molius Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Ik vind het anders toch wel zeer interessant iemand tegen te komen die ook veel van de binnenkant weet. De Array's klinken inderdaad zeer mooi. De buitenkant ziet er gewoon simpel uit zonder die koelribben etc. Het is nog steeds het geluid wat er uiktomt dat telt he. En ze zien er trouwens zeer gelikt uit zo vind ik. Prijzig zijn ze wel maar als deze via een dealer moesten gaan plak er dan nog maar een 4000 euro bij dan maar denk ik. Naar de Usher ben ik wel heel benieuwd hoe dit zal uitpakken. Ook de ASR heeft mijn aandacht. Maar is wel een heel pak duurder tgo de Usher, maar dan heb ik wel geen voorversterker meer nodig en komt het elkaar wel een beetje tegemoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 4 februari 2009 Author Report Share Posted 4 februari 2009 Ik denk overigens niet dat je al aan de opvolger van de 33 serie hebt gesleuteld want ik maak me sterk als ie al in nederland is verkocht ,ik laat het er verder ook bij, ik hoop alleen dat molius ook een zon krachtpatser meeneemt in zijn vergelijk. gr Het probleem is dat ik geen ML of Krell mee kan thuis krijgen om te testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 5 februari 2009 Report Share Posted 5 februari 2009 Sven wil " een goede versterker en controle " niet per def een usher , pak zon Krell of ML maar eens op , de kwaliteit druipt er van af als het ware met een voeding waar je U tegen zegt, een orkaan die tot leven kan worden gebracht , maar jij hebt een usher zo te horen, kan ook best goed zijn hoor ,nooit gehoord . Nee, ik heb zelf geen Usher maar ken 'm wel heel goed. Toen Sven zelf over Usher begon als mogelijke kandidaat heb ik daar op ingehaakt. De kwaliteit druipt zogezegd wel af van een Krell of een ML, maar muzikaal gezien is het niet veel meer tegenwoordig bij beide merken. De relatie tussen prijs en kwaliteit is zoek en ze zijn niet meer in staat om de kwaliteit neer te zetten waarmee ze ooit terecht beroemd zijn geworden. Ik proef hier soms een beetje een hetze tegen de duurdere merken/producten , soms terecht soms onterecht , het gaat bij mij oa vaak om de vrijwel compromisloze high tech bouw van bijv de ML s en duurdere Krells ,gewoon meer pride of ownership en met die dingen kun je onvervormd hard draaien ze geven geen krimp en dat is prachtig Geen hetze tegen duurdere merken, maar wel enige reserve t.o.v. mythische beeldvorming die kant noch wal meer raakt. Tegenwoordig is wel duidelijk geworden dat compromisloze bouw geen garantie hoeft te zijn voor muzikaal vermogen. Ik denk dat de jongere garde van muziekliefhebbers daar doorheen weet te prikken, getuige de onverkoopbaarheid van tweedehands ML en Krell tegenwoordig. Waarom duur doen als het voor veel minder even goed of beter kan, lijken ze terecht te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 februari 2009 Report Share Posted 5 februari 2009 Ben jij technicus, Andro?Zie jij die dingen (bijna) dagelijks van binnen, repareer jij ze ook? Wat ik zie is een steeds verdergaande rationalisering van productie (dus goedkoper), het aanpassen aan nieuw op de markt gekomen onderdelen (de lifecycle van transistoren en ICs wordt steeds korter dus ze moeten wel) en het slim gebruiken van software om functies waar vroeger veel electronica voor nodig was, nu in een FPGA te douwen zodat je eventuele wijzigingen nu met software kunt uitvoeren. Zo innovatief is dat helemaal niet, in andere gebieden van de electronica is dat al 15 jaar gemeengoed. Audio loopt een beetje achter wat dat aangaat......... En er is weinig nieuws onder den zon, de ontwerpers van ML hebben beslist ook niet het wiel uitgevonden. Hooguit hebben ze het een dikkere rand gegeven, mooier afgewerkt, en er een duur prijskaartje an gehangen. Toen Mark zelf indertijd met de ML2 en zo kwam, toen was dat vernieuwend ja. Wat mij betreft is het met de 20.5 en opvolgers wel opgehouden (maar wie ben ik)............ En Molius zit hier denk ik helemaal niet op te wachten dus ik laat het hier maar bij. Bij Array heeft men bepaald niet stilgezeten. In 1996 was het al een unicum dat er met 64 transistoren een eindtrap werd gebouwd. De aandacht voor de thermische vervorming en de voeding hebben de versterkers nog een heel stuk opgetild. Dat merken "stabiliseren" en alleen de productie overhevelen naar goedkope lonen landen geldt dus zeker niet voor alle producenten. @ Molius... Een Quartz S doet niet veel onder voor de M's, en kost de helft van 'n setje M's. Mijn Kappa 9ns en later de Renaissance 90's stuurde ik (zeker niet onverdienstelijk) aan met 'n S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 5 februari 2009 Author Report Share Posted 5 februari 2009 Ben jij technicus, Andro?Zie jij die dingen (bijna) dagelijks van binnen, repareer jij ze ook? Wat ik zie is een steeds verdergaande rationalisering van productie (dus goedkoper), het aanpassen aan nieuw op de markt gekomen onderdelen (de lifecycle van transistoren en ICs wordt steeds korter dus ze moeten wel) en het slim gebruiken van software om functies waar vroeger veel electronica voor nodig was, nu in een FPGA te douwen zodat je eventuele wijzigingen nu met software kunt uitvoeren. Zo innovatief is dat helemaal niet, in andere gebieden van de electronica is dat al 15 jaar gemeengoed. Audio loopt een beetje achter wat dat aangaat......... En er is weinig nieuws onder den zon, de ontwerpers van ML hebben beslist ook niet het wiel uitgevonden. Hooguit hebben ze het een dikkere rand gegeven, mooier afgewerkt, en er een duur prijskaartje an gehangen. Toen Mark zelf indertijd met de ML2 en zo kwam, toen was dat vernieuwend ja. Wat mij betreft is het met de 20.5 en opvolgers wel opgehouden (maar wie ben ik)............ En Molius zit hier denk ik helemaal niet op te wachten dus ik laat het hier maar bij. Bij Array heeft men bepaald niet stilgezeten. In 1996 was het al een unicum dat er met 64 transistoren een eindtrap werd gebouwd. De aandacht voor de thermische vervorming en de voeding hebben de versterkers nog een heel stuk opgetild. Dat merken "stabiliseren" en alleen de productie overhevelen naar goedkope lonen landen geldt dus zeker niet voor alle producenten. @ Molius... Een Quartz S doet niet veel onder voor de M's, en kost de helft van 'n setje M's. Mijn Kappa 9ns en later de Renaissance 90's stuurde ik (zeker niet onverdienstelijk) aan met 'n S. Hmm, wist ik niet. Wat zijn eigenlijk de grote verschillen met de monoblokken? Ben je dan nu overschakeld op een ander merk of heb je nog steeds Array. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Bij Array heeft men bepaald niet stilgezeten. In 1996 was het al een unicum dat er met 64 transistoren een eindtrap werd gebouwd. De aandacht voor de thermische vervorming en de voeding hebben de versterkers nog een heel stuk opgetild. Dat merken "stabiliseren" en alleen de productie overhevelen naar goedkope lonen landen geldt dus zeker niet voor alle producenten. Eerder schreef ik al ergens dat ik veel meer waardering op kan brengen voor bijvoorbeeld Array dan voor ML of Krell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Hmm, wist ik niet. Wat zijn eigenlijk de grote verschillen met de monoblokken? Ben je dan nu overschakeld op een ander merk of heb je nog steeds Array. Ik dacht dat ik al gereageerd had... Dus nog maar 'n keer. Een M is een gebrugde S met een lagere voedingsspanning en nog wat wijzigingen. De S heeft een hogere dempingsfactor, maar tegelijk (door de hogere voedingsspanning) een fractie hogere (thermische) vervormingswaarden. Het vermogen is voor beide versterkers ongeveer gelijk. Bij een S heb je dus 32 transistoren per kant, bij een M 64. Ik speel nu met twee M's op m'n huidige Infinity IRS Omega's. Dat klinkt in de huidige situatie en met mijn oren een fractie beter in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 6 februari 2009 Author Report Share Posted 6 februari 2009 Helder! Ik had er ergens over gekeken dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 6 februari 2009 Author Report Share Posted 6 februari 2009 Ondertussen is ook de Usher R 1.5 binnen gekomen. Splinternieuw uit de doos en kan dus nog een 120 uren inspelen. Blijkbaar is deze al vernieuwd. Nu is hij ook volledig gebalanceerd vanbinnen wat deze vroeger naar het schijnt niet was. Heel mooi afgewerkt hoor maar wat een gewicht . Chapeau! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Ondertussen is ook de Usher R 1.5 binnen gekomen. Splinternieuw uit de doos en kan dus nog een 120 uren inspelen.Blijkbaar is deze al vernieuwd. Nu is hij ook volledig gebalanceerd vanbinnen wat deze vroeger naar het schijnt niet was. Heel mooi afgewerkt hoor maar wat een gewicht . Chapeau! De "oude" Ushers hadden een witte power button; die met de gebalanceerde ingangen (en enkele andere aanpassingen) hebben een zwarte power button gekregen. Mijn ervaring was dat er niet zoveel inspeeltijd nodig is; ik heb er ook een nieuw-uit-doos gekocht. Wel van hoorbare invloed is de absolute fase van de netaansluiting: als je van achteren tegen de versterker aan kijkt zie je de netspanningsaansluiting met de schuine kanten boven. De fase dient nu op de rechtse metalen strip te komen (dus aan de kant van het linker kanaal). Ben benieuwd hoe je 'm vind presteren met de Thiels. Met mijn Apogees heeft ie geen enkele moeite in elk geval! Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 6 februari 2009 Author Report Share Posted 6 februari 2009 Ik vind deze nu al lekker klinken. Heeft de Thiels volledig onder controle. Maar later meer hierover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2009 Report Share Posted 6 februari 2009 Wel van hoorbare invloed is de absolute fase van de netaansluiting: als je van achteren tegen de versterker aan kijkt zie je de netspanningsaansluiting met de schuine kanten boven. De fase dient nu op de rechtse metalen strip te komen (dus aan de kant van het linker kanaal). Ben benieuwd hoe je 'm vind presteren met de Thiels. Met mijn Apogees heeft ie geen enkele moeite in elk geval! Opmerkelijk dat een versterker van dit kaliber daar zo gevoelig voor is, zou niet moeten mogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Wel van hoorbare invloed is de absolute fase van de netaansluiting Opmerkelijk dat een versterker van dit kaliber daar zo gevoelig voor is, zou niet moeten mogen Volgens mij is het niet zozeer de versterker als ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 7 februari 2009 Author Report Share Posted 7 februari 2009 Ik moet zeggen dat hij nu al formidabel speelt. Wow, zeer mooi. En hij staat nu nog maar net 24 uur in te spelen. Impressive! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Teruglezend zie ik weer de nodige kanttekeningen over merken als Mark Levinson en Krell langskomen. Ik laat hierbij de discussies over prijs/kwaliteitverhoudingen e.d. buiten beschouwing. Daar kun je nl. uren over bomen, net als over goedkope en dure auto's enz. Ik geloof techneuten als KT88 graag als ze beweren dat merken als ML en Krell al jarenlang in grote lijnen dezelfde ontwerpen aanbieden in een nieuw jasje. Ook daar kun je uren over bomen, want vele andere audio-fabrikanten doen dat nl. ook en meestal veel frequenter. Heeft vast met marketing en zo te maken .. Het jasje van mijn eigen ML No.333 spreekt me trouwens nog steeds aan, net als het geluid trouwens. Toch vraag ik me bij veel andere opmerkingen van forummers af of ze de apparatuur van ML of Krell wel eens serieus hebben beluisterd in hun eigen luisterruimte in plaats van op een rumoerige luistershow in een kamertje achteraf of via via? Vaak krijgt dit soort merken onterecht een waarde-oordeel op basis van "horen zeggen" of na een luistersessie onder ongunstige omstandigheden op een show of in een winkel, jammer. Sven, ik had in onze mailwisselingen al voorspeld dat de Usher erg mooi gaat combineren met de Thiels. Erg mooie eindbak die sterk lijkt op de Threshold ontwerpen uit de jaren '80 en nog betaalbaar ook. En denk je na een tijdje toch nog wat te kort te komen, dan zet je er gewoon een tweede bij. Je kunt deze bakken nl. ook bridgen. Groet, Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 7 februari 2009 Author Report Share Posted 7 februari 2009 