tweeteras .

The lower crossover suckout seen in figs.5 and 6 appears to be corrected at lower listening axes, but with the crossover notches deepening as one listens on higher axes. Thus the CS3.6 will sound hollow to a standing listener, or to those who prefer higher perches. These curves suggest that the optimum vertical axis is between the midrange and passive radiators.

Ideale luisterhoogte zou zijn tussen de midrange en de passieve radiator , omdat hoe hoger je gaat luisteren des te meer er een "suck out " gaat ontstaan ( kuil) in de frequentie karakteristiek ,vaak zie je dat bij een overname punt bijv woofer naar middentoner of basmid naar tweeter

gr :angry: hj :D

En als ik later denk van power te kort komen met de Usher, zet ik er voor dat geld een 2e Usher bij :D

Denk niet dat dit geschikt is, je Thiel is volgens mij 4 ohm daar houdt een gebrugde versterker niet van. Volgens mij ziet de Uhser de Thiel dan als 2 ohm, beetje teveel van het goede. :rolleyes:

Volgens mij is dat niet juist Mayko. De Usher blijft de luidspreker zien voor wat ie is.

Maar volgens mij heeft de Usher geen moeite met 2 ohm.

Bij mijn monoblok-experimenten had ie namelijk geen enkel probleem met een 1 ohms luidsprekerlast.

@Andromeda: zoals je van Sven hebt kunnen lezen heeft de Usher geen enkel probleem met de Thiel, die volgens jouw info tot 2,3 ohm dipt. De 1 ohms Scintilla waarmee wij hebben ge

Ik had zelf ook eens een vraag gesteld, ik had voor de JC-1's een Parasound A21. Deze kon je ook bruggen, het vermogen gaat dan omhoog, maar de impedantie van de luidspreker gaat dan omlaag. De Thiel is 4 ohm, en kan zakken tot 2.5 ohm.

Als je dan gaat bridgen, ziet hij de Thiel als 2 ohm (halvering) met als uitschieters 1ohm of nog iets minder. Denk niet dat de Usher dit prettig vindt.

Maar helemaal 100% zeker ben ik niet, dus als ik het fout hebt, verbeter mij gerust :rolleyes:

Ik had zelf ook eens een vraag gesteld, ik had voor de JC-1's een Parasound A21. Deze kon je ook bruggen, het vermogen gaat dan omhoog, maar de impedantie van de luidspreker gaat dan omlaag. De Thiel is 4 ohm, en kan zakken tot 2.5 ohm.

Als je dan gaat bridgen, ziet hij de Thiel als 2 ohm (halvering) met als uitschieters 1ohm of nog iets minder. Denk niet dat de Usher dit prettig vindt.

Maar helemaal 100% zeker ben ik niet, dus als ik het fout hebt, verbeter mij gerust :rolleyes:

Wel, ik ben ook niet technisch genoeg om hier absoluut op te antwoorden, maar ik geloof nooit dat het waar is dat de impedantie van de luidspreker zelf veranderen kan. Hopelijk kan iemand later onze onduidelijkheden onderbouwen...

Wat zeker is, is dat je zoiets dan terug moet kunnen zien in de specs van de versterker. Van je Parasound weet ik het niet, maar van de Usher wel: die levert gewoon meer vermogen bij de diverse ohmse lasten. Het is niet zo dat ze in gebrugde toestand gaan waarschuwen om geen 2ohms luidspreker aan te sturen.

Enfin, er zal zeker een techneut opstaan om duidelijkheid te scheppen! ;)

Wel, ik ben ook niet technisch genoeg om hier absoluut op te antwoorden, maar ik geloof nooit dat het waar is dat de impedantie van de luidspreker zelf veranderen kan. Hopelijk kan iemand later onze onduidelijkheden onderbouwen...

De luidspreker veranderd ook niet van impedantie, doordat de versterker wordt gebrugd, ziet hij de impedantie halveren. Maar er zal vast wel een kenner reageren :D

Door een eindversterker te bruggen, neemt dus de dempingsfactor af. Bij een usher is die volgens mij al niet zo hoog.

vandaar dat ik sta te kijken van die betere controle... :confused:

De dempingsfactor is al heel snel hoog genoeg, vandaar dat het niet zoveel uitmaakt of die nou 50, 100 of 500 is.

Controle over luidsprekers is niet meer van de dempingsfactor afhankelijk als die meer dan 50 is. Andere factoren gaan dan een rol spelen.

Het begint er onderhand op te lijken dat de Usher gewoon niet goed genoeg mag zijn voor Sven's luidsprekers, terwijl we hier te maken hebben met een ontwerp dat zelfs de moeilijkste speaker kan aansturen die er ooit is gebouwd (de Scintilla), en wel tot heel realistische geluidssterktes...

Dat begin ik ook gaan te voelen. Moest deze in Europa of de USA gebouwd zijn en een prijsje meekreeg van rond de 6000 euro was er geen probleem geweest denk ik :D

Maar ALS het de Usher word en ALS ik later DENK van power te KORT te komen zal ik wel eens testen met een 2e Usher erbij. Momenteel kom ik geen power te kort.

Zondag heb ik de ASR en dat is een even grote kanshebber vermits ik dan geen aparte vooversterker en extra interlinks moet aanschaffen.

Maar de Usher voor zijn geld in mijn ogen? Bargain of no-brainer hoe je het ook wil noemen ;)

Als Sven er tevreden mee is, wie ben ik dan :cool2:

Ik ken de Usher niet, en het heeft natuurlijk niets met de prijs te maken, duurder is niet altijd beter :rolleyes:

Ik gaf mijn mening alleen maar over het bruggen van versterkers, maar Sven moet zelf kiezen :D

Hoi allemaal,

Wat Usher voor dit geld klaarspeelt is echt niet normaal als ik de verhalen zo lees,

en hun speakers schijnen ook al geweldenaars te zijn en zeer mooi afgewerkt.

Hoewel ik van dit merk nog niets beluisterd heb lijkt het wel degelijkheid troef. Chapeau!

Wat Array betreft: dit merk heb ik zelf Array M1 nml.

Deze klinkt zeer neutraal met een enorme stage, vlijmscherp gestoken geluidsbeeld, zeer detailrijk, breed, diep

de muziek speelt zich af helemaal los van de speakers het is allemaal tastbaar.

Array heeft iets Spectralachtigs:supersnel.

Hierbij merk ik wel op dat ik mijn Avalon Avatars geheel vrij heb staan (ruim 1,50m van achterwand en plm. 0,80m

van zijwand) Nu weet ik niet of Array M2 veel meer beter presteert dan de m1.

Op gegeven moment ben ik toch op zoek gegaan naar een eindtrap die meer gewicht in de schaal kan leggen

omdat de Avatar wel houdt van een schop onder z'n kont.

Deze heb ik gevonden in een tweedehands Chord spm 1200c resultaat toename van dynamiek en fundament

Het ietwat ielige van de Array maakt dan plaats voor het detailrijke, dynamische, diepe en brede fundament van de Chord.

Op zijn tijd ruil ik nog wel eens van Chord en Array verandering van spijs doet eten.

Groet.

Hoi allemaal,

Wat Usher voor dit geld klaarspeelt is echt niet normaal als ik de verhalen zo lees,

en hun speakers schijnen ook al geweldenaars te zijn en zeer mooi afgewerkt.

Hoewel ik van dit merk nog niets beluisterd heb lijkt het wel degelijkheid troef. Chapeau!

Wat Array betreft: dit merk heb ik zelf Array M1 nml.

Deze klinkt zeer neutraal met een enorme stage, vlijmscherp gestoken geluidsbeeld, zeer detailrijk, breed, diep

de muziek speelt zich af helemaal los van de speakers het is allemaal tastbaar.

Array heeft iets Spectralachtigs:supersnel.

Hierbij merk ik wel op dat ik mijn Avalon Avatars geheel vrij heb staan (ruim 1,50m van achterwand en plm. 0,80m

van zijwand) Nu weet ik niet of Array M2 veel meer beter presteert dan de m1.

Op gegeven moment ben ik toch op zoek gegaan naar een eindtrap die meer gewicht in de schaal kan leggen

omdat de Avatar wel houdt van een schop onder z'n kont.

Deze heb ik gevonden in een tweedehands Chord spm 1200c resultaat toename van dynamiek en fundament

Het ietwat ielige van de Array maakt dan plaats voor het detailrijke, dynamische, diepe en brede fundament van de Chord.

Op zijn tijd ruil ik nog wel eens van Chord en Array verandering van spijs doet eten.

Groet.

Chord maakt inderdaad ook zeer mooie versterkers vind ik. Heb deze nog maar 1 maal gehoord op een stel Sonus Fabers. Machtig mooi.

Door een eindversterker te bruggen, neemt dus de dempingsfactor af. Bij een usher is die volgens mij al niet zo hoog.