Teruglezend zie ik weer de nodige kanttekeningen over merken als Mark Levinson en Krell langskomen. Ik laat hierbij de discussies over prijs/kwaliteitverhoudingen e.d. buiten beschouwing. Daar kun je nl. uren over bomen, net als over goedkope en dure auto's enz.Ik geloof techneuten als KT88 graag als ze beweren dat merken als ML en Krell al jarenlang in grote lijnen dezelfde ontwerpen aanbieden in een nieuw jasje. Ook daar kun je uren over bomen, want vele andere audio-fabrikanten doen dat nl. ook en meestal veel frequenter. Heeft vast met marketing en zo te maken .. Het jasje van mijn eigen ML No.333 spreekt me trouwens nog steeds aan, net als het geluid trouwens. Toch vraag ik me bij veel andere opmerkingen van forummers af of ze de apparatuur van ML of Krell wel eens serieus hebben beluisterd in hun eigen luisterruimte in plaats van op een rumoerige luistershow in een kamertje achteraf of via via? Vaak krijgt dit soort merken onterecht een waarde-oordeel op basis van "horen zeggen" of na een luistersessie onder ongunstige omstandigheden op een show of in een winkel, jammer. Sven, ik had in onze mailwisselingen al voorspeld dat de Usher erg mooi gaat combineren met de Thiels. Erg mooie eindbak die sterk lijkt op de Threshold ontwerpen uit de jaren '80 en nog betaalbaar ook. En denk je na een tijdje toch nog wat te kort te komen, dan zet je er gewoon een tweede bij. Je kunt deze bakken nl. ook bridgen. Groet, Paul Hey Paul, Inderdaad! Dit is de eerste(en goedkoopste) die heel de set hier laat swingen. Zeer brede en diepe soundstage, enorm veel detail, een super strak laag(over de hele lijn) die alles weergeeft zonder ergens te moeten passen, homogeen. Niets word te hard aangezet en zeker niet het laag(boomerig) maar als het op het schijfje staat dan hou ik mijn adem in. Wat een druk! Enfin, dit is heel mooi speelgoed en ik beschouw het als een winner over heel de lijn. Maar ga hem nog verder laten inspelen 2 dagen nonstop. Maar het kan alleen nog mooier worden denk ik. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 7 februari 2009 Report Share Posted 7 februari 2009 Dit is de eerste(en goedkoopste) die heel de set hier laat swingen. Zeer brede en diepe soundstage, enorm veel detail, een super strak laag(over de hele lijn) die alles weergeeft zonder ergens te moeten passen, homogeen. Niets word te hard aangezet en zeker niet het laag(boomerig) maar als het op het schijfje staat dan hou ik mijn adem in. Wat een druk! Enfin, dit is heel mooi speelgoed en ik beschouw het als een winner over heel de lijn. Maar ga hem nog verder laten inspelen 2 dagen nonstop. Maar het kan alleen nog mooier worden denk ik. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 7 februari 2009 Author Report Share Posted 7 februari 2009 Dit zijn dan ook de ervaringen wat ik heb op mijn set. Wat deze op een andere set teweeg brengt weet ik niet. Hij is verschrikkelijk snel ook vind ik. Ik heb destijds een Vincent SV 233 gehad en die kan hier verre van aan tippen. Ik vond de Vincent persoonlijk warmer klinken. Deze heeft toch wel op de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Hmm, wist ik niet. Wat zijn eigenlijk de grote verschillen met de monoblokken? Ben je dan nu overschakeld op een ander merk of heb je nog steeds Array. Ik dacht dat ik al gereageerd had... Dus nog maar 'n keer. Een M is een gebrugde S met een lagere voedingsspanning en nog wat wijzigingen. De S heeft een hogere dempingsfactor, maar tegelijk (door de hogere voedingsspanning) een fractie hogere (thermische) vervormingswaarden. Het vermogen is voor beide versterkers ongeveer gelijk. Bij een S heb je dus 32 transistoren per kant, bij een M 64. Ik speel nu met twee M's op m'n huidige Infinity IRS Omega's. Dat klinkt in de huidige situatie en met mijn oren een fractie beter in het laag. Hier staat wat aardige tekst met foto's. LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 10 februari 2009 Author Report Share Posted 10 februari 2009 Hmm, wist ik niet. Wat zijn eigenlijk de grote verschillen met de monoblokken? Ben je dan nu overschakeld op een ander