De dempingsfactor is al heel snel hoog genoeg, vandaar dat het niet zoveel uitmaakt of die nou 50, 100 of 500 is.

Controle over luidsprekers is niet meer van de dempingsfactor afhankelijk als die meer dan 50 is. Andere factoren gaan dan een rol spelen.

Het begint er onderhand op te lijken dat de Usher gewoon niet goed genoeg mag zijn voor Sven's luidsprekers, terwijl we hier te maken hebben met een ontwerp dat zelfs de moeilijkste speaker kan aansturen die er ooit is gebouwd (de Scintilla), en wel tot heel realistische geluidssterktes...

Sterker nog... ik heb een medelid van de audioclub geadviseerd eens naar de Usher te kijken en luisteren. Deze speelt er nu al weer 'n half jaar met volle tevredenheid mee. maar ik denk wanneer je hem voorstelt te ruilen tegen een paartje Array's dat hij niet lang hoeft na te denken.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat zijn BNS Nobis speakers in het laag lastige dingen zijn om aan te sturen en te controleren. het laag gaat snel een eigen leven leiden zeg maar. Het is n.l. een band-pass systeem onder een 'd appolito. Toch gaat dat met de Usher veeeel beter dan met z'n oude Duson versterker.

:)

Sterker nog... ik heb een medelid van de audioclub geadviseerd eens naar de Usher te kijken en luisteren. Deze speelt er nu al weer 'n half jaar met volle tevredenheid mee. maar ik denk wanneer je hem voorstelt te ruilen tegen een paartje Array's dat hij niet lang hoeft na te denken.

Oh, dus een Array vindt ie wel beter? Dat ie desondanks geen Array heeft gekocht, betekent dan kennelijk dat Array te duur is :D Kom op Hans, laat je niet zo kennen... :rolleyes:

maar ik denk wanneer je hem voorstelt te ruilen tegen een paartje Array's dat hij niet lang hoeft na te denken.

Het is maar net wat je smaak is.

Er zijn genoeg mensen die de voorkeur geven voor het Threshold achtige Usher geluid tegenover het "klinischer en snellere directe" geluid van Array.

Groeten

Edwin

maar ik denk wanneer je hem voorstelt te ruilen tegen een paartje Array's dat hij niet lang hoeft na te denken.

Het is maar net wat je smaak is.

Er zijn genoeg mensen die de voorkeur geven voor het Threshold achtige Usher geluid tegenover het "klinischer en snellere directe" geluid van Array.

Groeten

Edwin

Precies... en andersom ... :rolleyes:

Klinischer is overigens een term die ik weinig hoor over de Array's...

@ Henrie...

Inderdaad, te duur en op dat moment niks tweedehands te vinden. Hij heeft overigens w

Prachtig, je hebt natuurlijk altijd baas boven baas en jij mag gewoon de baas zijn, Hans. Stel je voor dat er iets beters zou bestaan dan Array... :lol:

Guest kikkervisje

Prachtig, je hebt natuurlijk altijd baas boven baas en jij mag gewoon de baas zijn, Hans. Stel je voor dat er iets beters zou bestaan dan Array... :lol:

2 Array`s! :lol:

Stel je voor dat er iets beters zou bestaan dan Array... :lol:

Het gaat er niet om wat beter is.. Kennelijk snap je het niet helemaal en moet je nog eens een stukje terug lezen.

Bovendien is beter op dit niveau al snel een kwestie van smaak.

De ene zweert bij Spectral, de ander bij Mark Levinson, McIntosch of Audio Note.

Donderdag nog gehoord... :

Op de VAD show stonden enkele TOP sets. In ieder geval met een prijs die ik me, bij lange na niet kan veroorloven. Toch klonken ze allemaal echt kompleet anders...

Wat is dan goed....??

Ik houd van een realistische weergave, anderen noemen dat dan klinisch en vinden kleuring mooier, of een doordringend laag.

Beter is dus iets voor jezelf...

Wanneer het over technisch beter gaat kunnen we beter weer gaan meten... daar is in ieder geval ook geen eenduidig antwoord uit te krijgen.

Of blind gaan vergelijken... :rolleyes:

;)

Ik hou ook van realistisch geluid maar moet ook wat aan mijn ruimte denken. Hierdoor kan het hier allemaal wat te schel of scherp gaan klinken. De Usher klinkt ook zeer realistisch, maar toch weer een beetje dat sausje erover van het buizen geluid en dat geeft toch weer dat klein beetje warmer geluid. En mijn ruimte werkt dan wat minder mee.