merk of heb je nog steeds Array. Ik dacht dat ik al gereageerd had... Dus nog maar 'n keer. Een M is een gebrugde S met een lagere voedingsspanning en nog wat wijzigingen. De S heeft een hogere dempingsfactor, maar tegelijk (door de hogere voedingsspanning) een fractie hogere (thermische) vervormingswaarden. Het vermogen is voor beide versterkers ongeveer gelijk. Bij een S heb je dus 32 transistoren per kant, bij een M 64. Ik speel nu met twee M's op m'n huidige Infinity IRS Omega's. Dat klinkt in de huidige situatie en met mijn oren een fractie beter in het laag. Hier staat wat aardige tekst met foto's. LINK Ik heb ze beiden met elkaar vergeleken(Usher en Array) en de Usher vind ik op veel punten op de Array's lijken. Raar maar waar is de Usher ook vrij neutraal, zeer mooie dynamiek en heel sprankelend gelduidsbeeld dat ver rond de speakers gaat. Heeft wel wat meer slam, maar eigenlijk alleen als het op de cd staat. Ik moet wel zeggen dat de gebalanceerde interlinks van Array er ook voor een stuk tussen zitten. Prachtige kabels die toch wel de Signaudio's(cinch) achterwege laten. Ook heb ik alles getest met de originele powercords. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Hier mooie tweede handsprijzen of het betrouwbaar is weet ik uiteraard niet: http://www.preownedhifi.com/ en probeer nog een keer een pass labs , afegelopen zaterdag nog de nieuwe XA 60,5 en de nieuwe voortrap gehoord , echt mooi , ook mooi was die koetsu black, maar het gaat hier niet over platen gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Ik moet wel zeggen dat de gebalanceerde interlinks van Array er ook voor een stuk tussen zitten. Prachtige kabels die toch wel de Signaudio's(cinch) achterwege laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
molius Posted 11 februari 2009 Author Report Share Posted 11 februari 2009 Hier mooie tweede handsprijzen of het betrouwbaar is weet ik uiteraard niet: http://www.preownedhifi.com/ en probeer nog een keer een pass labs , afegelopen zaterdag nog de nieuwe XA 60,5 en de nieuwe voortrap gehoord , echt mooi , ook mooi was die koetsu black, maar het gaat hier niet over platen gr hj Ik ben nu niet echt de persoon om ergens anders of 2ehands iets te kopen als ik bij een persoon heel zijn arsenaal aan versterking en voorversterking thuis heb mogen testen. Het enig wat ik nog moet testen is de ASR. De Usher is voor mij al een winnaar. Ook de Array's maar vermits de Usher het toch wel bijna even goed(sommige punten zelfs beter) doet ga ik toch maar voor 1 keer wat naar de prijs kijken. Er moet achteraf ook nog een goede voorversterker bijkomen en dat zal ook geen wisselgeld worden vrees is. Ook mijn HT wil ik nog wat verder afwerken. En ik Pass Labs gehoord met Thiel en dat is echt mijn ding niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 En ik Pass Labs gehoord met Thiel en dat is echt mijn ding niet. Wat was er mis mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Hier mooie tweede handsprijzen of het betrouwbaar is weet ik uiteraard niet: http://www.preownedhifi.com/ en probeer nog een keer een pass labs , afegelopen zaterdag nog de nieuwe XA 60,5 en de nieuwe voortrap gehoord , echt mooi , ook mooi was die koetsu black, maar het gaat hier niet over platen gr hj Ik ben nu niet echt de persoon om ergens anders of 2ehands iets te kopen als ik bij een persoon heel zijn arsenaal aan versterking en voorversterking thuis heb mogen testen. Het enig wat ik nog moet testen is de ASR. De Usher is voor mij al een winnaar. Ook de Array's maar vermits de Usher het toch wel bijna even goed(sommige punten zelfs beter) doet ga ik toch maar voor 1 keer wat naar de prijs kijken. Er moet achteraf ook nog een goede voorversterker bijkomen en dat zal ook geen wisselgeld worden vrees is. Ook mijn HT wil ik nog wat verder afwerken. En ik Pass Labs gehoord met Thiel en dat is echt mijn ding niet. De voorversterker is minstens zo belangrijk als de eindversterkers. LINK bedenk overigens ook, dat MEER LAAG meestal ook SLECHTER LAAG betekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts